Achterstand betaling/weigering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:07

ZDHR : zoals ik al zei stuur aangetekend schrijven, indien deze niet opgehaald word speelt dit in jullie voordeel later (dit duid aan dat de tegenpartij expliciet wil tegenwerken), stap 2 vredegerecht (ik weet niet hoe dit heet in NL of dit uberhaupt bestaat) ... dit is de enige weg die je volgens mij kan volgen om alles correct te doen. Gesproken woorden hebben geen enkele waarde jammer maar zo is het ... hoe goed je iedereen vertrouwt altijd een contract maken (zelfs dan loopt het nog niet over). Je kan altijd een advocaat aanspreken, eerste concultatie is normaal gratis maar deze zal je ook hetzelfde zoals ik zeggen.

Silly1972

Re: Achterstand betaling/weigering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:40

Bij mijn vorige stal zette ze de paarden op slot als ze meer dan 3 maanden niet hadden betaald.
Uiteraard werd er wel voor gezorgd.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:22

dit was ook het geval op stal bij ons.

Toen hebben ze het paard ergens anders ondergebracht en gezegt als ze niet betalen het paard te verkopen.
Dit wilde ze nog niet, dus hebben ze het paard en spullen etc. verkocht.

Wel veel verlies opgehad.
maar beter dan zo.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:32

Staleigenaar kan de paarden ook een wei van hemzelf opgooien. Dan kan hij de boxen weer aan een ander verhuren. Hij zal de paarden wel van voer en water moeten voorzien dus die kosten lopen nog steeds door. Maar je bent van deze dame in het stallencomplex af.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:55

Tjeetje, wat een verhaal...
Niet fraai wat zij doet, dus dat moet aangepakt worden.
Zonder stalcontract kan je stalbaas niks doen, maar zij betaalt niet.
Dus dan is alles toegestaan.
Oplossing: aangetekende brief sturen dat pony's verkocht worden en de opbrengst gaat naar de staleigenaar.
Worden ze niet verkocht, gaan ze naar de slacht.
Als er daadwerkelijk pony's naar de slacht moeten, ff een kilootje bij haar droppen.
Zal ze nooit meer iemand het leven zuur maken. Gegarandeerd.
Die pony's hebben sowieso geen leven met of door haar, en jullie zelf ook niet, gevoel uitschakelen en gewoon doen.
Sterkte en veel succes!
ergens hoop ik dat ze het niet zover laat komen, maar vrees toch het ergste...

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:26

arun schreef:
ZDHR : zoals ik al zei stuur aangetekend schrijven, indien deze niet opgehaald word speelt dit in jullie voordeel later (dit duid aan dat de tegenpartij expliciet wil tegenwerken), stap 2 vredegerecht (ik weet niet hoe dit heet in NL of dit uberhaupt bestaat) ... dit is de enige weg die je volgens mij kan volgen om alles correct te doen. Gesproken woorden hebben geen enkele waarde jammer maar zo is het ... hoe goed je iedereen vertrouwt altijd een contract maken (zelfs dan loopt het nog niet over). Je kan altijd een advocaat aanspreken, eerste concultatie is normaal gratis maar deze zal je ook hetzelfde zoals ik zeggen.

Inderdaad, en alle mondelinge afspraken alsnog zo snel mogelijk alsnog op papier zetten en schriftelijk bevestigen.
Vrederecht wordt in Nederland aangeduid als "huisvredebreuk".

