Positieve Note onderaan de coupon? doen meer Jury's hier dat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mizoan

Re: Positieve Note onderaan de coupon? doen meer Jury's hier dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:32

@Terkan dat ben ik met je eens, keerzijde van de medaille.
Wij, juryleden zitten nog steeds niet op 1 lijn.
Jurylid A zet onder protocol, je reed een keurige proef, de volgende keer mag het tempo wel iets vlotter, succes.

Combinatie traint, traint en traint nog eens.
Gaat weer op wedstrijd, treft een jurylid dit het tempo te hoog vind liggen. Combinatie treft onder coupon het volgende commentaar aan;
De volgende keer het tempo veel lager zodat overgangen, tempowisselingen en figuren veel beter tot in detail afgewerkt kunnen worden.....
Zo'n ruiter ziet dan door de bomen het bos ook niet meer :=

Dus het beste is om je denk ik tot globale dingen te richten die op dat moment echt tekort kwamen of juist eruit sprongen....

Terkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:00

@miep1979 ... inderdaad is het op 1 lijn zitten echt wel van belang ... en ik snap heel goed, dat dat erg lastig is, omdat de 1 nou eenmaal liever wat anders ziet dan een ander ... gelukkig zijn ook jury-leden mensen en verschillen maken dat het interessant en spannend blijft voor iedereen ... hoe valt mijn proef vandaag?? ... Toch werkt het ook als het iets scherper neergezet wordt ook wel ... ik bedoel niet iemand afbranden tot de grond, maar een klein beetje extra aanstippen, dat bijvoorbeeld de overgang van draf naar galop niet soepel ging is in mijn ogen niet verkeerd.

"Gaat weer op wedstrijd, treft een jurylid dit het tempo te hoog vind liggen. Combinatie treft onder coupon het volgende commentaar aan;
De volgende keer het tempo veel lager zodat overgangen, tempowisselingen en figuren veel beter tot in detail afgewerkt kunnen worden....."

Persoonlijk zie ik liever mooie afgewerkte bewegingen, zou zelfs in een wat snellere proef toch wel zichtbaar moeten zijn ... maar ik begrijp heel goed dat er meerdere kanten van de medaille zijn en dat jullie soms ook niet alles kunnen zien ...

Al met al vind ik het toch wel een goede ontwikkeling. Geeft namelijk (bij goed commentaar) wel aan, dat je als ruiter gezien wordt ... en dat is m.i. belangrijk, zeker op wedstrijden

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:04

Ik heb er eigenlijk niet op gelet of het tegenwoordig meer voorkomt dan " vroeger" maar ik vind het altijd wel leuk als er een possitieve note op de startcoupon staat

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:19

@Terkan het was ook maar een voorbeeld.
Wat ook in de praktijk echt kan voorkomen, de ene keer is paard / pony moe, zo goed als dood en de andere keer heeft tie het misschien net op zijn heupen en probeerd de trein terug te halen :P

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:24

Heel vroeger kreeg ik nog weleens een opmerking. Er is er 1 me altijd bijgebleven: "pony kent proef uit hoofd"

Heb het maar positief opgevat, want mijn pony was nogal meedenken en ik oefende regelmatig.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:08

Caesar schreef:
Heel vroeger kreeg ik nog weleens een opmerking. Er is er 1 me altijd bijgebleven: "pony kent proef uit hoofd"

Heb het maar positief opgevat, want mijn pony was nogal meedenken en ik oefende regelmatig.

denk niet dat dat positief bedoeld was :P

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:10

orienta schreef:
Caesar schreef:

denk niet dat dat positief bedoeld was :P

Wha ha ha :')

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:53

ik ben sinds mei weer begonnen en heb het nu een paar keer gehad. ik vind het erg fijn en leuk ook al is het dan misschien verder iets minder gegaan :P

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:59

Dat is inderdaad wel moeilijk.
Juryleden die niet op een lijn zitten.

