wat een ellende met een rijbroek met leren zitvlak..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:26

saskiab schreef:
1 keer rijden met zo'n broek is niet genoeg! Daar kun je niet op oordelen. Een lederen zitvlak moet ingereden worden. Net als een lederen laars. Leer is in het begin eenmaal stug.

Ik heb het echt wel vaker dan 1 keer geprobeerd, zo'n broek is ook weer te duur om hem na een keer al weg te gooien.
Het probleem is juist dat mijn ondergoed gaat schuiven en dat veroorzaakt, bij mij in ieder geval, forse doorrijplekken.
En ja, ik heb diverse merken en materialen ondergoed uitgeprobeerd. Ik ben blijkbaar nogal gevoelig daar :D :D

Klikoo

Re: wat een ellende met een rijbroek met leren zitvlak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:28

ik kan niet meer zonder leren zitvlak, echt heerlijk, heb alleen maar kentuky broeken, en deze zitten super, nooit problemen met op hijsen of naar benede trekken.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:33

jaa drama is het! je went er aan hoor, daar hebben de meesten gelijk in! maar ook ik ga de volgende keer bij het passen in de winkel wat kritischer zijn ;)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:03

In het begin is het even wennen en vooral nieuwe rijbroeken zijn beroerd haha die moeten ingereden worden of een keertje gewassen worden ;) Ik kan echt niet meer zonder want je zit veel fijner dan met zo n "glijbroek" (tja ben nu verwend met die stukken)

x_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:52

Met opstappen moet ik ook meer moeite doen, het is even wennen, maar ik kan niet meer zonder vind het heerlijk zitten! ;)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:55

ik vind het opzich wel lekker rijden al heb ik wel dat voor ik opstap , wel moet ophijzen alleen bij mij wordt het minder nadat ik vaker mee heb gereden eerst vond ik het terwijl ik aan het rijden was ook vreselijk daar ben ik nu wel aan gewend (of het wordt minder ;) )

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:28

Met rijden en als ik eraf stap heb ik er niet zo last van. Maar met opstijgen ! Wat een hel. Als je nou zo'n jong druk ding naast je hebt te stuiteren dan kom je dr niet eens op :Y) Het enige wat voordeel is ALS je er eenmaal op zit. Dat het ind wat steviger zit maar dat is het ook wel.

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:41

ik vind zo'n leren zitvlak juist wel fijn!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:43

mee eens! vind het bagger! ik kom geeneens op die grote paarden, heb hem maar achter in de kast gemietert!

En met springen vind ik het ook nog eens iritant :P

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 16:55

armyhorse schreef:
Met rijden en als ik eraf stap heb ik er niet zo last van. Maar met opstijgen ! Wat een hel. Als je nou zo'n jong druk ding naast je hebt te stuiteren dan kom je dr niet eens op :Y) Het enige wat voordeel is ALS je er eenmaal op zit. Dat het ind wat steviger zit maar dat is het ook wel.

nou precies goed gezegd! ik heb dus een 3 jarige, klein beetje druk, en ik sta naast haar mijn broek op te hijsen, kijkt ze me toch raar aan.....en als ik eenmaal zit, tja, dan zit het wel stevig.
heb mij voorgenomen om straks te gaan rijden met een gewone broek zonder zitvlak, dan schuif ik er maar een x af, jammer dan

s_casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:57

Ik had eerst een Eurostar zonder leren zitvlak en heb als tweede broek een Pikeur met leren zitvlak genomen. Ik moet zeggen dat ik hem echt heerlijk vind zitten, heb helemaal nergens last van gehad. Vind het alleen iets warmer aanvoelen bij mijn kont :P en ik voel mijn broek wat meer zitten, maar ik vind dat juist wel fijn. Ik had ook een ander merk gepast, maar die vond ik niet fijn zitten. Dus ik denk dat het er maar net aan ligt welk model er bij jou past en wat je zelf fijner vindt.

oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:03

Ja inderdaad, met op- en afstappen is wel even wennen. Erg herkenbaar...:P
Maar als je het een paar keer hebt gedaan, wen je er wel aan hoor.
En je zit veel steviger in het zadel! (en dat is ook fijn! :P)

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:12

Ik heb in de winkel zo'n broek een paar keer gepast, maar 't voelde toch echt dat ik in m'n broek had gepoept.. >;) Nu ik weer met een lederen zadel rij wil ik misschien toch de stap nemen om er één te halen. Kwestie van wennen gok ik! :)

Extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:49

Zalig! Rijbroeken met een lederen zitvlak! Je hebt een veel betere grip tijdens het doorzitten.

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:16

ik vind een leren zitvlak juist heerlijk.
Ik heb er 2 van eurostar en vind broeken zonder zitvlak eigenlijk helemaal niet meer fijn rijden.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:25

Ik denk dat je gewoon een model hebt gekozen wat niet bij jou past. Als je wat meerdere merken aanpast merk je ook echt verschil, de een zit je gewoon fijner dan de ander. Heb er zelf 1 van Eurostar en 1 van Pikeur en vind ze allebei erg fijn zitten. Bij broeken van een huismerk of goedkope merken vind ik dat leer altijd zo akelig stug ik heb ze wel eens gepast maar je kan er in het pas hokje al nauwelijks mee bewegen, dat vind ik dus echt geen aanrader..

Janinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:09

Ik vind het heerlijk zitten maar inderdaad je moet ff huise,

ik ben der uit gescheurt ging te ver door mn knieen :o

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:49

Weg doen dat ding. Van een leren kont leer je echt niet zitten. Dan kan je het geld beter besteden aan een zitles. Ik heb er ook mee gereden, maar je zit niet op je paard, je plakt op je paard. Hoe wil je dan mee gaan in de beweging als je op je paard plakt.

Tip bij een jong paard. Schaf een bokriempje aan of knoop een touw of beugel riem om de hals voor houd vast. Maar van een leren kontvlak ga je iet steviger zitten. Met een beetje pech ga je juist slechter zitten.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:57

ik heb ook een paar met kunstleren zitvlak gehad, wát een drama! (En ja, ze waren ingereden :P) K-L is gewoon niet iets voor mij ben ik bang, geef mij maar zonder :D

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:04

Heb altijd en alleen maar de Mondega van Pikeur! Echt een heerlijke broek. Niet te vergelijken met Eurostar Klarissa (die vond ik vreselijk). O.k. het is even slikken bij het afrekenen, maar rijd nu dan ook al een jaar of 4-5 bijna dagelijks met mijn broeken. Heb er 2 voor de trainingen en 1 voor de wedstrijd. Zou ze voor geen goud willen missen! Vroeger ooit eens een broek met lederen zitvlak van Cavallo gehad, die vond ik ook goed, maar Pikeur blijft mijn lieveling! Welke broek je fijn vindt is een kwestie (?) van wat jij comfortabel vindt, jouw lichaamsbouw, jouw zadels, etc. etc.. Ik trek 's ochtends mijn Pikeur aan en die gaat niet meer uit voordat ik 's avonds onder de douche stap!!!

Dus, iemand nog een modega liggen maat 80 of 84 en die er graag van af wil? PM maar!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:15

Ik heb twee broeken gehad met lederen zitvlak en vond ze heerlijk rijden. Toen ik wat slanker werd en mijn broek dus te ruim kwam te zitten kreeg ik ook het probleem met het hijsen en naar beneden trekken, maar dat is dan ook wel logisch, hij was gewoon te groot.
Nu heb ik alleen voor de wedstrijden een witte met KL zitvlak, normaal rij ik eigenlijk bijna altijd zonder.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:24

Ik vind het ook verschikkelijk rijden, ik heb die van mij 1 keer gedragen. :o
Je kan geen kant op, niet schuiven niks, ik kwam er mijn paard niet eens mee op!
Dat mens van de winkel: Probeer het eens en je wilt nooit meer anders! :+
Ik kan er echt niet tegen dat niet kunnen bewegen, net als een dressuurzadel met diepe zit en veel wrong, daar kan ik ook echt niet op zitten. :+

Ik heb nog wel evt. een donkerblauwe rijbroek te koop met kunstlederen zitvlak maat 36..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:28

ik zweer bij broeken met een leren zit, maar dan wel die van pikeur, die hebben een nep leren zit die wat meerekt en niet stug is, ook niet na het wassen!
ze zijn wel behoorlijk duur, maar gaan ook erg lang mee :j

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:33

WinBinChes schreef:
Weg doen dat ding. Van een leren kont leer je echt niet zitten. Dan kan je het geld beter besteden aan een zitles. Ik heb er ook mee gereden, maar je zit niet op je paard, je plakt op je paard. Hoe wil je dan mee gaan in de beweging als je op je paard plakt.

Tip bij een jong paard. Schaf een bokriempje aan of knoop een touw of beugel riem om de hals voor houd vast. Maar van een leren kontvlak ga je iet steviger zitten. Met een beetje pech ga je juist slechter zitten.

dit vind ik een hele mooie reactie! idd het gevoel te hebben dat je plakt. heb net weer gereden met mijn 3 jarige. ik heb een bokriempje aan mijn zadel zitten. nog niet gebruikt tot nu toe.
en wat je zegt over slechter zitten, dat was al door mijn hoofd gaan spoken. ik kan gewoon niet echt goed zitten.
heb het nog niet gedaan, maar ik ga overmorgen echt met mijn gewone rijbroek rijden met mijn 3 jarige. dat wordt dan de 1ste x. ik weet bijna zeker dat ik 1000 x beter en fijner zit.....dan het risico maar nemen dat ik er missch afglij....ik wil nu toch het verschil weten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:19

Ik heb broeken met en zonder leren zitvlak en ga echt niet ineens anders rijden als ik een broek met of zonder leren zitvlak aan heb. Als je goed mee wil gaan met de beweging van je paard is het juist belangrijk dat je "plakt", je zitbeenknobbels blijven namelijk als het goed is grotendeels op dezelfde plek in het zadel. Tenminste, zo heb ik het ooit geleerd. Ik vind het onzin om te zeggen dat je met een broek met leren zitvlak slechter gaat zitten. Dat zit maar op 1 plek, en dat is tussen je oren. Het kan idd dat je even anders zit omdat je moet wennen, maar als je aan het gevoel gewend bent kun je er net zo mee rijden als met elke andere broek.

Maar goed, als je het idee hebt dat je met een broek met leren zitvlak niet fijn kunt rijden moet je het gewoon niet doen. Die conclusie had je zelf ook al getrokken las ik.