trailer trekken met B.. Welke auto mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paan

Re: trailer trekken met B.. Welke auto mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:02

Ik volg dit even. Mag ook met onze auto (c5) de trailer mee zonder E-rijbewijs maar ik durf het niet zo goed. Stel dat er wat gebeurd. Hoe ben ik en mijn paard dan verzekerd??

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:19

Cardy schreef:
Hoi! Hier de Ts eindelijk weer :+ . Beetje druk gehad, maar even wat meer informatie over mijn trailer:

Dit staat er op mijn trailerbewijs:

- massarijklaar: 610kg
- maximale massa: 1600kg
- laadvermogen: 990kg

Ik heb trouwens ook iets gehoord over dat je het laadvermogen kan terugzetten.
Op het moment staat er alleen een e-pony in van rond de 550/600kg. Maar daarnaast heb ik ook nog een grote 3jarige van 1.73m.

is het slim om het laadvermogen terug te zetten? of juist niet?

Zoals ik op de eerste pagina al zei, ik heb het laadvermogen van mijn trailer terug laten zetten. Het was voor mij maar 100 kg dat hij teruggezet moest worden, hierdoor mocht ik de trailer wel met de auto van mijn vader trekken. Het ledig gewicht van de auto was toen 50kg meer dan het maximaal laadvermogen van mijn trailer, toen mocht ik er dus meer rijden. Het terug laten keuren is puur een kwestie van papieren opsturen, dat was tenminste zo toen ik het deed, een jaar of vijf geleden.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:25

Cardy schreef:
Hoi! Hier de Ts eindelijk weer :+ . Beetje druk gehad, maar even wat meer informatie over mijn trailer:

Dit staat er op mijn trailerbewijs:

- massarijklaar: 610kg
- maximale massa: 1600kg
- laadvermogen: 990kg

Ik heb trouwens ook iets gehoord over dat je het laadvermogen kan terugzetten.
Op het moment staat er alleen een e-pony in van rond de 550/600kg. Maar daarnaast heb ik ook nog een grote 3jarige van 1.73m.

is het slim om het laadvermogen terug te zetten? of juist niet?

Met die 1600 kg MTM wordt het erg lastig met alleen B-rijbewijs, zal je niet gaan redden.
Er moet dan een auto voor met een lediggewicht van minimaal 1600 kg wat een MTM van de auto geeft van +/- 2200 kg + de MTM van de trailer en je zit ruim boven de MTM van 3500 kg, gaat hem zo dus niet worden.

Als je hem laat terugkeuren zul je naar maximaal +/- 1400 kg MTM moeten terugkeuren = 610 kg trailergewicht + laadvermogen van 790 kg, dan kan je een behoorlijk flink paard in kwijt.

Met die 1400 kg MTM moet er wel een auto voor met een lediggewicht van 1400 kg dan kom je aan een totale MTM van +/- 3400 kg, te weten 1400 kg auto + 600 kg laadvermogen + 610 kg trailergewicht en 790 kg laadvermogen trailer.

martinev schreef:
Zoals ik op de eerste pagina al zei, ik heb het laadvermogen van mijn trailer terug laten zetten. Het was voor mij maar 100 kg dat hij teruggezet moest worden, hierdoor mocht ik de trailer wel met de auto van mijn vader trekken. Het ledig gewicht van de auto was toen 50kg meer dan het maximaal laadvermogen van mijn trailer, toen mocht ik er dus meer rijden. Het terug laten keuren is puur een kwestie van papieren opsturen, dat was tenminste zo toen ik het deed, een jaar of vijf geleden.

Is niet geheel juist, het ledig gewicht van de auto moet meer zijn dan het maximale laadvermogen van de trailer + het eigengewicht van de trailer= Maximaal toelaatbare massa ( MTM )
Laatst bijgewerkt door Paul11 op 14-05-09 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:44

Paan schreef:
Ik volg dit even. Mag ook met onze auto (c5) de trailer mee zonder E-rijbewijs maar ik durf het niet zo goed. Stel dat er wat gebeurd. Hoe ben ik en mijn paard dan verzekerd??

