Beenbescherming trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:25

Ikke, gezien haar leeftijd geen. ;)

En het is wel wetenschappelijk bewezen wat warmte doet op pezen. En dat kun je zelf ook al thuis doen. Heel simpel, wat gebeurt er als je een ei verhit? De structuur van het ei veranderd toch? En waaruit bestaan pezen? Juist ja, eiwitten. :+

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:05

Neonlight schreef:
Ikke, gezien haar leeftijd geen. ;)

En het is wel wetenschappelijk bewezen wat warmte doet op pezen. En dat kun je zelf ook al thuis doen. Heel simpel, wat gebeurt er als je een ei verhit? De structuur van het ei veranderd toch? En waaruit bestaan pezen? Juist ja, eiwitten. :+

Je hebt heelemaal gelijk :D

Joceline

Re: Beenbescherming trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:26

Ik had trouwens nog een vraagje in t algemeen..Stel jullie stelling is waar wat zijn de gevolgen op korte of lange duur voor de pezen of voor het paard? En zijn daar nu al voorbeelden van? Ik rijd al (samen met mijn zus) 9 jaar met beschermers..wanneer komen de gevolgen hiervan? Waarom zie ik die nu al niet? En hoe komt het dan eigenlijk dat als ik de beschermers af doe, dat de benen heel licht warm aanvoelen soms zelfs gewoon? Wat ik wel weet namelijk is dat hitte altijd via het bloed naar de buitenste huidlagen/bloedvaten worden afgevoerd om af te koelen..tegen oververhitting net als het lichaam doet met warmte. En waarom als dit zo gevaarlijk is is dit dan eigenlijk geen noodsignaal ook naar topruiters toe en naar springruiters? En waarom zijn dan alle gebruikers van beschermers zowel tijdens het rijden als in de trailer nog geen slachtoffer geworden (de velen die ik ken) en enkel slachtoffer geworden van open pezen? Wat kun je hier zonder beschermers tegen doen? Gewoon even wat vragen die mijn hoofd in schieten zou iemand die kunnen beantwoorden? Al die mensen die nu met beschermers rijden, vele al heel lang/jarenlang, waarom hebben die niks gemerkt?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:35

Joceline schreef:
Ik had trouwens nog een vraagje in t algemeen..Stel jullie stelling is waar wat zijn de gevolgen op korte of lange duur voor de pezen of voor het paard? En zijn daar nu al voorbeelden van? Ik rijd al (samen met mijn zus) 9 jaar met beschermers..wanneer komen de gevolgen hiervan? Waarom zie ik die nu al niet? En hoe komt het dan eigenlijk dat als ik de beschermers af doe, dat de benen heel licht warm aanvoelen soms zelfs gewoon? Wat ik wel weet namelijk is dat hitte altijd via het bloed naar de buitenste huidlagen/bloedvaten worden afgevoerd om af te koelen..tegen oververhitting net als het lichaam doet met warmte. En waarom als dit zo gevaarlijk is is dit dan eigenlijk geen noodsignaal ook naar topruiters toe en naar springruiters? En waarom zijn dan alle gebruikers van beschermers zowel tijdens het rijden als in de trailer nog geen slachtoffer geworden (de velen die ik ken) en enkel slachtoffer geworden van open pezen? Wat kun je hier zonder beschermers tegen doen? Gewoon even wat vragen die mijn hoofd in schieten zou iemand die kunnen beantwoorden? Al die mensen die nu met beschermers rijden, vele al heel lang/jarenlang, waarom hebben die niks gemerkt?

Ik denk -en dat is de rede waarom ik zo twijfelde-, dat veelvuldig gebruik van peesbeschermers, dus systematisch verhitten van de pezen ze een stuk zwakker maakt dan pezen die bijna nooit verhit worden. Als je altijd met peesbeschermers blijft rijden merk je van deze gevolgen bar weinig, maar de kans op peesblessures als de bescherming er af is is veel groter. Heb zelf vandaag ook wat onderzoek gedaan op het internet en het is dus absolute onzin dat van zeer zelden gebruik van peesbeschermers (zoals in mijn geval) er onherroepelijk schade optreedt. De pezen worden één keer verhit en hebben daarna alle tijd om te herstellen. Bij veelvuldig gebruik van bescherming krijgen ze deze gelegenheid bijna niet. Er zijn al meermaals grote signalen naar de rest van de paardenwereld uitgezonden aangaande verhitting onder beschermers, maar het zal een kwestie van gewoonte zijn. Wat bv wel opvallend is, is dat de laatste jaren veel meer 'luchtdoorlatende' bescherming is gekomen, die voor extra ventilatie zorgt, dat zal wel niet voor niets zijn denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:38

Joceline schreef:

Zoek eens op I-net over vage kreupelheden en aanverwante verschijnselen.
Het probleem is niet zwart-wit maar heel erg grijs, van bijna wit tot net niet zwart.
De feiten die hieraan ten grondslag liggen: eiwit veranderd onomkeerbaar bij een temp van 46°C. Wat zit er in pezen? Juist, eiwitten......

