bijtende pony! reactie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:42

vorame schreef:
abeltje heeft het wel mis.
Anders zouden mijn paarden ook kopschuw zijn.
Zouden paarden van de mensen waar ik van geleerd heb ook kopschuw zijn.

Je hebt gelijk dat je direct moet straffen.
Geen gelijk dat een paard eerst eens gaat bedenken dat hij gaat bijten en jij daar al op moet reageren.
Paarden kunnen ook heel impulsief bijten. (en als ze met hun lichaam eerst al nukken dan straf je daar zelf al door je houding)
En als je dan direct reageerd is er niets aan de hand.
Maar daar gaat het wel vaak mis.
Dat is dan niet wetenschappelijk bewezen, maar zie je gewoon. :)

Abeltje heeft wel degelijk hartikke gelijk! Neem dat van me aan!

En hoe je het ook wendt of keert slaan is nimmer een optie! En op het hoofd is zeker wel een reden voor kopschuwheid. Dat is niet te ontkennen. Als jouw paarden niet kopschuw zijn dan zal je ze wel niet op hun hoofd hebben geslagen. Maar neemt niet weg dat slaan sowieso niet goed te praten is.

Laten we proberen om TS op een diervriendelijke manier het probleem op te laten lossen. Het dier is pas 2 jaar. Als ik het goed begrijp niet in de opfok dus nimmer opgevoed door soortgenoten. Er zal wel waarschijnlijk wel meer achter zitten. Dus om nou gelijk aan te raden er boven op te kletsen vind ik wel erg makkelijk. Wij kennen totaal de situatie niet.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:52

Mik_ schreef:
@ Yinnar; tegen je aanschuren is een vorm van dominantie, en nee, dat tolereer ik niet. Absoluut niet.
Overigens is het een paard van 1.65, en ik word er niet vrolijk van als hij me even om ver duwt met z'n hoofd..

Mijn paard loopt los naast me, hij reageert op stemcommando's. Hij doet geen stap verkeerd en weet precies wat hij me kan maken. Tegen mij schuurt ie niet, helaas tegen anderen nog wel eens. Hij slaat niet, hij bijt niet. Ik heb nog niet het idee gehad dat ik het ergens fout heb gedaan, maar correct me if I'm wrong ;)

Ben trouwens ook heel benieuwd hoe jij dit dan oplost.

Ik weet er alles van. Ik heb een merrie van nu 4 die ik vanaf 7 maanden heb. Is een dominante tante maar ze weet tot hoe ver ze kan gaan bij mij en ik heb haar nooit hoeven slaan. Mijn 5 jarige hengst idem dito...die was heel erg bijterig. Wat hij kon pakken pakte hij. Tot zelfs de punten van mijn schoenen. Ik stuurde hem telkens weg en negeerde het gedrag. Het was snel afgelopen. Er is geen tik aan te pas gekomen. Dus het kan wel! Het enige verschil is wel dat de mijne tot op heden 24/7 op het land staan. En in een gemengde kudde. Mijn hengstje is echter toen hij geslachtsrijp werd apart gezet met een oudere ruin.

Weet je we kunnen er lang en kort over zijn. Mijn mening is gewoon dat slaan niets oplost. Waarom slaan als er andere mogelijkheden zijn?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:53

mijn paarden hebben ook al tikken tegen hun hoofd gehad en ze zijn niet kopschuw...
en ik ken genoeg paarden die ook een tik tegen hun hoofd krijgen en die beesten zijn ook niet kopschuw

het is natuurlijk we leen verschil dat je 1 tik geeft of dat je blijft slaan, als je blijft slaan worden ze wel kopschuw
maar van 1 welverdiende tik echt niet :n

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:56

Yinnar,
En mijn mening is dat een eerlijke gegeven tik ook geen kwaad kan.
Ook niet als dat tegen het hoofd is als relfex op een hap. (en nee geen kopschuwe paarden, dat schrijf ik toch)
En neem ook maar van mij aan dat ik daar ook gelijk heb, ook al denk je er anders over. :)
Er zijn meer wegen naar rome, maar een eerlijk gegeven tik is niets mis mee.
Oneerlijk zijn wel, onduidelijk zijn wel.
En daar gaat het dus meestal ook mis.
Mensen zijn haastig, geen geduld, de ene keer mag dit, de ander keer niet omdat ze zelf een rot humeur hebben.
En dan krijg je rot paarden in de omgang. Of je dan wel of niet tikt maakt niet uit.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:02

vorame schreef:
Nee je op laten vreten is oke :D

Noem jij dan eens diervriendelijke manieren als een paard wat jij niet kent, maar die op pension staat en jij verzorgt die dag, in de stal met de oren plat je wil bijten als jij er net een plak hooi in wilt gaan leggen (of zijn deken recht leggen, of net wat).

