leasepaard niet meer geschikt als rijpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: leasepaard niet meer geschikt als rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:02

Wat ga je nu doen?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:13

Zoals ik het lees heb je alle kosten van het paard op je genomen.
Zij betaalt geen cent meer aan het paard.
Feitelijk gezien ben je dan de eigenaar van het paard (mits je de kosten kunt aantonen), ook al staat er wat anders in het paspoort.

Ik zou alles bewaren en zo veel mogelijk via schriftelijk contact doen, dan heb je bewijs.
Verder alles laten uitzoeken door degene wie je benaderd hebt.
Denk dat je vrij sterk staat en uiteindelijk aan jou de keus is of je het dier in laat slapen of niet.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:01

Lekker makkelijk zeg van die eigenaar paardje niet goed zet hem bij iemand anders neer die hem verzogt en volledig onderhoudt, zelf neemt ze een nieuw (fit) paard.
Ik zou zoals al gezegd een aangetekende brief sturen.

Anderen hebben vast betere ideeen, maar veel succes!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:06

Als jullie een leasecontract hebben is het toch heel duidelijk wie de eigenaar is? Jij wordt in geen geval opeens eigenaar door een paar maanden te leasen. En je bent al helemaal niet verplicht om een kreupel paard te kopen omdat je dat in een mail geschreven hebt toen je nog niet wist dat hij kreupel was. Als jouw DA hem afkeurt voor verkoop hoef je hem ook niet te nemen he.

Dit klinkt heel hard maar het is niet jouw probleem. Stuur de eigenares een aangetekende brief dat jij voor het paard geen euro stalgeld meer betaalt en dat ze wordt verzocht hem op te halen. Geef de eigenaar van de pensionstal haar adres en telefonnummer. En trek je terug.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:17

C_arola schreef:
Wat ga je nu doen?

ik heb heel veel tips gehad maar ben er nog niet over uit. ik moet er gewoon
even heel goed over nadenken.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:59

Kan ik me voorstellen. Denk het goed overna maar kijk ook wat voor je goed voelt.
Laat je het wel weten op de topic?
Sterkte!

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:18

ik heb niet alles gelezen.
maar als je een brief verstuurt doe het dan aangetekent met ontvangstbewijs!!!!
als je kan aantonen dat je het paard al meer dan 6 maanden in zijn leven behoefte voorziet
dan is het in feite jou paard.
maar om het netjes af te handelen moet ze hem gewoon terug nemen.
ookal heb je gezegt dat je hem wilt kopen.
op dat moment wist je nog niks van zijn ziekte af.
als koper heb je de plicht om onderzoek te doen voor je iets aanschaft.
bv als je een auto koopt laat je hem ook keuren voor je daadwerkelijk de koop sluit.
maar ik zou persoonlijk het paard bij haar afleveren.
en dan ziet ze maar wat ze ermee doet.
ik ben al helemaal geen voorstander van leasen.
ik vind het duur.
en als je uiteindelijk het paard wil kopen dan betaal je nog meer dan dat ze er eerst voor vroegen.
ik wens je veel sterkte.
want het gaat hier om een paard en niet om een slecht boek.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:26

Caspar het paard is dus niet na zes maanden van TS want zij heeft een LEASE contract getekend..

TS ik zou even bij de advocaat vragen wat het beste is ..

Sterkte hiermee, het is rot.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:29

Suuzert schreef:
Caspar het paard is dus niet na zes maanden van TS want zij heeft een LEASE contract getekend..

TS ik zou even bij de advocaat vragen wat het beste is ..

