Slaan en Pletten bij hoeven uitkrabben.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:01

Lara_Silver schreef:
TS als ik jou was zou ik allereerst lichamelijk klachten uitsluiten en het paard niet meer ín de box borstelen/hoeven krabben. Je betreed haar persoonlijke ruimte en vraagt haar dingen te doen die ze liever niet heeft. Maar zelfs dan mag een paard dat niet op die manier duidelijk maken en moet gecorrigeerd worden. Maar ik geloof niet; en neem dit niet verkeerd op, want het is niet erg; dat jij kundig genoeg bent dit alleen op te lossen. Je wordt in dit topic dan wel overspoeld door reacties die suggereren dat je het paard het grootste pak slaag van haar leven zou moeten geven, ga hier op dit moment aub niet op in. Je zegt al dat straffen het gedrag erger maakt, voor je het weet trapt ze je echt het ziekenhuis in. Don't get me wrong, mocht het mij eigen paard zijn had ik het ook echt niet opgelost met lieve woordjes, maar van hem weet ik dat hij stopt met ongewenst gedrag als hij er straf voor heeft gekregen. Ik ken jou paard niet dus ik ga niet zeggen dat je er als een gek op rond moet gaan schoppen of slaan... Kortom, zoek hulp van buitenaf.

Dit vind ik een goede samenvatting van onze blabla ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:09

Waar gaat het hier nu om zeg, er zijn hier mensen die echt een goede raad gegeven hebben hoor.
wat "kiwiko" hier aanhaalde is zeker juist, de manier waarop ze nu met dit paard bezig zijn is gewoon fout, stom of hoe je het ook kan noemen, als je zo verder doet dan gebeurt er echt een ongeluk.
Boeken zijn idd een goede info-bron, helemaal waar, maar das niet mogelijk als je het nog niet kent even een boek erbij en hup je kan het, zo werkt het ook weer niet he.
neem een deskundige paardentrainer of instructeur die mensen weten wat er in die boeken staat, en ze hebben al heel veel probleempaarden gezien, en het is net daardoor dat ze ook tot een geschikte aanpak kunnen overgaan.
Boeken alleen zijn zeker niet genoeg, en met een probleempaard (en dit is er dus één) ook al is het alleen maar dit alleen , als je het verkeerd aanpakt kan het vlug veel erger worden.

Dus niet besparen maar neem een goede instructeur.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:14

En daar kwam de herhaling van ons al aanwezige advies, het moest er toch een keer van komen ;)
Jammer dat het boek gedeelte niet volledig gelezen is en daardoor weer volledig uit z'n verband gerukt.
En je vergat het stukje lichamelijke controle voordat je conclusies neemt over het gedrag van dit betreffende paard :o

Binky_Zephyr

Re: Slaan en Pletten bij hoeven uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:17

waarom je paard schoppen of slaan ? dat kan ook zwaar in je tegendeel gaan werken !

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:18

Ook dat is al ter sprake gekomen, misschien als je het iets beter kunt onderbouwen?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:23

nouja ik hoor vaak hier op bokt. dierenmishandeling als je je paard schopt en nu word hier uitgelegd dat je het paard moet straffen doormiddel een shop of klap. als je paard op een geven moment bang voor jou word zit je met een groter probleem.. en geloof mij voordat je dan het vertrouwen weer terug hebt gaan jaaaaaaren overheen !

ik vind het onzin om je paard of pony te schoppen of te slaan.!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:28

Wat doe jij dan als je paard/pony je in een hoek schopt?
Uit de weg gaan en opnieuw proberen(=jezelf weer aan gevaar blootstellen)? Of gewoon niks van je pony vragen als je weet dat ie het niet graag heeft en dus uit reactie zal schoppen?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:30

iniedergeval geen trap of klap geven !

