6 onderdelen niet getoond (en niet geprobeerd)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:18

mamabird schreef:
En dan de punten: Voor het onderdeel galop een 1 (heb twee galopsprongen gezien, dus kon er echt niet meer van maken) en voor de 6 galop onderdelen een 0. Streng, dat weet ik, maar niet getoond is niet getoond en ik geef geen punten weg omdat het anders zo sneu is. Heb uitvoerig gemotiveerd waarom. Het moet wel eerlijk blijven en heb heel veel verzet gezien in die ring, maar met ruiters die zich te pletter werkten, dus die krijgen de 2-en, 3-en en 4-en en niet iemand die het niet eens een beetje probeert en als ie dan per ongeluk twee sprongen gallopeerd hem snel terug naar draf rijd.

Ik vind het netjes gepunt van je. Wellicht wat streng, maar zoals je zelf ook al motiveerde: als je mensen met verzet een 2 of een 3 geeft, dan moet je voor iemand die het niet probeert wel naar beneden gaan met de punten. Ik hoop dat het meisje wat met je commentaar gaat doen en dat ze eerst thuis weer wat vertrouwen op gaat bouwen :)

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 22:18

Kev schreef:
Ik zou inderdaad ook 1-en en 2-en gegeven hebben.
Ik heb wel een keer gehad dat een klein meisje de ring in kwam, mocht gaan starten, in tranen was omdat ze niet durfde en toen weg is gegaan. Na de volgende combinatie kwam ze toch weer terug om te vragen of ze toch nog mocht starten, maar dan de galop niet doen. Dat vond ik prima, en uiteindelijk ging ze wel galopperen en dat ging best goed! Dus dat heb ik dan ook wel beloond en de stukjes galop die ze heeft gedraafd heb ik niet streng afgestraft. Het betrof hier wel een klein meisje hoor!
Ik zou zeggen als iemand iets niet durft, dit van te voren bij de jury te melden en te vragen of ze daar rekening mee kunnen houden. Zeker met kinderen moeten we het wel positief benaderen vind ik!

Ik had idd ook liever gehad dat ze dit van te voren al aan had gegeven. Dit had voor haar misschien net wat druk van de ketel gehaald, waardoor ze het misschien wel had durven proberen. Helaas was dit niet het geval. Om haar enigzins toch een hart onder de riem te steken heb haar succes gewenst met het terug winnen van het vertrouwen.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 22:20

Anieke89 schreef:
mamabird schreef:
En dan de punten: Voor het onderdeel galop een 1 (heb twee galopsprongen gezien, dus kon er echt niet meer van maken) en voor de 6 galop onderdelen een 0. Streng, dat weet ik, maar niet getoond is niet getoond en ik geef geen punten weg omdat het anders zo sneu is. Heb uitvoerig gemotiveerd waarom. Het moet wel eerlijk blijven en heb heel veel verzet gezien in die ring, maar met ruiters die zich te pletter werkten, dus die krijgen de 2-en, 3-en en 4-en en niet iemand die het niet eens een beetje probeert en als ie dan per ongeluk twee sprongen gallopeerd hem snel terug naar draf rijd.

Ik vind het netjes gepunt van je. Wellicht wat streng, maar zoals je zelf ook al motiveerde: als je mensen met verzet een 2 of een 3 geeft, dan moet je voor iemand die het niet probeert wel naar beneden gaan met de punten. Ik hoop dat het meisje wat met je commentaar gaat doen en dat ze eerst thuis weer wat vertrouwen op gaat bouwen :)

Dank je! Ik hoop ook echt dat er aan de angst gewerkt word! Maar aangezien de angst niet erkend werd door de vader, ben ik bang dat het nog heel moeilijk gaat worden voor dat meisje

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:39

@ Mamabird: ik denk dat je goed gepunt hebt, al zou ik persoonlijk denk ik nog voor een 1 of 2 gegaan zijn bij de voltes, aangezien daar, zoals anderen hier ook al zeggen, wel de juiste lijn gereden is. Maar niet in de gang zoals die moet, dus de 0 is op zich ook wel verklaarbaar.
En ik denk dat je juist gehandeld hebt.
Ik heb ook wel eens boze ouders gehad omdat ik in hun ogen een ponycombinatie had afgebrand, maar in het D-L1 een pony hebben die totaal niet nageeflijk loopt, nergens in de proef, en niet alleen niet nageeflijk, maar het grootste deel van de proef ook echt sterrenkijkend, ja sorrie, maar die krijgt geen dikke punten hoor :n