Sterkte hiermee, het is rot.

nou ik ken iemand met ervaring die zij dat als je kan aantonen dat je 6 maanden of langer voor een
paard zorgt en alle kosten draagt dat je dan heel sterk staat.
ik snap dat ze een leas contract heeft.
maar als dat niet te onbinden valt omdat de persoon van wie het paard echt is niet reageert
dan zou je het misschien voor de rechter wel zover kunnen krijgen.
tenslotte betaald mevrouw wel ALLES voor het paard.
en als het goed is staat in het contract dat als het paard ziek word je per direct kan ontbinden toch?
volgens mij moet je elke maand kunnen ontbinden van contract.
daar is het een leas paard voor.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:19

Caspar: ik weet niet waar je dit haalt maar er klopt niks van. Het is écht niet omdat je 6 maanden stalgeld betaald hebt voor een paard, dat het opeens jouw paard wordt. Al helemaal niet als dat met een leasecontract gebeurt.

Dit paard is eigendom van degene die in het contract vermeld staat als eigenaar en niet van TS. Wat dus inderdaad betekent dat TS het contract kan beeindigen wanneer ze dat wil volgens de verbrekingsvoorwaarden die erin staan.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 08:44

Rapperijder schreef:
Caspar: ik weet niet waar je dit haalt maar er klopt niks van. Het is écht niet omdat je 6 maanden stalgeld betaald hebt voor een paard, dat het opeens jouw paard wordt. Al helemaal niet als dat met een leasecontract gebeurt.

Dit paard is eigendom van degene die in het contract vermeld staat als eigenaar en niet van TS. Wat dus inderdaad betekent dat TS het contract kan beeindigen wanneer ze dat wil volgens de verbrekingsvoorwaarden die erin staan.

er staat in het kontrakt dat ik een opzegtermijn heb van 2 maanden. maar er staat ook in dat hij een gezond paard is, maar dat bleek dus achteraf niet zo te zijn. ook staat erin dat zij de beslissing neemt als hij geopereerd moet worden, dus om te kijken of het paard dat nog wel waard is. mja al met al ziet zij zichzelf dus niet als de eigenaar omdat ik dus heb gezegd heb dat ik hem wou kopen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:48

Een mailtje waarin je schrijft dat je hem als gezond paard wil kopen, heeft geen enkele waarde als voor de verkoop blijkt dat hij medisch niet in orde is. Bij een normale verkoop zou de deal ook niet doorgaan als het paard afgekeurd werd door de DA, mails of geen mails. Dus dat mag je gewoon naast je neerleggen. Het paard is zeker niet jouw eigendom (tenzij in het leasecontract duidelijk staat dat hij na een bepaalde tijd van jou wordt).

Als je haar nu een aangetekende brief stuurt waarin je het leasecontract opzegt, ben je nog 2 maanden stalgeld verschuldigd, en daarna helemaal niets meer. Gewone brieven en telefoontjes zijn zinloos omdat ze geen bewijskracht hebben en makkelijk te negeren zijn door haar.

Als ik jou was zou haar adres en telefoonnummer alvast doorgeven aan de eigenaars van de pensionstal. Dan weten ze waar ze over 2 maanden kunnen gaan aanbellen als jij ophoudt met betalen.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:22

Rapperijder schreef:
Een mailtje waarin je schrijft dat je hem als gezond paard wil kopen, heeft geen enkele waarde als voor de verkoop blijkt dat hij medisch niet in orde is. Bij een normale verkoop zou de deal ook niet doorgaan als het paard afgekeurd werd door de DA, mails of geen mails. Dus dat mag je gewoon naast je neerleggen. Het paard is zeker niet jouw eigendom (tenzij in het leasecontract duidelijk staat dat hij na een bepaalde tijd van jou wordt).

Als je haar nu een aangetekende brief stuurt waarin je het leasecontract opzegt, ben je nog 2 maanden stalgeld verschuldigd, en daarna helemaal niets meer. Gewone brieven en telefoontjes zijn zinloos omdat ze geen bewijskracht hebben en makkelijk te negeren zijn door haar.

Als ik jou was zou haar adres en telefoonnummer alvast doorgeven aan de eigenaars van de pensionstal. Dan weten ze waar ze over 2 maanden kunnen gaan aanbellen als jij ophoudt met betalen.

duidelijke taal :j

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:05

Ik ga toch voor Kiwiko haar reacties.

