Sporen op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:16

Ess_Ramona schreef:
Je kan alleen iemand verbieden met sporen te rijden.

Sorry hoor, maar dit voegt niet echt iets toe?
Onderbouw je mening eens!

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:26

Miss_Malfoy schreef:
Edit:
@ IndezzW: Dan nog hoef je niet met sporen te starten hoor. ;)
Als jij zo traint, prima, maar als hij uiteindelijk niet op je kuit te rijden word, dan doe je iets verkeerd.
Als je training werkt, kun je uiteindelijk zonder sporen rijden, omdat hij gewoon aan je been is.

Hmm, dan doe ik blijkbaar toch echt iets heel verkeerd :P
Ik rij wel eens zonder spoor en dan loopt hij ook wel, maar als hij niet op mijn kuit reageert en ik heb niks om hem wel op mijn kuit te laten reageren schiet ik ook niks op. Ja ik kan hem een schop geven, maar dan denk ik dat een spoortje wat prettiger is voor mijn paard. Dus ik hou ze gewoon om en hij krijgt een kans om te reageren op mijn kuit en als hij dat niet doet, dan heb ik een spoortje om hem wel te laten reageren. Want aan een zweep heb ik niets.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:29

Ik zelf rij ook in het B met sporen met wielen. Ik zie daar het probleem niet van in. Mijn paard luisterd nou eenmaal beter als ik een keer "tik" met de sporen dan dat ik met sporen zonder wiel de hele tijd zit te duwen.

Tuurlijk moet je ermee om kunnen gaan, maar om het nou te verbieden vind ik overdreven.

De kunst van het met sporen rijden is om ze niet te gebruiken. Maar op sommige momenten heb je ze eenmaal nodig. Als jij je benen stil kunt houden en niet bij elke pas die spoor en in duwt zal je paard er echt niet minder om worden.

@TS: heb jij dan nog nooit met sporen gereden?
Laatst bijgewerkt door lucifertje op 08-04-09 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:32

Misschien moet je eens belonen als hij braaf voorwaarts gaat in plaats van te straffen als hij het niet doet IndezzW. ;)
Maar als je netjes rijdt met een spoortje, dan maakt het mijniet uit welke klasse je rijdt hoor. :)

IndezzW

Re: Sporen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:38

Ten eerste: Spoor geven als hij niet op mijn kuit reageert vind ik nou niet bepaald straffen. Dat vind ik corrigeren.

Ten tweede: Wie zegt dan dat ik mijn paard niet beloon als hij braaf voorwaarts gaat? Ik denk namelijk dat hij niet eens meer bereid zou zijn om voorwaarts te gaan als ik hem niet beloonde. Mijn paard houd er namelijk niet zo van om wel gestraft of gecorrigeerd te worden maar niet beloond. Als hij van mening is dat ik te streng ben gaat hij gewoon stilstaan of achteruitlopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:54

soofenflo schreef:
Jij als ruiter zal die spanning moeten kunnen laten afvloeien, zonder daarbij naar een spoor te grijpen wat dus geen oplossing van het probleem is.

Zeker wel, problemen moet je nl. steeds voorwaarts oplossen. Ik rij zelf ook (en in het verleden ook) paarden die durven te freezen bij spanning (trager worden en/of geen hulpen meer door laten komen) en op een druk concoursterrein is stuurloos, gasloos en remloos ronddarren gewoon levensgevaarlijk voor iedereen. Op dat moment moet je er toch echt even door zien te komen, je kunt daar geen half uur rondrijden tot je paard ontspant en zich weer laat rijden. Naar voren rijden is dan vaak net even die speld in die opgepompte ballon. Als een spoortje net die trigger is van 'Heeee! Da's waar, er zat iemand bovenop mijn rug!' dan zie ik daar absoluut geen kwaad in. :n

Ik zag jou of iemand anders trouwens ook ergens schrijven dat paarden trager worden van doorzitten, dat heb ik dus echt helemaal niet :? Ja, in het begin, als je het gaat oefenen met een jonkie en een paard nog opspant als je blijft zitten. Maar later toch niet meer?