Anoeska schreef:
Maar ik begrijp de opmerking over -2 enz. niet helemaal. minpunten toch voor programmafouten? De juiste lijnen zijn hier gereden, dus lijken minpunten mij niet op z'n plaats (maar dat heb je ook niet gedaan natuurlijk)

Waarom geen minpunten? Het is toch wel een programmafout als er staat dat je een overgang naar de galop moet maken, maar je dat (doelbewust) niet doet? Er wordt galop gevraagd, amazone rijdt in draf, lijkt me behoorlijk prorgrammafout.

anneliesdj

Re: 6 onderdelen niet getoond (en niet geprobeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:18

Wat ik me wel afvraag; Stel dat ze de stap en drafonderdelen heel goed heeft gereden, bestaat de kans dan niet dat ze alsnog een wp haalt?
Dat zou toch wel erg misplaatst zijn, hoewel dat hier niet aan de orde was.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:57

anneliesdj schreef:
Wat ik me wel afvraag; Stel dat ze de stap en drafonderdelen heel goed heeft gereden, bestaat de kans dan niet dat ze alsnog een wp haalt?

Om alsnog een winstpunt te halen als je voor 7 onderdelen punten mist, dan moet de rest van de onderdelen al wel voor een 10 gereden zijn en aangezien dat zo goed als onmogelijk is....

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:29

anneliesdj schreef:

Even een brainstorm :D
Ze heeft 6 * een 0 gekregen, voor alle galop onderdelen, en 1x een 1 voor de galop zelf. Laten we hier de rijvaardigheid etc. eventjes buiten aangezien we daar geen cijfer voor hebben.
Dan mist ze in totaal dus 41 punten( 6*6 + 5 ). Die 41 punten moet ze dan goedmaken over de in totaal 23 over gebleven onderdelen. Dat houdt in dat ze gem. (41/23) 1.78 per onderdeel goed moet maken. Dat zou er dus op neerkomen dat ze voor de rest van de onderdelen allemaal 8en moet rijden, en zich dan nog een enkele 7 kan permitteren.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:46

Die kans is dan toch wel erg klein.

Ik denk dat ik zodra ik in de gaten had dat ze echt geen galop van plan was te rijden, de proef stil zou leggen en zou vragen wat er aan de hand is. Indien dit een erg jonge amazone is, zou ze van mij ook haar proef wel uitrijden en zou ik inderdaad een nul of één gegeven hebben, hoe hard dat misschien ook is, maar wel eerlijk ten opzichte van die combi die het wel probeert, verkeerd aanspringt, verzet krijgt bij opnieuw aanspringen en dus die 2 of 3 krijgt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:50

Heb je het meisje niet aangeraden om HC te starten zolang ze niet durfde galopperen? Dan rijdt ze iig geen officiele verliespunten.....

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:38

Ik heb ook wel eens de galop weggelaten :o Maar dat was bij een onderlinge, m'n pony had toen geen ijzers onder
en met de drassige grond zou ze zo hard onderuit gaan. :+
Ik heb toen 4ren gekregen, maar dat was ook wel heel lief hoor :) Bij een officiele wedstrijd had ik het beter gevonden als er 2en stonden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:50

Anieke89 schreef:
anneliesdj schreef:

Even een brainstorm :D
Ze heeft 6 * een 0 gekregen, voor alle galop onderdelen, en 1x een 1 voor de galop zelf. Laten we hier de rijvaardigheid etc. eventjes buiten aangezien we daar geen cijfer voor hebben.
Dan mist ze in totaal dus 41 punten( 6*6 + 5 ). Die 41 punten moet ze dan goedmaken over de in totaal 23 over gebleven onderdelen. Dat houdt in dat ze gem. (41/23) 1.78 per onderdeel goed moet maken. Dat zou er dus op neerkomen dat ze voor de rest van de onderdelen allemaal 8en moet rijden, en zich dan nog een enkele 7 kan permitteren.

