Hulp gevraagd: Tinker met accuut (ernstig) gedragsprobleem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Re: Hulp gevraagd: Tinker met accuut (ernstig) gedragsprobleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:10

Goed dat je op komt voor dit paard, het is inderdaad niet je eigen paard. Hopelijk doet de eigenaresse er iets mee ! Ik ben het voor de volledige 100 % met Tinkerlady eens.

Eefste

Re: Hulp gevraagd: Tinker met accuut (ernstig) gedragsprobleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:16

Veel mensen denken dat het misschien toch met het 23 uur per dag op stal staan te maken heeft..
Nogmaals, nog geen 2 km van de huidige stal is een stal waar ze nu al 24-7 op het land kunnen staan. De eigenaresse zou het voor een paar maandjes kunnen proberen. (bv komende winter, want ze gaan nu toch t land op) er zijn wat stallen vrij. (is trouwens n hele rustige stal)

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:06

_Diesel schreef:
Wij staan voor alles open, en als iemand hier kritiek heeft op hoe er met hem omgegaan wordt, of hoe hij wordt gehuisvest of weet ik wat: helemaal prima. Maar dan puur en alleen onderbouwde kritiek waar we wat mee kunnen en geen afzeikreacties.... Alvast heel erg bedankt.

@diesel je geeft in je begintopic bovenstaande aan, en praat dus in de 'we' vorm. Jullie zijn beide op zoek naar een verklaring of liever oplossing voor deze tinker, eigenaresse en jij. Scherm dan later niet met dat je geen invloed hebt op huisvesting en zaken die in alle adviezen van reagerende bokkers terugkomen. Dat lijkt erg ontkennend. Aan jou de taak om de eigenaresse hiervan te overtuigen, en dan hebben jullie beiden, maar bovenal de tinker in kwestie straks weer plezier in 't leven, in 't werk en met elkaar.

Werk aan de winkel dus, wil dit lieve dier straks niet afgevoerd worden naar handelstal of erger nog slacht |( met de status onhandelbaar. Ik heb dat net even te vaak gehoord en gezien....en dan refereer ik wederom aan mijn onderschrift....

Neem alle adviezen ter harte, leg ze voor aan de eigenaresse en hopelijk kunnen jullie voor deze tinker het tij (tijdig) keren!
Maak het lente...nu kan het, met een bontsnoet heerlijk tussen de paardenbloemen en het groen!

Heel veel succes samen.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:41

Ik vraag me af, wordt het paard uit zijn box gehaald om te poetsen en op te zadelen of wordt dit ook in zijn box gedaan?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 22:13

@ Tinkerlady: ik heb dr dus echt niets over te zeggen hoor :? Er staat ook duidelijk in m'n beginpost dat ik het dier amper eens per week rijd, soms zelfs maanden helemaal niet. De laatste tijd was het toevallig iets vaker omdat mijn eigen pony kreupel is. Vandaar dat ik eens met de eigenaresse hierover overlegd heb, en haar heb voorgesteld hier eens info in te winnen. Dat vond ze een goed idee, dus vandaar dit topic. Ik heb alle adviezen doorgegeven, zelfs pb's doorgestuurd. Dan is het nu aan haar wat ze ermee doet. Ik heb helaas nog geen enkele reactie van haar ontvangen op de tips en de moeite die ik erin steek door hier alles uit te typen. De tinker is inmiddels apart gezet, ook daar heb ik helemaal niks over gehoord. Dus sorry hoor, maar invloed op z'n huisvesting heb ik absoluut niet, en het is ook nooit m'n bedoeling geweest dit zo over te laten komen. Zo'n heel verhaal typen is denk ik makkelijker in de we-vorm ofzo. Ik ben nog minder dan een vaste verzorger van hem, dus is het ook logisch dat ze zelf de beslissingen neemt.

@ Thirza: dit werd wel op stal gedaan, maar de laatste tijd al niet meer.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:05

zou het misschien kunnen zijn dat hij een soort teritorium heeft gemaakt. doordat er zoveel mensen ineens op zijn plekje zijn heeft hij misschien zoiets van dit is mijn plek dus wegwezen jij? ik heb dit meegemaakt met een paard op vakantie, er werd verteld ga dat paard maar doen en echt het was precies hetzelfde. ik werd aan mn lot overgelaten en ik heb het opgelost met wat lekkers toen kwam het paard uit zichzelf naar mij toe en heb ik hem beloond door wat te geven en alleen positief gedrag overdreven te belonen en negatief gedrag te negeren, zo was het ook niet meer leuk. bij dit paard was het puur een kwestie van aandacht. het was een manege paard en er kwamen ook veel mensen in zijn stal. ik heb echt geen idee of dit hetzelfde zou kunnen zijn maar baad het niet schaad het niet.

ik denk idd wel dat weidegang zou kunnen helpen, is hij iig zn ei kwijt. :)

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:22

Je zegt dat hij tot 2 keer toe in een duim beet, voeren jullie vaker snoepjes uit de hand, wellicht dat hij dat ook probeerde af te dwingen?
Komt hij met meer paarden in contact, kan me voor stellen dat hij het hoog in de bol krijgt van alleen een shetje, hij zal altijd "winnen" in een conflict en nooit op zijn plek gezet worden door een ander, en ook niet echt door jullie als ik het zo lees.
Een tumor denk ik dat je mag uitsluiten als het paard nooit agressie toont naar de shet, een tumor kan agressie oproepen, maar nooit alleen naar mensen :-)
Ik denk dat je eerder van een dominantie probleem mag uit gaan omdat je ook al aangaf dat het begon met sjaggie reageren en dit steeds erger werd. Op die manier heeft hij zich steeds een beetje meer kunnen permiteren en weet zich nu met zijn "baas zijn" geen raad. Consequent zijn en grondwerk kan een stap in de juiste richting zijn.
succes

missmarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:42

Ik ben het ook met Tinkerlady eens.
De shet weghalen lijkt mij niet de goede oplossing, je straft het paard hier op een negatieve manier mee en zal het probleem misschien nog wel erger maken. Misschien is er inderdaad iets gebeurd in die stal wat niet meer te traceren is. misschien is het een optie om het paard samen met de shet in een andere stal te zetten zodat het paard uit de stal is waar de eventuele (voor het paard) tragische gebeuren is gebeurd.
Door het gedrag van het paard is de relatie tussen eigenaresse en paard ook verslechterd en is de eigenaresse geen goede leider meer vanwege haar angst. Grondwerk is hier de oplossing. Het paard geeft dmv zijn gedrag aan dat hem iets dwars zit. Het paard doet jou niet opzettelijk pijn! Hij geeft een noodkreet: Luister eens naar mij!
Door middel van grondwerk (niet aan een longeerlijn maar gewoon helemaal los) leer je het paard kennen en met hem te communiceren, als je hier niet of nauwelijks verstand van hebt is het verstandig om een workshop te volgen of wekelijks lessen met hem te nemen, want als je niet goed weet waar je mee bezig bent "verpruts" je de band met je paard alleen maar.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik wens jullie er veel succes mee.
Nog 1 tip: het gedrag van een paard is altijd af te leiden uit de handelingen van de mens. hieruit kun je afleiden dat het paard niet de schuldige is van zijn gedrag.