Steigeren en achterovervallen .. Ten einde raad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:33

_Brittx3KC schreef:
Dit is mss een 'brute' manier,
maar wat met een iets scherper bitje en haar is een keer voor zijn..
Als ze steigert, is EEN keer een snok geve zoda ze t voelt, mt da scherp bitj dan.
Of haar zelf is achtrover trekke? Haar daar dus ook voor mee zijn..
Veel succes ;)

Je bent gek, echt zo iemand die no way aan m'n dier moet komen.. _-:(
Goed dat de TS nu vanalles laat nakijken! zo horen we het graag +:)+
Hou ons op de hoogte he!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:43

het hoeft niet altijd iets lichamelijks te zijn. Dit verhaal doet me denken aan een bepaald renpaard, Die bewust een flikflak achterover maakte op de ruiter als hij geen zin had. Deed hij dat niet won hij standaard..!

Verder als hij al zo vaak achterover gedonderd is met zadel, is de kans MEGA groot dat de boom gebroken is..Laat dit nakijken en begin bij dit dier weer bij 0. Want ergens is het goed mis gegaan. Dit is gevaarlijk jou en het dier en je komt zo niet uit die neerwaartse spiraal.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:05

Hoi,

Ik zie in je profiel dat je 17 bent.
Hoelang rijd je al paard en is dat op een manege geweest of gelijk een eigen paard?
Hoeveel verschillende paarden heb je gereden, heb je al eens eerder 'probleem' paarden gereden,zo ja welke problemen hadden ze.
Misschien heb je foto van het paard (eventueel dat je erop zit en met haar aan het werk bent) zodat ik kan zien hoe het paard onder je loopt. (ontspannen,relexed, uitdrukking van pijn o.i.d.)
Want een steigerend paard kan namelijk vele oorzaken hebben, die je niet zo op een 'verhaaltje' kunt beoordelen waar het vandaan zou kunnen komen.
Doet ze dit ook als er geen zadel opligt?

Coventry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:41

Magaaa schreef:
Ja met het zadel, en het zadel is nog in goe vorm niets mis mee..
1keer is ze achterovergeslagen tegen de muur toen had ze schaafwonden aan haar nek voor de schoft..
Maar al die andere keren heeft ze echt niets voor, we snappen het zelf niet.. Ze heeft echt al veel geluk gehad en ik hoop dat dat zo blijft .. Het paardje is zelf niet van mij ik rij er alleen mee, maar wil niet dat haar iets overkomt

Die laatste tip zal ik morgen eens toepassen en hopen dat het zo zal gaan .. Het opstappen zal nog een probleem worden
Maar zal eerst eens met die eigenaars over die osteopaat en over fysio praten.. Lijkt me ook het beste

Bedankt

weet je ook zeker dat de boom van je zadel niet gebroken is ? Wij hebben een jaar geleden ook een pony gehad die achterover is geklapt en die zat toen helemaal vast in de rug en de boom van het zadel was ook gebroken.
Lijkt me handig om er dus iets van een fysio bij te halen.. En je zadel te laten nakijken ;)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:01

Mijn paard heeft ook zadeldrang en angst voor het opstijgen.
Is altijd al een probleem geweest, vanaf het inrijden af aan.
Maar is pas echt dramatisch geworden 1 a 2 jaar na het inrijden. Omhoogkomen, achteroverklappen, met 4 benen de lucht in. Maar als ik 10 meter gereden had was er niets meer aan de hand. Na het nakijken door een ostheophaat bleek dat ze een scheefstaande wervel had bij de schoft.
Nadat die rechtgezet is is het wel flink verbeterd. We weten niet waarom die scheef stond, of het komt door het achterover klappen op de stenen of omdat ze gek gedaan heeft in de wei of in stal. Opstijgen blijft echter een punt van aandacht, zeker als ze weer een tijd heeft stilgestaan ivm blessure.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:33

Magaaa schreef:
Namelijk als ze opgezadelt is en ik ga met haar door de gang ..... onderweg even stoppen en doorgaan dan steigert ze en laat ze haar achterovervallen en ligt ze stokstijf neer op de grond

Na het opstappen en ze moet vooruit doet ze dit ook ; ze steigert en laat haar recht op haar rug vallen ..

Ik lees hierin dat ze dit doet zowel onder de man als wanneer je ernaast loopt en alleen met zadel en hoofdstel op/in en dan wel ná een stopteken (druk op het bit)

Probeer eens een rubber bitje of liever helemaal geen bitje, neem haar eerst eens mee zonder hoofdstel maar mét zadel en gewoon aan het halster door de gang, stop onderweg en ga weer door, doet ze het dan nog: dan is het tijd voor een goede DA, zadelmaker en foto's om dingen uit te sluiten...

