Buren klagen over de paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:46

DubbelDun schreef:
Idd de wanden van de stallen bekleden. Verder moeten mensen niet vergeten dat in het buitengebied wonen andere geluiden met zich mee brengt als in een rijtjeshuis ;)

Stond jouw stal er bijv al eerder als het huis waar zijn dochter in woont?? Zo ja dan had die inschatting van geluid voor de bouw gemaakt kunnen worden.
Heb je jouw stal gebouwd terwijl het huis van de dochter er al stond... dan hadden ze toen bezwaar moeten/kunnen aantekenen.

Helemaal mee eens. Soms zeuren mensen gewoon om het zeuren. Als ze daar kwamen te wonen en jou paarden er al 10 jaar lopen, is het vast niet iets van de laatste tijd. Ik denk niet dat ze juridisch gezien je wat kunnen maken. Jij doet je best er al voor om het geluid te beperken dus bent wel van goede wil.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:53

Behalve als haar stal er zonder vergunning staat.
Wat 9 van de 10 keer is met en container.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:14

Als ik zulke buren had, kocht ik mezelf er een mooie ezel bij..
Wel een mannetje dan, vrouwtjes gillen minder vaak en hard. :D

Ik bedoel maar..
Stel dat je vader kippen heeft met een haan, die beginnen ook om 5 uur s'ochtends..
Geiten bleéren ook wanneer ze het maar uitkomen..
En dan een schopje in de stal, come on, waar praten we over!!!
Je hebt al zoveel gedaan!!!

Anoeska

Re: Buren klagen over de paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:56

Da's wel makkelijk praten, als je er zelf geen last van hebt. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je iedere ochtend voor de wekker wordt wakker gemaakt door de paarden van de buren, dat je daar dan goed genoeg van kan krijgen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:00

Ik dacht gelezen te hebben dat het huis er eerder was dan de containerstallen.

Wanneer dit zo is en er is geen vergunning voor de stal aangevraagd zou ik mijn buren goed te vriend houden.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:10

ik reed bij een vrouw die haar paarden ook in de tuin had en daar hadden ze niet z`n grote ruimte denk aan een minumaal goedgekeurd bakje en 4 mini stalletjes en de buren hebben er alles aan gedaan om de bak en de paarden (met behulp van politie en gemeente ondervragen) weg te krijgen maar dat is hun ook niet gelukt want zelfs met een minumum tuintje mag je legaal volgens mij 3 grote paarden en 1 shetlander hebben en voor elk extra paard moet je een vergunning aanvragen.

wel moet je echt een vergunning voor een bak zijn als er alleen al bakzand in ligt en je haalt de balletters eruit dan zegt de gemeente jammer dan op eensateliet foto ziet het eruit als een bak en heb je eenmaal een boete gehad voor een bak heb je kans dat je nooit meer een vergunning krijgt voor een bak op de grond waar je een boete hebt gehad.

leg ik het nu goed uit hihi

hoop dat je er wat aan hebt :o :o :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:25

vorame schreef:

containers zijn meetsal leiner dan 30 m2. als dat zo is mag hij er zonder vergunning staan!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:32

Musjes schreef:
We kunnen allemaal wel zeggen dat de buren zich er niet moeten storen maar dat doen ze nou eenmaal wel. Dus zal jij een oplossing moeten verzinnen voor de overlast die ze van jouw dieren hebben.

Lijkt me ook irritant als je om 6 uur wordt wakker gemaakt door schoppende paarden als je om half 7 op moet staan. Hou je buren te vriend en plaats nog meer rubber of verzin iets anders.

Uiteraad zullen op bokt voor het grootste deel mensen zijn die vinden dat je buren zeuren ;)

Succes!

Ach jongens, uuuhh.. meiden :o je weet heel goed als je op het platteland woond dat daar andere geluiden bij horen.

Zo worden wij zomers soms ook wel ff dol van een koe die snacht's zijn kalf kwijt is en aan kwartier achter elkaar staat te loeien als een gek.
En de andere buren met de kippen, tja er loopt wel eens een muisje.
Zomers meer vliegen door de mest..

Je weet als je op een boerderij woond dat dat voor kan komen.
Dan moet je in een woonwijk gaan wonen.