ZDRH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 00:35

Ik heb vanmorgen de rechtswinkel gesproken nou ik had daar geloof ik zelf beter kunnen gaan zitten wat een muts. Uiteindelijk ben ik op internet gaan zoeken en heb een advocaat gevonden die gespecaliseerd is in dit soort dingen.
Die gebeld tijdje mee gesproken en wat handige tips gehad met flink wat tussendeurtjes.
Voor degene die het vroeg het waren niet alleen scheldpartijen maar ook serieuse bedreigingen ik wil ze hier verder niet neerzetten.
Er zijn een flink aantal mensen inmiddels die al ervaring met deze mensen hebben en wij willen graag juist voorkomen dat het zo uit de hand loopt dat het een deze dagen een keer verkeerd afloopt.
We gaan verder even uitzoeken welke mogelijkheden er zijn. In elk geval is er dus wel een weggetje alleen die is wel lang.
Zodra het mogelijk is zal ik hier even een update geven.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:41

halster om en aan de boom knopen, is ze helemaal maf

ik heb ook zo,n type gehad en die is hier op dezelfde manier verdwenen

geld weg maar zij ook gelukkig :+

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:57

sassefras schreef:
halster om en aan de boom knopen, is ze helemaal maf

Paard hoeft daar niet lang genoeg te staan, maar net lang genoeg dat de eigenaar denkt dat dat beest er al de hele dag staat.. ;)

Maar even serieus.. Doen jullie al net zo kinderachtig als haar? De hele stal tegen haar.. Want als jullie de schijn ophouden dat jullie haar 'aardig' vinden en niet persee weg willen hebben, dan komt de pensioneigenaar natuurlijk nergens.
Dus dat mens negeren of lekker kinderachtig anoniem boze dingen over haar rond roddelen, wat ze 'toevallig' ook te horen krijgt.. Want ja, je moet wat! Dan maar op haar niveau toch.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:04

Kunnen jullie de paarden inderdaad niet gewoon ergens "dumpen" (kan gewoon in jullie weide zijn, maar scheelt enorm in de kosten vergeleken met 12 pony's op stal en zij zal ze dan wellicht ook snel weg willen hebben daar).
Ben benieuwd hoe dit afloopt!
Waarom mag de staleigenaar haar de toegangn niet ontzeggen volgens de politie?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:36

Heb net het hele topic doorgelezen
wat vervelend zeg , en ook niet 1 paard maar gelijk 12!
ik zou niet eens meer op stal durfen komen als ik een halfjaar niet betaald had. ik hoop dat er snel een oplossing komt en dat het weer gezellig word op stal met nieuwe stalgenoten!

kysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:39

ook ik zit momenteel al een tijdje in deze situatie
pony staat hier en eigennaresse(woont een paar honderd kilometer verder) heeft schuld opgebouwd vanaf juli vorig jaar en betaald momenteel al 3 maanden geen stalhuur meer
telefonisch is ze niet te bereiken, nadat ik een aangetekende brief heb gestuurd
heeft ze iemand kontact laten opnemen om alles af te spreken om het in goede banen
afteronden
ondertussen is de betalingstermijn die we hadden afgesproken WEER verlopen en krijg ik
ook op het nieuwe nummer wat me gegeven is , de voicemail !!
heb ondertussen overal eens onderhoort hoe en wat
maar heb ik nog niets koncreet ,wat ik kan ondernemen
ik wil van die verantwoording af, en de kosten die ik nu maak.
het komt er feitelijk op neer dat je als staleigenaar zoveel verpichtingen heb tegenover je huurder(of ze nu betalen of niet)dat je geen poot heb om op te staan en braaf moet afwachten tot ze de pony eens komen halen
want als je na veel gemier en geklier je geld hebt onvangen ,mag je ze niet eens buitengooien!!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:09

@kysia: Je kunt de zaak uit handen geven aan een deurwaarder. Deze kan de zaak voor de rechter brengen en als je dan in het gelijk wordt gesteld ,zij moet dus gaan betalen en ze doet dat niet, dan kan er beslag op de paarden gelegd worden. En deze kunnen dan worden verkocht. Dan ben je van de paarden af en hebt misschien (een deel) van je geld vast. Voor de rest van de schuld kan de deurwaarder dan naar verdere verhaalsmogelijkheden kijken. Het is wel een gedoe, maar dan wordt er iig wat opgelost. Succes!

iMyrable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:33

Als er geen contract is, staat er toch ook nergens dat diegene de paarden daar mag stallen, toch? Dan kunnen ze de paarden toch ook gewoon de deur uitzetten als die vrouw komt?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:50

is de stal eigenaar niet met een andere stal eigenaar bevriend?

