"Keuren mag, kosten koper" ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:19

Wanted2003 schreef:
Urielle,ik denk dat er op dit moment toch iets meer paarden zijn dan kopers.

Ik heb zelf ook niks in de verkoop staan nu gelukkig.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:21

klinisch kan ik nog begrijpen. Dat is 75 euro? Dat is nog te doen.

Maar op foto's zou ik er niet aan beginnen.

Er zijn tegenwoordig een hoop paarden met op en aanmerkingen dus ik laat het dier wat ik ga kopen zoiezo keuren op foto's of hij moet recent al gekeurd zijn. Maar dan laat ik even goed de foto's nakijken.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:27

Nee inderdaad! Maar ik begrijp ook de logica langs 2 kanten. Wij hadden 1 van onze paarden helemaal laten keuren en 2 maanden laten kwamen er kopers die een gloednieuwe keuring wouden en vonden dat dat sowieso kosten verkoper was. Dat ging er toch wel wat over vond ik! Maar ik ga er wel mee akkoord dat als een paard wordt afgekeurd de kosten voor verkoper zijn. welke problemen je daarwel bij kan hebben is dat niet voor iedereen dezelfde normen qua goedkeuring gehanteerd worden. Een dierenarts kan een 2 of een 3 geven en zeggen: volledig goedgekeurd, terwijl de koper misschien enkel een perfect rapport wil... Tja wie draait er dan op?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:28

Urielle schreef:
Als ik een paard verkoop en hij heeft in jaren geen pas kreupel gelopen, waarom zou ik dan keuringskosten moeten gaan betalen?

Omdat jij weet dat je paard goedgekeurd zal worden, kwestie van vertrouwen. Jij weet toch al dat je geen kosten hoeft te verwachten?

En omdat de koper jou niet kent, ook een kwestie van vertrouwen. Of moet hij jou op je mooie ogen vertrouwen dat dat paard niks mankeert? En hij wilt wel keuren, maar niet onnodig geld uitgeven..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:33

Karennnn schreef:
Nee inderdaad! Maar ik begrijp ook de logica langs 2 kanten. Wij hadden 1 van onze paarden helemaal laten keuren en 2 maanden laten kwamen er kopers die een gloednieuwe keuring wouden en vonden dat dat sowieso kosten verkoper was. Dat ging er toch wel wat over vond ik! Maar ik ga er wel mee akkoord dat als een paard wordt afgekeurd de kosten voor verkoper zijn. welke problemen je daarwel bij kan hebben is dat niet voor iedereen dezelfde normen qua goedkeuring gehanteerd worden. Een dierenarts kan een 2 of een 3 geven en zeggen: volledig goedgekeurd, terwijl de koper misschien enkel een perfect rapport wil... Tja wie draait er dan op?

Daarom moet je dat van te voren afspreken.

Als ik een paard koop. En hij word wel goed gekeurd maar met een bemerking dan laat ik hem staan.
Dus ik spreek van te voren duidelijk af dat als het paard wel goed gekeurd word maar een bemerking heeft ik ook van de koop afzie.
Ik wil gewoon een gezond paard zonder op of aan merkingen. En als verkoper dat niet wil prima, maar dan zoek ik wel verder.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:39

Vind het niet meer dan vanzelfs spreekend dat, als het paard afgekeurd word de kosten voor de verkoper zijn!

Heb in 2008 mijn paard 2 x laten keuren, en moest allebij de keuringen zelf betalen waar ik dus niet op zat te wachten, want mijn paard mankeerde niks, helaas was de veearts zo slim, om haar been te verdraaien en mevrouw liep kreupel weg.. dag geld..

2 dagen later laten keuren en hij is 100%

Heb mijn huidige paard ook kl en rontg laten keuren ben blij dat ik dat gedaan heb :j

Heb in de zomer wel 60 paarden gezien, heb er in totaal 4 laten keuren alle 4 afgekeurt, dus dan zou ik al 2000 euro kwijt zijn aan de kosten voor een paard wat niet eens van mij is, en afgekeurd is.. nee dankje ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:40

KarinvdM schreef:
Ik zou met die regeling niet akkoord gaan.
Dan is het voor mij heel simpel, dan zoek ik wel verder naar een ander paard.
Ik denk er precies ook zo over.
Als verkoper weet je als het goed is of je paard gezond is en als je denkt dat hij dat is dan lijkt me kosten van een eventuele afkeuring betalen geen probleem.

