En het is wel wetenschappelijk bewezen wat warmte doet op pezen. En dat kun je zelf ook al thuis doen. Heel simpel, wat gebeurt er als je een ei verhit? De structuur van het ei veranderd toch? En waaruit bestaan pezen? Juist ja, eiwitten.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Neonlight schreef:Ikke, gezien haar leeftijd geen.![]()
En het is wel wetenschappelijk bewezen wat warmte doet op pezen. En dat kun je zelf ook al thuis doen. Heel simpel, wat gebeurt er als je een ei verhit? De structuur van het ei veranderd toch? En waaruit bestaan pezen? Juist ja, eiwitten.
Joceline schreef:Ik had trouwens nog een vraagje in t algemeen..Stel jullie stelling is waar wat zijn de gevolgen op korte of lange duur voor de pezen of voor het paard? En zijn daar nu al voorbeelden van? Ik rijd al (samen met mijn zus) 9 jaar met beschermers..wanneer komen de gevolgen hiervan? Waarom zie ik die nu al niet? En hoe komt het dan eigenlijk dat als ik de beschermers af doe, dat de benen heel licht warm aanvoelen soms zelfs gewoon? Wat ik wel weet namelijk is dat hitte altijd via het bloed naar de buitenste huidlagen/bloedvaten worden afgevoerd om af te koelen..tegen oververhitting net als het lichaam doet met warmte. En waarom als dit zo gevaarlijk is is dit dan eigenlijk geen noodsignaal ook naar topruiters toe en naar springruiters? En waarom zijn dan alle gebruikers van beschermers zowel tijdens het rijden als in de trailer nog geen slachtoffer geworden (de velen die ik ken) en enkel slachtoffer geworden van open pezen? Wat kun je hier zonder beschermers tegen doen? Gewoon even wat vragen die mijn hoofd in schieten zou iemand die kunnen beantwoorden? Al die mensen die nu met beschermers rijden, vele al heel lang/jarenlang, waarom hebben die niks gemerkt?
Joceline schreef:Ik had trouwens nog een vraagje in t algemeen..Stel jullie stelling is waar wat zijn de gevolgen op korte of lange duur voor de pezen of voor het paard? En zijn daar nu al voorbeelden van? Ik rijd al (samen met mijn zus) 9 jaar met beschermers..wanneer komen de gevolgen hiervan? Waarom zie ik die nu al niet? En hoe komt het dan eigenlijk dat als ik de beschermers af doe, dat de benen heel licht warm aanvoelen soms zelfs gewoon? Wat ik wel weet namelijk is dat hitte altijd via het bloed naar de buitenste huidlagen/bloedvaten worden afgevoerd om af te koelen..tegen oververhitting net als het lichaam doet met warmte. En waarom als dit zo gevaarlijk is is dit dan eigenlijk geen noodsignaal ook naar topruiters toe en naar springruiters? En waarom zijn dan alle gebruikers van beschermers zowel tijdens het rijden als in de trailer nog geen slachtoffer geworden (de velen die ik ken) en enkel slachtoffer geworden van open pezen? Wat kun je hier zonder beschermers tegen doen? Gewoon even wat vragen die mijn hoofd in schieten zou iemand die kunnen beantwoorden? Al die mensen die nu met beschermers rijden, vele al heel lang/jarenlang, waarom hebben die niks gemerkt?
ikke schreef:Joceline schreef:Ik had trouwens nog een vraagje in t algemeen..Stel jullie stelling is waar wat zijn de gevolgen op korte of lange duur voor de pezen of voor het paard? En zijn daar nu al voorbeelden van? Ik rijd al (samen met mijn zus) 9 jaar met beschermers..wanneer komen de gevolgen hiervan? Waarom zie ik die nu al niet? En hoe komt het dan eigenlijk dat als ik de beschermers af doe, dat de benen heel licht warm aanvoelen soms zelfs gewoon? Wat ik wel weet namelijk is dat hitte altijd via het bloed naar de buitenste huidlagen/bloedvaten worden afgevoerd om af te koelen..tegen oververhitting net als het lichaam doet met warmte. En waarom als dit zo gevaarlijk is is dit dan eigenlijk geen noodsignaal ook naar topruiters toe en naar springruiters? En waarom zijn dan alle gebruikers van beschermers zowel tijdens het rijden als in de trailer nog geen slachtoffer geworden (de velen die ik ken) en enkel slachtoffer geworden van open pezen? Wat kun je hier zonder beschermers tegen doen? Gewoon even wat vragen die mijn hoofd in schieten zou iemand die kunnen beantwoorden? Al die mensen die nu met beschermers rijden, vele al heel lang/jarenlang, waarom hebben die niks gemerkt?
Zoek eens op I-net over vage kreupelheden en aanverwante verschijnselen.
Het probleem is niet zwart-wit maar heel erg grijs, van bijna wit tot net niet zwart.
De feiten die hieraan ten grondslag liggen: eiwit veranderd onomkeerbaar bij een temp van 46°C. Wat zit er in pezen? Juist, eiwitten......
Lara_Silver schreef:ikke schreef:Zoek eens op I-net over vage kreupelheden en aanverwante verschijnselen.
Het probleem is niet zwart-wit maar heel erg grijs, van bijna wit tot net niet zwart.
De feiten die hieraan ten grondslag liggen: eiwit veranderd onomkeerbaar bij een temp van 46°C. Wat zit er in pezen? Juist, eiwitten......
