Jolo schreef:Ben het ook met Scum eens; ik zoek met mijn jonge paard op moment ook vaak bewust niet de bakrand op als ik in de bak rijdt. Als je meteen aan de gang gaat met (ontspannen) op eigen benen leren lopen heb je daar alleen maar voordeel van
(en daarnaast hoort dat n.m.i. bij de basis voordat je bijvoorbeeld maar aan M-oefeningen begint te denken)
Is jouw ervaring dan zo dat als je thuis je paard recht en ontspannen hebt lopen (van de bakrand af) en je voor de eerste keren op wedstrijd gaat met een jong paard waarbij hij veel indrukken en geluiden en andere dingen tegenkomt, dat je je paard niet extra hoeft te corrigeren en bij te sturen als je geen hekjes hebt?
Mijn ervaring is dat jonge paarden het voor de eerste keer op wedstrijd gaan erg spannend vinden en overal dingen te zien hebben. Extra corrigeren en bijsturen bij een al gespannen paard, zal op zo'n jong beestje verwarrend overkomen. Ik vind ontspanning in zo'n geval toch net iets belangrijker voor de opleiding van een wedstrijdpaard en dat is moeilijker te bereiken in een ring zonder hekjes dan met hekjes.