Ik heb al verkoper slechts 1x meegemaakt dat een paard afgekeurd werd en dat bleek later een fout van de dierenarts te zijn. Als koper heb ik echter wel meer dan 10 paarden gehad die volgens de eigenaar goed waren maar toch echt afgekeurd werden. Dan was ik mooi 5000 euro kwijt geweest aan niets.
Geen haar op mijn hoofd die dat ook maar overweegt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:42

Hoe weet je dat nu Chubby? Een paard kan klinisch goed zijn, tien jaar lang nog geen pas gestruikeld en ineens hoor je dat ie op de foto een chipje heeft. Een paard kan klinisch goed zijn maar de buigproef kan verkeerd uitgevoerd worden waardoor hij er niet goed uitkomt. Een paard kan zich op de trailer richting kliniek blesseren. Een paard kan er minder uitkomen omdat hij net op nieuwe ijzers staat, gevoelige zolen heeft, op de geboden ondergrond niet durft te lopen...

Dan sta je als verkoper mooi te kijken, op zijn best is alleen de reputatie van je paard voorgoed naar de maan, terwijl je zelf al jaren met plezier en zonder probleem met het beest rijdt..

Nog iets leuks trouwens: ik heb zelf ooit een paard teruggekregen met de mededeling dat ie niet goedgekeurd was, en waarvan de rug op een week tijd compleet naar zijn grootje was gereden. Peerd kwam op drie benen terug en heeft 9 maanden DA-kosten en stalgeld gekost die ik er dus nooit meer uithaalde. Paard is uiteindelijk zwaar onder de prijs weggegaan, want weer op conditie trainen kostte meer dan hij op ging brengen. Keuringskosten terug? Een shot onder hun hol konden ze krijgen! Er gaat er dus ook nooit meer een weg op proef, dat begrijp je.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:44

Wat ik zelf altijd afspreek bij aan of verkoop, de eigenaar na de keuring betaalt de rekening.
Dus bij goedkeuring is de koper na de keuring de eigenaar: koper betaalt de kosten.
Bij afkeuring gaat het dier weer mee met de verkoper, hij blijft eigenaar en betaalt dus de kosten.

Wil een verkoper dat niet? Op naar het volgende dier want er is genoeg te koop.

Verder als ik een naar mijn idee gezond dier verkoop, bied ik zelf al aan dat het dier gekeurd mag worden onder deze voorwaarden. Ik neem zelfs in het verkoop contract op als een koper een keuring niet noodzakelijk vindt. Maar ik adviseer het wel altijd.

[edit]Zowel bij aan als verkoop ben ik er altijd bij en een dier gaat het erf niet af zonder betaald te zijn. Geen gezeur met op proef of keuren na een week.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:47

Urielle schreef:
Nog iets leuks trouwens: ik heb zelf ooit een paard teruggekregen met de mededeling dat ie niet goedgekeurd was, en waarvan de rug op een week tijd compleet naar zijn grootje was gereden. Peerd kwam op drie benen terug en heeft 9 maanden DA-kosten en stalgeld gekost die ik er dus nooit meer uithaalde. Paard is uiteindelijk zwaar onder de prijs weggegaan, want weer op conditie trainen kostte meer dan hij op ging brengen. Keuringskosten terug? Een shot onder hun hol konden ze krijgen! Er gaat er dus ook nooit meer een weg op proef, dat begrijp je.
Maar juist dan kun je door te keuren een hoop gezeur voorkomen. Je laat hem keuren en dan gaat hij naar de nieuwe eigenaar en heb je op papier staan dat hij gezond was bij vertrek.

Mijn paarden gaan het erf niet af zonder keuring omdat ik achteraf geen gezeur wil hebben.

Urielle

Re: "Keuren mag, kosten koper" ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:51

Ja en dan Katja? Hij is gezond weggegaan, mag ik even 18 keer 50 Euro DA-kosten, 150 Euro medicatie en 9 keer 300 Euro stalgeld vangen? Of mensen verplichten het paard te kopen aangezien het paard niks meer waard is voor de verkoop nu? Volgens mij heb je geen poot om op te staan zolang hij niet echt verkocht is.. :\

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:53

Zolang ze niet verkocht zijn laat ik ze niet van het erf af. Maar als ze verkocht zijn en ze worden dat stuk gereden dan heb ik in ieder geval niet het getouwtrek dat het beestje bij verkoop niet gezond was.
Wil een paard dan best terugnemen maar wel voor een hele andere prijs.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:54

Ik zou ook nooit een paard mee op proef geven. Juist omdat soort gekkigheid te voorkomen.
Keuren bij aankoop. Kopen of laten staan en dan achteraf niet meer zeuren.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:59

De afspraak die ik altijd maak (en met mij denk ik de meeste) is dat als het paard goedgekeurd wordt de kosten voor de koper zijn en bij afkeuring de kosten voor de verkoper!!

