Hij is niet meer wie hij was...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:14

Over het vele verhuizen zal ik niet ook nog 'es beginnen ;) , maar dat kan zeker behoorlijke impact hebben op een paard.
Even verder kijken:
Poenarie schreef:
Maar ik had een super osteopaat. Heleen Slebos!
En de masseur heeft hem ook nog behandelt..
Zadel is ook nagekeken.. Dus ik begrijp het niet.

Heb je zijn mond en zijn gebit recent laten inspecteren?
Is alles goed in de mond?
Wat voor mond heeft hij (o.a. qua wangslijmvliezen, tong, lagen, mondspleet, kiezen en tanden)?
En past het bit goed?

eekhoornerik

Re: Hij is niet meer wie hij was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:32

Wat ik heb geleerd met mijn bijrijdpaard:

Hoe onzekerder en minder zelfvertrouwen het paard heeft, hoe meer hij JOU als leider gaat testen.
Want hij moet er 200% zeker van zijn dat jij TEN ALLE TIJDEN het leiderschap aan kan!

Juist omdat hij onzeker is en geen zelfvertrouwen heeft!
Daarom test hij je nu steeds weer uit!

Hij is nu nl. al zijn vertrouwen kwijt, in alles. Ook in jou.

En die angst, die jij hebt als je op hem zit, die voelt hij. En dat maakt hem nog onzekerder. Want jij bent geen leider die hij kan vertrouwen. (In deze periode dan he...;-)).

Ga ten eerste aan jouw eigen zelfvertrouwen werken, neem grondwerkles gecombineerd met rijles gericht op jouw leiderschap en jouw vertrouwen in jezelf en in hem.

Dan gaat hij jou weer vertrouwen, durft meer en groeit daarbij dus weer zijn zelfvertrouwen...

Het is een cirkeltje...en dat cirkeltje moet omhoog en niet naar beneden.

Als je tips wilt, ervaringen die ik heb met mijn bijrijdpaard (die echt niet meer te hanteren was door zijn gebrek aan zelfvertrouwen en waardoor ik dus ook steeds minder vertrouwen kreeg in mijzelf en hem, maar dat we nu aan die basis aan het werk zijn en wat een enorm positief effect dat heeft, mag je me altijd een PB sturen).

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 17:51

JoviBan schreef:
Over het vele verhuizen zal ik niet ook nog 'es beginnen ;) , maar dat kan zeker behoorlijke impact hebben op een paard.
Even verder kijken:
Poenarie schreef:
Maar ik had een super osteopaat. Heleen Slebos!
En de masseur heeft hem ook nog behandelt..
Zadel is ook nagekeken.. Dus ik begrijp het niet.

Heb je zijn mond en zijn gebit recent laten inspecteren?
Is alles goed in de mond?
Wat voor mond heeft hij (o.a. qua wangslijmvliezen, tong, lagen, mondspleet, kiezen en tanden)?
En past het bit goed?

Hij is begin dit jaar nog naar de tandarts geweest..
Maar over de wangslijmvliezen enzo weet ik niets hoor, hij eet nog wel goed? Haha.

Het bit is net iets te groot, maar rijd hier al erg lang mee. Ga morgen voor een halfmaatje kleiner kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:28

Na alles wat je hier heb neergezet en over pb heb verteld, denk ik dat het komt door het onbewust anders rijden ivn je voet etc of niet op de kleine veranderingen tijdens het rijden heb gereageerd/gevoeld. Of het paard voelt zich hier niet happy.

Zoals ik al schreef is 1 van mijn paarden ook erg veranderd door mijn rijstijl... Veel heter nu.
Paard was net een tank toen ik ermee begon en is nu veel meer sensibel op bepaalde vlakken.
Dat veranderd langzaam, maar op een gegeven moment is het paard te moeilijk voor bijv een beginner etc.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:33

zijn gebit is gedaan door daan staller dus helemaal uitgelijnt.

Daarbij ken ik arie als een zeer intelligent paard en zal het mij ook niets verbazen als hij bij je bijrijder het renspelletje heeft uitgevonden. Als ik er dan vanuit mag gaan dat zadel en rug ed goed zijn. Ook moet je niet vergeten dat je een andere bijrijder hebt gehad die veel galopeerde en die erna heeft veel geoefend op het aangaloperen vanuit stap en halt. Misschien geef jij perongelijk die hulpen en omdat hij nu minder beweegt vind hij het rennen dan ook gelijk wel leuk?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:56

Bemoei me er even mee, want ik heb de indruk dat dit een noodkreet is.
Het verhuizen zou ik me niet zo druk om maken, dat is gebeurd en er zijn plaatsen geweest waar jullie relatie top was.
Ga eens na hoe je toen zelf in je vel zat, was je toen misschien zelf wat rustiger en had Arie en taak om op jou te passen. Een taak die hij erg serieus nam.

