Te zwaar voor paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:47

Er zijn belgen die zelf tegen de 900/1000 kilo wegen, dan is 120 kilo 12 %, dus volgens het boekje zou het dan wel mogen.... Ik denk dat je dan gewoon moet kijken naar het paard.

Maar boven de 80 kilo niet rijden.... dan kan denk ik 25 % van bokt wel opstappen.... of juist niet meer eigenlijk... Wat al eerder gezegd is, mannen wegen dat vaak al sowieso of meer. Mijn man, slank/sportief, 1,80 lang weegt 83 kilo... De meeste mannen zullen hier dus wel boven zitten....
Nee, boven de 80 niet rijden vind ik onzin, maar stap dan idd niet meer op een slank gebouwd paard.

LADPR

Re: Te zwaar voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:49

Precies dan zouden heel veel springruiters ook in kunnen pakken, net als een flink aantal mannelijke dressuurruiter die op hoog niveau rijden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:52

80 kilo, zeg de springsport maar vaarwel. Daar blijft maar een handje mannen over.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:03

Ik heb een Halflinger van ca 1.43, als hij in sportconditie is weegt hij tegen de 400kg.
Ik hou voor mezelf een gewicht van maximaal 60kg aan inclusief zadel e.d.

Betekent wel dat ik nu na een blessure eerst weer 3 kg kwijt moet zien te raken voor dat ik er weer op mag en dat valt niet mee :(
Maar ik vind het anders echt te zwaar worden voor zo'n kleintje, ook al is hij dan best stevig. En je moet ergens een grens stellen, als je daar eenmaal over heen gaat, waar houdt het dan op? Regel is dat de meeste mensen met de jaren makkelijker dik worden en het er moeilijker af gaat.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:11

kazary schreef:
80 kilo, zeg de springsport maar vaarwel. Daar blijft maar een handje mannen over.

Helemaal waar, alleen zitten die wel op een flink paard en niet op een pony ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:17

Een paard van 600 kilo is dus 15% 90 kilo en 17% dus 102 en geloof me de meesten springruiters op internationaal niveau wegen wel minder of ergens daar tussen

Ik heb het gevoel dat veel mensen hier gewoon niet weten waar ze over praten of zich zelf goed praten :o

Rekenen rekenen en nog eens rekenen en kijken naar het type paard en het belangrijkste is eerlijk zijn

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:30

tita schreef:
Ik heb het gevoel dat veel mensen hier gewoon niet weten waar ze over praten of zich zelf goed praten :o

Geef eens een voorbeeld dan want ik zie niet waar jij dat ziet in dit topic?

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:39

Nja mijn pony is rond de 1,45 (iets kleiner vanwege ingezakte rug), en weeg zelf rond de 70 kilo. Hij is gelukkig niet zo rank dus het kan nog wel, als ik nog zwaarder word dan stap ik ook echt niet meer op :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:45

Ik denk ook wel dat het erg belangrijk is naar de bouw te kijken. Je hebt bijvoorbeeld van die friesjes met zo'n weke rug. Daar zou ik echt geen zwaarder persoon op willen zien zitten. Maar heeft het paard een korte en sterke rug is het toch al weer anders.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:23

kazary schreef:
kazary schreef:
Als 80 kilo niet meer mag dan kunnen er maar weinig mannen paardrijden. Dat je dan niet op een iele pony gaat zitten lijkt me logisch, maar een fjord of tinker of een kwpn paard niets mis mee.