Hier wil ik nog steeds antwoord op.
Het gaat om een niet eigen paard, dus je hebt geen band met het dier en gaat dat ook niet opbouwen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:05

vorame schreef:
vorame schreef:
Nee je op laten vreten is oke :D

Noem jij dan eens diervriendelijke manieren als een paard wat jij niet kent, maar die op pension staat en jij verzorgt die dag, in de stal met de oren plat je wil bijten als jij er net een plak hooi in wilt gaan leggen (of zijn deken recht leggen, of net wat).

Het gaat om een niet eigen paard, dus je hebt geen band met het dier en gaat dat ook niet opbouwen.

Ookal heb je een band, (dan dus niet een goede of nog een jong paard in de opvoeding) als een paard op je afkomt of je bijt of wat dan ook...dan is er voor mij maar 1 duidelijke reactie..een flink tik. Duidelijk en klaar, gebeurt nooit meer daarna. Ik snap niet hoe je op dat cruciale moment een paard kan gaan negeren of wegsturen terwijl hij pogingen doet tot bijten/trappen of ander ongehoorzaam gedrag. Al die seconden tellen. Het werkt met actie reactie, afstraffen en flink belonen voor braaf gedrag. Heel simpel en duidelijk ook tegenover het dier.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:13

Dat is ook mijn manier.
Maar ik ben benieuwd naar de mensen die een tik verafschuwen.

Een paard wat van je eigen is vind ik dan nog wel anders.
Die weet wel al dat hij dat niet moet flikken.
Een vreemde wil dat nog wel eens bekijken hoe dat zit met een ander mens. :)
Vandaar ook de vraag met een vreemd paard waar je verder ook niet mee omgaat en oefent.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:26

vorame schreef:

Joceline schreef:
Ookal heb je een band, (dan dus niet een goede of nog een jong paard in de opvoeding) als een paard op je afkomt of je bijt of wat dan ook...dan is er voor mij maar 1 duidelijke reactie..een flink tik. Duidelijk en klaar, gebeurt nooit meer daarna. Ik snap niet hoe je op dat cruciale moment een paard kan gaan negeren of wegsturen terwijl hij pogingen doet tot bijten/trappen of ander ongehoorzaam gedrag. Al die seconden tellen. Het werkt met actie reactie, afstraffen en flink belonen voor braaf gedrag. Heel simpel en duidelijk ook tegenover het dier.

Dan geldt per definitie niet voor elk paard.

Wij hebben een merrie op stal, die staat samen met haar moeder. Paard in kwestie is ooit uit de moeder gefokt omdat de moeder een rotmerrie was. Het vermoeden was dat een veulentje het eea zou 'verzachten'. Dat is tot op zekere hoogte gelukt, moeder is nog steeds een rotmerrie, maar ietsje minder. Resultaat: TWEE rotmerries want het veulentje heeft het onprettige karakter van haar moeder geerft.

Deze merrie (de dochter) is niet te corrigeren. Zij wordt namelijk steeds bozer en gekker bij elke correctie die je haar geeft. Als je de stal in komt, komt ze standaard met strakke neusgaten, ontblote tanden en oren plat op je af. Zou je dan een snauw geven, een tik geven oid, dan draait ze zich om en slaat je de stal uit. Begint te stijgeren en te bokken en is niet meer te benaderen. Deze merrie is NIET te corrigeren door boos te doen/te slaan. Dat pikt ze gewoon niet.