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:57

Wat jij net zegt heb ik dus ook ALTIJD op wedstrijd. Hij slaat dan eer soort van dicht. Net als mensen die geen presentatie durven geven (zoals ik :P)
Maar dan reageert hij echt nergens meer op. Maarja er zijn natuurlijk ook paarden die juist gaan lopen als ze het spannend vinden, mensen met zulke paarden kunnen zich denk ik niet zo goed voorstellen hoe het voor ons is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:36

flight - fight- freeze - faint :j Freezen is lastig :j

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:26

Urielle schreef:
Ik zag jou of iemand anders trouwens ook ergens schrijven dat paarden trager worden van doorzitten, dat heb ik dus echt helemaal niet :? Ja, in het begin, als je het gaat oefenen met een jonkie en een paard nog opspant als je blijft zitten. Maar later toch niet meer?

Ja, dat was ik. Op het moment dat je gaat doorzitten wordt je paard trager. Dat wordt uiteraard beter op het moment dat het dier beter getraind is. Het paard krijgt door het doorzitten meer druk op de rug, waardoor het meer kracht kost om de rug bol te maken en dus de achterhand onder te plaatsen. Hierdoor heeft het dier meer moeite met snel blijven in de achterhand.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:45

Tja, ik vind dat een stukje wat niet zo heel lang duurt, een maandje, twee maandjes op zijn hoogst... maar dat is iets wat ik overkomen wil hebben vóór ik B start, dan wil ik dat het paard hetzelfde doorloopt of ik nu lichtrijd of doorzit.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:20

lucifertje schreef:
Ik zelf rij ook in het B met sporen met wielen. Ik zie daar het probleem niet van in. Mijn paard luisterd nou eenmaal beter als ik een keer "tik" met de sporen dan dat ik met sporen zonder wiel de hele tijd zit te duwen.

Tuurlijk moet je ermee om kunnen gaan, maar om het nou te verbieden vind ik overdreven.

De kunst van het met sporen rijden is om ze niet te gebruiken. Maar op sommige momenten heb je ze eenmaal nodig. Als jij je benen stil kunt houden en niet bij elke pas die spoor en in duwt zal je paard er echt niet minder om worden.

@TS: heb jij dan nog nooit met sporen gereden?

Op mijn eigen paard niet nee
Ik heb ze niet nodig mijn paard reageert prima op mijn been.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:21

Mijn paarden ook, maar met sporen kun je net dat beetje extra eruit gaan rijden, steeds grenzen verleggen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:23

Urielle schreef:
Mijn paarden ook, maar met sporen kun je net dat beetje extra eruit gaan rijden, steeds grenzen verleggen.

Mijn paard is erg gevoelig en als ik iets te hard mijn been aandruk vliegt ze al dus denk met een spoortje dat ze een halve hartverlamming krijgt als ik die zachtjes aandruk :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:28

Zo gevoelig heb ik ze er zelf niet aanstaan, op wedstrijd zijn ze vaak toch al een stuk sensibeler dus dan wil ik er wel aan kunnen komen. Ik denk dat ik dan echt vluchtreacties krijg.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:33

Ik kan er prima aankomen maar zoals je ruiters ziet doen echt even flink bijporren dat hoef ik niet te doen, maar ze is prima te rijden zo,het is niet als ik me been aanleg dat ik dan 100 km per uur ga ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:52

Flink bijporren hoef ik normaal ook niet te doen, alleen als een van de paarden een freezereactie heeft, maar dan kan ik er met een moker opslaan zonder dat er iets doorkomt denk ik. := En de hengst kan ooit even weg zijn met zijn aandacht, maar daar is het een vent voor.

Maar dat spoortje geeft net even dat beetje meer buiging, dat achterbeen wat er nog 10 cm verder onder door gaat. En daarna belonen en been er weer af. Beetje bij beetje merk ik dan toch dat ze uit zichzelf ook steeds meer buigen en ondertreden (wat je dan dus nog verder probeert uit te bouwen)

Die 'schrikreactie' alsof je iemand in zijn zij kietelt, krijg ik niet op mijn been iig.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:28

bij goed gebruik kan het spoortje inderdaad net een beetje extra te geven.
maar de meeste mensen gebruiken het puur om het paard naar voren te prikken en niet om er even net wat meer uit te krijgen.
dat is wel jammer

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:30

Dat ben ik met je eens :j

Was pas ook een topic over waar je je spoor hebt op je laars en het viel me op dat veel mensen ze in dat topic bijna op enkelhoogte droegen (met de punt/wiel)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:42

klopt zie ik veel bij ruiters en aangezien de meeste hun benen niet echt stil kunnen houden zitten ze daardoor continue te prikken,als ze ze wat lager hebben dan is dat al een stuk minder

