Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ikke schreef:Yessy schreef:stalling en overige kosten per jaar: 12x500=6000 en dat 20 jaar lang, pff daar kan je in bepaalde delen van nederland een prima huisje van kopen...
maar van 12 x 170 x 20 jaar kom je een stuk minder ver. Leuke middenklasser en dan houdt het wel op.
wat ik aan mijn hobby heb uitgegeven, in al die jaren.
ThaGirl schreef:Mijn kosten deze maand voor 3 paarden:
Hoefsmit: in totaal 50 euro
Fysio: 50 euro (eenmalig)
Nieuw halster: 15 euro
We hebben er verder geen (directe) kosten aan, ze staan namelijk thuis dag en nacht in het weiland en krijgen niks extra's gevoerd
.
Wow, had dit wel lager verwacht hahaha
) Vliegenspul doe ik ook jaren mee, net als de borstels die al tenminste 2 paarden meegaan. Toch heb ik niet het idee dat het mijn paard ontbreekt aan iets...
Als ik al een broek koop kom ik niet boven de 20 of 30 euro uit en vaak zet ik die op mijn 'lijstje' voor de verjaardag bijv
sflj schreef:fjordnina schreef:Met 6 stuks red ik het wel met 100 euro in de maand. Ik heb wel het voordeel dat we ze aan huis hebben staan. Ook de samenstelling van de kudde scheelt behoorlijk. 4 fjorden en 2 shetjes. Van de fjorden is er dan ook nog een veulen en een jaarling. Die kosten dus vrijwel niets. De duursten zijn de 2 volwassen fjordenmerries. Daar rij ik ook mee en dan gaat het aantikken. Een grasmaaier kost een stuk minder.
Maar dan heb je de rente en aflossing van de grond nog niet gerekend? En de ozb? En je hebt geen omheining, het gras is vanzelf gegroeid en verder krijgen ze niks? Hoevaak komt de smid, dierenarts en krijgen ze een wormenspuit? Wat kost de afvoer van de mest en ze staan nooit op stal? (stallen op zich, strooisel etc.) haal je het water uit de sloot?
Ik vrees dat veel mensen of niet kunnen rekenen, óf de helft vergeten. Of het geluk hebben alles gratis te krijgen? (of ik doe iets heel erg fout)
beantsje schreef:Jullie kopen nooit een rijbroek, stalschoenen, sportbh oid?
Ik doe ook jaren met mijn rijbroeken en ik koop nooit paardrijdshirts maar bevorder mijn oude gewone shirts tot rijshirt.
Toch is af en toe een broek echt versleten, al doe ik er een paar jaar mee.
Elk jaar heb ik toch een paar nieuwe jodhpurs nodig omdat ze dan echt af zijn.
en sportbh's (ik heb 2 goeie) zijn bij mij ook absolute noodzaak.
Dat tel ik dus allemaal mee.