buitenrijden : leeftijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: buitenrijden : leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:41

Het hangt ook van je paardje af.. Als je nou een 'oude fiets' hebt om het zo maar te zeggen of een jonge, drukke, stuiterende pony is dat wel heel veel verschil. Ikzelf rij ook wel eens alleen buiten, mijn ruin (die er heilig van overtuigt is dat ie nog hengst is) is vrij moeilijk/druk buiten. Als ik met een andere ruin ga gaat het beter.
Dus denk niet dat er een leeftijd is, het hangt gewoon van je paard af. :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:28

Ik ga nooit alleen buiten rijden, want er kan altijd gebeuren.
Het liefst heb ik nog dat er iemand met de fiets of te voet bij is, maar je kan wel met een betrouwbare pony of paard rond je 12 of 13 buitenrijden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:30

Ik was ongeveer 8 jaar, hoewel het dan alleen een rondje naast de weide was, en samen met een vriendin, én ook nog eens een super makkelijke haflinger. :))

Daarna mocht ik het ook gewoon zelf weten. Vind het soms echt heerlijk om even alleen weg te zijn met mijn paard!

Moonlight17 schreef:
Ik ga nooit alleen buiten rijden, want er kan altijd gebeuren.
Het liefst heb ik nog dat er iemand met de fiets of te voet bij is, maar je kan wel met een betrouwbare pony of paard rond je 12 of 13 buitenrijden.

Kan dat met thuis rijden niet dan?
Lijkt mij dat je je paard dan niet goed genoeg kent/vertrouwt.
Ik weet van mijn paard waar hij van schrikt, en dat vermijd ik dan. Ja natuurlijk kan er onverwacht iets gebeuren, maar dat is thuis in de bak net zo.
Trouwens niet persoonlijk richting jou bedoelt hoor. Maar ik denk gewoon niet dat iemand op de fiets naast je, zo heel veel kan doen aan een paard dat schrikt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:54

Te paard in de openbare ruimte mag je geen gevaar zijn voor anderen in die openbare ruimte. Jíj rijdt paard, alle specifieke aspecten daarvan zijn joúw ´probleem´.
Iedereen mag (moet) er vanuit (kunnen) gaan dat de bestuurder zich aan de verkeersregels houdt.

- Te paard ben je bestuurder. Je dient daarvoor de verkeersregels te kennen. Je behoort het kennisniveau theorie motor-/autorijbewijs te hebben. Zie boven.

- Voor minderjarigen zijn de ouders (of voogd) verantwoordelijk.

- De eigenaar is voor het paard verantwoordelijk. Is dat een minderjarigen, dan zijn dat weer de ouders(voogd).

Bij elkaar houdt dit in dat het heel vreemd is dat de wettelijke miniumleeftijden voor motorvoertuigen niet op paardrijden van toepassing zijn.
Dat ze dit niet zijn maakt nog niet dat de verantwoordelijkheid er niet ligt.

hc

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:42

Ik reed voor het eerst buiten toen ik 8 was.
Met kamp van de manege. ;)
Dus wel met een hele groep, en een aantal begeleiders.
Ik ging voor het eerst in mijn eentje naar buiten op m'n 13e.

jennifer93

Re: buitenrijden : leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:24

iemand ernaast op de fiets kan niets beginnen als je paard ervandoor gaat.
dat heb ik pas gemerkt toen mijn pony met mij erop zonder zadel aan de kletter ging op een hele drukke weg eerst op het fietspad en daarna over de weg.
er fietste imand naast maar die kon niets beginnen.
voor ze het wist was ze al weg.
iemand die ernaast fiets is altijd wel handig om als je eraf valt hulp te halen of te bellen of je pony helpen vangen ofzoiets...
ik vind dat er altijd iemand bij moet zijn en als je alleen gaat je in ieder geval een mobiele telefoon bij je moet hebben.
de leeftijd vind ik niet echt te beoordelen.
dat ligt eraan vind ik hoe goed iemand kan rijden en hoe mak het paard is.
ook vind ik dat er mt jonge kinderen atijd een ouder iemand bij moet zijn als die buiten gaan rijden.
maar dat is mijn mening..^^

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:26

ik was 7 of 8 denk ik op mijn eerste buitenrit, was met een vriendin die al heel lang reed. en een jaar later op mijn eigen shetje

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:49

wij mochten op de manege pas buitenritten maken vanaf dat we een a-brevet hadden :D
maar daarvoor maakte ik ook al buitenritten 8-)