Maar het kan wel, hoe ga je daar mee om?

Stel dat jij in zo'n situatie zou zitten en de rest van de proef rijd ze ook 8en, vind je dan dat ze die wp verdiend heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:58

Moeilijke situatie, ik denk dat je het netjes hebt opgelost.
Ik ben zelf geen jury, maar had denk ik 1-en gegeven voor de voltes (want ze reed wel een volte, al was het in draf) en de ene overgang en een 0 voor de andere overgangen.
Aangezien je geen galop gezien hebt zou ik ook het cijfer voor de galop onderaan het protocol een 0 geven.

Ik vind wel dat je het netjes hebt opgelost door de combinatie en ook de vader van het meisje duidelijk uit te leggen waarom je zo gepunt hebt. Juist bij kinderen is dat heel belangrijk.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:04

Dat is dan weer een lastig vraagstuk Anneliesdj. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat iemand die het gehele galopstuk niet rijdt, niet winstpuntwaardiggereden heeft. Is de rest van de proef daarentegen zo goed dat ze dan toch op een winstpunt uitkomt, tja so be it. In de dressuur mag je compenseren dus dan kunnen dit soort situaties ontstaan. Nu denk ik eerlijk gezegd dat dit in de praktijk niet voor zou komen, maar toch. Het geeft wel stof tot nadenken.

Hoe denk jij hier over?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:13

Hetzelfde eigelijk, ik denk ook niet dat het voor zou komen maar het kan wel. En als iemand echt heel sterke stap en drafonderdelen heeft dan zou je dus een klasse hoger kunnen komen zonder ooit te hoeven galopperen.
Dus ja, ik vind dat dat eigelijk niet moet kunnen.

Ik ben zelf geen jury trouwens maar ik heb eens geschreven bij een vrouw die vlak na elkaar 2 ponyruiters in de baan had, bij het punten voor de gangen ed vroeg ze mij hoeveel punten ze nu zou hebben, of ze op een wp uit zou komen. Uitgerekend zou ze precies één punt tekort komen voor een wp waarop de vrouw zei; zet dan bij die laatste maar een .. (8 of 9?) neer dan heeft ze net een wp, ze heeft goed d'r best gedaan.
Even later had ze een vergelijkbare combinatie in de ring en dat ging ongeveer net zo alleen gaf ze die juist een punt lager zodat ze net géén wp had want ze vond dat ze er nog iets harder voor moest werken.
Dat vond ik wel begrijpelijk, ookal waren ze vergelijkbaar, ik had zelf ook het idee dat nummer 1 het meer verdiend had dan nummer 2 hoewel die op eenzelfde aantal punten uitkwamen.

Als ik jury was zou ik ook zo punten in dit geval, als ze er ruim boven zit is het anders natuurlijk maar als het net op 1 of 2 puntjes vastzit dan lijkt het me wel fair. (ookal zal die amazone het er niet mee eens zijn)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:16

Ik had ook wel iets hoger uitgekomen, omdat ik naar 1-en en 2-en voor de voltes was gegaan.
Ze reed iig wel een volte. Rijvaardigheid en effect vd hulpen was bij mij een 4 geworden. Het blijven kinderen.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat dat meisje niet HC is gaan starten. Hier heeft ze helemaal niets aan en wint ze ook haar vertrouwen niet mee terug.

Anneliesdj, ik denk dat de situatie die jij noemt zeer onwaarschijnlijk is. Maar natuurlijk kan het, net zoals mensen die in de L2 geen achterwaarts of wijken voor een 6 kunnen laten zien toch ook winst halen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:19

Alleen dan met dat verschil dat als je paard geen achterwaarts kan je slechts 1 onderdeel mist. Dat is nog wel te compenseren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:24

Ik bedoel wijken en achterwaarts. Zijn nog maar 3 onderdelen maar wel redelijk essentieel voor een L2-proef ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:27

Aha op die manier, ja dan mis je eigenlijk de essentiele L2 onderdelen, maar kun je nog steeds winst rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:27

Als je niet kunt wijken en achterwaarts dan kun je beter in de B blijven.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:02

daffodil schreef:
Die kans is dan toch wel erg klein.