Ik ben ook een amazone die een beetje met lef en brutaal wil rijden.
Heb dus altijd een vlotte proef.
Wel probeer ik ondanks dat ik lekker voorwaards rijdt wel mijn figuren enz af te werken.

Vaak krijg ik ook te horen, nette vlotte proef.
Maar soms krijg ik inderdaad:
Tempo ligt aan de hoge kant, mag iets rustiger zodat je de tijd hebt om meer aan de afwerking te werken.

Vroeger deed ik daar wel wat meel, waardoor je eigenlijk niet meer wist wat je moest, wat willen ze nu zien?

Voor mij werkt vlot beter, dus daar blijf ik maar bij.

Terkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:10

miep1979 schreef:
@Terkan het was ook maar een voorbeeld.
Wat ook in de praktijk echt kan voorkomen, de ene keer is paard / pony moe, zo goed als dood en de andere keer heeft tie het misschien net op zijn heupen en probeerd de trein terug te halen :P

Ben het helemaal met je eens, daarbij is de ene wedstrijd de andere niet (noem maar wat, mooie droge bak versus nat grasveldje) ... Maar kun je hierin me volgen: als je als jurylid consequent cijfert en commentaar geeft tijdens diverse wedstrijden, kan het gewoon goed werken. Ik bedoel (helemaal hypothese, omdat ik donderdag voor eerst weer eens op een paard zat) ... stel ik rijd wedstrijden, kom je als jurylid een aantal malen tegen. Je cijfert heel consequent en geeft daarnaast kritiek (ik beschouw daarbij kritiek als opbouwend) ... dan kan dat heel werken voor de rest van mijn training en wedstrijden ... dat is meer mijn punt zeg maar ...

ook hierin zijn een heleboel mitsen en maren aan te wijzen, natuurlijk. Het is ook zeker niet bedoeld als commentaar op welk jurylid dan ook. Het is meer m.i. gedachten wisselen over hoe we de sport nog beter en aantrekkelijker kunnen maken. En daarin vind ik de positive notes (en evt. wat commentaar) een goede ontwikkeling. Het is volgens mij erg vervelend een wedstrijd te moeten rijden, ik noem maar wat ergens tussen 170 en 180 halen en gewoon geen enkel idee hebben wat je nog moet verbeteren ...

Ik weet vanuit een andere discipline (muziek) hoe moeilijk het kan zijn om als jury op te treden. Daarvoor kan ik alleen maar respect hebben. Probeer alleen van mijn kant mee te denken en jullie als jury ook te voeden met de ideeën / beleving vanaf het veld.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:54

Ik hoop dat ik zo'n jury ben Terkan :D
Streef er altijd naar om zoveel mogelijk commentaar te geven zodat ruiters ook een beeld kunnen vormen hoe de jury het aanschouwd heeft en hoe ik tot het punt voor het onderdeel gekomen ben. Zelf doe ik mijn eigen protocol (als ik gereden heb) naast me neer leggen. Ga rustig thuis op de bank zitten, de proef bekijken op video en dan het protocol er weer bij pakken en kan me 9 van de 10 keer vinden in het oordeel van de jury.

Als jury zijnde vind ik wel dat we ernaar streven de ruiter zo mogelijk informatie, commentaar, opbouwende kritiek mee te geven naar huis, en dat vind ik een super verbetering!!

Terkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:44

Mijn complimenten Miep ... krijg een goed gevoel bij je antwoorden ...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:25

Ik start sinds April, 10 proeven gereden, en 4 onderlinge proeven en op maar 3 van de 14 coupons staat niet onderaan iets als: "Leuke combinatie", "Aansprekend paard", of "Erg netjes gereden".. O:) Ben altijd helemaal blij als zoiets er staat!

En zo'n Jury als Miep willen we allemaal, haha! Ik ben altijd enorm blij als er veel commentaar bij staat! :j

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:05

Ik heb heel vaak een leuke opbouwende positieve noot onderaan mijn coupon!