Lijkt mij ook vrij logisch, anders kun je als koper als snel een hoop geld kwijt zijn zonder dat je uberhaupt een paard hebt!

En gaan mensen niet akkoord met bovenstaande, dan ga ik wel op zoek naar een ander paard ;) Vaak zit hier dan ook meer achter....

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:02

Het spijt me zeer, maar met alle ervaring die ik heb met paarden weet ikm dat ik nooit, maar dan ook nooit een paard zou kopen puur en alleen op een klinische keuring. Ook al heeft die nog nooit geen pas gekreupeld.
Ongeveer 3 jaar geleden wilde wij, een toen 4 jarig paard, kopen. Het dier kwam vlekkeloos door de klinische keuring, maar op de foto bleek een 3 voor het straalbeen. Allemaal goed en aardig, maar als we die foto's niet hadden laten maken had ik waarschijnlijk over een paar jaar gezeten met een paard die eeuwig en altijd kreupel is. En dan zijn wij zo gek met die dieren, dat we niet zo snel beslissen dat die maar weg moet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:04

al koop ik voor 2000 euro een paard dan wil ik hem nog op foto's hebben. Ik wil gewoon zeker weten dat ik een gezond paard koop.

komt misschien ook omdat ik een merrie wil hebben waar een veulen uit te fokken is. Ik ga niet fokken met een merrie waarvan ik niet zeker weet of ze gezond is....

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:04

Ik dacht dat het een juridisch gegeven was, dat als bij afkeuring de verkoper een deel van de kosten heeft betaald of helemaal, deze dus verplicht is dit te melden aan de volgende potentiele kopers.... Daarom denk ik dat er een aantal stallen niet aan begint betalen bij afkeuring. Ik heb zelf regelmatig paarden te koop staan, ik laat ze meestal zelf al keuren voor ik ze zelf aankoop, en ik weet wat ik ermee doe, dus dan is een keuring voor mij al geen enkel probleem, en zowieso betaal ik de helft van een gehele keuring (met foto's dus) bij afkeuring. Bij eigen fok, weet ik ook wat de dieren zoal gedaan hebben, en aangezien ik heel zorgvuldig kijk voordat ik fok, loop ik ook geen risico's. Fijn voor de koper, en fijn voor mij, en ik raad zelfs iedereen een keuring aan, als ik geen recente keuring heb om te overleggen!
Ik vind het niet meer dan fair naar de koper toe, om deze naast de teleurstelling dat het "droom" paard bv af word gekeurd, op zijn minst aan de kosten bij te dragen!
maar das maar mijn idee erover....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:06

Tja, dan heb ik altijd geluk gehad. Zelfs Wrangler die ik echt voor een spotprijsje op de kop heb getikt en volgens alle omstanders dan nooit in orde kon zijn voor dat geld, kwam met een tien en een griffel door de latere rontgenologische keuring.
Maar ik denk dat jij wellicht ook in een hogere prijsklasse aanschaft Wanted?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:09

Ik denk helemaal niet dat de prijs relevant is. Of je nou voor € 20.000,- of voor € 2.000,- een paard koopt, ik ga geen paard kopen 'op de gok'. Als je al zo'n aanschaf doet, kan die paar honderd euro er ook wel bij. Krijg je achteraf nooit gezeik. Je weet wat je koopt of verkoopt.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:11

Ik heb zelf mee gemaakt (bij de eigenaar van het paard wat ik nu rijd) dat een paard goed gekeurd was voor de sport. Ze wilde het dier kopen maar de foto's voor de zekerheid na laten kijken door eigen dierenarts. Deze dierenarts vond de keuring veel te mild en heeft haar zwaar afgekeurd zeker voor de sport.

Dus een paard wat al gekeurd is zegt ook niet alles.