Als ze het mét zadel maar zonder bit niet meer doet, ga haar dan zonder bit rijden (of probeer zo'n rubber bit of een plastic - met appelsmaak, vroegah, die goeie ouwe tijd! - ) en vraag een TA om haar wolfstandjes eruit te halen ;)

Dit zijn de meest voorkomende dingen waar ik eerst aan zou denken en naar zou kijken, vind je hier niet een oorzaak, dan ga je verder kijken...

TeSSa_NiKimA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:29

Hallo,
Zou je haar niet even kunnen laten rondlopen (zonder zadel) waar ze dat steeds doet. Misschien went ze er dan aan en vind ze het niet meer eng..
Groetjes

corina21

Re: Steigeren en achterovervallen .. Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:33

ik heb ook een paard die dat vroeger had,
zij had dus 6 haken op de tanden,
en ze had een flink doorgezakte rug omdat ze door die haken helemaal verkeerd ging lopen,dus als iemant opstapte ging zij ook omhoog,
toen ik haar kocht heb ik haar meteen bij een tandarts laten komen en haar goed over de rug gelongeerd,
paard heeft een jaar op de wei gestaan en nu nergens last meer van.

davida22

Re: Steigeren en achterovervallen .. Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:45

ik zou ook een tandarts laten komen
en tot die tijd lekker op wei laten
paardje heeft duidelijk ergens last van

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:03

Mijn merrie doet dit dus ook en bij haar is het echt niet lichamelijk :n Ze wordt nu zadelmak gemaakt door iemand met ervaring..volgens hem is het een intelligent dier en is het puur karakter (ze heeft Animo bloed) Het is bij haar opstappen en wegrijden, meteen de eerste keer al, super braaf maar opeens pakt ze het aan..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:07

_Brittx3KC schreef:
Dit is mss een 'brute' manier,
maar wat met een iets scherper bitje en haar is een keer voor zijn..
Als ze steigert, is EEN keer een snok geve zoda ze t voelt, mt da scherp bitj dan.
Of haar zelf is achtrover trekke? Haar daar dus ook voor mee zijn..
Veel succes ;)

Waaw.... ik heb dit echt 3x moeten lezen van verbazing.

Hoe stompzinnig kun je zijn zeg. Niet te geloven.

@TS: vertel eens, is er nog nieuws over de merrie? Ik ben wel benieuwd.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:09

Als ze achterover valt, en dan stil ligt..
Dan zit ze in de faint..Als een paard een roofdier ziet doet het in deze volgorde zijn handelingen.
1. Vluchten
2. Vechten
3. Bevriezen
4. Flauwvallen

Jou paard is dus zo bang ergens voor dat het zich laat flauwvallen...probeer eens een andere weg naar de bak ofzo..?
Of oefen eens zonder zadel gewoon aan het halster.
Succes

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 00:10

Als je paard zich op de grond laat vallen en blijft liggen dan is hij heeeeel erg bang van iets. En aangezien het in allebei de gevallen iets te maken heeft met stilstaan en weer gaan lopen met een zadel op de rug, dan vermoed ik dat hij in het verleden op een soortgelijk moment een keer iets ZO naars heeft meegemaakt dat het een trauma is geworden. En als er nu iets gebeurt wat lijkt op wat hij toen heeft meegemaakt dan wordt hij weer net zo bang als hij toen was, ook al is er nu niet een directe aanleiding voor. Hij 'schiet' als het ware in die emotie en reageert direct met zeer hevige angst. Als dat moment dan voorbij is en je gaat rijden dan is hij weer heel braaf en rustig. Neem anders eens contact op met Tinley. Daar volg ik mijn opleiding tot paardengedragstherapeut. Misschien kunnen ze je daar verder doorverwijzen naar iemand. Wat anderen zeiden, om hem op dat paniekmoment te slaan of een scherp bit in te doen... ik denk dat hij al bang genoeg is en dat het laatste wat je wilt is om hem nog banger te maken. Je kunt, tot de tijd dat het probleem aangepakt kan worden, eens kijken of het helpt als je buiten het zadel er pas op legt. Dus dat je hem aan een halster mee naar buiten neemt? Misschien is de angst ook gekoppeld aan het zadel en dan zou je het zo kunnen omzeilen. Dus eerst je zadel buitenleggen en dan het paard halen.