Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Vende schreef:Wat blijft het toch jammer dat 95% van de 'paarden'mensen niet weten hoe ze om moeten gaan met een paard en er zo stoer over praten hoe ze hun paard slaan.
Een klein beetje verdiepen in hoe paarden denken en doen is vaak al teveel gevraagd.

lor1_1984 schreef:Vende schreef:Wat blijft het toch jammer dat 95% van de 'paarden'mensen niet weten hoe ze om moeten gaan met een paard en er zo stoer over praten hoe ze hun paard slaan.
Een klein beetje verdiepen in hoe paarden denken en doen is vaak al teveel gevraagd.
Ik neem aan dat je oa mij daarmee bedoelt?
Ik ga niet continue weet ik het hoeveel tijd steken in de opvoeding van een paard, als ik weet dat dat paard heel goed weet dat hij/zij mee moet lopen.
Joop bijv doet het puur om uit te proberen, maar hij weet ook dat ik 1 keer waarschuw en na geen reactie 1 tik geef (tik, lel, knal, bedoel er hetzelfde mee).
Laatst nog besloot meneer op het hek van de bak te gaan kauwen, op het moment dat hij er heen liep (kon het zien aan z'n koppie) al duidelijk "nee!" gezegt, toen hij in het hek beet nogmaals "nee!".
Daar reageerde hij ook niet op, dus met een longeerzweep erachter getikt (drijvende hulp), werd ook niet gereageerd en pas toen heb ik hem een lel verkocht.
Niet direct reactie is 1, maar me compleet negeren gaat me te ver.
En Joop is helaas een behoorlijk dominante etter die dat dus oa uit door je gewoonweg te negeren, over je heen te walsen of weg te rennen als je hem uit de wei vist ofzo (en dan heb je hem al aangelijnt).

Vende schreef:En het blijft ook jammer dat die overige 5% meteen een oordeel klaar heeft over mensen die hun paard wel eens (dreigen te) slaan. Verdiepen in hoe paarden denken? Ik ga graag een keertje langs de wei zitten om te kijken hoe paarden hun rangorde maken en bewaren.Wat blijft het toch jammer dat 95% van de 'paarden'mensen niet weten hoe ze om moeten gaan met een paard en er zo stoer over praten hoe ze hun paard slaan.
Daar haal ik nl. een deel van mijn informatie uit.
Maar ik kan je zeggen, 99% van de tijd is de waarschuwing genoeg, maar daar zijn we wel even toe moeten komen... En soms probeert ze nog wel eens iets, net zoals paarden in de kudde ook proberen hogerop te komen. Ik denk dat sommige paarden dat in zich hebben, soort van geboren leiderschap?