Doe je echter net of je gek bent, en je krijgt het halster om haar hoofd/bit in haar mond, dan is ze te handelen. Dan is ze in de gang te zetten en te poetsen, maar wel heel omzichtig. Doet ze nukkig tijdens poetsen en je reageert daar boos op, dan wordt ze pis en pisnijdig. Deze merrie is dus typisch een voorbeeld van een paard dat je alleen door te negeren handelbaar houdt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:34

Dit paard bijt niet, maar dreigt alleen, dat is al een verschil.
Maar op het moment dat het bijt kan ze toch echt kennis maken met een flinke tik.
En gaat ze daardoor over in de aanval, dan krijgt ze er nog een paar meer.
Met direct een braaf als ze normaal doet.
Dit zijn voor mij geen aparte paarden, ken er zo te veel van.
Verwend noem ik die, want ze worden niet op de plaats gezet.
Nu is zij nog zo aardig dat ze er geen verder misbruik van maakt, maar zo worden er genoeg nog feller, tot je ze ook niet meer kunt benaderen. Ook niet lief en aardig
En dan komen ze op een correctie stal.
En dan wordt er korte metten mee gemaakt en kun je het paard ook gewoon weer corrigeren. Want een paard moet leren dat er geluisterd en ook gecorrigeerd mag worden.
Gewoon met de stem, zonder daarop pissig te worden.
En de eerste die het niet leert door gewoon eens op te treden moet ik nog gaan zien.
De verwende paarden heb ik daar in tegen wel al teveel gezien.
En op deze manier al mening paard bij de slacht weg gehaald omdat ze de noemer vals of wat ook hadden.

Abeltje77

Re: bijtende pony! reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:44

Bij de merrie waar ik het over heb zou dat niet werken. Die wordt staatsgevaarlijk. Als ik met haar moet werken, dan ga ik die confrontatie niet aan, gevaarlijk voor mij en voor anderen. Het is niet mijn taak het beest op te voeden. Er is mee te werken zodra je een halster/hoofdstel om hebt, en haar verder te negeren. Dus dat doe ik en meer niet.

De merrie is overigens niet verwend. Ze is gewoon echt lichamelijk en psychisch niet goed. Merrie staat bijvoorbeeld voor de rest van haar leven op 1x per dag regumate. Krijgt ze dit niet, dan is ze helemaal niet meer te handelen, en voelt ze zich doodongelukkig (gooit zichzelf tegen de muur ed).

Er is maar één persoon die echt goed met haar kan omgaan, en dat is haar eigenaresse, maar die is er nooit. De ouders van de eigenaresse nemen het van haar over, en die worden getolereerd door de merrie, maar daar is alles mee gezegd.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:47

Ik begreep dat het een paard was dat jij wel trainde.
Nee als het een paard is van een ander zou ik het ook niet op gaan voeden.
Als het dan zo net gaat het zo ook laten.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:26

ik werk ook met zogezegde probleempaarden, ook corrigeren, en een tik, zoals jullie het noemen, haalt niks uit!! dan krijg je gewoon paarden die afgestompt worden, en gevoelloos of soms agressiever. ik los het gewoon op door hen strict achterwaarts te zetten. that's it!! niet meer, niet minder. en dat snappen ze wel, omdat dit natuurlijk straffen is. vergt natuurlijk wel iets of wat fysieke inspanning, jezelf groots maken en een paar passen vooruit zetten, maar het werkt. en met die paarden heb ik geen band, want ik zie ze voor het eerst als ik aan kom bij een klant. en toch accepteren ze mij. ik moet met die dieren werken, en als mijn eerste ding zou zijn een tik geven, dan kan ik gelijk terug naar huis gaan, omdat ik een slechte indruk heb gegeven aan die dieren. heb laatste een jaarling hengstje gehad, hafflinger. niks mee aan te vangen, joeg de eigenaars gewoon de paddock uit. totaal onhandelbaar. liet zich niet aanraken, beet, steigerde, kapte, stampte, ging niet aan de hand, gewoon razend wild. de eigenaars hebben me zelfs gewaarschuwd toen ik de paddock gewoon zomaar binnen ging, dat hij me ging aanvallen! heb een halfuurtje met hem grondwerk gedaan. op zijn begrijpbare manier, maar wel zoals ik hem wou hebben. na dat halfuur ging hij aan de hand, en liet hij zich licht borstelen, beet hij niet meer, steigeren eigenlijk nooit gedaan met mij. was een totaal ander paardje. ik had hem ook "op zijn plaats" gezet,maar op zijn manier. had ik hem "een tik" moeten geven, dan was ik nu nog aan het vechten met hem. er wordt te snel gegrepen naar de fameuze tik, meestal door onwetendheid of onmacht. dit paard is goed te krijgen op een zachtere manier. waarom niet dan? paarden die het gevecht aangaan voor de dominantie, dat is iets anders. die zijn ook ruw onder elkaar. maar dat is een totaal ander verhaal dan dit hier.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:29

hard terug bijten xD
het schijnt te werken op zijn oor dubbel te vouwen vinden ze heel vervelend