Mag dan een niet al te zware trailer zijn, C5 weegt ledig al gauw 1600 kg + laadvermogen 600 = MTM 2200 kg, kan er met rijbewijs B net een trailer achter van maximaal 1300 kg MTM

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:51

Hoe kom je aan die 600kilo laadvermogen, Paul? Ik snap wel dat je dat even voor het gemak aanneemt maar waarom 600? Lijkt mij een beetje ruim, namelijk.
Mijn Freelander weegt leeg 1600nogwat en mtm is 2000nogwat.
Dus maar 400.
Verder klopt je verhaal op zich wel hoor, vroeg me gewoon af hoe je aan die 600kg komt?

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:57

sflj schreef:
Hoe kom je aan die 600kilo laadvermogen, Paul? Ik snap wel dat je dat even voor het gemak aanneemt maar waarom 600? Lijkt mij een beetje ruim, namelijk.
Mijn Freelander weegt leeg 1600nogwat en mtm is 2000nogwat.
Dus maar 400.
Verder klopt je verhaal op zich wel hoor, vroeg me gewoon af hoe je aan die 600kg komt?

Dat is een beetje een benadering, meeste auto's kunnen en mogen 5 personen in + bagage
Stel 5 personen gemiddeld gewicht 80 kg = 400 kg + bagage 150 kg + brandstof 50 liter/kg

Overigens heeft de freelander 2 een laadvermogen van 500 kg , volgens opgave van landrover

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:27

@Paul11, dat bedoelde ik inderdaad ook, ik had het niet helemaal goed opgeschreven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:47

Paul11 schreef:
Overigens heeft de freelander 2 een laadvermogen van 500 kg , volgens opgave van landrover

En een eigen gewicht van 1700kg...........

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:09

ikke schreef:
Paul11 schreef:

Juist ja, kan er net een 1 / 1.5 paardstrailertje achter van MTM 1300 kg en die zijn er :D

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:11

martinev schreef:
@Paul11, dat bedoelde ik inderdaad ook, ik had het niet helemaal goed opgeschreven.

Daarom heb ik het even gecorrigeerd, want als men dat zo leest en interpreteerd gaat men de mist in. ( no hard feelings :D )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:11

Paul11 schreef:
ikke schreef:

Juist ja, kan er net een 1 / 1.5 paardstrailertje achter van MTM 1300 kg en die zijn er :D

Ehm, correctie Paul; de Freelander weegt volgens autoweek 1790kg en mag 715kg laden, waarmee de TMM op 2505kg komt. 995kg voor een trailer is wel erg weinig.........

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:17

ikke schreef:
Paul11 schreef:

Ehm, correctie Paul; de Freelander weegt volgens autoweek 1790kg en mag 715kg laden, waarmee de TMM op 2505kg komt. 995kg voor een trailer is wel erg weinig.........

TJa, dat wordt dan een hondekarretje met een shet erin :D

Zo zie je maar weer, verwarring al om, verstandigste is denk ik om het kentekenbewijs van je auto te controleren, als je het zeker wil weten en je handleiding bij de auto.

Ik ben er express zo op in gegaan, omdat er nogal wat mensen zijn, die met grote stelligheid beweren, ik rij ......... en dat mag.
Ik heb juist proberen aan te tonen, dat dat in een aantal gevallen niet opgaat.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:35

Wat is toch het bezwaar van mensen tegen het halen van dat E-rijbewijs :?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:56

Margreet schreef:

Je weet wel Margreet, dat kost geld.

Het gros heeft kennelijk nog steeds niet door dat:
a) Het E-rijbewijs steeds wat lastiger wordt om te halen, als in de hogere eisen die worden gesteld
b) De regels gaan veranderen, zodanig dat alles met remmen een E-rijbewijs vereist (beetje kort door de bocht)

Hoe lang het nog duurt voordat die regels erdoor zijn, is niet helemaal duidelijk, maar tegen die tijd zal het E-rijbewijs er niet simpeler op zijn geworden en zeer zeker niet goedkoper........

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:10

Ja, geld en onkunde, zo van, het mag wel met mijn combinatie.
Aan de andere kant moet je wel bedenken, dat er veel paardeneigenaren/ruiters zijn, die al hun centjes al besteden aan stalling , verzorging etc. en dan is een paar honderd euro voor rijbewijs E toch wel een hoop geld.

