Hoe moet ik reageren op zijn "hengsten gegil"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe moet ik reageren op zijn "hengsten gegil"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:17

ja maar hoe straf je dat dan af?
die van mij is gewoon niet oplettend..gilt gewoon een eind in de ruimte,onzeker ding...

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:27

Ik tik een keer met een zweep naast zijn mond, dat hebben ze in 2x door. (Zo geleerd van een hengstenhouder waar ik voor gereden heb)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:59

Abeltje77 schreef:
Is het eerlijk om een hengst hengst te laten, en hem vervolgens af te straffen voor zijn gedrag?

Ik veroordeel hier niemand mee hoor, maar ik vraag me dit oprecht af eigenlijk.

Jazeker, waarom kan een hengst niet leren om zich te gedragen zoals jij wilt? Er is meer dan hormonen ;) Ze mogen 23 uur per dag hun eigen zinnetje doen, maar in de tijd dat ik ermee bezig ben, moeten ze zich gewoon gedragen, of ze nu ruin, merrie of hengst zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:03

opisop_shop schreef:
Hij hinnikt ook heel erg hard en dan inderdaad met name als je uit de wei gaat. Ben met hem nog maar een klein stukje buiten de wei geweest, alleen naar de bak (paar honderd meter verderop) en dan kom ik langs allemaal weilanden met paarden.
Hij doet niet echt het hinnik..grum, grum... maar alleen OORVERDOVEND hinniken!
Maakt zich als hij het doet vanwege andere paarden dan wel wat sterk en verliest de concentratie maar is wel te handhaven.

Dat lijkt me geen hengstengedrag, maar gewoon een onzeker jong paard die aansluiting bij een kudde zoekt? Mijn merrie doet dat ook nog wel eens ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:05

Heb die van mij sinds woensdag (de castratiedag ;) ) weer meegehad naar de bak iets verderop. Onderweg kwamen we langs een weiland waar twee MEGA-hengstige merries stonden (hoorde ze de hele dag al brullen en gieren en zag ze ook al elkaar bespringen!) en meneer werd even ontzettend stoer (en mooi :D ) en was heel erg aan het hinniken en grummen.
Heb hem hier voor gestraft; eerst met stem en de momenten waarop dat niet werkte even een rukje aan het halstertouw (aan halster, niet met bit) en als dat nog niet hielp een tik op zijn neus.
Hij reageerde heel goed op deze berispingen en ik merkte toch duidelijk effect!
Ga ik vanaf nu keurig iedere keer doen :D

Hij ging ook uitschachten (ook in de bak) maar daar heb ik niets tegen gedaan, wat is daarin het beste?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:06

Urielle schreef:
opisop_shop schreef:
Hij hinnikt ook heel erg hard en dan inderdaad met name als je uit de wei gaat. Ben met hem nog maar een klein stukje buiten de wei geweest, alleen naar de bak (paar honderd meter verderop) en dan kom ik langs allemaal weilanden met paarden.
Hij doet niet echt het hinnik..grum, grum... maar alleen OORVERDOVEND hinniken!
Maakt zich als hij het doet vanwege andere paarden dan wel wat sterk en verliest de concentratie maar is wel te handhaven.

Dat lijkt me geen hengstengedrag, maar gewoon een onzeker jong paard die aansluiting bij een kudde zoekt? Mijn merrie doet dat ook nog wel eens ;)

Mwah ik weet het niet hoor, deels aansluiting bij de kudde inderdaad want als hij in de bak staat kijkt en hinnikt hij steeds richting de wei of naar een andere wei met paarden. Maar zoals mijn post hierboven; ik kom onderweg veel weilanden met paarden tegen en daar reageert hij wel heel erg op.

