Pony wordt woest en aggressief bij wassen/behandelen etc.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:59

JoyCiej007 schreef:
Kom nou, ik laat mijn pony niet bepalen waar hij wel en geen zin in heeft en wat hij wel en niet fijn vind!

Wat ik ook doe, al trek ik aan zijn beide oren en ga ondertussen aan zijn staart hangen, hij dient mij niet in elkaar te meppen.

Wauw, jij hebt echt respect voor je paard :+ je laat hem niet bepalen wat hij wel of niet fijn vind.. Ik denk dat hij het met dat steigeren en uithalen uiteindelijk toch wel vrij duidelijk gemaakt heeft :+
Ik zeg niet dat je dan maar niets met je paard moet gaan doen, maar je kan hem ook gewoon langzaam laten accepteren dat wat jij doet allemaal prima is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:02

De oren zijn een 'priveplek' voor pony's. Ze houden er niet zo van als je daaraan zit. Sommige pony's wat heftiger als de andere. Zo te lezen was je pony je ook aan het waarschuwen. Dus ik denk dat hij je niet helemaal ziet als 'leider'. Dus laat dat maar eens duidelijk te worden. Liever één keer zo hard op zijn donder geven dat hij het van zijn leven niet meer vergeet, dat jij het risico loopt binnen de kortste keren nog eens een flinke trap te krijgen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:18

Bizzybijtje schreef:
De oren zijn een 'priveplek' voor pony's. Ze houden er niet zo van als je daaraan zit. Sommige pony's wat heftiger als de andere. Zo te lezen was je pony je ook aan het waarschuwen. Dus ik denk dat hij je niet helemaal ziet als 'leider'. Dus laat dat maar eens duidelijk te worden. Liever één keer zo hard op zijn donder geven dat hij het van zijn leven niet meer vergeet, dat jij het risico loopt binnen de kortste keren nog eens een flinke trap te krijgen.

volgens mij spreek je jezelf heel erg tegen hier..
Het is een priveplek, maar als hij daar niet aangeraakt wil worden, dan moet je hem zo hard mogelijk op z'n donder geven :?

Als iemand mij zonder toestemming op een priveplek aanraakt, zou ik diegene ook een ram op z'n bek geven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:21

sanne83 schreef:
Bizzybijtje schreef:

volgens mij spreek je jezelf heel erg tegen hier..
Het is een priveplek, maar als hij daar niet aangeraakt wil worden, dan moet je hem zo hard mogelijk op z'n donder geven :?

Als iemand mij zonder toestemming op een priveplek aanraakt, zou ik diegene ook een ram op z'n bek geven :+

Nee, ik bedoel dat hij het zo ziet omdat hij je niet als 'hoger' ziet zeg maar :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:32

Gewoon duidelijk en consquent zijn maar ook eerlijk, dan komt het goed en wat je doet is moet moet moet en met geweld, dat is ook niet goed, want dat betekend dat hij totaal geen respect heeft voor je, waardoor je erg hard doet tegen hem maar dat werkt niet hoor, niet bij lieve schetties.

Ooit had ik een schetlanderuin moeten heropvoeden, omdat hij de kinderen en de boer aanviel, toen vroeg de vrouw van de boer of ik niet wil helpen de schetlander opgevoed te krijgen? ik ging het verzorgen, eerst een week lang elkaar leren kennen, daarna gewoon normaal doen met alles, nooit problemen mee gehad, gewoon duidelijk zijn, nee is nee en ja is ja, klaar, en bijt hij dan krijgt hij gewoon een pets, en hij werd mijn beste vriend, kon alles met hem doen, alleen niet naar die kinderen en boer toe, hij bleef ze wegjagen en aanvallen, en geloof me dat is eng en gevaarlijk die tanden en hoeven, maar het zijn dan ook geen paardengekken en wisten niet hoe met hem om te gaan, toen ben ik het de kinderen ook gaan leren, en het ging goed, toen werd hij verkocht omdat ze er toch niets mee doen, dus ik weet wel waar ik over praat, je moet ook beetje het dier respecteren.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:11