Ik zou altijd na laten keuren of in elk geval de foto's na laten kijken door iemand waar ik zelf vertrouwen in heb.

wanted zo denk ik er inderdaad ook over. Liever 500 euro extra bij de keuring als achteraf een hoop da kosten en een paard waar je misschien niks aan hebt.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:17

ik heb mijn paard alleen klinisch laten keuren, vond ik wel genoeg, ik ga toch niet de sport in.
Nu werd hij gewoon op kosten van de verkopende partij gekeurd, maar bij andere paarden waar ik heb gekeken deden de verkopers vaak moeilijk.
Ik ga geen geld neerleggen voor een afgekeurd paard hoor, straks loop ik er 5 tegen het lijf, ben ik 500 euro lichter, nee bedankt, dan op naar het volgende paard.
(foto's heb ik geen ervaring mee, dus dat terzijde)

Mer1980
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:46

Ik ben dan de verkopende partij en heb er 2 in de verkoop, volgende week woensdag laat ik ze preventief volledig rontgenologisch keuren. Mocht een potentiele koper dat opnieuw willen doen zijn de kosten zowieso voor de koper. Ik heb er dan al ruim E500,- tegenaan gegooid. Klinisch is ene ander verhaal. Dat kan per dag verschillen al zou ik niet zomaar iedere veearts aan mijn paard willen laten trekken. Op proef heb ik nu 2 X gedaan, met 2 X ellende. de eerste keer kreeg o=ik mijn paard zwaar geblesseerd terug en de 2e X mocht ik mijn paard weer ophalen omdat ze vals zou zijn. Later bleek dat ze mijn paard toch te groot vonden en ik heb dus de aanbetaling gehouden. Ze was immers helemaal niet vals want ik ben er gewoon op een dag heengereden en heb ze gevraagd het te laten zien wat ze deed. Helemaal niets dus....

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:28

Mer1980 schreef:
Op proef heb ik nu 2 X gedaan, met 2 X ellende. de eerste keer kreeg o=ik mijn paard zwaar geblesseerd terug en de 2e X mocht ik mijn paard weer ophalen omdat ze vals zou zijn. Later bleek dat ze mijn paard toch te groot vonden en ik heb dus de aanbetaling gehouden. Ze was immers helemaal niet vals want ik ben er gewoon op een dag heengereden en heb ze gevraagd het te laten zien wat ze deed. Helemaal niets dus....

Inderdaad, dat doen wij ook nooit! maar verder wil ik er indien mogelijk ook bijzijn als mijn eigen paard gekeurd wordt door mogelijke kopers.
Enkele jaren terug verkochten we zo een pony die de krachtproef had gewonnen (ik had toen 2 zeergelijkende pony's) meneer dacht pony A gekocht te hebben, maar had pony B gekocht (pony A was immers niet gestart in de krachtproef en hij dacht dat ik maar 1 pony had, bleek later)
Toen bij de keuring zijn dierenarts de pony herkende, kregen we de melding dat de pony al bij de buigproef onzettend mankte. Ik kon dit niet geloven, want was nog niet zolang geleden gebeurt en helemaal goed. Dus wij stelden voor een klinische + rontg keuring op onze kosten bij afkeuring.
Maar meneer ging niet akkoord en blablabla want wij verkochten een manke pony en waren niet meer te vertrouwen... Toen de pony een maand later verkocht werd is hij helemaal vanbinnen en vanbuiten gekeurd en was hij 100% inorde. Wat mensen allemaal niet doen om onder de verkoop uit te komen! Maar ja wat kan je dan als verkoper doen. Wij hadden een contract, maar hij had een 'dierenartsbewijs'.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:29

Bij goedkeuring kosten koper, bij afkeuring kosten verkoper. Is meestal zo.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:38

Tja, daarom ben ik voorstander om als verkoper het paard helemaal te laten keuren en die rapporten voor te leggen aan de koper. Wil hij nog een extra keuring moet hij die zelf maar betalen.
Het is ook kostelijk voor een verkoper om de hele tijd keuringen te betalen voor mensen die je paard niet kopen, er zijn altijd van die mensen bij die een paard laten keuren zonder zeker te zijn of het wel een paard voor hun is.
Daarom vind ik ook dat je pas een paard laat keuren als je helemaal overtuigd bent (dus bij 2 of 3de bezichtiging of als je er al een paar keer op hebt gereden en de klik er is)