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:42

ikke schreef:
Joceline schreef:

Het probleem is niet zwart-wit maar heel erg grijs, van bijna wit tot net niet zwart.
De feiten die hieraan ten grondslag liggen: eiwit veranderd onomkeerbaar bij een temp van 46°C. Wat zit er in pezen? Juist, eiwitten......

Denk er wel aan dat het in dit geval gaat om een paard in stilstand, die geen warmte uit zichzelf produceert, de warmte gaat dan nooit oplopen tot 46 graden. Bij een paard in training kan dit natuurlijk wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:45

Lara_Silver schreef:
ikke schreef:

Denk er wel aan dat het in dit geval gaat om een paard in stilstand, die geen warmte uit zichzelf produceert, de warmte gaat dan nooit oplopen tot 46 graden. Bij een paard in training kan dit natuurlijk wel.

Oh?? Goh, laat ik daar nou hele andere ervaringen mee hebben. De damp sloeg meer dan eens uit het dakraampje..........
Heb jij weleens gezien hoeveel een paard beweegt onderweg. Zelfs bij de meest ervaren chauffeurs staat het paard constant te wiebelen. Al die beweging veroozaakt ook warmte, met name ook in benen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:51

ikke schreef:
Oh?? Goh, laat ik daar nou hele andere ervaringen mee hebben. De damp sloeg meer dan eens uit het dakraampje..........
Heb jij weleens gezien hoeveel een paard beweegt onderweg. Zelfs bij de meest ervaren chauffeurs staat het paard constant te wiebelen. Al die beweging veroozaakt ook warmte, met name ook in benen.

Natuurlijk heb ik al meer dan genoeg paarden zien wiebelen op de trailer, en bij de mijne gaat dat in het begin nog wel even meer zijn dan wiebelen, vandaar dat ik toch heb besloten om er het eerste deel bescherming om te hangen. Overigens heb ik mijn eigen vraag reeds uitgebreid beantwoord en ik had even beter moeten terugdenken. De laatste keer dat hij peesjes droeg (meer dan een half jaar terug) waren zijn benen zelf na zwaardere inspanning warm maar niet zo warm dat ik er van schrok. De mate van beweging op de trailer zal de mate van beweging in training niet kunnen evenaarden. Kortom voor deze ene keer zullen peesbeschermers niet desastreus zijn.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:51

Ik doe eigelijk alleen transportbeschermers aan al het langer rijden dan een half uur is..

Verder heeft ze naar de les altijd peesbeschermers om..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:06

Lara_Silver schreef:
ikke schreef:

Natuurlijk heb ik al meer dan genoeg paarden zien wiebelen op de trailer, en bij de mijne gaat dat in het begin nog wel even meer zijn dan wiebelen, vandaar dat ik toch heb besloten om er het eerste deel bescherming om te hangen. Overigens heb ik mijn eigen vraag reeds uitgebreid beantwoord en ik had even beter moeten terugdenken. De laatste keer dat hij peesjes droeg (meer dan een half jaar terug) waren zijn benen zelf na zwaardere inspanning warm maar niet zo warm dat ik er van schrok. De mate van beweging op de trailer zal de mate van beweging in training niet kunnen evenaarden. Kortom voor deze ene keer zullen peesbeschermers niet desastreus zijn.