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:33

achterwaarts zetten kan helpen, doe ik ook zeer regelmatig.
Maar niet elk paard gaat ook zomaar achterwaarts, genoeg die dat niet pikken en dan flink omhoog komen.
Klopt dominantie is dat dan. Uit angst komen er zoveel niet omgoog.
Maar dan komt toch echt die tik uit onmacht en ontwetendheid van mij en heb ik daarna allemaal agresieve en afgestompte paarden.
ja. (ze luisteren gewoon zonder angst en zijn gewoon vroelijk maar dat wordt niet geloofd)
Ook jouw voorbeeld is gewoon dominant.
Het is pas een jaarling, daarom zo snel weer op zijn plek.
Maar die doet niets anders dan een verwende 3 jarige van 1,75.
Want eigenaars die er bang van zijn, dan heb je dus verwende paarden, verwend in de zin van, ik dram en mag wat ik wil.

Terug bijten in het oor?
Hoe doe jij dat bij een paard van 175? :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:38

idd terugbijten of echt eens een goede dreun op die neus geven en hem eens goed doen schrikken. Bijten kan absoluut niet.. Op een stal waar ik stage deed was er ook zo een hengst en het was als normaal beschouwd dat die beet. Nou sorry bij mij niet. Dus ik in zijn oor gebeten en tegelijk een dreun op de neus en hem ff de grond ingeroepen. Iedereen keek echt zo van wat heeft die?? :-) maar dat beest heeft het geen enkele keer meer geprobeerd bij mij.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:41

was jij erbij met dat "voorbeeld"? dat was geen dominantie, dat verzeker ik je. dat was een paardje dat nooit in de hand was genomen, en asociaal was naar mensen toe. dat bedoel ik: niet alles is een dominantieprobleem.
en geloof me, elk paard gaat achterwaarts!! maar je moet er natuurlijk wel zelf in geloven :P . en als jij het "regelmatig" moet doen, vraag ik me toch af waar het fout zit: met jou of met je paarden. want dat is niet normaal.
verwend is niet hetzelfde als dominantie. maar ik denk dat je het moeilijk hebt om af te stappen van de "tik". en dat dit een nutteloze discussie is, want we zitten op een totaal verschillende manier van werken en omgang met paarden, en ook gevoelsmatig. ik luister naar de paarden, en ik heb niet de behoefte om hen totaal de baas te zijn. en toch werkt het wel met mij. ik ben van principe dat paarden hun eigen beweegruimte mogen hebben qua gedrag en "ondeugden", net zoals wijzelf. een paard dat bijt, wilt iets zeggen. spijtig genoeg hebben weinigen het geduld of het aanvoelen om dat te achterhalen. deze pony wilt ook iets zeggen. het is aan TS om daar verder op in te gaan, anders gaat het dier weer een andere ondeugd ontwikkelen om zich te uiten, of geraakt het volledig in zichzelf gekeerd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:45

dat terugbijten in een oor lukt echt wel hoor. Dat beest in kweste was ook ruim m75. Als die naar beneden kan om te bijten, kan ik ook wel snel zijn en dan heb je ze wel hoor.
Samen met steigeren vind ik bijten echt een van de lastigste zaken, die ik absoluut niet tolereer.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:49