Sophie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:17

ingace schreef:
Hij mag hengst blijven zolang hij zich weet te gedragen (tuurlijk vergt dit ook het nodige van ons, ik ga er niet vanuit dat hij uitichzelf een braaf "jongetje"blijft)
Daarnaast is het wel de bedoeling dat hij naar de keuringen gaat en op basis daarvan kijken we dan of hij hengst blijven mag of niet (als hij afgekeurd zou worden, als hij straks lekker in zijn vel zit en heemaal is uitgegroeid e.d. en hij dus op zijn best/mooist is, dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat hij dekt, dan zouden we ruinen zeker in overweging nemen. maar nu nog niet)

Juist omdat het natuurlijk gedrag is, vind ik het erg lastig hoe ik het beste er mee om kan gaan.

voor de rest is het echt een brave makker hoor!

Hey!

Ik heb zelf ook een hengst en hij wordt 2jaar in augustus. Ik zou zeggen het gewoon negeren. Ik ben bezig met clickertraining en het enige wat ik nu doe met hem is het gewenste gedrag belonen en het andere negeren. Dus mijn raad als hij gilt gewoon niet op reageren...

Succes! ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:31

Sorry, maar ik denk niet dat dat werkt. Ten eerste is een tweejarige vaak nog geen hengst maar een puber. Daarbij gilt hij niet om jouw aandacht en het zal hem dus ook niet interesseren of je er wel of niet bent. Door te negeren zal hij steeds meer jouw plek innemen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:41

Hengsten zullen eenmaal afgeleid, niet snel weer terug in concentratie zijn, wordt alleen maar erger..
Negeren werkt niet, eerst grummen, dan hinniken, dan uitschachten, en daar sta je lekker te negeren als je hengst over de omheining springt om bij de merries te komen, of zich losrukt.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:46

Negeren vind ik inderdaad ook geen optie.. netjes afstraffen wanneer hij het doet en hem gelijk afleiden door goed aan het werk te zetten helpt voor mij het beste! In die tijd dat jij er mee bezig bent of op zijn rug zit moet hij gewoon op jou letten!

In de bak ging het vrijdag dus heel goed (ondanks de paarden naast hem in de wei). Vandaag zijn we met zn 5en naar het bos geweest (met nog een hengst, 2 merries en een ruin) en meneer was super braaf!!!! Ik denk dus dat het vooral een soort sociale kwestie bij hem is! Natuurlijk moet hij ook gewoon alleen kunnen in de bak en in het bos, maar nu voelde hij zich merkbaar fijner met de andere paarden bij zich en hoefde hij ook niet naar elk paard in het weiland te brullen.. Dus dan zo maar af en toe gaan oefenen :) Hij is wel super braaf, want in de bak en in het bos tussen al die paarden zet hij geen stap verkeerd!! Alleen achter een merrie werd hij wat heftig, want die billen waren natuurlijk onweerstaanbaar ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:56

Fijn dat het zo goed ging. Misschien inderdaad verlatingsangst maar dan nog moet hij zich gedragen. Dat zal wel vlot beter gaan als hij meer gewend wordt om alleen op pad te gaan.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:52

I know.. natuurlijk moet hij zich altijd blijven gedragen! Maar het is nu in ieder geval wat duidelijker wat het veroorzaakt.. want hij is wel altijd heel braaf, maar gewoon zo gefocussed op andere paarden! En was zo moeilijk om daar iets aan te doen.. Maar nu weten we in ieder geval waar we mee aan de slag moeten :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:03

Tja, vandaag en gisteren was die van mij ook weer flink vervelend. Ik stap de stal uit en meneer vliegt er vandoor. Heb maar even een achteruitloopwedstrijd met hem gedaan. Stap, stap, halt en terug. Nu hopen dat het morgen wel goed gaat, ben er nu weer op voorbereid. En ga hem eerst 's ochtends rijden. Hij stond ook al twee dagen stil. Maar dan nog moet hij zich gedragen.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:06

Precies.. en tja.. denk dat zoiets altijd kan gebeuren.. dat is dan toch het feit dat het een hengst blijft. Zolang je maar consequent bent en hem er inderdaad gelijk voor straft.. en morgen even goed opletten idd :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:14

Straffen niet eens, maar wel duidelijk maken wie er de les uit maakt. En het is niet zo dat hij naar andere paarden loopt, maar echt een kwestie van uitproberen naar mijn idee. Ik laat dan net een steekje vallen en hij grijpt zijn kans en lacht me uit.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:16

