Jonge paarden in B en L1 ringen zonder hekjes: verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolo

Re: Jonge paarden in B en L1 ringen zonder hekjes: verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:01

Klopt Lowara, maar daar ligt de verantwoordelijkheid van degene die dat jonge paard op leidt. (Om er voor een wedstrijd aan te werken dat een paard ook leert om ontspannen recht te lopen zonder bakrand.) En niet bij de wedstrijdorganisatie om het d.m.v. gesloten ringen makkelijker te maken.
Ben het ook met Scum eens; ik zoek met mijn jonge paard op moment ook vaak bewust niet de bakrand op als ik in de bak rijdt. Als je meteen aan de gang gaat met (ontspannen) op eigen benen leren lopen heb je daar alleen maar voordeel van
(en daarnaast hoort dat n.m.i. bij de basis voordat je bijvoorbeeld maar aan M-oefeningen begint te denken)

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 11:19

Jolo schreef:
Ben het ook met Scum eens; ik zoek met mijn jonge paard op moment ook vaak bewust niet de bakrand op als ik in de bak rijdt. Als je meteen aan de gang gaat met (ontspannen) op eigen benen leren lopen heb je daar alleen maar voordeel van
(en daarnaast hoort dat n.m.i. bij de basis voordat je bijvoorbeeld maar aan M-oefeningen begint te denken)

Is jouw ervaring dan zo dat als je thuis je paard recht en ontspannen hebt lopen (van de bakrand af) en je voor de eerste keren op wedstrijd gaat met een jong paard waarbij hij veel indrukken en geluiden en andere dingen tegenkomt, dat je je paard niet extra hoeft te corrigeren en bij te sturen als je geen hekjes hebt?

Mijn ervaring is dat jonge paarden het voor de eerste keer op wedstrijd gaan erg spannend vinden en overal dingen te zien hebben. Extra corrigeren en bijsturen bij een al gespannen paard, zal op zo'n jong beestje verwarrend overkomen. Ik vind ontspanning in zo'n geval toch net iets belangrijker voor de opleiding van een wedstrijdpaard en dat is moeilijker te bereiken in een ring zonder hekjes dan met hekjes.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:32

Dan ga je toch gewoon voor de ontspanning?
Ik ga de eerste keren nooit op concours met het doel een spetterende proef neer te zetten maar een braaf paard te hebben.
Al zou ik bij wijze van maar 100 punten krijgen omdat ik voltes niet rond heb, eens buiten een bordje kom of van dat soort dingetjes dat stoort me niets.
Braaf gaat me voor alles.
Maar de praktijk leert dat het bordjes rijden wel mee valt.
Ook met eentje die de eerste keer mee is.
Voorwaarde is uiteraard wel dat je thuis in je training niet alleen maar over de hoefslag rijdt, maar daar ook regelmatig de 2e of 3e hoefslag neemt.
Persoonlijk zie ik het probleem niet. :)
Maar misschien omdat het hier nooit anders is dan dat je tot de Z op bordjes rijd.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:49

@ Livvy; Natuurlijk is het voor het eerst op wedstrijd met een jong paard niet zoals thuis, zoals ik in mijn eerder post zei; het is logisch dat de eerste paar proeven met een jong paard niet gaan zoals thuis, en zullen ze wat gespannen en ongeconcentreerd zijn daardoor misschien ook wat slingeren; puur door het grote vreemde terrein en alles wat daar te zien is, maar dat hoort gewoon bij z'n opleiding. Na een paar keer gaat dat wel beter. Maar dat is puur door de onervarenheid in de hele wedstrijd-entourage, niet omdat er geen hekjes staan.
Precies zoals vorame zegt; in de praktijk vallen die bordjes snel genoeg mee, MITS je 'm thuis onafhankelijk van een bakrand voor elkaar hebt.
en dat laatste is je eigen verantwoordelijkheid. En als je dat niet voor elkaar hebt moet je dat niet willen compenseren door 'hekjes' om tegenaan te leunen.

[size=9]
Ik wacht al op een topic; mijn jonge paard loopt recht op eigen benen in training, maar wordt gespannen van die enge witte hekken; kunnen we niet gewoon met bordjes rijden.
[/size] :Y)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:42

Jonge paarden hebben al vrij gauw door hebben dat/hoe ze binnen die bordjes moeten lopen. De eerste keer kan het nog slingerend gaan, en ach wat als ze een keer de ring uit vliegen? Daar zijn ze toch jong en in opleiding voor?
Ik heb nu 5 wedstrijden gereden met mijn huidige paard en had pas de 5e wedstrijd dat ik tussen de bordjes moest rijden (Hoogland). Dat was wennen, maar het ging prima. Enkel in de eerste proef her en der een slordige hoek. Dus hier in de omgeving valt het tussen de bordjes rijden nog best mee.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:54

ze moeten gewoon alles met hekjes afsluiten

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:48

ZIe het probleem niet zo, 10 jaar terug was het nog normaal om altijd tussen de bordjes te rijden op het weiland. Alleen het Z had altijd hekjes als enige klasse.

De bordjes vallen echt wel mee meestal, vaak zit het meer in het hoofd van de ruiter dan dat het aan het paard ligt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:14

Vroeger had je touwtjes om de ring, maar dat is afgeschaft om veilligheidsredenen (terecht). Ik hoef niet zo nodig een lange zijde, maar ik zou het voor mijzelf (niet om het paard) gewoon heel prettig vinden om in iedergeval de hoeken te hebben. Ik vind het zoeken van de bordjes gewoon altijd gewoon erg vervelend als je slechts een halve meter van de volgende ring af zit. Ik zit zelf veel te vaak naar een fout bordje te richten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:20

Ik vind het juist goed dat er geen hekjes omheen staan.
Dan word je gedwongen om hierop te trainen.
Dit betekent dat je thuis moet werken aan rechtrichten en rijden tussen twee benen, zonder aanleuning van de bakrand, iets wat veel te weinig ruiters doen.
Hekjes kunnen op een jong paard ook het effect hebben dat hij er steeds naar loopt te loeren, waardoor je juist van de hoefslag af wijkt met het paard en hij wegloopt over de binnenschouder.
Ik vind ook dat je pas wat met een paard op concours te zoeken hebt, als deze mooi recht tussen twee benen, zonder aanleuning van bakrand kan lopen. Dat is stap 1 voor een jong paard.
En natuurlijk....door het onbekende van het wedstrijdterrein kan een paard weer even gaan slingeren.
Maar meestal zit dat meer tussen de oren van de ruiter, omdat die van de spanning vergeet paard te rijden en met de handen gaat zitten sturen....waardoor het paard niet de juiste hulpen krijgt (zoals thuis) waardoor het gaat slingeren.
Kortom...zie het als een uitdaging om dit goed voor elkaar te krijgen in de basis en maak er geen probleem van.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:26

Dank aan Polly2. Precies wat ik bedoelde! ;)