Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
brigitta1987 schreef:PeelSlowly schreef:Ik vind het mooi dat jullie dat jullie dat zeggen brigitta en timilon. Wat ik het belangrijkst vind bij het afmaken van een paard is dat het paard daar zo min mogelijk onder lijdt. En soms is slacht die manier. Dat is eigenlijk een hele paardvriendelijke, zachtaardige afweging, al klinkt het niet zo.
En ik denk dat het wel relevant is voor de discussie om de reden die ik al eerder aangaf: vervang het woord slacht eens door 'in laten slapen'? Als je zegt "ik heb een paard gered van de slacht" klinkt het als een heldendaad, als je zegt "ik heb een paard gered van het in laten slapen" krijg ik een naar gevoel - er is toch zeker een reden dat een paard wordt ingeslapen? Terwijl dat voor een slachtpaard ook geldt. Daarom denk ik dat het niet verkeerd is als slachten uit de taboesfeer wordt gehaald al kan ik me héél goed voorstellen dat veel mensen hun maatje niet bij de buren op bord willen zien eindigen.
Dankjewel.
Met het dikgedrukte ben ik het alleen niet helemaal eens. Ik denk namelijk dat er sneller paarden bij de slacht zullen belanden die niks mankeren dan bij de dierenarts. Een dierenarts zal ook niet zomaar een paard in laten slapen, bij een slager is dat denk ik makkelijker. In die zin valt er dus ook meer te "redden" bij een slager dan bij een dierenarts.
TE5 schreef:Gut, als je paarden die af en toe omvallen niet van de slacht mag redden,
dan moeten zeker ook alle mensen met epilepsie maar een spuitje?
suleilitha schreef:Een paard wat niets mankeert gaat juist vaak niet naar de slacht. Je mag je handen dichtknijpen als je rond de 300 euro vangt, een paard voor het leven verkopen brengt meer op. Verder kan een paard voor het oog niks mankeren en fysiek helemaal dik in orde zijn maar je hebt ook nog paarden die gewoon kwa karakter zo moeilijk zijn dat het beter is om ze af te laten maken.
Jups, een paard wat zomaar omvalt is een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving, verder beschikt een paard niet over ratio dus verstand, dus een dier er mee in leven laten is niet tof.
Tavanta schreef:Nou dat gaat niet helemaal op, er lopen zat kuddes in nederland die speciaal voor de slacht zijn, of denk je dat ons paarden rookvlees alleen maar komt van aangeboden particuliere paarden die het niet meer helemaal goed doen?
Die kudde vorig jaar in friesland die uit het water gehaald werd is een "slacht kudde". Een fantastisch vrij leven in een echte kudde en dan na een paar jaar naar de slacht. Een leven wat een gemiddelde slachtkoe, -varken, -schaap of -lam niet krijgt, die worden zo snel mogelijk vetgemest en geslacht.
Ik kan niet zo goed tegen dat "o wat zielugheen paard moet naar de slacht" om vervolgens bij de Mac een hamburgertje weg te gaan schuiven....
Tavanta schreef:Nou dat gaat niet helemaal op, er lopen zat kuddes in nederland die speciaal voor de slacht zijn, of denk je dat ons paarden rookvlees alleen maar komt van aangeboden particuliere paarden die het niet meer helemaal goed doen?
Die kudde vorig jaar in friesland die uit het water gehaald werd is een "slacht kudde". Een fantastisch vrij leven in een echte kudde en dan na een paar jaar naar de slacht. Een leven wat een gemiddelde slachtkoe, -varken, -schaap of -lam niet krijgt, die worden zo snel mogelijk vetgemest en geslacht.
Ik kan niet zo goed tegen dat "o wat zielugheen paard moet naar de slacht" om vervolgens bij de Mac een hamburgertje weg te gaan schuiven....