Ja precies.. Maar denk dat dat dus net dat ene is wat een paard hengst maakt.. toch altijd blijven proberen.. kijken of er speling is.. Is dat er niet, dan is dat vaak ook prima, maar ze zullen toch altijd daar alerter op zijn dan ruinen of merries gok ik..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:57

Gisteren weer langs de hengstige merries gelopen en meneer was gelijk weer stoer. Heb het iedere afgestraft en met stem lukte dat al bijna helemaal, is geen vinger aan te pas gekomen dit keer alleen een enkel trekje aan de lijn. Had vervolgens een paard in de bak die geen 1x heeft gehinnikt naar de andere paarden maar gewoon compleet gefocussed was op mij en supergoed zijn best deed! ZALIG :D
Terugweg wel weer proberen maar al minder dan de heenweg. Bij ons werkt het dus echt!

Ook geen 1x uitgeschacht :)

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 09:22

zucht...

of die makker van mij heeft het IQ van een tandenborstel in combinatie met een lekkere trek voor sm, of hij is geheel gevoelloos ofzo...maar meneer blijft roepen ondanks een consequente reactie hierop..uitschachten is van dag tot dag verschillend.

Probleem is misschien daarbij ook, dat er langs zijn weilandje nogal veel mensen komen(ook veel toeristen) en iedereen moet even aaien en een snoepje..heb in het verleden met mijn vorige paarje wel eens een bordje aub niet voeren geplaatst (dit was een merrie) want je weet nooit wat mensen geven en als ze dan ziek zijn...maar dit werd compleet genegeerd, tenzij ze wisten dat ik de eigenaar was, of als ik in de wei bezig was.

en die mensen zijn denk ik niet consequent in gedrag zoals ik..

lastig

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:32

Een stuk afzetten zodat hij niet bij het hek kan komen? zodat hij op twee meter afstand van het draad kan staan en niet verder dan dat, scheelt echt een helehoop gedonder!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:52

opisop_shop schreef:
Een stuk afzetten zodat hij niet bij het hek kan komen? zodat hij op twee meter afstand van het draad kan staan en niet verder dan dat, scheelt echt een helehoop gedonder!

Inderdaad, afzetten die handel! Niets zo funest als een hengst uit de hand voeren. Ik doe het bij ruinen en merries ook niet, maar mijn hengst al helemaal niet. En als ik iemand er op betrap (een stalgenootje deed dit een keer) word ik lichtelijk furieus :o
Hij gaat dan ook meteen lopen schooien.

Het hengstengedrag mbt hinniken en brommen, uitschachten en ongeconcentreerd zijn is iets wat je met heel consequent gedrag kan afleren.
Hier is een simpele "Euh" met een zware toon al genoeg om hem te doen bedaren. Maar ook zijn leeftijd heeft hem wat meer rust in zijn koppie gegeven. Bij zijn 1e dressuurproeven, toen was hij 4, liep hij nog vaak te brullen. Nu 8 maakt hij zich hooguit erg groot tijdens het opzadelen op het parkeerterrein. En dit is natuurlijk het heftigst tijdens het dekseizoen of er vlak voor.

Ik accepteer aan de hand absoluut geen grapjes en grollen. Hij is dan met mij bezig en dan wens ik geen gedonder. Tegenwoordig kan ik hem aan zijn vlechten uit de wei halen zonder dat hij wat overweegt. Ook tijdens het dekken aan de hand heb ik nog 'volledige' controle en kan ik hem op stem achterwaarts laten gaan of van de merrie laten afspringen (omdat bijvoorbeeld de staart verkeerd zit).

Heb ik wel het geluk deze hengst te hebben vanaf 4 maanden en met hem te zijn opgegroeid. Ik kan niet zeggen of mijn nieuwe jonge hengsten ook zo braaf zullen zijn, want bij Baggio zit het ook gedeeltelijk wel in zijn eigen karakter.