Krijg mijn paard al 2 dagen niet uit de wei! SPOEDJE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:20

Een appeltje in je zak kan wonderen doen. Je paard roepen en duidelijk het appeltje laten zien, laat haar een hapje eten. (omdat ze is gekomen toen jij riep) en probeer dat het halster om te frutselen, je paard is waarschijnlijk met zijn aandacht bij het appeltje, dus zal het minder problemen opleveren. Na het omdoen van het halster mag je paard haar hele appeltje opeten en beloon je haar uitvoerig.

Als ze niet komt, ga dan op je hurken zitten. Paarden komen dan graag even aan je snuffelen :).

Elke keer herhalen en dan langzaam het appeltje afbouwen. :)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 19:40

Dorienn schreef:
Ik heb ook zo een peerd die niet komt als ik in een minder humeur ben.

Blijven lachen en ontspannen ;) Je paard doet dit niet expres om je tot last te zijn. Ga je ook de wei eens in zonder dat je je paard moet pakken?

Als ik hem toch nodig heb en ik ben in een niet al te beste stemming dan probeer ik extra te letten op mijn en zijn lichaamstaal. Kijkt ie naar me, met oren naar voor kan ik naderen, draait of kijkt hij weg met de oren naar achteren een paar passen terug. Wat bij mij ook helpt is hem niet strak aankijken. Dat vindt hij bedreigend :) Arm vooruit om te laten snuffen en wat aaien, wijken voor druk, .. aaien met het touw, over de nek leggen en weer weggaan. En altijd een stukkje verder.

NOOIT halster of halstertouw achter de rug wegsteken. Geloof me, ze weten het, en als je paard wat bang van aard is gaat ie denken : wat voor ding heeft die nou vast en dan is hij weg hoor.

1x per 6 dagen moet ik de wei uitmesten dan haal ik ze er iig niet uit. Nu met die warme dagen hoeft ze van mij in principe ook niet. Ga wel even checken op wondjes ed uiteraard.

Urielle

Re: Krijg mijn paard al 2 dagen niet uit de wei! SPOEDJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:38

Oh, dat is inderdaad een drama. Ik heb met de Welsh ook zo ontzettend afgezien in het begin. Voer hebben ze echt geen boodschap aan in een groene wei, gras was interessanter dan ik die in de wei zat, ook andere paarden weghalen of gebruiken om te lokken maakte niet uit en als ik haar aan de ene kant van de wei achterna gelopen was galoppeerde zij vlot naar de andere kant om daar een kwartier te gaan staan vreten terwijl ik weer naar haar toe zwoegde. Na een paar uur kan je het dier wel iets aandoen en ben jij verbrand en doodop en de pony fris en fruitig en heeft reuze lol om het spelletje. :+ Opjagen werkt, maar dan heb je veel volk nodig die allemaal tijd erin willen steken, want ze moeten niet de kans krijgen stil te staan en in je eentje op een grote wei heb je echt het nakijken. Ik heb destijds maar prikpaaltjes en stroomdraad gekocht om een postzegelformaat wei af te zetten voor haar, toen ik haar een tijdje had kwam ze zelf naar de draad rennen dus het is wel goed gekomen.
Wrangler heeft het een keer geflikt bij mooi weer en die heb ik mooi laten staan. Paar uurtjes later was het toch minder leuk dat andere paarden wel brokjes en water kregen en hij in zijn uppie op de wei stond.

pouran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:49

dit gaat alleen werken als je paard een beetje jaloers is en graag eet....

neem wat snoepjes/voer/appels oid mee de wei in en loop op haar/het paard dicht bij haar af waarschijnlijk loopt ze weg...negeren en verder lopen naar paard dichtbij voer dit paard wat lekkers, waarschijnlijk trekt dit de aandacht van de andere paarden en dus ook van jouw paard... als ze dicht bij is gewoon negeren... en de wei uit lopen 5-10 minuten later weer terug en 't zelfde spelletje probeer je paard nu ook ff te aaien en geef haar een snoepje ga dan weer de andere paarden voeren... met een beetje geluk krijg je op deze manier het halster om duurt wel ff maar wie weet... bij mijn paard hielp dit wel altijd. let wel op dat de andere paarden geen ruzie maken om jou/het eten en vraag even aan de eigenaren van haar weigenoten of je deze mag voeren

suc6

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:50

Het water een dag weg halen, moet jij eens kijken hoe mak ze wordt ;)

En nee het kan geen kwaad, een paard gaat er niet dood aan.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 21:32

caroline89 schreef:

Meen je dit nu echt :roll:
Een zwart paard midden in de zon zonder water of een paard op zich al????

