Afspraak niet nagekomen, 20% betalen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:01

Aspirer schreef:
Dit paard staat overigens nog steeds op sporthorses dus uit de verkoop gehaald is het niet

Ik zou komen kijken ja, en als het in orde zou zijn het paard meteen meenemen.
Maar een afspraak of vaste datum was er nog niet

Dat is iets anders. Er was dus nog geen deal, je zou alleen komen kijken, zo schreef je het niet in je OB. In dat geval vind ook ik het bijzonder slordig van je dat je niet even afbelt/mailt (als ik verkoper was, had je het waarschijnlijk wel verbruid), maar als het om iets ergs gaat kan ik me voorstellen dat dat even geen prioriteit heeft. De beste man heeft in dit geval geen poot om op te staan en kan beter zijn telefoonnummer bij de advertentie zetten (stom gedoe met e-mail, maak telefonisch afspraken).

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:06

Ach, dat is hier zo vaak gebeurd. Mensen beloven zoveel....ik ga er al niet eens meer te zeer vanuit dat mensen ook daadwerkelijk komen. Ik zeg er ook bij dat als er anderen voor die tijd komen, ik niets meer vasthou, tenzij ze een aanbetaling hebben gedaan.

TS, niet netjes dat je niets hebt laten horen, maar 20% betalen? Neuh, zou ik zeker niet doen....

joyce B

Re: Afspraak niet nagekomen, 20% betalen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:00

zo te horen was er ook nog geen tijd overeengekomen. Als verkoper had ik erachteraan gebeld of gemaild hoe laat en dan telefoonnummers uitgewisseld zodat ik kan bellen als iemand later is...

Vertrouwen op een goedkeuringsrapport van de eigenaar zelf zou ik niet zo snel doen, heb wel met de koop van een paard bij de keuring (waar ik zelf bij aanwezig wilde zijn) zelf een trailer meegenomen zodat wanneer het paard goed was het paard meteen mee naar huis kon. Geld in de broekzak. Toen had ik het paard wel al 2x proefgereden en bekeken. Helaas paard niet goed, dus met trailer voor niets heen en weer gereden.
Maar kan me dus best goed voorstellen dat je niet vaker wil rijden dan nodig.

Ik zou ook niet betalen in jouw geval, al is een excuus aan de verkoper wel op zijn plaats dat je niets meer van je liet horen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:06

Maar wat ik niet snap... als je een paard op gaat halen/bezichtigen, dan leef je daar toch naar toe?

Ik ben er de hele week mee bezig geweest. Mailcontact, transport regelen, papierhandel in orde krijgen etc... lijkt me zo raar dat je dat ineens vergeet.

En als je aangeeft dat je het paard nog gewoon ophaalt en de stalkosten betaald, is er toch niets aan de hand? Dan zal hij echt niet vallen over 20%.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:19

Maar je weet de reden toch niet van wat er gebeurd is??

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:20

Ok, als ik het goed begrijp zou je dus naar een paard gaan kijken en als het beviel zou je hem gelijk meenemen. En toen ben je niet op komen dagen. Tja, niet zo netjes, maar het kan gebeuren dat er iets tussen is gekomen. 20 procent rekenen vind ik dan heel raar en volgens mij heeft hij dan ook geen poot om op te staan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:53

Van twee kanten geen beste communicatie denk ik.. Ik kan me voorstellen dat het ongelooflijk vervelend is als iemand het op het laatste moment laat afweten. In afspraken houd je er toch rekening mee als iemand aangeeft die dag te komen en je adres al heeft (TS, je wist al waar je moest wezen?).

Achteraf kan er inderdaad wat tussen zijn gekomen. Maar hoe is de communicatie na zaterdag verlopen?
Heb je diegene je excuses aangeboden, uitgelegd wat er tussendoor is gekomen en een alternatief voorgesteld. Of diegene in het ongewis gelaten..?