De zin regelmatig pak jij verkeerd op.
Je hebt een pb. :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:14

meliciana schreef:
ik werk ook met zogezegde probleempaarden, ook corrigeren, en een tik, zoals jullie het noemen, haalt niks uit!! dan krijg je gewoon paarden die afgestompt worden, en gevoelloos of soms agressiever. ik los het gewoon op door hen strict achterwaarts te zetten. that's it!! niet meer, niet minder. en dat snappen ze wel, omdat dit natuurlijk straffen is. vergt natuurlijk wel iets of wat fysieke inspanning, jezelf groots maken en een paar passen vooruit zetten, maar het werkt. en met die paarden heb ik geen band, want ik zie ze voor het eerst als ik aan kom bij een klant. en toch accepteren ze mij. ik moet met die dieren werken, en als mijn eerste ding zou zijn een tik geven, dan kan ik gelijk terug naar huis gaan, omdat ik een slechte indruk heb gegeven aan die dieren. heb laatste een jaarling hengstje gehad, hafflinger. niks mee aan te vangen, joeg de eigenaars gewoon de paddock uit. totaal onhandelbaar. liet zich niet aanraken, beet, steigerde, kapte, stampte, ging niet aan de hand, gewoon razend wild. de eigenaars hebben me zelfs gewaarschuwd toen ik de paddock gewoon zomaar binnen ging, dat hij me ging aanvallen! heb een halfuurtje met hem grondwerk gedaan. op zijn begrijpbare manier, maar wel zoals ik hem wou hebben. na dat halfuur ging hij aan de hand, en liet hij zich licht borstelen, beet hij niet meer, steigeren eigenlijk nooit gedaan met mij. was een totaal ander paardje. ik had hem ook "op zijn plaats" gezet,maar op zijn manier. had ik hem "een tik" moeten geven, dan was ik nu nog aan het vechten met hem. er wordt te snel gegrepen naar de fameuze tik, meestal door onwetendheid of onmacht. dit paard is goed te krijgen op een zachtere manier. waarom niet dan? paarden die het gevecht aangaan voor de dominantie, dat is iets anders. die zijn ook ruw onder elkaar. maar dat is een totaal ander verhaal dan dit hier.

_/-\o_
Tja, dit is wat ik al de hele tijd probeer te vertellen maar mensen blijven maar vasthouden aan het slaan van het paard als ie niet voldoet aan hun beeld. Het is gewoon niet een goede manier. En waarom die methode gebruiken als er andere paardvriendelijke manieren zijn? Ik zet mijn jonge dieren maar ook de ouderen als ze wat "brutaal" zijn of in het geval van mijn hengst het bijten en mijn jonge merrie dominant en kont naar je toe keren, een pas, soms meer, terug. Ik negeer het gedrag en stuur ze weg als ze onaanvaardbaar gedrag blijven vertonen. IK laat ze niet toe in mijn ruimte en mijn ruimte is een cirkel om mij heen van zo'n anderhalve meter. Het werkt vandaar dat ik zo stellig ben hierin Ik ben gewoon pertinent tegen het slaan van welk dier dan ook. Ten eerste kunnen wij hun natuur niet nabootsen dus richt je vaak wel iets aan waaronder onbegrip. Maar het afstompen en het gevoelloos worden van een paard vind ik ook een goed voorbeeld.En vaak is er een reden voor en mocht je die niet weten dan werkt bij paarden het achterwaarts plaatsen van een paar passen perfect. En niet vergeten..ik heb al een vaker gezegd, een paard is een spiegel van jezelf..actie geeft reactie.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:17

Ik sla nooit als ik wordt gebeten,ik ben vaak gebeten maar ik negeerde het.De personen die het niet negeerde maar een tik gaven die bleven gebeten worden.Ik ben nooit meer gebeten,en als ik merkte dat hij wilde bijten deed ik ook wel eens een stapje opzij dat werkte ook goed.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:25

Een paard is zeker de spiegel van jezelf.
Daar kan ik me helemaal in vinden.
Daarom zijn er ook zoveel probleem paarden.
En die staan toevallig niet bij mij op stal als eigen paard. :D

ben zelf eerlijk en consequent en duidelijk en je hebt een heerlijk paard.
En die zijn dan niet bang of afgestompt.
Weten hoe het zit met de rangorde en voelen zich daardoor veilig en begrepen.
En willen dan graag ook voor je doen wat je vraagt.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:36

Mijn pony Tars bijt ook nog steeds (15jaar). Het is al veel minder bij mij maar andere mensen worden soms echt aangevallen. Als ik merk dat Tars aanstalte maakt om te bijten helpen dreigende woorden meer als voldoende.
In het begin kreeg hij een tik maar dat had het omgekeerde effect, tik = terug bijten. En geloof mij, ik heb hard genoeg geslagen. 'Perongeluk' een borstel of hoevenkrabber op de plaats houden waar gebeten gaat worden helpt ook wel.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:44

vorame schreef:
Een paard is zeker de spiegel van jezelf.
Daar kan ik me helemaal in vinden.
Daarom zijn er ook zoveel probleem paarden.
En die staan toevallig niet bij mij op stal als eigen paard. :D

ben zelf eerlijk en consequent en duidelijk en je hebt een heerlijk paard.
En die zijn dan niet bang of afgestompt.
Weten hoe het zit met de rangorde en voelen zich daardoor veilig en begrepen.
En willen dan graag ook voor je doen wat je vraagt.