Ik heb mijn rijbewijs gehaald in de tijd dat je automatisch het E erbij kreeg, ben ik nu wel erg blij om, een paar jaar terug moest ik verlengen en toen werd mij gevraagd of ik wellicht niet liever een Europees rijbewijs wilde hebben, raakte ik wel mijn E kwijt.
Heb het gelukkig toen niet gedaan, alle europese gedachten ten spijt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:25

Margreet schreef:

Omdat geen kewstie is van paar lessen nemen en slagen.
Je moet weer door die hele gok molen moet van CBR, als je geluk heb slaag je in 1 keer en als je pech heb ben je weer 500 euro extra kwijt. Mischien kan je wel veel beter die 500 euro inversteren in een veiligere trailer :o

Dus ja ik snap zeker waarom men liever hier aan geen geld weg gooid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:31

ikke schreef:
a) Het E-rijbewijs steeds wat lastiger wordt om te halen, als in de hogere eisen die worden gesteld
b) De regels gaan veranderen, zodanig dat alles met remmen een E-rijbewijs vereist (beetje kort door de bocht)

Hoe lang het nog duurt voordat die regels erdoor zijn, is niet helemaal duidelijk, maar tegen die tijd zal het E-rijbewijs er niet simpeler op zijn geworden en zeer zeker niet goedkoper........

Gaat dat niet strals hele grote rel overoozaken, als ze deze regel kan invoeren ??
Want helft van bevolking kan dan opeens hun trailer/carvan niet meer trekken, en aan straten stenen raak je ook niet meer kwijt. Een bedrijf met personeel die aanhanger trekken zonder E komen ook in de problemen. Ik vermoed dat dit eerder een idee is dan dat dit werkelijk doorgevoerd zou worden. En mocht wel gebeuren dan zullen we vast wel een compensatie regeling komen voor de huidige bestuurders.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:42

Tja, dit is weer een van de eindeloze discussies.

Even antwoord op de vraag van de TS.
Ik heb mijn trailer terug laten keuren naar 1200KG. Deze word getrokken door een Peugeot 407. Een erg prettige combinatie om mee te rijden. En geen BE voor nodig.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:54

Joram schreef:
Margreet schreef:

Je moet weer door die hele gok molen moet van CBR, als je geluk heb slaag je in 1 keer en als je pech heb ben je weer 500 euro extra kwijt. Mischien kan je wel veel beter die 500 euro inversteren in een veiligere trailer :o

Nou, ik snap dat op deze manier helemaal niet.
Voor mij is een trailer veilig of niet veilig en het begrip veiligere trailer zegt me niets, veiliger als wat ??????

Koop je voor +500 euro een "veiligere" trailer, "veiligere " auto ervoor en dan mag je er wettelijk gezien niet mee rijden, nee, dat is pas slim. ;)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:18

Joram schreef:
Margreet schreef:

Wat een kul. Als je niet kunt slagen voor je E, dan kun je je afvragen of je met je B combi wel zo'n goede bestuurder bent..... Zo moeilijk is dat examen echt niet.
Zie het als een investering, eenmalig een uitgave en de rest van je leven plezier ervan. Het vakantiegeld komt er weer aan :)*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:36

Joram schreef:
ikke schreef:

Gaat dat niet strals hele grote rel overoozaken, als ze deze regel kan invoeren ??
Want helft van bevolking kan dan opeens hun trailer/carvan niet meer trekken, en aan straten stenen raak je ook niet meer kwijt. Een bedrijf met personeel die aanhanger trekken zonder E komen ook in de problemen. Ik vermoed dat dit eerder een idee is dan dat dit werkelijk doorgevoerd zou worden. En mocht wel gebeuren dan zullen we vast wel een compensatie regeling komen voor de huidige bestuurders.

Ik zou er niet al te hard op rekenen. Daarnaast zou het gewoon een goede zaak zijn, gezien de discussies die nu elke keer weer oplaaien, hier op Bokt en elders. Daar ben je dan vanaf.
Ik zie het probleem ook niet, bij vrachtwagens is die regel namelijk al zolang het aparte E-rijbewijs bestaat.