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:32

Geef dan eens een voorbeeld van wat je wél doet dat werkt :)?
Kan best zijn dat er in sommige gevallen een andere oplossing mogelijk is,, maar altijd ? In mijn ogen niet. Waarom zouden paarden anders ooit naar elkaar slaan? Omdat het zo weinig energie vergt om die beentjes in de lucht te krijgen? Omdat dat gewoon leuk is ? :P NOT
Btw;; je antwoordt niet op mijn vraag, als je wat beweert moet je het ook kunnen onderbouwen, anders zal je nooit iemand overtuigen en is het dus ook niet echt nuttig ... 'Ik weet wat' 'Wat?' 'Nuja gewoon iets'

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:44

Wat wordt het weer heerlijk uit het verband getrokken.
Volgens mij heb ik het een en ander uitgelegd over gedrag (wil ik niet te diep in gaan, wordt té offtopic)
Er wordt niet beweerd door ieder dat het paard geslagen moet worden, integendeel, dat is er 1.
Volgens mij hebben er een aantal geopperd om hulp te zoeken.
Heb ik een gedragstraining aangeraden, in dit geval clickertraining.
En Toch is er weer zo'n muts die de helft leest en alles over een kam weet te scheren _-:(

Edit: Ik vergat het advies om het dier te controleren op lichamelijke conditie, ook meerdere malen benoemd

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:51

Damariis schreef:
iniedergeval geen trap of klap geven !

Goed onderbouwd ook, petje af :Z

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:55

over sorry heb daar dan over heen gelezen. maar ik zou het gewoon eerst op een andere manier proberen en niet meteen beginnen met dat soort praktijkjes !eerst met je stem blijven proberen en het vertrouwens krijgen bij je pony en als dat niet helpt, bijv professionele hulp zoeken wat hier boven ook word genoemd

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:27

Damariis schreef:
nouja ik hoor vaak hier op bokt. dierenmishandeling als je je paard schopt en nu word hier uitgelegd dat je het paard moet straffen doormiddel een shop of klap. als je paard op een geven moment bang voor jou word zit je met een groter probleem.. en geloof mij voordat je dan het vertrouwen weer terug hebt gaan jaaaaaaren overheen !

ik vind het onzin om je paard of pony te schoppen of te slaan.!

Dat is pas onzin. Zie een (zeer) ongehoorzaam paard als een bot mes. Dat functioneerd niet. Jij moet het weer slijpen. Dat doe je niet door er met een doekje over te wrijven. ;) Snap je mijn punt? Je krijgt dat mes niet scherp op de zachte manier, daar is een fermere methode voor nodig om het weer scherp en functionerend te krijgen. Kijk, hierbij onderbouw ik dus mijn standpunt aangaande het straffen van paarden op de hardere manier. Onderbouwing dus. Om nog even wat nuance aan te brengen, er zijn ook genoeg situaties waarbij geen geweld nodig is en dan hoef je het ook niet te gebruiken, maar in sommige situaties is het nu eenmaal de gepaste maatregel. (een klein beetje het oog om oog tand om tand principe) Het vertrouwen van je paard verlies je pas als je doorgaat met 'slijpen' terwijl het niet meer nodig is. Dan is het geen corrigeren meer dan gaat het inderdaad wél tegen dierenmishandeling aan. Maar geloof ons nu maar, daar is in deze situatie nog geen sprake van. ;)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:45

ik vind het gewoon onzin om te beginne met slaan of schoppen zijn zoooooo veel andere manieren om je paard te coricieren .!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:47

Damariis schreef:
ik vind het gewoon onzin om te beginne met slaan of schoppen zijn zoooooo veel andere manieren om je paard te coricieren .!!!!

Hoe corrigeer jij je paard dan wanneer hij een rotschop geeft?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:51

Ik heb 4 ribben gebroken rechts......... en 5 ribben ooit gekneusd links...........

wat denk jij nou dat ik tegen een paard zeg dat mij morgen wil pletten :D :D

ik ken het he.......... maanden niet kunnen hoesten, omdraaien of wat dan ook...... ik weet wat het is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:04

Als het paard dit nooit doet en sinds 2 dagen plet en schopt, moet je vanzelf even uitzoeken waardoor dit komt, lijkt me logisch. Maar intussen tijd hoef je je zelf niet kreupel te laten schoppen.
Mijn paard krabte zich altijd met zijn achterpoten achter de oren, als ik er naast stond. Bijna poot in m'n hoofd. Nou dan kan ie er op rekenen dat ie een beste schop krijgt. Geen gesodemieter als ik er bij sta. Pijn of niet. Hij is erg lomp en vrij jong en ik wil dat lompe gedrag gewoonweg niet hebben.

