grasmachine . . . (hij gaat eten en vertikt mee te lopen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:59

ik heb mijn paard geleerd dat als ze ze mag eten tijdens het lopen (dat is dus niet altijd) dat ik niet ga stil staan. Dat betekend dat ze om de paar seconde moet aandraven voor me stopt en gaat eten en dit dan zo volhouden. Is wel goed voor de billen. Maar ik hoef niet te trekken gebeurd dat wel is het klaar met het uitje. Ze mag dit doen als ze mijn toestemming heeft anders moet ze netjes achter mij blijven lopen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:23

Vende schreef:
Wat blijft het toch jammer dat 95% van de 'paarden'mensen niet weten hoe ze om moeten gaan met een paard en er zo stoer over praten hoe ze hun paard slaan :roll:.

Een klein beetje verdiepen in hoe paarden denken en doen is vaak al teveel gevraagd.

Ik neem aan dat je oa mij daarmee bedoelt?
Ik ga niet continue weet ik het hoeveel tijd steken in de opvoeding van een paard, als ik weet dat dat paard heel goed weet dat hij/zij mee moet lopen. ;)
Joop bijv doet het puur om uit te proberen, maar hij weet ook dat ik 1 keer waarschuw en na geen reactie 1 tik geef (tik, lel, knal, bedoel er hetzelfde mee).

Laatst nog besloot meneer op het hek van de bak te gaan kauwen, op het moment dat hij er heen liep (kon het zien aan z'n koppie) al duidelijk "nee!" gezegt, toen hij in het hek beet nogmaals "nee!".
Daar reageerde hij ook niet op, dus met een longeerzweep erachter getikt (drijvende hulp), werd ook niet gereageerd en pas toen heb ik hem een lel verkocht.
Niet direct reactie is 1, maar me compleet negeren gaat me te ver.
En Joop is helaas een behoorlijk dominante etter die dat dus oa uit door je gewoonweg te negeren, over je heen te walsen of weg te rennen als je hem uit de wei vist ofzo (en dan heb je hem al aangelijnt).

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:18

lor1_1984 schreef:
Vende schreef:
Wat blijft het toch jammer dat 95% van de 'paarden'mensen niet weten hoe ze om moeten gaan met een paard en er zo stoer over praten hoe ze hun paard slaan :roll:.

Een klein beetje verdiepen in hoe paarden denken en doen is vaak al teveel gevraagd.

Ik neem aan dat je oa mij daarmee bedoelt?
Ik ga niet continue weet ik het hoeveel tijd steken in de opvoeding van een paard, als ik weet dat dat paard heel goed weet dat hij/zij mee moet lopen. ;)
Joop bijv doet het puur om uit te proberen, maar hij weet ook dat ik 1 keer waarschuw en na geen reactie 1 tik geef (tik, lel, knal, bedoel er hetzelfde mee).

Laatst nog besloot meneer op het hek van de bak te gaan kauwen, op het moment dat hij er heen liep (kon het zien aan z'n koppie) al duidelijk "nee!" gezegt, toen hij in het hek beet nogmaals "nee!".
Daar reageerde hij ook niet op, dus met een longeerzweep erachter getikt (drijvende hulp), werd ook niet gereageerd en pas toen heb ik hem een lel verkocht.
Niet direct reactie is 1, maar me compleet negeren gaat me te ver.
En Joop is helaas een behoorlijk dominante etter die dat dus oa uit door je gewoonweg te negeren, over je heen te walsen of weg te rennen als je hem uit de wei vist ofzo (en dan heb je hem al aangelijnt).

Laat duidelijk zien dat je paard geen respect voor jou heeft maar alleen reageert omdat hij bang is voor de zweep of de klap waarvan hij weet dat deze komen gaat.

