meliciana schreef:ik werk ook met zogezegde probleempaarden, ook corrigeren, en een tik, zoals jullie het noemen, haalt niks uit!! dan krijg je gewoon paarden die afgestompt worden, en gevoelloos of soms agressiever. ik los het gewoon op door hen strict achterwaarts te zetten. that's it!! niet meer, niet minder. en dat snappen ze wel, omdat dit natuurlijk straffen is. vergt natuurlijk wel iets of wat fysieke inspanning, jezelf groots maken en een paar passen vooruit zetten, maar het werkt. en met die paarden heb ik geen band, want ik zie ze voor het eerst als ik aan kom bij een klant. en toch accepteren ze mij. ik moet met die dieren werken, en als mijn eerste ding zou zijn een tik geven, dan kan ik gelijk terug naar huis gaan, omdat ik een slechte indruk heb gegeven aan die dieren. heb laatste een jaarling hengstje gehad, hafflinger. niks mee aan te vangen, joeg de eigenaars gewoon de paddock uit. totaal onhandelbaar. liet zich niet aanraken, beet, steigerde, kapte, stampte, ging niet aan de hand, gewoon razend wild. de eigenaars hebben me zelfs gewaarschuwd toen ik de paddock gewoon zomaar binnen ging, dat hij me ging aanvallen! heb een halfuurtje met hem grondwerk gedaan. op zijn begrijpbare manier, maar wel zoals ik hem wou hebben. na dat halfuur ging hij aan de hand, en liet hij zich licht borstelen, beet hij niet meer, steigeren eigenlijk nooit gedaan met mij. was een totaal ander paardje. ik had hem ook "op zijn plaats" gezet,maar op zijn manier. had ik hem "een tik" moeten geven, dan was ik nu nog aan het vechten met hem. er wordt te snel gegrepen naar de fameuze tik, meestal door onwetendheid of onmacht. dit paard is goed te krijgen op een zachtere manier. waarom niet dan? paarden die het gevecht aangaan voor de dominantie, dat is iets anders. die zijn ook ruw onder elkaar. maar dat is een totaal ander verhaal dan dit hier.
Tja, dit is wat ik al de hele tijd probeer te vertellen maar mensen blijven maar vasthouden aan het slaan van het paard als ie niet voldoet aan hun beeld. Het is gewoon niet een goede manier. En waarom die methode gebruiken als er andere paardvriendelijke manieren zijn? Ik zet mijn jonge dieren maar ook de ouderen als ze wat "brutaal" zijn of in het geval van mijn hengst het bijten en mijn jonge merrie dominant en kont naar je toe keren, een pas, soms meer, terug. Ik negeer het gedrag en stuur ze weg als ze onaanvaardbaar gedrag blijven vertonen. IK laat ze niet toe in mijn ruimte en mijn ruimte is een cirkel om mij heen van zo'n anderhalve meter. Het werkt vandaar dat ik zo stellig ben hierin Ik ben gewoon pertinent tegen het slaan van welk dier dan ook. Ten eerste kunnen wij hun natuur niet nabootsen dus richt je vaak wel iets aan waaronder onbegrip. Maar het afstompen en het gevoelloos worden van een paard vind ik ook een goed voorbeeld.En vaak is er een reden voor en mocht je die niet weten dan werkt bij paarden het achterwaarts plaatsen van een paar passen perfect. En niet vergeten..ik heb al een vaker gezegd, een paard is een spiegel van jezelf..actie geeft reactie.