Ik denk dat ik zodra ik in de gaten had dat ze echt geen galop van plan was te rijden, de proef stil zou leggen en zou vragen wat er aan de hand is. Indien dit een erg jonge amazone is, zou ze van mij ook haar proef wel uitrijden en zou ik inderdaad een nul of één gegeven hebben, hoe hard dat misschien ook is, maar wel eerlijk ten opzichte van die combi die het wel probeert, verkeerd aanspringt, verzet krijgt bij opnieuw aanspringen en dus die 2 of 3 krijgt.

Dacht er pas naderhand aan dat ik haar bij me had kunnen roepen, maar ik was te flabbergasted om snel tot actie over te gaan. Want de li en re galop komen nagenoeg meteen achter elkaar. Wat ik al wel een paar keer gehad heb, als ik zo'n ruiter tussentijds naar me toe riep, dat ze daar zo van schrikken dat de rest van de proef helemaal de mist in gaat. Dus of dat verstandig was geweest....

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:04

Billy schreef:
Heb je het meisje niet aangeraden om HC te starten zolang ze niet durfde galopperen? Dan rijdt ze iig geen officiele verliespunten.....

Heb haar dit idd uitgelegd, maar volgens mij snapte ze het niet. Zowiezo het fenomeen verliespunt was nieuw voor haar denk ik. HC deed ook geen lichtje branden...

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:09

[quote="Fitzroy"]Ik had ook wel iets hoger uitgekomen, omdat ik naar 1-en en 2-en voor de voltes was gegaan.
Ze reed iig wel een volte. Rijvaardigheid en effect vd hulpen was bij mij een 4 geworden. Het blijven kinderen.

Ze reed idd wel die voltes, maar omdat ze niet eens probeerde heb ik dat 'niet proberen' afgestraft door een 0 te geven. Bij de tweede volte sprong ie per ongeluk in galop (2 passen) en toen trok ze hem snel terug, in mijn ogen heb je dan dat ene puntje ook niet verdient. Er zijn ook combi's die worstelen met het aanspringen, maar tevergeefs, als zij een volte rijden krijgen ze wel een 2 of een drie. Maar dan moeten ze er wel echt mee bezig zijn.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:10

rijvaardigheid was idd ook een 4

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:12

Toch grappig ( en geruststellend) dat jullie allemaal redelijk op 1 lijn zitten met mij, terwijl ik op het wedstrijdterrein en vandaag ook weer op een wedstrijd (nieuws gaat snel hiero) in eerste instantie veel negatieve klanken hoor, in de trant van: maar het zijn kinderen enz enz. Na mijn uitleg begrepen ze het wel. Maar ze vonden mijn nullen en 1 merkwaardiger dan iemand die gewoon 6 onderdelen niet laat zien..... apart...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:36

Je hebt t toch goed opgelost hoor! Snap ook wel dat je inderdaad verbouwereerd zit te kijken van wat gebeurt hier nu en dan te laat bent om inderdaad een proef stil te leggen....zo vaak komen dit soort situaties nou ook weer niet voor, gelukkig niet!

Ik heb ooit eens een pony gehad in de L2 (met een puber erop, dus niet meer zo heel erg jong), die moest halsstrekken en deed dat niet, gewoon helemaal niets, in mijn ogen dus doelbewust. Heb dat ook afgestraft door een 1 voor de volte te geven, jammer dan. Dat kostte haar precies haar winstpunt, ze had 178 punten, maar dat is niet mijn probleem.

Tweede proef doet ze het dus wel en dat ding kon toch halsstrekken zeg, scoort ze zo een acht! Mij een raadsel waarom ze het nou in de eerste proef niet deed en ik kon dat toen ook niet vragen vanwege een afgesloten juryruimte.

Overigens moet ik zeggen dat jury's die tussentijds tellen om te zien waar ze op uitkomen, niet weten waar ze mee bezig zijn. Je punt wat je ziet en dan maakt het dus geen moer uit waar je op uitkomt!