Ik heb de indruk dat je hoofd vol zit met verwijten en schuldgevoelens, en kan nu makkelijk zeggen.. niet doen maar dat lost niks op. Denk alleen wel dat daar de angel zit.

Het zou voor Arie een stuk prettiger zijn als hij direct contact had met zijn vriend, al is het misschien niet helemaal zijn zelf uitgekozen vriend, hij komt erg eenzaam over.
Eenzaamheid maakt je angstig en wantrouwig.

Hoop dat je er iets mee kan, het kan allemaal heus weer goed komen.
Kop op !

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 20:57

Ik weet niet of het aan mijn rijstijl ligt, mijn houding was erg rustig vertelde mijn instructrice. Maar het zou best kunnen dat ik nu wat verkrampt zit, omdat ik tussen mijn oren heb dat hij er vandoor gaat.

Hij is zeker intelligent, dus ik ben benieuwd hoe het zal gaan.. Ik wil het in ieder geval niet opgeven! :D

Hij vindt rennen wel erg leuk ja, maar hij heeft natuurlijk eerst hele tijd lekker op de weide kunnen staan met Pride, Red en al zijn vriendjes.. Ik denk dat hij dat heeel erg mist..

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:00

Paardentango schreef:
Bemoei me er even mee, want ik heb de indruk dat dit een noodkreet is.
Het verhuizen zou ik me niet zo druk om maken, dat is gebeurd en er zijn plaatsen geweest waar jullie relatie top was.
Ga eens na hoe je toen zelf in je vel zat, was je toen misschien zelf wat rustiger en had Arie en taak om op jou te passen. Een taak die hij erg serieus nam.

Ik heb de indruk dat je hoofd vol zit met verwijten en schuldgevoelens, en kan nu makkelijk zeggen.. niet doen maar dat lost niks op. Denk alleen wel dat daar de angel zit.

Het zou voor Arie een stuk prettiger zijn als hij direct contact had met zijn vriend, al is het misschien niet helemaal zijn zelf uitgekozen vriend, hij komt erg eenzaam over.
Eenzaamheid maakt je angstig en wantrouwig.

Hoop dat je er iets mee kan, het kan allemaal heus weer goed komen.
Kop op !

Dank je wel voor je lieve reactie! Ik heb nu wel meer dingen aan mijn hoofd ja wat mij misschien wat onrustig maakt, ik weet het niet.
Maak me erg druk om Arie..

Hij vindt dat andere paardje wel leuk heb ik het idee, misschien ietwat saai, maar verder kan hij het er goed mee vinden.
Ik ben het er alleen niet mee eens dat hij gescheiden wordt van hem dmv een draadje..

Ik merk nu ook dat hij minder in zijn vel zit. Als ik aankom en hem roep begint hij vol te hinneken en is hij direct erg blij om me te zien.
Leuk natuurlijk, maar ik heb liever dat hij mij minder aandacht geeft, omdat hij het zo leuk heeft..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:28

Daar had ik idd ook nog niet overna gedacht (moeten mensen mij ook wel eens op wijzen)

Ik weet niet of je weet hoe ik altijd met chewano aan het vechte was, hij wilde altijd voor me uit lopen en ik moest dan tegen hem aan drukken en aan hem hangen, hij sluerde me dan niet echt mee ofzo maar toch zo loop ik liever niet met een paard, dus corrigeerde hem, hij een pasje terug, belonen en dan weer verder maar het bleef dus was flink gefrustreerd. Omdat zijn conditie steeds slechter werd en hij een slootzwem avontuur had gehad heb ik hem met reconnective healing laten behandelen. Toen drong het tot mijn door dat hij wel veel van mij hield en erg aan mij hing of het wel goed was. Hij wilde zich er ook niet echt aan overgeven en het draaide teveel om hem. Hij heeft er wel wat van meegekregen maar laila meer, dit ging er lekker tussen staan te genieten.

Later had ik haar verteld van ons vechten en zij wees me erop dat hij mij wilt beschermen. nu ik dat accepteer maar er vriendelijk voor bedank (hij voor mij, keer ik om en gaan we wat anders doen en hem uitleg dat we ook samen naast elkaar kunnen lopen kan ik hem nu zelfs aan een lang touwtje meenemen naast de kruiwagen. We hebben dan wel samen de leiding maarja met zo'n wijze heer vind ik dat niet zo'n ramp, als ik maar eindverantwoordelijke mag zijn.

Je mag best met aar af en toe langs komen hoor. Ik geef nu 4x per week gratis trainingen, voor mensen van buitenaf kost dat enkel bakhuur (zie mijn blog op hyves). Maandag dressuur, dinsdag freestyle rijden, donderdag cavaletti en zondag loswerken. Door de weeks trainen we zowel ernaast als onder zadel.

Morgen avond heb ik nog geen aanmeldingen (kan nog komen) dus zou ik jou extra kunnen ondersteunen.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 18:18

Gisteren is hij om 16:00 op de wei gegaan, in de avond+nacht in de padock en vandaag weer de wei op (hoelaat weet ik niet).
Maar hij was nu weer goed te hanteren, dus ik denk en hoop dat het een energie probleem is. ;)

Cheetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:06

dat hoop ik ook. hoop dat aar weer snel de oude word.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:23

Ik denk dat het aan meerdere dingen kan liggen.