Hmm heb je gelijk in..
Ik weeg nu 65 kilo, dus het klinkt dan ook snel zo zwaar..
maar 120 kilo is écht teveel, trouwens over springen gespoken.. Die paarden zijn goed getraind en hebben een goed spiergebruik..
Maakt ook weer verschil.. Ik heb een trekpaard, als hij 3 en begin met rijden wil ik er liever niet iemand boven de 80 kilo op zetten.. Omdat ie dus ongetraind is dan..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:36

Als je kijkt wie er zadelmak maakt is dat toch het meerendeel mannen. Dus ook die springpaarden waren ooit ongetraind en veel kans ingereden door een man. :)

Ik ben het er mee eens dat 100 snel teveel is. En 120 al helemaal.
Maar onder de 80 gaat gewoon bijna niet lukken.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:01

tita schreef:
Een paard van 600 kilo is dus 15% 90 kilo en 17% dus 102 en geloof me de meesten springruiters op internationaal niveau wegen wel minder of ergens daar tussen

Rekenen rekenen en nog eens rekenen en kijken naar het type paard en het belangrijkste is eerlijk zijn

Mee eens, maar 90 kilo is dus wel een stuk meer dan 80, en daar ging het mij maar even om... Dat kan dus best, maar bij het juiste paard.

Ook mee eens dat je eerlijk moet zijn, heb hier twee 3jarigen staan, tinkers, maar ga er zelf absoluut nog niet op. Heb voor mezelf een streefgewicht wanneer ik op hen zou mogen, en ben daar hard voor aan 't werk.
Vind zelf ook dat jonge paarden absoluut niet door zwaardere personen ingereden kunnen worden..., eerst maar eens lekker sterk worden en spiertjes kweken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:14

Maar een man van 1.92, die 85/90 kilo weegt is echt niet dik. Die zouden dan geen paarden zadelmak mogen maken?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:28

Hmmm, tja weet ik niet, ligt er bij mij dan weer erg aan wat voor 'n paard het is...

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:23

op zich zijn new forest ponies best sterk, maar toch denk ik niet dat het een goed idee is om daar mee verder te gaan als je niet denkt nog terug te komen op je oude gewicht.
Ik heb gewerkt met (geestelijk)gehandicapten en fjorden. Ik moet zeggen dat die mensen echt super zwaar waren, waardoor we met de fjorden door een loop stand moesten vanwaar die mensen via een plateau op het paard kwamen. Die paarden hadden daar echt niks van en liepen gewoon lekker hun rondjes met die mensen. Zelf vind ik haflingers heel leuk, tenminste als je ze goed opvoed want anders gaan ze hun kracht tegen je gebruiken (net als fjorden overigens, die zijn zo koppig).
Iig, wat ik wil zeggen is dat er best veel mogelijkheden zijn voor paardrijden als je iets meer weegt. Je hoeft daar echt geen dunnetje voor te zijn! Maar denk gewoon wel aan wat er bij je past, ook on the long run.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:57

LADPR schreef:
Precies dan zouden heel veel springruiters ook in kunnen pakken, net als een flink aantal mannelijke dressuurruiter die op hoog niveau rijden.

ik denk dat je niet echt hebt opgelet dan, haast alle subtopruiters zowel in de dressuur als met springen zijn supermager, logisch als je bedenkt dat ze dagelijks meerdere paarden te rijden hebben, zwaargewichten zie je echt niet aan de top.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:46

sjorsie schreef:
LADPR schreef:

ik denk dat je niet echt hebt opgelet dan, haast alle subtopruiters zowel in de dressuur als met springen zijn supermager, logisch als je bedenkt dat ze dagelijks meerdere paarden te rijden hebben, zwaargewichten zie je echt niet aan de top.

ehh Jan Tops? dat was echt geen dunne en die Belg die op Darco reed,ben ff zijn naam kwijt ,is ook geen dunne :+

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:49

@mirgino: gaan we nu uitzonderingen zoeken en die zitten niet op heel kleine paarden. Lijkt wel of hier allemaal smoezen en uitvluchten worden bedacht om wel met teveel gewicht op je paard/pony te gaan zitten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:51

sjorsie schreef:
@mirgino: gaan we nu uitzonderingen zoeken en die zitten niet op heel kleine paarden.

nee klopt ,maar zijn wel` zwaar`in de ogen van veel mensen.
maar ik stop al :D

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:09

Ik vind als iemand op hulp vraagt dat je echt niet zo kan reageren zeg. Dit is respectloos!