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:03

Tja, als een paard echt niet wil komen ben ik ook best in staat om het water weg te halen hoor.. wel regelmatig langskomen natuurlijk om te kijken of paardlief zich al laat verleiden door de emmer water die jij in je handen hebt en als dat niet zo is heeft hij blijkbaar nog geen dorst.. Soms moet je toch wat??

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:14

Mijn vp's hebben precies hetzelfde probleem, maar dan heb ik het geluk dat er een zo 'dom' is om me dichtbij te laten komen. Soms vallen ze voor bix en de andere keer lukt het als ik gewoon rustig of juist snel het halster omdoe. Het beste helpt nog een lekker stukje wortel of appel, onweerstaanbaar }> . Als je dat geeft kan je hem het beste nog even vers breken als je de ei ingaat, dan ruikt hij sterker. Michien kan je ook de staleigenaar vragen heb binnen te laten staan als je wilt gaan rijden net nadat ze op wei zijn gezet? verder heb ik ook geen ideen helaas...

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:54

Horse_ schreef:
caroline89 schreef:

Meen je dit nu echt :roll:
Een zwart paard midden in de zon zonder water of een paard op zich al????

Ja het kan echt geen kwaad...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:36

caroline89 schreef:

Hoe weet je dat?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 15:06

Vandaag is het gelukt. Een oud stalgenootje kwam mij helpen. Die doet Parelli en ik ga dat nu ook leren. We hebben haar eerst genegeerd in de wei en op een geven moment kwam ze van zelf bij ons staan heel grappig. Toen geoefend want bij haar hoofd komen vind ze nog steeds niet fijn maar op een geven moment konden we zo het halstertouw aan klikken. Toen nog wat oefeningen gedaan in de wei met pauzes er tussen door en weer losgeklikt. Was een leuke ochtend al met al. Met geduld is dit dus op te lossen. En voor mij ook leuk dat ik nu oefeningen heb. Meteen wat opdrachten om wat met haar te doen.

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:09

Pikeur schreef:
caroline89 schreef:

Hoe weet je dat?

Een paard kan toch een bepaalde tijd zonder water.
Als hij trek krijgt komt hij vanzelf wel...

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:20

Je schrijft dat ze het kopstuk over deoren doen eng vind en ook aleerder een periode eng gevonden heeft. is dat misschien niet het grootste probeleem? Wij hebben er ook zo een en die heeft nu een halster met gesp aan het kopstuk gedeelte. Je stopt zijn neus in het halster en doet dan voorzichtig het lange kopstukriempje over zijn maangedeelte en maakt het dan vast aan het gesp gedeelte wat aan "jouw" kant zit. Nooit meer problemen tegenwoordig!

kanjerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:25

Probeer ze heel nieuwsgierig te maken! Door bv. ergens aan te frutselen, (doen alsof) je er een hapje van neemt,...
laat ze het wel niet zien! Vooral pony's zijn er gevoelig voor!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:51

Horse_ schreef:
Vandaag is het gelukt. Een oud stalgenootje kwam mij helpen. Die doet Parelli en ik ga dat nu ook leren. We hebben haar eerst genegeerd in de wei en op een geven moment kwam ze van zelf bij ons staan heel grappig. Toen geoefend want bij haar hoofd komen vind ze nog steeds niet fijn maar op een geven moment konden we zo het halstertouw aan klikken. Toen nog wat oefeningen gedaan in de wei met pauzes er tussen door en weer losgeklikt. Was een leuke ochtend al met al. Met geduld is dit dus op te lossen. En voor mij ook leuk dat ik nu oefeningen heb. Meteen wat opdrachten om wat met haar te doen.

Geweldig gefeliciteerd, nu inderdaad met veel geduld verder oefenen.
Het gaat helemaal goed komen.
Het geen water geven vind ik absoluut het meest belachelijke wat ik gehoord heb.
Ik weet dat een paard best een dag zonder water kan maar zoals je ziet kun je het ook op een vriedelijkere manier oplossen.
Gelukkig heeft de ts deze tip niet opgevolgt.
Heel veel plezier en succes verder met je paard!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:45

Mijn eerste paard had vaak ook geen zin om zich te laten pakken, en die ben ik toch gaan stalken door de wei. Moet je niet een al te grote wei hebben natuurlijk. Maar rustig erachteraan gelopen, niet pratend, niet rennend zodat hij ook niet ging rennen (dat vond hij juist leuk). Gewoon stalken zodat hij geen moment meer rustig kon grazen. Op een gegeven moment (de eerste keer duurde het meer dan een uur) besloot hij dan dat nu hij toch niet meer kon grazen, hij net zo goed een snoepje kon komen halen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:56

