Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cardy schreef:Hoi! Hier de Ts eindelijk weer. Beetje druk gehad, maar even wat meer informatie over mijn trailer:
Dit staat er op mijn trailerbewijs:
- massarijklaar: 610kg
- maximale massa: 1600kg
- laadvermogen: 990kg
Ik heb trouwens ook iets gehoord over dat je het laadvermogen kan terugzetten.
Op het moment staat er alleen een e-pony in van rond de 550/600kg. Maar daarnaast heb ik ook nog een grote 3jarige van 1.73m.
is het slim om het laadvermogen terug te zetten? of juist niet?
Cardy schreef:Hoi! Hier de Ts eindelijk weer. Beetje druk gehad, maar even wat meer informatie over mijn trailer:
Dit staat er op mijn trailerbewijs:
- massarijklaar: 610kg
- maximale massa: 1600kg
- laadvermogen: 990kg
Ik heb trouwens ook iets gehoord over dat je het laadvermogen kan terugzetten.
Op het moment staat er alleen een e-pony in van rond de 550/600kg. Maar daarnaast heb ik ook nog een grote 3jarige van 1.73m.
is het slim om het laadvermogen terug te zetten? of juist niet?
martinev schreef:Zoals ik op de eerste pagina al zei, ik heb het laadvermogen van mijn trailer terug laten zetten. Het was voor mij maar 100 kg dat hij teruggezet moest worden, hierdoor mocht ik de trailer wel met de auto van mijn vader trekken. Het ledig gewicht van de auto was toen 50kg meer dan het maximaal laadvermogen van mijn trailer, toen mocht ik er dus meer rijden. Het terug laten keuren is puur een kwestie van papieren opsturen, dat was tenminste zo toen ik het deed, een jaar of vijf geleden.
Paan schreef:Ik volg dit even. Mag ook met onze auto (c5) de trailer mee zonder E-rijbewijs maar ik durf het niet zo goed. Stel dat er wat gebeurd. Hoe ben ik en mijn paard dan verzekerd??
sflj schreef:Hoe kom je aan die 600kilo laadvermogen, Paul? Ik snap wel dat je dat even voor het gemak aanneemt maar waarom 600? Lijkt mij een beetje ruim, namelijk.
Mijn Freelander weegt leeg 1600nogwat en mtm is 2000nogwat.
Dus maar 400.
Verder klopt je verhaal op zich wel hoor, vroeg me gewoon af hoe je aan die 600kg komt?
Paul11 schreef:ikke schreef:En een eigen gewicht van 1700kg...........
Juist ja, kan er net een 1 / 1.5 paardstrailertje achter van MTM 1300 kg en die zijn er
ikke schreef:Paul11 schreef:
Juist ja, kan er net een 1 / 1.5 paardstrailertje achter van MTM 1300 kg en die zijn er
Ehm, correctie Paul; de Freelander weegt volgens autoweek 1790kg en mag 715kg laden, waarmee de TMM op 2505kg komt. 995kg voor een trailer is wel erg weinig.........

Margreet schreef:Wat is toch het bezwaar van mensen tegen het halen van dat E-rijbewijs
Margreet schreef:Wat is toch het bezwaar van mensen tegen het halen van dat E-rijbewijs

ikke schreef:Het gros heeft kennelijk nog steeds niet door dat:
a) Het E-rijbewijs steeds wat lastiger wordt om te halen, als in de hogere eisen die worden gesteld
b) De regels gaan veranderen, zodanig dat alles met remmen een E-rijbewijs vereist (beetje kort door de bocht)
Hoe lang het nog duurt voordat die regels erdoor zijn, is niet helemaal duidelijk, maar tegen die tijd zal het E-rijbewijs er niet simpeler op zijn geworden en zeer zeker niet goedkoper........
Joram schreef:Margreet schreef:Wat is toch het bezwaar van mensen tegen het halen van dat E-rijbewijs
Omdat geen kewstie is van paar lessen nemen en slagen.
Je moet weer door die hele gok molen moet van CBR, als je geluk heb slaag je in 1 keer en als je pech heb ben je weer 500 euro extra kwijt. Mischien kan je wel veel beter die 500 euro inversteren in een veiligere trailer
Dus ja ik snap zeker waarom men liever hier aan geen geld weg gooid.
Joram schreef:Margreet schreef:Wat is toch het bezwaar van mensen tegen het halen van dat E-rijbewijs
Omdat geen kewstie is van paar lessen nemen en slagen.
Je moet weer door die hele gok molen moet van CBR, als je geluk heb slaag je in 1 keer en als je pech heb ben je weer 500 euro extra kwijt. Mischien kan je wel veel beter die 500 euro inversteren in een veiligere trailer
Dus ja ik snap zeker waarom men liever hier aan geen geld weg gooid.
Joram schreef:ikke schreef:Het gros heeft kennelijk nog steeds niet door dat:
a) Het E-rijbewijs steeds wat lastiger wordt om te halen, als in de hogere eisen die worden gesteld
b) De regels gaan veranderen, zodanig dat alles met remmen een E-rijbewijs vereist (beetje kort door de bocht)
Hoe lang het nog duurt voordat die regels erdoor zijn, is niet helemaal duidelijk, maar tegen die tijd zal het E-rijbewijs er niet simpeler op zijn geworden en zeer zeker niet goedkoper........
Gaat dat niet strals hele grote rel overoozaken, als ze deze regel kan invoeren ??
Want helft van bevolking kan dan opeens hun trailer/carvan niet meer trekken, en aan straten stenen raak je ook niet meer kwijt. Een bedrijf met personeel die aanhanger trekken zonder E komen ook in de problemen. Ik vermoed dat dit eerder een idee is dan dat dit werkelijk doorgevoerd zou worden. En mocht wel gebeuren dan zullen we vast wel een compensatie regeling komen voor de huidige bestuurders.
Citaat:Gaat dat niet strals hele grote rel overoozaken, als ze deze regel kan invoeren ??
Want helft van bevolking kan dan opeens hun trailer/carvan niet meer trekken, en aan straten stenen raak je ook niet meer kwijt. Een bedrijf met personeel die aanhanger trekken zonder E komen ook in de problemen. Ik vermoed dat dit eerder een idee is dan dat dit werkelijk doorgevoerd zou worden. En mocht wel gebeuren dan zullen we vast wel een compensatie regeling komen voor de huidige bestuurders.
) sflj schreef:nee inderdaad. Het blijft dezelfde combi en ik wil het feitelijke gewicht wel eens zien (op de weegbrug)![]()
Vorig jaar heb ik m'n vriendin een 1dagscursus kado gedaan, kostte nog geen 400 euro en was inclusief examen. Ze vond het enorm meevallen en slaagde met vlag en wimpel. Dus hoezo 'door de molen?'
Als je er niet voor kunt slagen mag je dus terecht niet met zo'n combi de weg op. En in mijn ogen al helemaal niet met (de verantwoordelijkheid voor) je zo geliefde viervoeter!
Gewoon een fatsoenlijke auto kopen en rijbewijs halen. Paardrijden is inderdaad niet goedkoop dus dan kan dat er ook nog wel bij. Ben je aan je paard verplicht! (en de overige weggebruikers)