Maar hoe groot is hij dan nu?
En misschien heb je ook even een foto of hij wat sterker is gebouwd.
Vaak heb je welsh cob/ijslanders/fjorden/haflinger/kwpn enz die wat steviger en/of groter gebouwd zijn en ook wat meer kunnen dragen.

Succes!

@ Goodgirls: Dit kan prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:21

Beste Kimberley, 1.71 en 80 kilo wegen, en dan ook nog na een zwangerschap, is echt geen beletsel om te gaan paardrijden!!! Al vind ik de pony die nog volwassen moet worden, toch zowiezo al wat aan de kleine en lichte kant als ik dit zo lees.
Maar iemand met jouw postuur kan gemakkelijk op een wat groter dier van rond de 1.60, niks mis mee! En wie weet hoeveel pondjes er bij jou nog af zijn gegaan voor dat dier 3 jaar is.
Ik ben zelf ook niet altijd even licht geweest, zit nu rond de 72 kilo maar heb ook wel paarden ingereden toen ik 80 kg woog en er is nog geen enkel dier stuk gegaan ;)
Verder vind ik het tenenkrommend dat in dit topic dikkere mensen werden uitgemaakt voor tientonners, tanks en kolossen, het gaat potjandorie om MENSEN en niet om plaatstalen voorwerpen. Erg respectloos maar goed ik ben niet de enige die dat vindt.
Overigens heb ik zelf ook wel gemerkt dat rijden gemakkelijker gaat als je wat kilo's kunt dumpen maar dat lukt nou eenmaal niet altijd en even makkelijk. En dan moet je gewoon naar de bouw van een paard kijken en de kracht die het dier heeft.
Verder helpt het uitstekend dat, als je de tijd hebt, naast het paardrijden nog wat aan een andere sport te doen, voor je souplesse en conditie en dan is het vaak ook gemakkelijker om op een gezond gewicht te blijven maar hee, we zijn volwassenen met elkaar en ik ging van sommige posts hier echt over mijn nek!!!! :(

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:35

volgens mij was er maar 1 iemand in dit topic die woorden als tank en tientonner een normale aanduiding vond voor zwaardere mensen. het is nu al 10 keer gezegd dat niemand anders dit normaal vind en volgensmij kan je dit soort ondoordachte opmerkingen beter gewoon negeren.

De rest geeft alleen een rekenhulp en advieseerd de TS om eerlijk naar zichzelf en het paard te kijken(en hoe die zich nu ontwikkeld).
Voor je paard maakt het trouwens niet uit of het door zwangerschap van een kind of zwangerschap van een kratje bier gaat, 80kilo is 80 kilo. En je moet per paard/pony bekijken of het eerlijk is dat hij dit moet dragen natuurlijk. (imo is 80 kilo ook nog niet zoveel rond de 100 en daarboven begin ik wel te twijfelen, dan moet je denk ik echt voor een flink paard gaan of gewoon (nog) niet gaan rijden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:37

Als je 80 kg weegt door kratjes bier, zul je vast ook 80 kg blijven wegen, Liedje. Maar na een zwangerschap vallen de meeste vrouwen daarna nog wel heel wat kilo's af.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:44

Lang niet alle vrouwen raken dat gewicht weer (makkelijk) kwijt volgens mij. Maar als je paard het niet aankan moet je in zo'n geval toch even wachten tot het gewicht er weer af is. Dat is imo eerlijker naar je paardje.

Het gaat me er meer om dat het ik kan er niks aan doen word aangehaald om er maar gewoon op te springen terwijl het niet eerlijk is naar je paard. Het maakt voor je paard echt niet uit waarom je zoveel weegt. Als hij het niet kan dragen kan hij het niet dragen natuurlijk. Maar met 80 kilo zijn er natuurlijk zat paarden die dat makkelijk kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:45

Ach een groot paard kan makkelijk iemand van 80 kg dragen. Met een pony heb ik mijn bedenkingen.