Maar dat krijg je natuurlijk als je geen zin hebt om je paard op te voeden.

lor1_1984

Re: grasmachine . . . (hij gaat eten en vertikt mee te lopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:09

Sja ach, het is ook heel makkelijk beoordelen vanachter een pc.
Ik denk dat je dit paard irl mee moet makern om te zien wat er bedoelt wordt. ;)
En ik mep hem niet om de haverklap ofzo, maar ik verwacht wel dat hij op z'n minst een beetje luisterd, want een paard van ruim 700kg die aan de kletter gaat aan de hand is gewoon niet grappig meer.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:20

Vende schreef:

En het blijft ook jammer dat die overige 5% meteen een oordeel klaar heeft over mensen die hun paard wel eens (dreigen te) slaan. Verdiepen in hoe paarden denken? Ik ga graag een keertje langs de wei zitten om te kijken hoe paarden hun rangorde maken en bewaren. :j Daar haal ik nl. een deel van mijn informatie uit.

Even uit mijn ervaring en observatie:

Ik kocht mijn paard en ze had die tijd alleen gestaan... Mijn paardje wordt in een kudde gedropt, want dat is goed voor het paardje. Toen het de eerste keer op hooi eten aankwam in de groep, ging zij steeds weer opnieuw naar de paarden in hogere rang. Deze hadden daar natuurlijk geen zin in, legden de oren plat om duidelijk te maken dat ze niet gewenst was... Klein jong paardje (die de laagste in rang is) had hier geen oren naar, dus andere paarden dreigden en piepten om haar duidelijk te maken dat ze niet gewenst was om mee te eten. Klein jong paardje ging vrolijk door, waardoor ze een serieuze optater kreeg van een paar achterbenen. Zij had geen respect voor de hogere rang van de andere paarden en wie niet horen wil, die moet voelen... Ik kan je zeggen, na die keer was het orenspel genoeg. :j

Dus nu, als mijn lieve paardje niet reageert op mijn kleine hulpen, dan kan ze inderdaad een sterkere waarschuwing verwachten. Dat geldt dan wel voor dingen die ze hoort te weten zoals niet drammen, mij niet het hele erf over sleuren voor die paar grasjes... Lijkt me logisch dat ze niet voor het minste geringste een optater krijgt, dat gebeurd in de kudde ook niet... Er gaat eerst een waarschuwing aan vooraf, vaak zelfs twee. Maar drie keer, nee. :n Maar ik kan je zeggen, 99% van de tijd is de waarschuwing genoeg, maar daar zijn we wel even toe moeten komen... En soms probeert ze nog wel eens iets, net zoals paarden in de kudde ook proberen hogerop te komen. Ik denk dat sommige paarden dat in zich hebben, soort van geboren leiderschap?

De keer daarvoor toen ik op de wei stond te kijken naar dat 'mooie' kuddegedrag, toen stond ik met de tranen in mijn ogen. Dat was toen ze voor het eerst in de kudde werd gezet... Dat ging er heftig aan toe en het deed me pijn om mijn kleine meisje zo te zien. Zo hard heb ik haar nog nooit zien rennen en ze heeft toen verschillende rake klappen gehad.

Maar goed, ik ben dan ook helemaal geen paardenmens, verdiep me niet in hoe paarden denken en vind het stoer dat ik mijn paard sla...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:05

Vie, jij verteld wat ik bedoelde te zeggen. :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:59

Je zegt dat hij 'ineens' gaat eten, maar een paard geeft echt wel signalen af op het moment dat hij het idee bedenkt. Ik zou ze zo niet voor je kunnen noemen, maar probeer er maar eens op te letten en ze te ontdekken.

Op het moment dat ie het bedenkt is een corrigerende 'nee' meestal voldoende. Als ie al eet, heeft trekken inderdaad geen zin, klopje onder z'n hals/hoofd meestal wel, luistert hij hier echt niet naar, dan mag je opgegeven moment best een tik op de neus geven.

Maar dus iets meer op je paard letten tijdens het wandelen, en het touw wat korter houden dan voel je de spanning op het touw sneller en kun je sneller reageren.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:08

@ts in je profiel zie ik dat je 12 bent en je praat over je paard, het kan dus heel goed zijn dat je Paard gewoonweg te sterk is en dat hij weet dat hij met jou aan de wnadel kan gaan, neem een volwassen iemand mee.

Daarbij als je wat ervaren bent moet je het voelen aankomen dat hij omlaag gaat,

Datmoorpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:10

Zoals iemand al zij een Zweepje meenemen en ander grasveldjes vermijden