Wij hebben ook zo'n welsje staan in de wei. Niet te pakken te krijgen. Eigenaren uren geprobeerd maar beestje is niet te foppen. Mijn zus en ik op jacht in de wei. Broodjes mee genomen. maar het zakje was veel interessanter. Na 5 minuten beestje kunnen krijgen en halster omgedaan. Maar omdat dit beestje erg slim is en halstertje afkrijgt hadden we hem vast gedaan met een touwtje. Niet te strakke knoop, zodat het in een paniek situatie wel afkon. Ik zag dinsdag het touwtje liggen maar niet meer bij nagedacht, volgende dag lag de halster weer af. Jammer...... Geen tijd meer gehad om ponybeestje te gaan pakken. Ook hadden we een klein stukje touw onder aan het halster gemaakt zodat het makkelijker zou zijn met het vastpakken. Maar wel net zo klein dat de pony er niet op zou gaan staan met het grazen.

Zal morgen weer met een zakje de wei in en pony pakken

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:07

Hmm hier heb ik ervaring mee := ik nam toen vortaan elke keer een wortel mee als ik me paard uit de wei ging halen.
Op een gegeven moment wist die dit goed, en hij kreeg de wortel pas als het halster omzat.
Gewoon heel veel geduld mee hebben, waarschijnlijk is ie je gewoon uit aan het testen. Dus geef het niet te snel op en waarschijnlijk helpt het wel als je wat lekkers meeneemt en hem dat geeft ALS die zijn halster omheeft ;)

Als je telaat bent en hij rent weg zou ik gewoon blijven staan, zonder erachteraan te gaan rennen. Blijf zolang staan totdat hij weer bij jou komt. Dan ziet ie dat je het niet opgeeft en blijft wachten, kwestie van geduld ;)
Als hij ondanks het snoepje nog wegrende bij mij deed ik dit, als die dan even wegrende kwam die daarna vanzelf weer terug omdat de lol er vanaf was...

B_ettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:15

zoiets had ik ook met mijn shetlander (die zijn wel wat makkelijker te vangen ;) ) maar ik heb het zo gedaan:
ik heb van die ricketpaaltjes in een kringetje in de wei gezet met een opening(die je wel dicht kunt doen) daarna heb ik haar erin gejaagd, hekje dicht, naar haar toe rustig praten en een snoepje geven
toen ik het halster om wilde doen ging ik met mijn hand uitgebreid aaien bij de oren en dan vond ze lekker dus toen kon ik zo het halster erom doen

toen ik het halster om had ging ik proberen het af te doen zonder dat ze wegrent dus.. ik ging weer kriebelen en dat vond ze zo fijn dat ze gewoon bleef staan. ;)
ik heb dat een tijdje geoefend en nu kan ik het halster zonder problemen op en af doen :D

je kan haar ook ergens anders kriebelen
dan moet je gewoon een plekje zoeken die hij lekker vind

Succes *D

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:22

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 19:50

Getsie jakkes. Daarom wil ik dat dus ook niet en de mijne heb ik er niet meer want die geeft niet om biks.

Djongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:17

Ik heb wel eens gelezen als je paard niet naar je toekomt maar weg rent of rent op je afkomt rennen en dan net voor je langs de andere kent op gaan.
Hij pakt een stoel en ging in het land zitten met een boek (het paard stond alleen)
Dat moet je een paar uur volhouden al komt het paard naar je toe gewoon laten gaan of als hij op je afkomt rennen hij zal je vast niet om ver rennen.
Dat moet je de dag erna weer doen en geen aandacht geven en ongeveer de 4/5 dag moet je hem rustig pakken.
Dat heb ik gelezen.
het leek me wel logisch

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:26

Cossie schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=GcovwXlsfY0&feature=related

Auw!!!!

Dit filmpje kwamen we op you tube tegen...wellicht heeft dit eerder op bokt gestaan en misschien ten overvloede maar pas op met eten in de wei...

Tja, hoe dom kun je zijn...
Helemaal als er meerdere paarden lopen (mn van andere mensen), geen eten meenemen in de wei ;)

Ben je nu structureel bezig met Parelli, en lukt het al beter?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 19:00

Heb er 2 lessen parelli op zitten ondertussen. Ben de dvd's en boek aan het doornemen maar het valt niet mee om tijd te vinden en rust te nemen. Ga wel iedere dag even de wei in om met haar te kriebelen enzo. We zijn iig weer vriendjes gelukkig en het is bij die 2 dagen wegrennen gebleven. Ga het iig een kans geven of het bij mij past. Paard pakt het wel leuk op gelukkig maar vind het zelf nog zwaar. Je komt je zelf best wel tegen :o

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:57

rare methode, maar als ze echt dringend op stal moet, kan iemand die ze niet echt kent haar wat laten lopen tit ze echt moe is. En dan jij als de verlosser haar komt halen :Y)