Buiten dat...als een paard sowieso al wat drukker is en de pezen al warm zijn..moet je dus ook bescherming hebben tegen de pezen. Ik ben eigenlijk zo nieuwsgierig. Heb net 2 dierenklinieken gebeld die het ei-wit verhaal inderdaad ook herhaalde maar dat bijkomende over het ei-structuur klopte niets van. Buiten dat zijn de peesbeschermers (dit stukje heb ik niet helemaal meer gevolgd) hoog uitgesneden en niet helemaal rondom het been waardoor de gedane onderzoeken over hitte helemaal niet kloppen. Hetzelfde wat Lara-Silver vertelde, de pezen hebben na de training zat tijd om bij te trekken en af te koelen. Helpen afkoelen is ook erg goed (afspuiten) maar niet noodzakelijk. Ook zij zagen eerder peesproblemen door gebrek aan bescherming (vreemde omgeving, trailerrit, druk/spannend, met meerdere, even uit evenwicht) dan aan 'zwakke pezen'. Als dit al zo was ging het over het fenomeen overbelasting door een te zware bak of verkeerd bereden. Mijn vraag over waarom als ze dan zo schadelijk zijn, er niet na mijn 9-jaren lange gebruik ervan, het bij mij en anderen niet zichtbaar is en ik ook niets van de symptonen herken of herkend worden bij halfjaarlijkse onderzoeken. Hij vind zelf de speciale pees/strijklappen met ventilatie zelfs geldverspilling en niet heel verschillend dan de andere, gewoon goed dus. Hij vertelde dat er bij mensen dergelijke situaties zich ook afspelen welke ook niet gevaarlijk/schadelijk zijn, denk maar aan voetbalbeschermers/skaten. Daaronder wordt het wel warmer, maar door het sporten zelf zou het al warmer worden en eerder kapot kunnen gaan. Zo'n groot verschil in warmte is er dus niet. De taak is dus wel (meer bij paarden) om de pezen bij deze warmte goed te beschermen vooral als paarden ijzers dragen en zich veel aantikken. Hij was zelf niet iemand die beschermers gebruikte op de trailer maar snapte het en vond het geen kwaad kunnen. Tweede arts kon me weinig anders vertellen en snapte het ei-verhaal deels maar vond dat de stelling krom was want ook zonder beschermers worden die pezen flink gebruikt en warm, juist beschermen dus. Hijzelf is niet zo van beschermers (Nature geloof ik) maar toen ik vroeg of er echt schade binnenkort of over jaren kon optreden, zei hij dat de lichte verzwakking die het paard kan oplopen in de pezen evenwel van het vele rijden kan komen (overbelasting, qua bodem/grondwerk) als van andere ongelukjes. De warmte is er wel maar niet schadelijk, iets zwakker misschien wel in de loop der jaren maar dan zou het paard al met pensioen staan. Voor die tijd hoefde ik me nergens zorgen over te maken over pijn/moeite voor het paard.
Verder bedacht ik me, alleen helaas niet meer kunnen vragen,....ik wist niet heel veel over die eiwitten in de pezen, maar wel over eiwitten in de rugspieren. Mijn paard heeft maandagziekte gehad, teveel krachtvoer en te weinig beweging. Teveel eiwitten opeens opgenomen in het bloed en in de spieren. Met als resultaat vaste/pijlijke rug die elke dag moest worden losgemasseerd en daarna op rust. Aangezien die rugspieren dus ook kwetsbaar zijn, leggen we daar een lederen zadel op met een dekje/pad. Dat lijkt me dan ook cruciaal? Dat is juist de plek waar ze zweten en waar enorme hitte ook ontstaat. En zowel onder de peesbeschermers als onder het dekje kunnen bij beiden het zweet in de stof trekken en dus worden geabsorbeerd. Moeten dekjes met zadels erop (of zelfs alleen zadels) dan ook afgeschaft worden?
Overigens ben ik er wel voor dat als je paard zich niet aantikt of bezeerd tijdens het rijden je dan ook geen bescherming hoeft te gebruiken. Mijn paard streek veel en heeft aangepaste ijzers, het strijken is nu minimaal maar bescherming vind ik erg belangrijk bij haar.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:16

ik doe voortaan altijd beschermers om. deed eerst ook wel eens alleen peebescherms, maar dat heb ik afgeleerd.

mijn paard is uitgegleden op de trailer, ging in paniek krabbelen en haalt zich open. In de kootholte, precies op die plek waar een ader zit.
gevolg bloed spuit er letterlijk uit, veel hechtingen en drukverband, 8 weken op stal en veel dierenartsbezoeken.

voor mij dus voortaan altijd transportbeschermers :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:11

loulou schreef:
ik doe voortaan altijd beschermers om. deed eerst ook wel eens alleen peebescherms, maar dat heb ik afgeleerd.

mijn paard is uitgegleden op de trailer, ging in paniek krabbelen en haalt zich open. In de kootholte, precies op die plek waar een ader zit.
gevolg bloed spuit er letterlijk uit, veel hechtingen en drukverband, 8 weken op stal en veel dierenartsbezoeken.

Die juist tegen dit soort gevallen niet of nauwelijks beschermen. En nog wat: waarom ging dat paard onderuit...?