Mijn nicht is door dit soort toestanden in het ziekenhuis belandt. Mild weg, nier kwijt en inwendige bloedingen, weken in het ziekenhuis en ze was er bijna niet meer geweest.
Bij paarden is er geen plaats voor lompheid of slaan, wat dat betreft kan de mens weinig hebben van wat een paard ons door een lichte schop al kan toebrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:06

KiWiKo schreef:
Ik heb 4 ribben gebroken rechts......... en 5 ribben ooit gekneusd links...........

wat denk jij nou dat ik tegen een paard zeg dat mij morgen wil pletten :D :D

ik ken het he.......... maanden niet kunnen hoesten, omdraaien of wat dan ook...... ik weet wat het is :D

Heb enkele weken met zware hersenschudding op bed gelegen, door onopgevoed paard, heb hem eerst eens door de klei laten ploegen aan de longeerlijn, zo kwaad was ik, daarna kwam pas de hoofdpijn }> .

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:29

roest schreef:
Ik heb dit gedrag een paar keer gezien, in eerste instantie zeker niet straffen.
Wat ik aan kan raden is een osteo,-of manueeltherapeut even de rug na te laten kijken. (In mijn laatste geval ging het om een hernia).
Bij de afdeling vrijheidsdressuur kunnen ze je ook vast wel helpen met clickertraining c.q. aanleren van ander gedrag dmv beloning.
Blijkt dit alles niet te helpen zou ik rap zorgen dat ie vertrok. Maar met een beetje kundigheid denk ik niet dat het zo ver hoeft te komen. Vertrouw echter nooit een paard dat naar je toe komt.
Ik ben iemand die werkt met clickertraining en zaken belonen, maar zoiets als dit wordt bij mij toch echt onverbiddelijk afgestraft. En oké, mssn heeft het paard een lichamelijk probleem, maar dat hoeft nog geen reden te zijn om een hoef tegen mijn kop neer te planten. :)

Ik ben altijd heel simpel in zo 'n dingen. Paard lief voor mij, ik lief voor paard. Andersom is ook mogelijk...

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:18

een goeieruk aan het halster en mijn stem verheffen. ik zou eerst eens naar andere manieren kijken. je hebt je paard pas zo kort probeer eerst wat vertrouwen te winne. misschien heeft het paard er wel pijn of iets dergelijks. een paard kan niet praten dus kijk eerst eens naar de mogelijkheden !!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:43

Laat ik r ff bij vermelden dat ik persoonlijk stemverheffing een mentale klap vindt (toch in dit geval van stemverheffing dan, mijn paard kent het verschil alleszinds maar al te goed) en een ruk (niet ff lichtjes trekken mr echt snokken dan) aan het halster igg ook als 'een klap' van het halster dan beschouw.
Al ben ik in dit geval misschien wel de enige die 'niet slaan' als 'niet afstraffen' bekijk :+.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:52

Voordat je begint met straffen, zou ik eerst beginnen met het paard uit de stal halen en op de gang of spuitplaats/poetsplaats neer zetten. Kijk wat er gebeurt als je meer ruimte omje heen hebt. Minder kans dat je geplet wordt. Sommige paarden vinden het verschrikkelijk om in de stal gepoetst te worden: is tenslotte hun eigen plek. En als je paard alsnog slaat bij het hoeven uitkrabben kan je beginnen met een harde stem (NEE, LAAT DAT! of zoiets). Helpt dat niet dan een harde klap op de billen of een schop onder zijn billen. Maar soms maakt dat laatste het alleen maar erger.

pepjack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:38

Wat een onzin geen paard slaan of schoppen. Hoezo dierenmishandeling. Als zij jou schopt denkt zij toch ook niet aan jou. De paarden straffen elkaar ook zo als hen iets niet zint.
Het is maar net waar je ze slaat of schopt.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:05

ALLEMAAL EVEN LUISTEREN: het probleem is groterdeels opgelost. En dan dus neit door middel van en tik of schop. Dus het kan ook anders. Als je wilt weten hoe, mag je me een berichtje sturen!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:51

En waarom moet dat per PB? (vind het ferm vreemd dat je het niet gewoon in het topic, dat nota bene over het onderwerp gaat, plaatsen kan ...)
Het kan altijd anders,, om even te overdrijven kan je ze ook platspuiten om ze nooit eens een klap of schop te moeten geven ... iedereen zijn manier, maar een schop of klap geven dierenmishandeling noemen is om eerder vermelde redenen onzin.