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:49

Heb de eigenaar vandaag gemaild mmet uitleg en excuuses. en dat ik haar wel nog wil hebben
Maar ik ga geen 20% betalen, dan wil ik dat paard helemaal. En stal/onderhoudkosten wil ik er ook nog best bijdoen dan

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:51

aspirer, dat vind ik een nette oplossing. maar kan me best voorstellen dat de eigenaar nu zoiets heeft van bekijk het maar. misschien dat je vast een aanbetaling kan doen dat de eigenaar weer vertrouwen in je krijgt.

ook top dat je de stallingskosten erbij op wil nemen.
met je manier van handelen hiervoor ben ik het absoluut niet eens maar vind dat je het super opgelost hebt. jij hebt je van je goede kant laten zien nu maar zien wat de eigenaar zegt.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:54

ach jongens kom op,
dit gebeurdt bij ons met regelmaat dat er gewoon afspraken worden gemaakt die mensen niet nakomen.
Zo gaat het nu eenmaal soms. Niks 20% betalen. De man kan blij zijn dat je interresse hebt in het paard.
Oke, dat je niet hebt afgebeld is misschien niet zo netjes maar 20% betalen, geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:57

Ben nog niet wezen kijken nee
Maar hij kan 100% krijgen en ik neem haar mee of hij krijgt niks en blijft met het paard zitten. Als ik reactie van hun heb zet ik het hier neer :)

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:06

De situatie is mij wel duidelijk (sommigen kunnen niet lezen geloof ik)

- TS had een afspraak gemaakt met de verkoper voor een 1e bezichting van het paard. Aangezien het 400 km rijden was, wilde TS het paard, bij goed bevallen, gelijk meenemen (en dus betalen). Dit heeft ze ook aan de verkoper zo laten weten. Zij heeft vantevoren informatie ingewonnen over de gezondheidstoestand van het paard.

- TS heeft vanwege privéomstandigheden deze afspraak niet nagekomen. En is dus niet op komen dagen op de vantevoren gemaakte afspraak (of heeft niets meer van zich laten horen, ondanks dat ze dit met verkoper had afgesproken).

- Verkoper voelt zich nu benadeelt en eist 20% van de verkoopprijs als genoegdoening. TS vraagt zich af of dit wettelijk mogelijk is.

Mondeling is er echter geen overeenkomst gesloten. De afspraak was - bezichtiging, en bij goed bevallen, neemt TS het paard gelijk mee. Er is nog geen sprake van een "voorlopige koop" of mondeling goedkeuren gegeven, immers, TS had na bezichtiging ook kunnen zeggen dat het paard niet beviel en zonder paard huiswaarts kunnen keren (verkoper had in dit geval ook geen geld kunnen eisen).

Het is niet netjes wat TS gedaan heeft, maar juridisch gezien zit zij nergens aan vast, er is namelijk geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen tussen haar en de verkoper!

Die 20% hoeft TS dus niet te betalen :n

Als ik voor alle keren dat er interessanten niet zijn verschenen, rekeningen de deur uit moet sturen van 20% van de koopprijs, dan had ik een paar beste paarden op stal staan hier :) Het gebeurt gewoon heel vaak en natuurlijk snap ik dat de verkoper pissig is, maar juridisch gezien heeft hij geen poot om op te staan.

TS, je kunt je excuses aanbieden en that's it. De verkoper staat het vrij om het paard in de tussentijd te verkopen aan een ander, of "vast te houden" voor jou, in dit geval is het niet meer dan redelijk dat jij een (deel van) stallingskosten betaald van het paard en adviseer ik je toch om eerder te gaan kijken dan mei. Immers reserveer je het paard exclusief voor jou :) En is er sprake van een mondelinge tot standkoming van een overeenkomst. Maar of je nog zaken wilt doen met deze verkoper, is aan jou natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:08

Aspirer schreef:
Dit paard staat overigens nog steeds op sporthorses dus uit de verkoop gehaald is het niet

Ik zou komen kijken ja, en als het in orde zou zijn het paard meteen meenemen.
Maar een afspraak of vaste datum was er nog niet

Als dit is wat je hebt afgesproken en niet meer dan dat, dan heeft de verkoper helemaal geen rechten, dan zou ik het helemaal overlaten gaan. Als je al onderhandelingen hebt gehad over ophalen, prijs etc, dan zit je er wel aan vast, althans je hebt toegezegd te kopen, maar als je een een ALS hebt ingebouwd met de toezegging, ik kom zaterdag nog een keer kijken en als hij dan helemaal bevalt dan koop ik hem, dan heeft hij niets. Dan ben je alleen erg slordig geweest, maar kan hij je het paard niet door je strot duwen.

Vaak zat zal hij no-showers hebben gehad als hij handelaar is en dat is hij toch?