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:57

Dat is ook zo, hangt ook wel een beetje af van de beenlengte van de ruiter. Als ik mijn spoor laag doe, moet ik mijn hakken optrekken om bij mijn paard te komen. Als ik mijn spoor iets hoger doe (dan zit hij nog wel onder enkelhoogte) kan ik er net aan bij. En inderdaad als je je benen nog niet 100% onder controle hebt en ze zitten nog hoger dan zit je continue te prikken. En dat is hetzelfde als je met lange sporen rijd, dan kom je heel snel in de verleiding om alleen nog maar op je spoor te gaan rijden. Daarom zijn die van mij kort ;) (Ik kan mijn benen namelijk ook niet altijd stilhouden, zeker niet als hij een *piep*bui heeft waarin hij mij continue uit mijn balans probeert te brengen)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:19

IndezzW: corrigeren vind ik net zo goed een vorm van straffen; je geeft een negatieve prikkel aan je paard waarmee je duidelijk wilt maken dat het moet gehoorzamen. Ik heb ook hele flegmatieke paarden aangereden, maar met het rijden van overgangen en schijnovergangen, inderdaad corrigeren en vooral daarna belonen op het juiste moment is het bij allemaal goed gekomen. Maar goed, die van jou zal wel heel veel moeilijker zijn... ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:19

Maar dan nog moet je op het moment van de overgang consequent zijn. Als je ze dan gaat laten slabakken worden ze ook alleen maar trager van het schakelwerk. Naar voren is gewoon altijd zonder discussie, zonder nadenken naar voren. Vind ik echt heel belangrijk. Eigenlijk bijna altijd als ik rijtechnische problemen heb en ik ga het helemaal op de basis herleiden kom ik er altijd bij uit dat ze op dat moment gewoon niet scherp genoeg aan het been waren. Da's de absolute basis.
Dat je goede reacties beloont staat daar verder ook los van, dat geldt altijd, ook in omgang en andere vormen van trainen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:22

IndezzW schreef:
Dat is ook zo, hangt ook wel een beetje af van de beenlengte van de ruiter.

Daar kan ik me idd wel wat bij voorstellen.
Helaas was de motivatie van veel ruiters niet veel meer dan 'er zit zo'n blokje op een rubber laars'. -O-
Begrijp me niet verkeerd, hoog of laag is ieders eigen keuze, maar denk er dan iig bewust over na waarom je hem waar plaatst. Enfin, da's een andere discussie verder.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:28

Urielle schreef:
Maar dan nog moet je op het moment van de overgang consequent zijn. Als je ze dan gaat laten slabakken worden ze ook alleen maar trager van het schakelwerk. Naar voren is gewoon altijd zonder discussie, zonder nadenken naar voren. Vind ik echt heel belangrijk. Eigenlijk bijna altijd als ik rijtechnische problemen heb en ik ga het helemaal op de basis herleiden kom ik er altijd bij uit dat ze op dat moment gewoon niet scherp genoeg aan het been waren. Da's de absolute basis.
Dat je goede reacties beloont staat daar verder ook los van, dat geldt altijd, ook in omgang en andere vormen van trainen.

Dat merk ik nu ook met rijden. Als ik de eerste 20 minuten niet direct vlug vlug door wil naar het nageven, en eerst rustig ga controleren of hij de basis eigenlijk nog wel doet, heb ik daarna een veel fijner paard om te rijden. :)
Bij Acadamy Bartels kun je het tijdens de clinics ook goed zien. Grand Prix paard of niet, constant die basis blijven controleren.

Oja, is de nieuwsredactie rel inmiddels overgeslagen naar de bezwarencommisie???? :+

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:23

Lante schreef:
IndezzW: corrigeren vind ik net zo goed een vorm van straffen; je geeft een negatieve prikkel aan je paard waarmee je duidelijk wilt maken dat het moet gehoorzamen. Ik heb ook hele flegmatieke paarden aangereden, maar met het rijden van overgangen en schijnovergangen, inderdaad corrigeren en vooral daarna belonen op het juiste moment is het bij allemaal goed gekomen. Maar goed, die van jou zal wel heel veel moeilijker zijn... ;)

Ik weet niet of je dit spottend bedoelde of niet, maar dan is die van mij zeker veel moeilijker. Denk je niet dat ik ook op het idee was gekomen om overgangen en schijnovergangen te rijden. En hij is al veel vlotter geworden. Constant voorwaarts neerwaarts lopen is geen probleem, zijgangen ook niet, maar bijvoorbeeld een middendraf wel. Je mag er anders wel een keer op rijden hoor :Y)