Tja ik kan onderscheid maken tussen iets wat een pony niet begrijpt/niet durft en een pony die verschrikkelijk koppig is. Heb er 4 lopen, 2 daarvan veulens en heb in totaal 12 shetlanders opgevoed en ingereden..ze zijn allemaal braaf. En ja, bij elke streek was een flinke tik nodig, het blijven dieren. Als je daar niet snel en consequent mee bent, ben je te laat en worden ze opstandig. Bij mij hebben ze het allemaal een keer geprobeerd en ze halen het nooit meer in hun hoofd. Een tik is bij mij een goede aanpak, maar geen mishandeling. Consequent zijn is belangrijk. Ik vind dat zulke dingen ook tijd nodig hebben maar niet teveel en geen onnodige tijd, daarmee bedoel ik dat die tijd dan wel effectief gebruikt moet worden. Niet dat het paard elke dag een meter mee moet lopen met de baas, dat niet. Heb tijd zat voor alle paarden en pony's maar dat gaat wat ver. Al mijn paarden en pony's in het heden en verleden hebben geleefd of gewerkt in angst, ze weten gewoon dat bij rare streken iets valt te verwachten en dat is dan geen 'foei' . Dat is zelfs na 1x niet meer nodig, ze zijn enorm braaf. Natuurlijk zijn ze speels en ondeugend maar gevaarlijk absoluut niet. Ik ga niet eens aan het werk met gevaarlijke pony's en paarden..op dat moment wil ik het geschiedenis maken en wil ik het nooit meer zien. Het blijven dieren. Maar ik ben erg met je eens dat je het wel duidelijk en rustig moet brengen bij paarden en leren..soms begrijpen paarden je echt niet of zijn ze bang. Denk dat de andere verzorger een betere band heeft en de pony daarom de TS als bedreigend of wat enger ziet.[/quote]

Met dit verhaal kan ik het eens zijn.
Natuurlijk is het belangrijk dat je consequent bent,en 1 keer nee,is en blijft nee!
Dat ze weten wat ze anders kunnen verwachten is ook alleen maar duidelijk.
Ik sta ook niet smekend voor mn shet of hij aub wil meelopen :D
Maar sommige dingen zijn gewoon moeilijk als je al geen echte band met het dier hebt(iets wat TS duidelijk zelf al aangeeft).
De oren van een paard of pony zijn gevoelig,en hoewel de mijne ook gewoon blijft staan als ik zn halster omdoe en zn oortje er dubbel ondervouw om ze eronderdoor te krijgen,kan hij ook gaan klieren als ik zonder in zijn ogen..goede reden zn oren ga doen.
Inmiddels ben ik zover dat ik zn oortjes mag knippen(klitten eraf) maar ik moet het niet te bont maken en zn oren gaan soppen. :D
Heel even lukt wel,maar dan geeft hij toch aan dat het vervelend is....(tja ik heb daar respect voor,en probeer volgende keer wat langer met uitvoerig belonen).
Ik zie dat niet als fout van hem,maar hij geeft gewoon netjes aan dat het hem tegen gaat staan.
Dus ik heb het respect hem niet verder te pushen.
Kan hem natuurlijk ook een ram voor zn hoofd geven en gebieden stil te staan...maar dat is niet mijn manier?
Ben ook blij dat ik nooit voor die weg gekozen heb,want zoals ik al zei,heb nu een schat van een pony en we gaan elke dag nog vooruit. ;)[/quote]

Ik ben het zeker met je eens, respect en eerlijkheid/consequentie is enorm belangrijk :)

Ragdollcat

Re: Pony wordt woest en aggressief bij wassen/behandelen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:44

Dan kom je vanzelf steeds een stapje verder, want ze zijn toch sterker dan jij, en hebben wapens (hoeven, kracht, grootte, tanden, snelheid), dan heb je echt niks en stel je niets voor.

Gewoon normaal mee omgaan, maar ook niet verwennen, en geef ze niet hun zin, en nee is nee, dan kom je al een heel eind.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:40

Even een kort berichtje van mij, heb niet zo veel tijd. Ik zal later nog reageren op bovenstaande reacties, maar wil wel even kwijt dat ik het erg vervelend vind als mensen blijkbaar niet goed lezen. Elders in dit topic staat aangegeven wáarom de pony persé overal gewassen moest worden, nl. vanwege luis. Dan dien je juist en vooral het hoofd én de oren te doen, aangezien ze zich daar juist het meeste ophouden.

Vandaag voor de 2e keer met neocidol gewassen, dit maal met zijn verzorgster er bij. 't ging eigenlijk prima, zelfs toen ik zijn hoofd en oren voorzichtig deed, was er weinig aan de hand. Hij begon wat te draaien bij het doen van zijn oren, maar dat was het dan ook. Geen boos gedrag en al helemaal niet agressief.

?! Dus misschien werkt het wel écht dat zijn verzorgster er bij is geweest dit keer?!

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:15

ik lees het wel ;) maar wel goed dat het nu iets beter gaat dan! brengt je verzorgster meer tijd met hem door dan jij? misschien ligt daar het probleem namelijk! en misschien is je verzorgster net even wat duidelijker, maar dat kan ik natuurlijk niet weten.. hoe is het met de luis? gaat dat al wat beter?