- andere omgeving

Door het steeds verhuizen, ik denk dat jij dat zelf ook niet prettig zou vinden.

- Ander voer

Door voer te veranderen steeds, kan het voer anders uit werken waardoor die nerveuzer, stressiger van kan worden.

- Dat arie alleen staat

Ondanks het draadje, kan jou arie zich alleen voelen. Misschien wil arie wel graag rennen, en een vriendje/ vriendinnetje hebben om bv mee te rennen.

- Jou onzekerheid.

Ik denk dat 1 van de belangrijkste oorzaken is. Je kan er met je lichaam wel relaxed op zitten, maar als je innerlijk niet op je gemak voelt dan merkt je paard het ook! En dat kan dus weer uit werken op dit.

Ik denk dat je na moet gaan wat voor jou paard kan zijn waarom hij dit gedrag laat zien. Ga daar eens over na denken. Mogelijk weet jou instructrice daar wel antwoord op!

Succes!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:04

Eerst de huisvesting maar eens in orde maken, een stal/paddock in JULI? Dat is toch niet normaal? (tenzij hoefbevangen oid)
Ik hoop dat je een fijne plek vind voor je paard. Zoveel mogelijk buiten en zeker de zomermaanden gewoon in het weiland met andere paarden.
Succes!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:19

Beter een paddock dan de hele dag de wei voor een Haflinger. Kun je die hoefbevangenheid en een hoop andere ellende tenminste voorkomen.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 22:11

Ben ik het niet geheel mee eens. Het moet gewoon een beetje van beide staan.
Toen ik op deze stalling ging staan was ook de afspraak dat hij de ochtend in de padock zou staan en dan vanaf een uur of een de weide op zou gaan.

Het is opgelost gelukkig. Hartstikke bedankt voor de tips!
Hij is weer de oude, simpelweg door gewoon op de weide te staan. Denk dat hij zijn punt duidelijk wilde maken, helaas op een verkeerde manier..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:37

vorame schreef:
Dan denken we er echt anders over.
Ik vind 1 keer per jaar echt heel heel erg veel.
Elke keer weer een nieuwe omgeving.
Noodzaak?
Dat is vaak maar wat het baasje er van denkt.
Gewoon 1 keer goed gaan kiezen.
Er zijn genoeg paarden waar het dus wel killing voor is.
En die van jou is er dus ook niet gelukkig mee.

Je kan je ook vergissen in de stalling hoor. Is mij ook wel eens gebeurd.
Mijn huidige stalling was ook maar een nood oplossing destijds, inmiddels sta ik er bijna 3 jaar.
Vlakbij HHW en volgens mij zijn er nog stallen vrij....dus ts als je nog iets goeds zoekt PB maar.
Er staat een hele kudde haflingers en komen het gehele jaar door buiten.

suzannelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:35

verhuizen is gewoon niet goed voor paarden !!!!!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:50

:D en voor honden en voor mensen en voor konijnen

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:20

Goh, hoe moeten trekvogels zich dan wel niet voelen ;)

Maar met niet de hele dag de wei, bedoel ik ook niet nooit de wei. Paar uurtjes op een dag is voor een Haflinger meestal echt wel genoeg.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:51

Sosha schreef:
Goh, hoe moeten trekvogels zich dan wel niet voelen ;)

Maar met niet de hele dag de wei, bedoel ik ook niet nooit de wei. Paar uurtjes op een dag is voor een Haflinger meestal echt wel genoeg.

Je zou ook de begrazing op het land aan kunnen passen (bv stripgrazen), zodat ze wel de hele dag op het land kunnen.

TS fijn dat het nu beter gaat en dat hij nu lekker het land in kan.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:30

Strip begrazing of kaal land ben ik ook helemaal niet voor. Zandkoliek komt vaak van kaalgevreten stukken land. Ook is de samenstelling van het gras wat overbegraasd wordt niet goed voor paarden.

Dan veel liever in een paddock en een paar uurtjes op de wei, maar wel met voldoende lang gras. Op super schrale zandgrond kan dat misschien best een flink aantal uren zijn, op vette klei grond al gauw veel minder.

In de winter zit er veel minder in het gras en dan zullen de meeste wel hele dagen het land op kunnen, maar pas op, shetjes ed. kunnen zelfs van wintergras nog flink groeien (beetje afhankelijk van de winter natuurlijk, bij -20 C wordt geen een paard dik van gras).

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:14

Vind ik ook hoor Sosha! ;)

Mijn pony heeft een heel jaar op het land gestaan, dus ook in de winter. En in de winter viel hij zelfs af! Ze moeten zichzelf dan natuurlijk ook warm houden wat energie kost, maar er stond genoeg groen gras. ;)