Mijn paard verveeld zich wat moet ik eraan doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Re: Mijn paard verveeld zich wat moet ik eraan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:59

Ik vind dat er inderdaad ook een beetje overdreven wordt gedaan over de shetjes. Als de hoefsmid toch al komt, kan die gelijk even je shet doen, en verder vragen ze echt weinig verzorging. Af en toe even wandelen en poetsen om een band met het beestje te krijgen, en dat moet je zelf ook leuk vinden als je van paarden houdt.

De shet is dan echt wel wat meer dan een stukje interieur hoor, het is het maatje voor je paard! En andersom ook, je paard is het maatje van je shet! En als je dan toch nog bang bent dat de shet te weinig aandacht krijgt zoek je er een lief verzorgertje voor.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:24

Op de site van divoza staat een bal voor paardjes
Moet je even bij stal en weidegang kijken > stal ondeugden,
daar staat ie ergens tussen, een groene bal met appelgeur :D

Maar t leukste voor je paardje is natuurlijk een maatje..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:10

Waarom zou een shet aandacht NODIG hebben?
Als de shet gezelschap heeft (en als je hem neemt als gezelschapspony lijkt me dat wel)een goede verzorging krijgt en je hem verder weinig aankijkt heeft zo'n ding ook een prima leven. Net of paarden in zijn algemeenheid perse aandacht van mensen nodig hebben.

En ja, een shet kost ook geld en je zult er gewoon goed voor moeten zorgen.

Enige kanttekening die ik bij een shet wil paatsen. Let op met het gras. Ze zijn niet echt geschikt voor volle weides (als ze niet dragende zijn) en besteed extra aandacht aan je omheining.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:09

Misschien zo'n bal in haar stal hangen? xD Wij hebben ook een paar paarden die bijten ook overal in als ze zich vervelen en die hebben zo'n een speciale bal in hun stal hangen met een touw.. Daar spelen ze dan mee. Ik weet alleen helaas niet hoe het heet. Misschien is dat een oplossing? (Dat kan je vast wel bij een paardenzaak kopen xD)

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:55

pol013
ik vind je reactie niet echt terecht,
tuurlijk heeft een Shetlander (net als elk ander paardenras) aandacht nodig.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:01

Misschien tijdelijk ergens anders in persion plaatsen, waar ze met meerdere paarden op het land kan, tot de anderen er bij komen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:12

Ik ben het met Pol013 eens...
Een shet hoeft niet veel aandacht, eens in de paar dagen een borstel er overheen en hoefjes dagelijks checken is al zat..
Verder hebben ze elkaar hoor, denk je dat een shet van die -Wat zal het zijn?- 3 uur aandacht die het dan mist ongelukkig word?
Nee daar geloof ik niet in..

Wat wél zo is is dat ook een shet ingeent moet worden, ontwormt moet worden en bekapt moet worden en ook nog eens ziek kan worden..
Ik zou gewoon kijken voor iemand die bij je in de wei wil.
Desnoods een gepensioneerd paard/pony met een kwaaltje als bijv arthrose.
Jij draagt gewoon zorg voor het beestje en de eigenaars betalen de kosten voor het dier.
Daar zou ik als eigenaar dolblij mee zijn, dat mijn paard dan zo'n plekje zou hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:07

NatasjaECA schreef:
pol013

onzin!
Een kudde paarden houden elkaar prima gezelschap. Zelfs 1 paard is genoeg
1 paard alleen is zielig, een jong paard alleen is imo misdadig, omdat hij dan niet sociaal kan worden. Dat hoort bij de opvoeding.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:18

Die paarden hebben ons echt niet nodig hoor. Als ze elkaar maar hebben. Dat een paard/shet het daarnaast ook leuk kán vinden samen met een mens staat daar los van.
Dat is geen mening die ik bewaar voor alleen shetlanders.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:33

Ik vind het goed dat je hier om een oplossing vraagt en het niet terecht dat je zo wordt afgekraakt, je wilt zo te zien het beste voor je paard en vraagt om tips, ik denk dat je zelf nu ook wel snapt dat een weidemaatje goed is voor je paard, hoe je dat doet maakt niet uit, er zijn ook zat mensen die voor hun oude of ongeschiktrijpaard een weidemaatje zoeken. succes!

ik vind wel dat als je het ene paard aandacht geeft dat je ook het andere paard aandacht moet geven, dus niet alleen 1 specifiek paard, maar beiden! :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:02

Laurabyoux schreef:
Ik vind het goed dat je hier om een oplossing vraagt en het niet terecht dat je zo wordt afgekraakt, je wilt zo te zien het beste voor je paard en vraagt om tips, ik denk dat je zelf nu ook wel snapt dat een weidemaatje goed is voor je paard

Toch vind ik die vraag net zo over komen als
'hoe krijg ik mijn paard dikker, maar hooi heb ik niet'
- je kan van alles voeren en wsl zal hij het overleven, maar gezond voor het paard is het niet, omdat hooi nu eenmaal de basis is!

Tuurlijk wil niemand afgekraakt worden.
Echter als je aan een paard begint moet je wel de basis kennen. Een paard kost geld!
Als je huidige plaats niet kan bieden wat een (jong!) paard nodig heeft, dan moet je hem maar tijdelijk verhuizen...

Juist een jong paard moet je goed opvoeden want zo'n dier kan zo maar 20 - 25 jaar oud worden. Als jij het paard geen goede opvoeding geeft kan het voor het paard slecht aflopen.
Je kan nooit zeggen dat het paard nooit bij je weggaat, soms kán je niet anders. Daarbij is een goede opvoeding ook fijn als je zelf al die jaren met dit paard mag gaan werken.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:43

NatasjaECA schreef:
pol013

zie jij bij paarden in natuur reservaten mensen dan ? af en toe iemand die de groep controleerd maar verder niet hoor.
zijn deze paardjes ook zielig want oh gut ze krijgen geen aandacht ?
mijn shetjes worden zelfs shagrijnig als ik een half uurtje aan het poetsen ben etc die zitten dr echt niet op te wachten hoor die blijven liever op de wei :P

daarbij moet je idd wel enten etc. en hoefjes na kijken ja dat vindt ik ook zo iets waarom elke dag hoefjes nakijken ?
mijn weide shetters check ik 1x in de week en mn buurmeisje checkt ze ook 1 maal die week.
ik heb eerlijk gezecht nog nooit hoefproblemen gehad omdat ze ze niet elke dag nakijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:09

*Wortels/snoepjes/appels enz enz verstoppen in haar stalletje?
*een vriendje erbij?
*veel in de wei/bak/paddock of misschien stapmolen zetten?
*zo'n speelding waar ze in kan bijten?
genoeg te bedenken, en zoek anders wat op in een boek of internet op vraag iets aan een expert.
meer kan ik er niet bedenken, veel suc6 ermee!!