Denk er wel aan dat het in dit geval gaat om een paard in stilstand, die geen warmte uit zichzelf produceert, de warmte gaat dan nooit oplopen tot 46 graden. Bij een paard in training kan dit natuurlijk wel.
ikke schreef:Oh?? Goh, laat ik daar nou hele andere ervaringen mee hebben. De damp sloeg meer dan eens uit het dakraampje..........
Heb jij weleens gezien hoeveel een paard beweegt onderweg. Zelfs bij de meest ervaren chauffeurs staat het paard constant te wiebelen. Al die beweging veroozaakt ook warmte, met name ook in benen.
Lara_Silver schreef:ikke schreef:Oh?? Goh, laat ik daar nou hele andere ervaringen mee hebben. De damp sloeg meer dan eens uit het dakraampje..........
Heb jij weleens gezien hoeveel een paard beweegt onderweg. Zelfs bij de meest ervaren chauffeurs staat het paard constant te wiebelen. Al die beweging veroozaakt ook warmte, met name ook in benen.
Natuurlijk heb ik al meer dan genoeg paarden zien wiebelen op de trailer, en bij de mijne gaat dat in het begin nog wel even meer zijn dan wiebelen, vandaar dat ik toch heb besloten om er het eerste deel bescherming om te hangen. Overigens heb ik mijn eigen vraag reeds uitgebreid beantwoord en ik had even beter moeten terugdenken. De laatste keer dat hij peesjes droeg (meer dan een half jaar terug) waren zijn benen zelf na zwaardere inspanning warm maar niet zo warm dat ik er van schrok. De mate van beweging op de trailer zal de mate van beweging in training niet kunnen evenaarden. Kortom voor deze ene keer zullen peesbeschermers niet desastreus zijn.
loulou schreef:ik doe voortaan altijd beschermers om. deed eerst ook wel eens alleen peebescherms, maar dat heb ik afgeleerd.
mijn paard is uitgegleden op de trailer, ging in paniek krabbelen en haalt zich open. In de kootholte, precies op die plek waar een ader zit.
gevolg bloed spuit er letterlijk uit, veel hechtingen en drukverband, 8 weken op stal en veel dierenartsbezoeken.
voor mij dus voortaan altijd transportbeschermers

Joceline schreef:Sjongejonge, natuurlijk beschermd het hiertegen. Waarom het paard onderuit ging doet er hier niet toe, maar daar zijn 100 manieren voor. Je bent met een paard in het verkeer, drukte en andere mensen. Hier zakt echt mijn mond van open, logisch nadenken.
ikke schreef:Joceline schreef:Sjongejonge, natuurlijk beschermd het hiertegen. Waarom het paard onderuit ging doet er hier niet toe, maar daar zijn 100 manieren voor. Je bent met een paard in het verkeer, drukte en andere mensen. Hier zakt echt mijn mond van open, logisch nadenken.
Alsof iemand met 1.000.000 vlieguren, waarvan zeker 70.000 met een paard aan de haak, niet weet wat er zich in het verkeer afspeeld. 99% van de gevallen waarin een paard onderuit gaat is de oorzaak terug te voeren op het rijgedrag van de chauffeur! Alle keren dat bij mij op de vrachtwagen een paard onderuit ging, zat IK even niet op te letten!! Dat is dus de verantwoording van de chauffeur, ALTIJD!!!
Het is iets te simpel om het af te schuiven op het gedrag van anderen die jouw in de problemen zouden helpen; in de praktijk is het mijn ervaring dat wanneer jij je fatsoelijk gedraagt in het verkeer, anderen dat ook naar jou toe doen. Het punt is alleen dat er te veel combi's rond rijden die niet in staat zijn zich fatsoenlijk te gedragen, domweg omdat de combi daar technisch niet toe in staat is!
Stukje gedrag is dan het volgende punt. Wanneer ik een situatie op kan lossen door me met 120km/h uit de voeten te maken met mijn trailertje, dan doe ik dat. Ik kan dat technisch (auto heeft voldoende vermogen) en ik kan het mentaal handelen (been there, done that).Dat is geen vrijbrief om dan maar 120km/h te blijven rijden of om te beweren dat daar niks gevaarlijks aan is, maar soms zijn de risico's van in een situatie blijven veel groter dan even 2km 120km/h te gaan rijden en daarmee de situatie achter je te laten. Aan de andere kant neem ik ook rustig snelheid terug om juist NIET in zo'n situatie te belanden (heeft veruit mijn voorkeur) en de rest het maar te laten oplossen, waarna ik gewoon door kan rijden. DAT heet verkeersinzicht........
Het gebrek daaraan is nooit te compenseren met beenbescherming!
ikke schreef:loulou schreef:ik doe voortaan altijd beschermers om. deed eerst ook wel eens alleen peebescherms, maar dat heb ik afgeleerd.
mijn paard is uitgegleden op de trailer, ging in paniek krabbelen en haalt zich open. In de kootholte, precies op die plek waar een ader zit.
gevolg bloed spuit er letterlijk uit, veel hechtingen en drukverband, 8 weken op stal en veel dierenartsbezoeken.
voor mij dus voortaan altijd transportbeschermers
Die juist tegen dit soort gevallen niet of nauwelijks beschermen. En nog wat: waarom ging dat paard onderuit...?