Te vroeg startten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:27

flugeltje schreef:
Magiccc schreef:
beetje offtopic: ik word gefrustreerd van het "startten" met 2 T's :') dat is verleden tijdsvorm..
maar ik ben het wel helemaal met je eens. ik wil ook binnenkort gaan starten, heb er superveel zin in! maar het gaat nog niet goed genoeg vind ik, ik wil eerst volledige controle hebben over mijn paard voordat ik op wedstrijd ga. Ik kijk (volgens mij)objectief naar mijn rijkunsten :) het zou handig zijn als iedereen dat ook zou doen :o (niet dat ik nou zo'n voorbeeld voor iedereen ben :') )

ja idd..hoe kom ik daarbij..had ik helemaal niet door, voortaan zou ik starten schrijven :o
En ik schrijf het altijd zo. das het ergste nog en geen idee hoe ik erbij kom whaha

hahaha gekkert :+

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:37

FrankavdT schreef:
Ik snap dat je dat soms niet leuk vind dat er weer eentje vandoor gaat en je er zelf last van hebt, maar ik heb zoiets van: paarden moeten ervaring opdoen, hoe klaar ze thuis ook zijn. Een concoursterrein is altijd anders dan thuis of op de club. Ik kan er niet zo mee zitten dat er dan een keertje eentje voorbij vliegt. Moet zeggen dat ik hier in de buurt er niet zoveel voorbij "zie vliegen" die niet meer te sturen zijn. Maar het zomerseizoen begint weer bijna....

ja tuurlijk..en overigens heb ik er geen last van hoor als er een paard weg vliegt, mar dat mensen te snel gaan starten en dan mij overspoelen met hun frustratie over de slechte punten en thuis der paard afstraffen, dat vind ik wel irritant. Terwijl ze zelf niet goed rijden, fouten van het paard ligt 90% aan de ruiter :D

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:48

flugeltje schreef:
FrankavdT schreef:
Ik snap dat je dat soms niet leuk vind dat er weer eentje vandoor gaat en je er zelf last van hebt, maar ik heb zoiets van: paarden moeten ervaring opdoen, hoe klaar ze thuis ook zijn. Een concoursterrein is altijd anders dan thuis of op de club. Ik kan er niet zo mee zitten dat er dan een keertje eentje voorbij vliegt. Moet zeggen dat ik hier in de buurt er niet zoveel voorbij "zie vliegen" die niet meer te sturen zijn. Maar het zomerseizoen begint weer bijna....

ja tuurlijk..en overigens heb ik er geen last van hoor als er een paard weg vliegt, mar dat mensen te snel gaan starten en dan mij overspoelen met hun frustratie over de slechte punten en thuis der paard afstraffen, dat vind ik wel irritant. Terwijl ze zelf niet goed rijden, fouten van het paard ligt 90% aan de ruiter :D

Dat ben ik met je eens! Maar dat vind ik meer de luiheid van de ruiter zelf, het gebrek om serieus en op een fatsoenlijk manier een jong paard op te leiden. Meer van: "ach, hij zal het op wedstrijd ook wel goed doen, hij moet gewoon luisteren."

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:54

FrankavdT schreef:

ja tuurlijk..en overigens heb ik er geen last van hoor als er een paard weg vliegt, mar dat mensen te snel gaan starten en dan mij overspoelen met hun frustratie over de slechte punten en thuis der paard afstraffen, dat vind ik wel irritant. Terwijl ze zelf niet goed rijden, fouten van het paard ligt 90% aan de ruiter :D[/quote]

Dat ben ik met je eens! Maar dat vind ik meer de luiheid van de ruiter zelf, het gebrek om serieus en op een fatsoenlijk manier een jong paard op te leiden. Meer van: "ach, hij zal het op wedstrijd ook wel goed doen, hij moet gewoon luisteren."[/quote]

precies...dat bedoel ik, maar ook mensen met oudere paarden hebben die instelling