Snoevie

Re: Beenbescherming trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:28

misschien fijn als mensen elkaars keuze en mening respecteren.....

ik heb de laatste keer bij mijn pony op de trailer van die halfhoge transport beschermers omgedaan,dat beviel prima.

die hoge vind ze niks,die trapt ze er zelf af,dat was duidelijk.
de halfhoge gaan prima,en ik vind het prettig om voor de zekerheid wel bescherming om te doen tijdens het transport.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:21

[/quote]
Die juist tegen dit soort gevallen niet of nauwelijks beschermen. En nog wat: waarom ging dat paard onderuit...?[/quote]

Sjongejonge, natuurlijk beschermd het hiertegen. Waarom het paard onderuit ging doet er hier niet toe, maar daar zijn 100 manieren voor. Je bent met een paard in het verkeer, drukte en andere mensen. Hier zakt echt mijn mond van open, logisch nadenken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:55

Joceline schreef:
Sjongejonge, natuurlijk beschermd het hiertegen. Waarom het paard onderuit ging doet er hier niet toe, maar daar zijn 100 manieren voor. Je bent met een paard in het verkeer, drukte en andere mensen. Hier zakt echt mijn mond van open, logisch nadenken.

Alsof iemand met 1.000.000 vlieguren, waarvan zeker 70.000 met een paard aan de haak, niet weet wat er zich in het verkeer afspeeld. 99% van de gevallen waarin een paard onderuit gaat is de oorzaak terug te voeren op het rijgedrag van de chauffeur! Alle keren dat bij mij op de vrachtwagen een paard onderuit ging, zat IK even niet op te letten!! Dat is dus de verantwoording van de chauffeur, ALTIJD!!!

Het is iets te simpel om het af te schuiven op het gedrag van anderen die jouw in de problemen zouden helpen; in de praktijk is het mijn ervaring dat wanneer jij je fatsoelijk gedraagt in het verkeer, anderen dat ook naar jou toe doen. Het punt is alleen dat er te veel combi's rond rijden die niet in staat zijn zich fatsoenlijk te gedragen, domweg omdat de combi daar technisch niet toe in staat is!

Stukje gedrag is dan het volgende punt. Wanneer ik een situatie op kan lossen door me met 120km/h uit de voeten te maken met mijn trailertje, dan doe ik dat. Ik kan dat technisch (auto heeft voldoende vermogen) en ik kan het mentaal handelen (been there, done that).Dat is geen vrijbrief om dan maar 120km/h te blijven rijden of om te beweren dat daar niks gevaarlijks aan is, maar soms zijn de risico's van in een situatie blijven veel groter dan even 2km 120km/h te gaan rijden en daarmee de situatie achter je te laten. Aan de andere kant neem ik ook rustig snelheid terug om juist NIET in zo'n situatie te belanden (heeft veruit mijn voorkeur) en de rest het maar te laten oplossen, waarna ik gewoon door kan rijden. DAT heet verkeersinzicht........
Het gebrek daaraan is nooit te compenseren met beenbescherming!

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:06

ik hb ook geen transportbeschermers.
ik hb altijd pees+strijklappen om.
zit er aan te denken om evt voor t vervoeren bandages om te wikkelen. ;)
xx

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:33

ikke schreef:
Joceline schreef:

Alsof iemand met 1.000.000 vlieguren, waarvan zeker 70.000 met een paard aan de haak, niet weet wat er zich in het verkeer afspeeld. 99% van de gevallen waarin een paard onderuit gaat is de oorzaak terug te voeren op het rijgedrag van de chauffeur! Alle keren dat bij mij op de vrachtwagen een paard onderuit ging, zat IK even niet op te letten!! Dat is dus de verantwoording van de chauffeur, ALTIJD!!!

Het is iets te simpel om het af te schuiven op het gedrag van anderen die jouw in de problemen zouden helpen; in de praktijk is het mijn ervaring dat wanneer jij je fatsoelijk gedraagt in het verkeer, anderen dat ook naar jou toe doen. Het punt is alleen dat er te veel combi's rond rijden die niet in staat zijn zich fatsoenlijk te gedragen, domweg omdat de combi daar technisch niet toe in staat is!

Stukje gedrag is dan het volgende punt. Wanneer ik een situatie op kan lossen door me met 120km/h uit de voeten te maken met mijn trailertje, dan doe ik dat. Ik kan dat technisch (auto heeft voldoende vermogen) en ik kan het mentaal handelen (been there, done that).Dat is geen vrijbrief om dan maar 120km/h te blijven rijden of om te beweren dat daar niks gevaarlijks aan is, maar soms zijn de risico's van in een situatie blijven veel groter dan even 2km 120km/h te gaan rijden en daarmee de situatie achter je te laten. Aan de andere kant neem ik ook rustig snelheid terug om juist NIET in zo'n situatie te belanden (heeft veruit mijn voorkeur) en de rest het maar te laten oplossen, waarna ik gewoon door kan rijden. DAT heet verkeersinzicht........
Het gebrek daaraan is nooit te compenseren met beenbescherming!