Dan had je haar paarden tijdelijk daar kunnen onder brengen. (je moet bevriend zijn omdat het dan niet jou stallings geld kost) en dan kan je inderdaad dreigen om ze andere te verkopen. En dat ze niet komen te weten waar ze nu staan voordat ze betaald heeft...

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:19

Zeer vervelende kwestie! Ik zou de paarden te koop zetten voor de prijs die ze de staleigenaar schuldig is, en dit aan madam kenbaar maken.Iedereen wil wel 12 paarden voor €3000,-, met of zonder papieren maakt dan niet meer uit. Ik denk dat ze haar paarden zo op komt halen.Toch zou ik proberen als staleigenaar mijn geld te krijgen, ze heeft er ook al die tijd haar paarden gestald gehad.Wat de politie zegt daar zou ik me niet zo druk om maken, de rust moet terug komen op de stal, dat is het belangrijkste.Handelen en zo snel mogelijk.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:04

jammer dat er zulke mensen zijn,

de man waar ik voorheen stond had ook alles staan zoneder contract maar wel een mondelinge overeenkomst dat als er niet betaald werd het paard van hem was en dat hij hem verkocht voor het geld wat je hem verschuligd was.

als er andere moeilijkheden waren zei hij dat hij je paard aan de eerste de beste boom op staat vastbond en dt jue hem dar op kon komen halen zonder nog ooit een voet op zijn erf te zetten.

het is wel zo dat mondelinge overeenkomsten gemaakt kunnen worden en die zijn ook rechtsgeldig maar altijd moeilijk te bewijzen.

pubelia schreef:
is de stal eigenaar niet met een andere stal eigenaar bevriend?

Dan had je haar paarden tijdelijk daar kunnen onder brengen. (je moet bevriend zijn omdat het dan niet jou stallings geld kost) en dan kan je inderdaad dreigen om ze andere te verkopen. En dat ze niet komen te weten waar ze nu staan voordat ze betaald heeft...

dit zou ook een goede oplossing kunnen zijn maar kost meestal ook wel weer geld.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:30

Wat een ellende.
Je zult iemand in gebreke dienen te stellen.
Dit houdt in: eerst een aangetekende brief met daarin je grieven.
Dus welke maanden ze nog dient te betalen, voor hoeveel (euro), om hoeveel paardne/pony's het gaat, bij voorkeur met naamen toenaam en een redelijke termijn om dit te voldoen, (meestal 2 weken, ik vind zelf een week ook voldoende).
Als er geen reactie op komt dan een herinnering er heen, ook aangetekend met als bijlage de brief van 2 weken geleden en werderom een termijn van 2 weken om het te voldoen.
Indien men nog steeds niet reageerd eenderde aangetekende brief met als bijlage de twee eerdere brieven, in deze derde brief stel je haar in gebreke, zo ook letterlijk opschrijven, nogmaals de getallen en zo noemen en wederom een termijn van 2 weken geven.
Hierna kun je pas een incassoburo of iets dergelijks inschalken of een advocaat, die kunnen hier dan ook echt iets mee.
Als je het niet zo wilt of kunt oplossen is de stal op slot een optie of ergens anders onfderbrengen totdat madam betaald heeft en daarna dient ze te vertrekken.
Dan maar de pony's aan een boom of zo iets en succes er mee.
Wat vreselijk dat het zo moet gaan zeg.
Wat ook nog kan een vrachtwagen laten komen, wel nadat ze betaald heeft uiteraard, alle pony's en spullen van haar er in en thuis, bij haar dus, er uit en daar achterlaten.
Dan is het wél haar probleem.
Maar ook dit kan alleen maar juridisch onderbouwd zijn als je haar diverse malen er op hebt gewezen dat ze dient te vertrekken en dan ook weer een termijn noemen, dus b.v. 1 mei a.s., wederom aangetekend en minstens 2 x.
Kijk maar eens hier voor wat ideetjes, het e.e.a. dien je wel aan te passen naar jullie situatie:
http://www.perspectief.nl/websites/pers ... endocument
http://www.pranger.agin.nl/voorbeeldbrief_pranger.html