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:40

flugeltje schreef:
en dat bedoel ik met dit topic..als je steeds hele lage punten haalt, blijf je toch niet startten dan is je paard er idd niet klaar voor, blijf je dan toch gaan, word je zelf gefrustreerd en creeeren sommige gevaarlijke situaties. Dan zeggen sommige om te oefenen, maar dat moet toch niet ten koste van de veiligheid ?? Laat hem dan eerst eens wennen aan andere situaties..( er zijn weer uitzonderingen natuurlijk )

klopt. Sommige mensen die vol blijven houden dat hun paard moet wennen ipv dat ze zelf moeten leren rijden :+
Als je paard op ander terrein anders reageerd, hoef je met 99% van die paarden echt niet met érg slechte punten thuis te komen...
jury's in de B en zelfs in de L zien veel door de vingers als een paard moeilijk doet, mits de ruiter laat zien dat deze correct rijdt en dus geen vastzetten van de handen etc etc.. Kan die jury echt geen redelijke cijfers geven, terwijl de ruiter wel goed heeft corrigeerd zover dat kon, zal je dat als commentaar lezen...

Ik denk niet dat zo'n topic helpt, aangezien de cijfers hen ook niet wakker schut :P

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:46

flugeltje schreef:
ja oke..je kan allemaal weleens een x aan de race gaan, maar op die wedstrijd was het echt een B ruiter die der paard helemaal niet baas was en een loopje met haar nam

Sorry hoor, maar een paard wat voor het eerst op wedstrijd komt kan anders reageren als thuis en dat kan niemand voorzien. Wie zegt dat deze maar B-ruiter uberhaupt ooit nog zou willen starten als er door haar paard een meisje in het ziekenhuis ligt. Wat reedt het meisje zelf dan? Blijkbaar hoger nou volgens mij moet je pas op wedstrijd gaan volgens jullie als je je paard onder controle hebt kunne we dus ook van haar zegge dat ze dat niet heeft?

Geef niet continu de schuld aan maar B-ruiters, je bent het zelf ook ooit geweest.

happy2014

Re: Te vroeg startten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:50

nou...ben het totaal niet met je eens, ik ben zo'n ruiter namelijk. Ik ben zo'n twee jaar geleden voor het eerst op wedstrijd gegaan, terwijl ik wist dat ik er nog niet klaar voor was. En daarmee bedoel ik, in de punten rijden. Ik had mijn paard thuis ook nog niet voor elkaar, maar wilde gewoon heel graag een keertje starten. Puur voor de lol! vind het gewoon heel erg leuk. Ik kan heus wel sturen en niemand die er last van heeft, dus ik zie het probleem niet. Ik kwam de eerste keer ook met 167 en 171 thuis, niet echt superpunten dus. Ik heb nu pas de laatste drie wedstrijden winst gereden.. (en nee..daar heb ik geen 100 wedstrijden over gedaan omdat ik twee jaar geleden voor het eerst ben gestart, ga maar 3 a 4 keer per jaar. Heb dit jaar in de planning wel iets vaker te gaan..)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:57

barbara28 schreef:
nou...ben het totaal niet met je eens, ik ben zo'n ruiter namelijk. Ik ben zo'n twee jaar geleden voor het eerst op wedstrijd gegaan, terwijl ik wist dat ik er nog niet klaar voor was. En daarmee bedoel ik, in de punten rijden. Ik had mijn paard thuis ook nog niet voor elkaar, maar wilde gewoon heel graag een keertje starten. Puur voor de lol! vind het gewoon heel erg leuk. Ik kan heus wel sturen en niemand die er last van heeft, dus ik zie het probleem niet. knip

Ik kan me er niks bij voorstellen dat het leuk is, als je weet dat je nog geen goede punten kúnt halen...
Maar iederen is anders! :D
Wel is het belangrijk dat je zoals in jouw geval niemand last van je heeft. (al wordt dat nog wel eens onderschat en ook door hogere ruiters :o )

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:04

superwoman schreef:
barbara28 schreef:
nou...ben het totaal niet met je eens, ik ben zo'n ruiter namelijk. Ik ben zo'n twee jaar geleden voor het eerst op wedstrijd gegaan, terwijl ik wist dat ik er nog niet klaar voor was. En daarmee bedoel ik, in de punten rijden. Ik had mijn paard thuis ook nog niet voor elkaar, maar wilde gewoon heel graag een keertje starten. Puur voor de lol! vind het gewoon heel erg leuk. Ik kan heus wel sturen en niemand die er last van heeft, dus ik zie het probleem niet. knip