Ik zou tegen de buren zeggen jullie kun nen wel een vergunning hebben, wij hebben die niet nodig.
Laat ze maar lekker klagen.
Gewoon negeren.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 15-07-09 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:33

suuzepuus schreef:
vorame schreef:

containers zijn meetsal leiner dan 30 m2. als dat zo is mag hij er zonder vergunning staan!

Daarbij is een container verplaatsbaar en mag dat vaak juist wel terwijl bijvoorbeeld een stal niet mag.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:25

suuzepuus schreef:
vorame schreef:

Nope, heeft er niets mee te maken.

Jij hebt het over een aanbouw aan je huis. (en daar zit je ook nog aan regels)
Niet over een ding in de weide.
Daar mag je zelfs niets neerzetten van 1 m2

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:26

daantjuhhh schreef:
Daarbij is een container verplaatsbaar en mag dat vaak juist wel terwijl bijvoorbeeld een stal niet mag.

Ook dat is niet waar.
het word vaak gedoogd, dat is wat anders als dat het echt mag.

AUB meiden, geen dingen zeggen die niet kloppen. :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:27

maar 30 m2 mag je hier vrij bouwen. mits het niet meer als de helft van je totale grond in beslag neemt. misschien is dat in elke gemeente verschillend.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:28

dat heeft niets met gedoogd of niet te maken hoor! zo zijn de regels nou eenmaal. maar er zijn gebieden waar je nog geen schutting zonder vergunning neer mag zetten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:29

Waarom maak je er geen inloopstal van? Dan gaan ze ook niet meer tegen de deur trappen en kiezen ze zelf of ze binnen of buiten staan. Als je ze 24/7 de beschikking geeft over ruwvoer is het met voernijd ook gedaan :)*

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:30

suuzepuus schreef:
maar 30 m2 mag je hier vrij bouwen. mits het niet meer als de helft van je totale grond in beslag neemt. misschien is dat in elke gemeente verschillend.

Maar niet in je weide :)
Dat is geen bouwblok meer

Ik heb het alemaal nagevraagd enz het zijn gewoon landelijke regels.
Maar de ene gemeente hanteerd die regels en de ander kijkt door de vingers.
Totdat er iemand over klaagt, dan hang je.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:32

tja ik heb een huis, dan stuk tuin, dan paddock met inloopstallen en dan een stukje weiland. dat is dus geen weiland van 5 hectare....
bij de ts gaat het ook om stallen bij huis. niet in the middle of nowhere dus...

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:32

tjaa... aangezien je het al geïsoleerd hebt, lijkt me dat je weinig meer kan doen..
behalve de container verhuizen naar de andere kant van het weiland, zo ver mogelijk bij hun vandaan, als dat mogelijk is?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:34

suuzepuus schreef:
tja ik heb een huis, dan stuk tuin, dan paddock met inloopstallen en dan een stukje weiland. dat is dus geen weiland van 5 hectare....
bij de ts gaat het ook om stallen bij huis. niet in the middle of nowhere dus...

Dat heb ik ook.
Mijn garage, dat is bouwblok, daar zou ik een stukje aan mogen zetten.
Maar 10 meter verder houd het bouwblok op.
Zoals bij de meeste huizen is.
Daar mag je niets meer neer zetten.
En zoals ik het verhaal van ts begrijp staat haar stal ook in de weide, niet tegen haar huis aan.
Of ik heb dat verkeerd begrepen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:35

vorame schreef:
daantjuhhh schreef:

Ook dat is niet waar.
het word vaak gedoogd, dat is wat anders als dat het echt mag.

AUB meiden, geen dingen zeggen die niet kloppen. :)

Nou wij hebben het nagevraagt.
Een stal mocht niet een container wel.
Wel moesten er wielen onderzitten en 1 x in de zoveel tijd verplaatst zijn.
Die wielen die er niet onder zitten en de verplaatsing die niet gedaan word dat word gedoogd!

