Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MarvanTom schreef:Ik vind dit wel een scherp iets wat je aanhaalt, EstherHegt!![]()
Mja, wat is de waarheid?![]()
Dagelijks wordt je in het nieuws op de hoogte gehouden van een uitkomst van een onderzoek, neem nu even het zonnebank-rapportgedoe/dinges/geval.
Je hoort enkel de uitkomst, maar hoe is het nu getest?
Op mensen (daar ga ik wel van uit), maar hoe lang hebben ze er onder gelegen dan? uren/dagen/weken/maanden?
Dan moet je inderdaad zo'n heel rapport doorspitten en wedden dat je de antwoorden dan nog niet vindt?
Ieder rapport heeft dan een conclusie en voor het gemak neem je dat dan maar aan, want het is 'uitgezocht'.
In de krant vindt je dan een kort stukje terug, een soort superkorte samenvatting met wat kreten.
Dus 'moet' je aannemen dat het allemaal klopt, omdat er wetenschappers bezig zijn geweest om het uit te zoeken en de krant het een noemenswaardig nieuwtje vindt om te vermelden.
Tja. Wat kan je er persoonlijk mee? Ik heb dan nooit een zonnebank gehad (ja, ik ben zo'n krijtrots-figuur) maar is die info-verstrekking qua conclusie nuttig voor mensen die dan wel zo'n ding hebben?
Vul zo'n conclusie dan gelijk aan met wat wel kan en voor hoelang het mag en voor wie wel/niet; dat blijft dan zeker 'hangen'.
OKHannes schreef:Ben ik helemaal met je eens. Het gaat inderdaad mis als men een tunnelvisie krijgt en geen kritiek accepteert, en het lef heeft fouten te accepteren. Helaas wordt daarbij soms heel krampachtig vastgehouden aan wetenschappelijk bewijs...terwijl er andere goede onderzoeken kunnen zijn die een andere in-valshoek met andere conclusies geven.