Volgens mij is het wettelijk inderdaad zo, als jij een bepaalde tijd de kosten op je neemt voor iets. Sta je heel sterk bij de rechter. Zij heeft in dit geval de kosten vanaf oktober, en met de 2 maanden opzeg termijn ben je verder als een half jaar.

Ik zou haar inderdaad een aangetekende brief versturen MET handtekening retour. Zij moet dan tekenen voor ontvangst van de brief, en dan krijg jij zo'n doordrukblaadje thuis gestuurd. Dus heb jij bewijs dat zij die brief heeft ontvangen! Misschien kun je hem samen met je advocaat maken, met wat jij wilt voor dit paard.

Bespreek de reactie van Kiwiko eens met je advocaat, dat als jij haar een aangetekende brief verstuurd met daarin als het paard niet binnen twee weken is opgehaald of als ik binnen deze tijd geen oplossing met jou heb gevonden. Laat ik dit paard uit zijn lijden verlossen! MET of ZONDER jouw goedkeuring.

Omdat jij al voor een half jaar voor de kosten opdraaid, sta je sterk! Maak een kopie van de brief die je verstuurd, en bewaar deze goed, print mailtjes uit.

Het is ook inderdaad een goede, om nergens je handtekening onder te zetten, want ze kunnen daar tegenwoordig heel veel mee doen.
Ik wens je succes, en ik hoop dat dit alsnog netjes opgelost kan worden!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:11

Het zou toch een beetje raar zijn als iedereen met een leasecontract na een half jaar eigenaar zou zijn van het paard. Of ligt dat aan mij?

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:20

Cookies schreef:
Het zou toch een beetje raar zijn als iedereen met een leasecontract na een half jaar eigenaar zou zijn van het paard. Of ligt dat aan mij?

normaal gesproken gaat het ook niet op bij een leasecontract.
maar in dit geval vind ik van wel.
ik bedoel als de oorspronkelijke eigenaar niks meer van zich laat horen dan moet je toch wat als
(2de) eigenaar.
ik vind wat rapperijder schreef over het adres doorgeven aan de stal waar het paard nu staat
en dan over 2 maanden de kosten bij de ''echte'' eigenaar in rekening laten brengen een goed idee
natuurlijk wel pas doen wanneer de ''echte''eigenaar schriftelijk en aangetekent op de hoogte is gebracht.
dus eerst een brief ondertekent en wel aangeschreven versturen en dan met de datum erin wanneer er niet meer voor het paard betaald word en verzorgt word.
en dan duidelijk erin dat vanaf die datum de volledige zorg en kosten verhaalt worden op de ''echte'' eigenaar

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:43

Nikki_L schreef:
Volgens mij is het wettelijk inderdaad zo, als jij een bepaalde tijd de kosten op je neemt voor iets. Sta je heel sterk bij de rechter. Zij heeft in dit geval de kosten vanaf oktober, en met de 2 maanden opzeg termijn ben je verder als een half jaar.

Dit is niet waar.
Als je een leasecontract hebt waarin staat dat TS de kosten voor het stalgeld op zich zal nemen bij de lease, dan wordt dat paard daardoor écht geen eigendom van TS. Als dat zo was, dan zou het toch onmogelijk zijn om een paard te verleasen? Het zou dan automatisch eigendom worden van de leaser na een aantal maanden. Klopt niks van :n

Als de eigenaar een paard écht 'in de steek laat' dwz na herhaalde oproepen (aangetekend!) niet bereid is om de onderhoudskosten te betalen, en geen gebruik meer maakt van het dier, dan kan er in bepaalde gevallen door een rechter (!) worden uitgesproken dat het paard eigendom wordt van degene die het onderhoudt. Dat dan als compensatie voor de kosten. Maar dat is niet zo in dit geval.

De eigenaresse neemt de telefoon niet op als TS belt, maar dat wil niet zeggen dat ze haar paard zomaar kwijt is! Het moet echt wel allemaal officieel via aangetekende brieven. TS is sowieso nog verplicht door het contract om 2 maanden stalgeld door te betalen. Pas als de eigenares na het verstrijken van die tijd nog weigert te zorgen voor haar paard, kan een procedure worden opgestart.