Zo zie het het dus ook, mijn paarden zijn dan dus ook geen probleempaarden en heel eerlijk. Eigenlijk kan ik alles bij haar doen en ook anderen. (tot op een grens dan ;) ) Ik ben duidelijk, consequent en eerlijk tegenover haar maar wel is afentoe een brul of tikje nodig. Het grove werk van vroeger helemaal niet meer, ik hoef haar nu soms maar aan te kijken. Wel wil ik elke ongehoorzaamheid die ik nu nog opmerk wel goed bestraffen want ik merk als ik haar te licht/of niet bestraf voor stoute dingen..dat ze heel vervelend in de omgang wordt, logisch natuurlijk..dominant en boven mij. Dit heb ik dan met een brul of tikje zo opgelost. Eerst krijgt ze waarschuwingen (2x) en dan is het toch echt klaar met waarschuwingen, het blijft een beest van 600 kg. Als ik dr op dr kop geef kijkt ze even heel beduusd maar daarna gaan we gewoon normaal verder en gebeurd is gebeurd. Ik denk dat ze zo 1x in de 2 maanden weer iets uithaalt (geen dingen als bijten, trappen of dat soort gevaarlijke dingen hoor, die moeten allang niet meer kunnen gebeuren en gebeuren dus ook niet) maar kleine dingen. Dan moet ik weer even mopperen maar dan is het ook gelijk weer klaar. Heb veel geduld, niet met eindeloos waarschuwen, afwachten of herhalen maar met duidelijk zijn. Stormt ze zomaar de stal in terwijl ze moest wachten? Dan krijgt ze toch wel een brul, de stal weer uit en opnieuw wachten..dan blijft al gelijk netjes staan en krijgt flink beloning. En ze heeft wat tikken en haar jeugd gehad, geen gemene tikken met zwepen of knijpen en dat soort ongein..maar gewoon met de rubberen laars. En of ze nu afgestompt of bang is? Nee hoor dan zou je haar dagelijks in elkaar moeten slaan. Als ik ga brommen weet ze heel goed dat ze wat heeft fout gedaan en dat is dus wat ik wil dat ze dat weet, een tik snapt ze ook prima. Daarna kijkt ze me nog wel even aan maar na 2 minuten staat ze weer suf voor zich uit te kijken en wordt ze heerlijk geborsteld. Iedereen weet voor zichzelf wat werkt en iedereen's methode zie je terug in de paarden. Met of zonder afentoe slaan.. Ik heb een heerlijk eerlijk dier, op commando's getraind, zeer makkelijk op vreemde terreinen en in trailers. Verder helemaal geen rare fratsen of gevaarlijke dingen natuurlijk al helemaal niet. Ze is op haar 3e jaar van het land gehaald en gelijk goed opgevoed, heb ik heel veel profijt van! Ze weet wat ze kan verwachten en ik weet wat ik kan verwachten. Ze steunt op mij voor vertrouwen en ik op haar. Veel plezier samen is het belangrijkste maar wel waar ik boven haar sta :)

napoleon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:12

als ze bijten heb ik ze dat altijd in 1 keer afgeleerd is me tot nu toe bij allemaal gelukt en heb er toch al tientallen gehad gewoon in een keer direct nadat hij/zij het probeert een volle vuist op de zijkant van de mond ze worden er niet kopschuw van omdat ze weten waarom je het doet en het is altijd beter dan dat hij jouw verrot bijt

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:19

hoi ,
als je wilt dat hij niet kopschuw word door meppen en bijten dan draai je z'n vel om bij z'n vlanken of achter zijn voor benen of bij zijn nek ( de gevoelige plekjes ) dat doen paarden ook in het wild. Gewoon paarden gedrag terug :+

vrgr Olivierlover