Maar in de gemeente Hardenberg mag het dus wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:36

Stel dat je paarden om 06.00 gaan trappen omdat ze willen eten. Kan de avond voordat je vader naar bed gaat geen extra hooi geven zodat ze genoeg te knabbelen hebben? Als dat niet werkt, zou je zo een automatisch voer ding kunnen aanschaffen, even wat geld, maar wel handig. Misschien wel zelf te maken, althans dat is mogelijk als je iemand kent die een beetje handig is met electronica. Dan kan je die voerton op 06.00 uur zetten zodat ze elke ochtend stip om die tijd hun brokken krijgen, ik denk dat ze dan om die tijd wel stil zullen zijn.

Je buren zullen dan niet meer klagen dat ze zo vroeg wakker worden, over de vrachtwagens kan je vader dan nog steeds wat zeggen, lijkt mij ook geen pretje. Kunnen ze niet laden en lossen met stilstaande motor? Of kan dat niet?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:40

tja, ik ben toch ook echt een voorstander van ze gewoon naar buiten gooien. geen gedoe en getrap. en lkker buiten is ook fijn voor je paarden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:40

daantjuhhh schreef:
Die wielen die er niet onder zitten en de verplaatsing die niet gedaan word dat word gedoogd!

En gedoogd Hardenberg het plaatsen van illegale stalling. :)

En kan het als jij het niet zwart op wit hebt staan knap vervelend worden als jou buurman gaat klagen. ;)

http://www.bokt.nl/wiki/Schuilstal

n Nederland is dit niet het geval, integendeel. In Nederland is het verboden te bouwen op land waar geen zogenaamd bouwblok op ligt. Een bouwblok is een stuk grond dat in het bestemmingsplan is aangewezen als zijnde grond waar op gebouwd mag worden. Weiland heeft vrijwel nooit een bouwblok. Als het dat wel heeft, dan staat er tien tegen één ook een boerderij op. Of er een bouwblok rust op een weiland kan je bij het kadaster of bij de gemeente navragen. Geen bouwblok betekent dat je geen stal mag bouwen, óók geen containerstal of andere verplaatsbare contructie.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:45

de paarden van de ts staan bij haar vader op het erf. ik neem aan dat haar vader in een huis woont en dus heeft het een bouwblok....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:48

vorame schreef:
Dat heb ik ook.
Mijn garage, dat is bouwblok, daar zou ik een stukje aan mogen zetten.
Maar 10 meter verder houd het bouwblok op.
Zoals bij de meeste huizen is.

Daar mag je niets meer neer zetten.
En zoals ik het verhaal van ts begrijp staat haar stal ook in de weide, niet tegen haar huis aan.
Of ik heb dat verkeerd begrepen.

Aan ts om aan te geven of het nog bouwblok is.
Maar een bouwblok is zelden het hele perceel groot als je er een paard kan houden. :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:54

vorame schreef:
daantjuhhh schreef:

En gedoogd Hardenberg het plaatsen van illegale stalling. :)

En kan het als jij het niet zwart op wit hebt staan knap vervelend worden als jou buurman gaat klagen. ;)

http://www.bokt.nl/wiki/Schuilstal

n Nederland is dit niet het geval, integendeel. In Nederland is het verboden te bouwen op land waar geen zogenaamd bouwblok op ligt. Een bouwblok is een stuk grond dat in het bestemmingsplan is aangewezen als zijnde grond waar op gebouwd mag worden. Weiland heeft vrijwel nooit een bouwblok. Als het dat wel heeft, dan staat er tien tegen één ook een boerderij op. Of er een bouwblok rust op een weiland kan je bij het kadaster of bij de gemeente navragen. Geen bouwblok betekent dat je geen stal mag bouwen, óók geen containerstal of andere verplaatsbare contructie.

Nee dat klopt dus niet.
Ik ben het overigens zelf niet.
(gaat over een vriendin)
Maar de gemeente is zelfs langs geweest om te kijken of het goed was.

Die gemeente keurt het goed.
Dat betekend niet dat het niet mag.

Gemeentes kunnen wel verschillend zijn in hun regels.
NL heeft regels, provincies ook... maar een gemeente heeft ook regels die los kunnen staan van andere gemeentes.
Zo mag ik in de Wolden meer paarden houden dan mijn vriendinnetje in Hardenberg.

Bij ons gaat het via een puntensysteem en krijg ik bijvoorbeeld per paard 5 punten en ik mag gaan tot 5 paarden.

In een andere gemeente hebben ze weer een ander systeem.

Dit is wat ze mij hebben verteld.