Het enige wat TS kan doen is de eigenares aangetekend laten weten dat ze het leasecontract beeindigt en dat de eigenares per 1 september verzocht wordt haar paard op te halen, of het stalgeld zelf te betalen.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:10

Rapperijder schreef:
Nikki_L schreef:

Dit is niet waar.
Als je een leasecontract hebt waarin staat dat TS de kosten voor het stalgeld op zich zal nemen bij de lease, dan wordt dat paard daardoor écht geen eigendom van TS. Als dat zo was, dan zou het toch onmogelijk zijn om een paard te verleasen? Het zou dan automatisch eigendom worden van de leaser na een aantal maanden. Klopt niks van :n

Als de eigenaar een paard écht 'in de steek laat' dwz na herhaalde oproepen (aangetekend!) niet bereid is om de onderhoudskosten te betalen, en geen gebruik meer maakt van het dier, dan kan er in bepaalde gevallen door een rechter (!) worden uitgesproken dat het paard eigendom wordt van degene die het onderhoudt. Dat dan als compensatie voor de kosten. Maar dat is niet zo in dit geval.

De eigenaresse neemt de telefoon niet op als TS belt, maar dat wil niet zeggen dat ze haar paard zomaar kwijt is! Het moet echt wel allemaal officieel via aangetekende brieven. TS is sowieso nog verplicht door het contract om 2 maanden stalgeld door te betalen. Pas als de eigenares na het verstrijken van die tijd nog weigert te zorgen voor haar paard, kan een procedure worden opgestart.

Het enige wat TS kan doen is de eigenares aangetekend laten weten dat ze het leasecontract beeindigt en dat de eigenares per 1 september verzocht wordt haar paard op te halen, of het stalgeld zelf te betalen.

ja dat vind ik dus ook.
met een leascontract gaat dit niet op.
maar als inderdaad na herhaalderlijk verzoek nog niks gebeurt dan zou het wel zo kunnen lopen.
maar eerst moet de wettelijke eigenaar op de hoogte worden gestelt en dan pas kan het balletje gaan rollen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:18

Iedereen loopt hierover te speculeren. Om het precies te weten zou ik gewoon contact opnemen met een hippische advocaat. Die kan je precies vertellen wat je rechten zijn en wat je het beste kunt gaan doen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:57

Het advies dat ik eens kreeg bij een onenigheid (niet paard-gerelateerd was om én aangetekend met handtekening retour te posten én dezelfde brief ook per reguliere post. Als zij de aangetekende weigert, ontvangt ze altijd de reguliere post. Zij weet dan alsnog wat je gaat doen.

Verder wens ik je veel succes in deze.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:50

imker schreef:
Het advies dat ik eens kreeg bij een onenigheid (niet paard-gerelateerd was om én aangetekend met handtekening retour te posten én dezelfde brief ook per reguliere post. Als zij de aangetekende weigert, ontvangt ze altijd de reguliere post. Zij weet dan alsnog wat je gaat doen.

Verder wens ik je veel succes in deze.

Maar dus eerst de aangetekende versturen en pas later die met de reguliere post.
Anders heeft de aangetekende ook niet echt veel nut meer, ze weet dan immers al waar deze over gaat.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:03

Ik neem aan dat je weet waar ze woont.. Zou ik daar maar eens langs gaan want dit kan zo natuurlijk niet. Jullie moeten hier eens even over praten en tot een zeer snelle oplossing komen. Helemaal voor het paard.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:37

Nee, gewoon tegelijk versturen, dat kan geen kwaad.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:36

Ik ben benieuwd of er al wat meer nieuws is!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:34

ik ben benieuwd waar t in de wet staat dat als jij een tijd alle kosten betaald dat het dier dan van jou is. ik google me gek amar niks gevonden

is er al meer nieuws