Laat je niet intimideren.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:12

Nou dat is goed dat je gemaild hebt en je excuses hebt aangeboden.
Hopelijk krijg je een positieve reactie terug!

Succes!

sabjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:04

Onzin xxxx,
Je hebt niet dergelijk gezegd dat je het paard meteen koopt,maar dat je zaterdag kwam kijken toch?
Laat hem maar stappen ondernemen.
Zover ik je al zei,het verhaal van hem klopte toch al niet...makkelijke keuze voor m.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:05

Chiva schreef:
. Maar of je nog zaken wilt doen met deze verkoper, is aan jou natuurlijk.

De vraag is of de verkopende partij nog zaken met TS wil doen. Ik vind het nou niet echt de schoonheidsprijs
verdienen hoor hoe zij heeft gehandeld.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:06

Mika007 schreef:
Chiva schreef:
. Maar of je nog zaken wilt doen met deze verkoper, is aan jou natuurlijk.

De vraag is of de verkopende partij nog zaken met TS wil doen. Ik vind het nou niet echt de schoonheidsprijs
verdienen hoor hoe zij heeft gehandeld.

Ik heb zomaar het idee dat de verkoper dat wel zal willen. Hij zal liever het paard verkocht hebben dan trots zijn.....

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:20

sabjehh schreef:
Onzin xxxx,
Je hebt niet dergelijk gezegd dat je het paard meteen koopt,maar dat je zaterdag kwam kijken toch?
Zover ik je al zei,het verhaal van hem klopte toch al niet...makkelijke keuze voor m.

Hey jij ook hier :D :P

Ja hij blaast wel hoog van de toren ja.... Maar volgens mij heeft ie geen poot om op te staan, met zn dreigen stappen te ondernemen via marktplaats :(

Maar ik zou haar dolgraag willen hebben :o wist jij natuurlijk al :o

Mja de hele gang van zaken is wat vaag, ik zie morgen wel wat zijn antwoord is :)

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:24

Ik heb zomaar het idee dat de verkoper dat wel zal willen. Hij zal liever het paard verkocht hebben dan trots zijn.....[/quote]

Ja hij had wel haast bij de verkoop... Beestje staat al geruime tijd te koop, maar hij vroeg er de hoofdprijs voor dustja dan wil t niet zo hard :P

sabjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:16

Aspirer schreef:
sabjehh schreef:
Onzin xxxx,

Hey jij ook hier :D :P

Ja hij blaast wel hoog van de toren ja.... Maar volgens mij heeft ie geen poot om op te staan, met zn dreigen stappen te ondernemen via marktplaats :(

Maar ik zou haar dolgraag willen hebben :o wist jij natuurlijk al :o

Mja de hele gang van zaken is wat vaag, ik zie morgen wel wat zijn antwoord is :)

Yes,ik ook hier :D
Hij overdrijft nogal,zulke dingen gebeuren nou eenmaal...
ik weet het ja,je vond der erg leuk haha!nja,misschien komt het nog goed,als hij er niet zo'n drama van maakt!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:42

Wat een vreemd verhaal. Ik zou zelf geen zaken meer doen met iemand die vergeet de afspraak na te komen, je kan toch even afbellen. Een afspraak die gebaseerd is op vrij weinig, want je hebt het paard nog niet eens gezien. Na een bezichtiging laat ik altijd weten of ik verder met het paard wil of niet en leef je daar inderdaad naar toe. Ik zou voorzichtig zijn met de beloftes die je in het vervolg via e-mail maak met deze man want straks komt er weer iets tussen en staat het zwart op wit (of het nou rechtsgeldig is of niet).

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 19:48

Heb nog geen reactie gehad vandaag ;)

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:00

Dit soort dingen heten "rouwkoop" in de volksmond.
Of het 20% is,durf ik niet zeker te zeggen, maar de verkoper staat wel in zn recht om een aantal (ik dacht 12%) procenten in rekening te brengen bij aankoop en niet afnemen.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:37

Waarom bel je niet even? Dat is wat persoonlijker en dan kun je meteen een afspraak maken om het paard te bezichtingen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:51

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal berichten verwijderd, omdat deze offtopic zijn, of omdat ze persoonlijk zijn over TS.

Wanneer er iets niet klopt, kan je natuurlijk de moderators inschakelen. Het is echter niet de bedoeling om zelf op die wijze in het topic te reageren.