Succes in ieder geval en veel sterkte, dit is echt niet prettig

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:37

Toch een zaak starten, eigendom van de 12 paarden opeisen en daarbij op verrekening van gemaakte kosten voor de zaak, de achterstallige gelden inzetten. Het aantal paarden die een waarden vertegenwoordigen die die kosten dekken, zijn zowiezo de inzet. Alle extra paarden daarvan eigendom eisen als vorm van dwangsom bij iedere dag nog op deze stal staand (en niet weggehaald) vanaf datum X (bepaald door de rechter).

Dit is de enige manier om van deze 12 niet betalende stallingspaarden op wettelijke wijze af te komen. Schrijven van brieven die niet beantwoord worden heeft geen, zin....laat de teller van de gemaakte kosten goed lopen, maak dat concreet en laat je advocaat de rest doen. Ook het ophalen van de paarden verreisen op een goed overeengekomen moment, niet als de pensionhouder niet aanwezig is. Onder toezicht dus!

Succes!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:54

Wat een verhaal.

Nederland is krom, verhuurders/verkopers lijken alleen plichten te hebben en de hurende/kopende partij alleen rechten! :(

ID snel een contract opstellen.

En 12 paarden is erg veel...

Wacht op je update.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:31

zo net het topic doorgelezen.
wat een aso zeg.
en mischien is het een goed idee dat de stal eigenaar de paarden verkoopt dan ziet ie zijn geld terug (ook al hoeft ie dat niet meer)
Maar dan is ie er ook vanaf.
waar ik sta is dat ook wel gebeurd wanneer iemand zolang achterligt dat ie het paard houd en laat ze leasen of verkocht ze.

Sanderrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:09

kan hij niet nu met een contract aan komen zetten. en als ze deze niet wil tekenen vragen waarom ze dan haar paarden op zijn terrein heeft staan?

Sanderrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:12

wat idioot trouwens. 12 paarden. ik vond 12 paarden in een gezin van 6 al veel. maar 12 in je eentje

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:34

pffff vervelende situatie.
Hier hetzelfde gehad, was wel met een 'zgn vriendin'. Ik wilde haar ook van mijn erf af hebben, het lastige was dat haar merrie drachtig was. Ik kon het die merrie ook niet aan doen nog te gaan verhuizen voor de bevalling. Goeie "ik" heb nachten lopen waken ook nog, hoe gek kun je zijn :o voor 'die ander'. Maar ja.... de merrie kon er ook niks aan doen. Ben ook telefonisch bedreigd, heb hier toen melding van gemaakt bij de politie. Heb een vreugdedansje gedaan toen ze d'r beesten op kwam halen, ook ik had geen contract met haar, alles mondeling (was een 'vriendin' he ahum). Dit doe ik dus ook NOOOOIT weer :( Ze blijkt ook overal al geweigerd te worden ivm stalgeldachterstand en nog wel meer 'vergrijpen' :+ Sommigen leren het ook nooit :Z
Succes met deze situatie, ik heb je ook nog een PB gestuurd ;)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:36

LoveNoury schreef:
Als er geen contract is, staat er toch ook nergens dat diegene de paarden daar mag stallen, toch? Dan kunnen ze de paarden toch ook gewoon de deur uitzetten als die vrouw komt?

Dit vroeg ik me ook al af. Is er iemand die weet hoe dat zit?