Nou zit je me wel steeds af te schepen, maar het feit dat ik zelf niet rijd hoeft nog niet te betekenen dat ik niets af weet van het verkeer om me heen als ik naast de bestuurder van een trailer zit. En dat zit ik al een aantal jaren, erg veel en bij verschillende personen. Ik heb vaak personen horen vloeken omdat een knurft (met of zonder trailer achter zijn/haar auto) zijn auto er nog lekker even voor gooit en geen idee hebben hoe er met een trailer gereden wordt of moet worden gereden. Het is een feit dat er een hoop gevaarlijke acties plaatsvinden in het verkeer, jazeker. Dan kan je je rijgedrag nog zo goed afstemmen op het verkeerd er blijven idioten die geen idee hebben. Zo gebeuren namelijk ook ongelukken, die er velen op een dag zijn. Daarbuiten kunnen er verschillende andere dingen gebeuren waardoor je even flink op de rem moet o.i.d. want je rijdt niet alleen op de wereld. De mensen die geen idee hebben wat je in de trailer aan waarde hebt staan, wat voor vreselijk schade ze kunnen aanrichten als ze ongelukken veroorzaken zowel aan het slachtoffer als aan hen zelf...zijn niet op 2 handen te tellen. Aan een trailer zit veel rijwerk, zoals je zegt, opletten en aanpassen inderdaad. Een ander mag jou ongeluk niet zijn, maar toch zijn daar soms ingrijpen voor nodig geen twijfel over. Rijkunde of niet, mijn vader moet geregeld uitstappen om, nadat hij heeft gezien hoe iemand zonder naar links te kijken zo de baan opstoof en een auto raakte, hulp te verlenen. vaak niet erg maar het geeft al een hele buts als je je auto tegen een kleine paaltje aanrijd zonder gas, laat staan het geluid ervan. Ook hoe fatsoenlijk je rijdt, niets mee te maken het gaat om de risico's om je heen, vraag maar aan een stel vrachtwagenchauffeurs..dat zijn de echte bestuurders met ervaring en kennis..urenlang 1.000.000!. Dus je moet je kunnen aanpassen maar voorkomen is beter dan genezen. En er valt veel te redden in het verkeer, mijn vader kan hoe hard hij ook rijdt, erg veel rijden en kent het verkeer/auto prima, en kan dus veel redden. Maar als je gaat ..dan ga je en ja ook door anderen. Hierbij blijf ik erbij dat mijn merrie gewoon bescherming om krijgt omdat ik trailers niet stevig vind en ik pezen erg belangrijk vind.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:53

mijn vader is een uitstekend chauffeur,maar ik doe gewoon voor alle securiteit wel de halfhoge beschermers om.
just in case.

dat zegt niets over de rij kwaliteiten van de chauffeur in mijn geval.

waarom zouden rij kwaliteiten te maken moeten hebben met het feit dat iemand zn paard gewoon graag in de beschermers op de trailer zet?
waarom is dat compensatie voor het inzicht/rijgedrag van de chauffeur?

niemand beweert dat volgens mij

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:37

ikke schreef:
loulou schreef:

Die juist tegen dit soort gevallen niet of nauwelijks beschermen. En nog wat: waarom ging dat paard onderuit...?

tegen dit geval had het wel degelijk beschermd in mijn ogen. waarom zouden ze niet beschermd hebben :?
ja waarom gaat mijn paard onderuit, vraag het aan mijn paard. hij loopt de trailer op en dondert eraf, zonder aanwijsbare oorzaak.

er kan zoveel gebeuren tijdens het rijden, instappen en uitstappen. elk paard loopt wel een stom een trailer op of af. raakt daarbij zichzelf of de trailer
ongelukkig. meestal loopt het goed af, ik had pech. voor mij voortaan beschermers.

en ik vind het ook grootse onzin dat het altijd aan jezelf ligt als een ander zich stom gedraagd in het verkeer. als je goed vooruit kijkt kun je zo'n dingen misschien aan zien komen, maar er zijn gewoon mongolen op de weg die opeens zien dat ze de afslag al bijna voorbij zijn en hem er nog ff tussen gooien of zo 100 redenen meer. kun je niet altijd zelf iets aan doen.