Of die regel een rel gaat veroorzaken, betwijfel ik, de invoering van het europese rijbewijs heeft dat ook niet gedaan, terwijl daar ook forse beperkingen aan zaten t.o.v. het tot dan toe gebruikelijke rijbewijs. Uiteindelijk zijn er maar relatief weinig mensen die in de marges van B en B-E opereren. Het gros is zo verstandig geweest om z'n E-rijbewijs te halen, al dan niet op kosten van de baas.........

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:55

TS, laat in ieder geval het hele zaakje even wegen op de weegbrug. De meeste trailers zijn leeg nl al zwaarder dan het gewicht welke op papier staat.

Knoop een trailer achter je auto en ga bij een boer oid op het erf oefenen met achteruit rijden etc etc.
En wees dan zo verstandig je E te gaan halen.
Je bent zo vast wat geoefend, en ik verwacht dat als de E verplichting er straks helemaal is dat het alleen maar duurder gaat worden.

Terugkeuren zou zonde zijn. Stel dat je wel je E gaat halen dan gaat het je erg veel moeite en geld kosten om de trailer weer naar oorspronkelijk gewicht te krijgen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:21

Citaat:

Veel particulieren (en bedrijven) zorgen er met deze regel in het vooruitzicht wel voor dat ze hun E vast hebben.
Ik ben in ieder geval blij dat ik hem heb. (Ben in eerste instantie ook aan het rekenen geweest of ik niet toch met alleen B met de trailer kon rijden) Ik heb veel aan de lessen gehad en ik vond het examen meer dan meevallen.
Dat gedoe met die gewichten vind ik krom geredeneer eerlijk gezegd...Het slaat toch eigenlijk nergens op dat je een bepaalde combi niet mag rijden met je B, en als je hem op papier terug laat keuren in gewicht dat het opeens wel mag :roll:

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:20

nee inderdaad. Het blijft dezelfde combi en ik wil het feitelijke gewicht wel eens zien (op de weegbrug) ;)
Vorig jaar heb ik m'n vriendin een 1dagscursus kado gedaan, kostte nog geen 400 euro en was inclusief examen. Ze vond het enorm meevallen en slaagde met vlag en wimpel. Dus hoezo 'door de molen?'
Als je er niet voor kunt slagen mag je dus terecht niet met zo'n combi de weg op. En in mijn ogen al helemaal niet met (de verantwoordelijkheid voor) je zo geliefde viervoeter!
Gewoon een fatsoenlijke auto kopen en rijbewijs halen. Paardrijden is inderdaad niet goedkoop dus dan kan dat er ook nog wel bij. Ben je aan je paard verplicht! (en de overige weggebruikers ;) )

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:46

sflj schreef:
nee inderdaad. Het blijft dezelfde combi en ik wil het feitelijke gewicht wel eens zien (op de weegbrug) ;)
Vorig jaar heb ik m'n vriendin een 1dagscursus kado gedaan, kostte nog geen 400 euro en was inclusief examen. Ze vond het enorm meevallen en slaagde met vlag en wimpel. Dus hoezo 'door de molen?'
Als je er niet voor kunt slagen mag je dus terecht niet met zo'n combi de weg op. En in mijn ogen al helemaal niet met (de verantwoordelijkheid voor) je zo geliefde viervoeter!
Gewoon een fatsoenlijke auto kopen en rijbewijs halen. Paardrijden is inderdaad niet goedkoop dus dan kan dat er ook nog wel bij. Ben je aan je paard verplicht! (en de overige weggebruikers ;) )

AMEN, ben ik helemaal met je eens.
Veel mensen (en dan bedoel ik niet alle) rijden met een B rijbewijs met trailer, maar kunnen nog niet eens fatsoenlijk achteruit rijden. Dan mogen wij E-ers ze weer komen helpen om de combinatie weer ''rijklaar'' weg te zetten.
Op papier kan alles zo goed kloppen, maar in de praktijk zijn de gewichten toch net ecen anders, wat maakt dat je bijvoorbeeld net niet meer met alleen B mag rijden.

Stel dat er iets gebeurd, het is niet jouw schuld, maar uit onderzoek blijkt dat je wel een te zware combinatie hebt gereden.........
Dan sla je jezelf ook voor de kop