Lord_Ik schreef:FriesWytske schreef:Laat een jong dier aub met rust de eerste jaren. Hem/haar alleen in handen nemen als de hoefsmid komt of de dierenarts. En verder alleen zo nu en dan een aai over de bol geven. Ze moeten na hun derde jaar al genoeg aan het werk. Het opvoeden moet je aan de groep overlaten waar die in staat.
Hier ben ik het dus echt niet mee eens he...
Als je een veulen of jaarling veel in de hand neemt issie niet anders gewend en krijgen ze veel minder te verduren in 1x als ze oud genoeg zijn om bereden te worden ...
Anders krijgen ze als het ware een cultuurshock.
Dat ze (ook) opgevoed moeten worden door andere paarden en je best niet klooit is wel een feit ... jong geleerd ...
en oh ja,, elk paard heeft in mijn ogen tijd nodig om paard te zijn, niet enkel veulens ...
Daarom ben ik ook niet voor t pats-boem-zadel erop.
Er bestaat ook nog zoiets als grondwerken
Mijn paardje heeft ook in de kudde gelopen tot ze oud genoeg was om dr plekje op stal te krijgen. Ik pak haar minimaal eens per week. Is soms ook even genoeg als ze veel te verwerken heeft.
Waar ik gewoon mee wil zeggen dat het meer dan natuurlijk is om n paard lekker te laten opgroeien in de kudde en vervolgens mee kunt gaan trainen op zo'n manier dat t paard voor je door t vuur wil gaan.

want dan moet de baas er zonodig ook wat mee gaan doen. dus zo kun je echt bezig blijven. Er is niks mis mee met af en toe eens uit de weide halen.