Ik kan me er niks bij voorstellen dat het leuk is, als je weet dat je nog geen goede punten kúnt halen...
Wel is het belangrijk dat je zoals in jouw geval niemand last van je heeft. (al wordt dat nog wel eens onderschat en ook door hogere ruiters :o )

Als je op wedstrijd gaat, krijg je commentaar van de jury, en daar kun je ook veel van leren! Ik ga binnenkort ook starten met mijn paard, ookal gaat de proef niet 100% vlekkeloos verlopen, kan ik je nu al zeggen. Voor mijn paard is het een leermoment om een proefje te lopen op een vreemde plaats en voor mij is het ook weer een ervaring rijker.
Waar ik het wel eens ben met jullie, is dat wanneer mensen slechte punten afreageren op hun paarden. Maar dat is toch de mens eigen. Altijd een ander de schuld geven..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:06

nou ik vond het hartstikke leuk hoor, zeker de leuke grote concoursen op bijvoorbeeld strand. Ging echt voor de sfeer. Wel moet ik eerlijk zeggen dat het leuker is nu ik met puntjes thuis kom. Als je geen punten kan rijden, wil natuurlijk niet zeggen dat je niet kan sturen. Ik erger me meer aan ruiters die denken dat ze de hele inrijdring voor zichzelf hebben. Die zijn misschien wel wedstrijdklaar, maar hebben schijt aan de rest, krijgen nog even uitgebreid les, gaan niet aan de kant, kennen de rijbaanregels niet, dat vind ik veel vervelender..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:19

Die zijn net zo vervelend en dat bedoelde ik ook met de 'hogere ruiters' ,barbara28. ;)

@mriinaa. Tuurlijk hoeft je proef niet vlekkenloos te verlopen, maar imo is een redelijke kans op winst of bijna winst toch wel een 'must'. Zeker in de B is het niet moeilijk om punten te halen als je paard redelijk loopt. Stress doet vaak veel met een ruiter en dus moet imo de ruiter redelijk kunnen rijden en als het paard nog onervaren is, dan is het soms vragen om problemen...
Bij een ervaren paard of iig en makkelijk paard is het alweer anders.

Op een wedstrijd gaat het altijd minder dan thuis!
Als je dus thuis al moeite heb,zou ik aanraden om nog even te wachten :o

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:30

Ik kan me er ook behoorlijk aan storen. Zeker nadat mijn paard een ander op haar kont had. Paard was toptaal niet onder controle en vloog alle kanten op. Amazone verkoos helaas de kont van mijn paard om te remmen in plaats van het naastgelegen hek.

Ik denk niet dat je hoge punten hoeft te rijden voor je een paard start. Ben zelf ook heel snel gegaan voor de ervaring.

Maar ik had wel controle, er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, maar ik kon haar wel bij me houden.

Van mij zouden ze iedereen wel eerst op het paard wat ze willen starten een bosritje moeten laten rijden. Ben je daar klaar voor dan kun je pas de ring in. :+ :+ :+

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:34

Ik vind het idd ook wel een erg gekleurd begin topic.
Ok, je hebt altijd mensen zonder verstand die zomaar wat aanmodderen en dat kan idd gevaarlijke toestanden veroorzaken.

Zelf neem ik mijn jonge paarden mee op concours van zodra ze een nette b proef thuis kunnen lopen. Ik start zowieso met jonge paarden enkel in de winter, omdat dan in Belgie de punten niet meetellen.

Waarom start ik zo 'vroeg', omdat ik paarden zoveel mogelijk wil laten ervaren. alles wat ze van jongsaf gewoon zijn is goed meegenomen. Verder bezie ik het als een extra training.

En ja ook ik vlieg dan wel eens half rodeo-achtig de inrijpiste door. en heb ook al benarder situaties meegemaakt. Maar hey het blijven paarden en vluchtdieren.

eentje die echt aan het stieren is tijdens het inrijden, blijf ik gewoon rijden tot hij ontspannen is. Doet hij dat en ik voel dat de pijp uit is, tja da kom ik de ring zelf niet in. Maar dan is de les wel geweest dat hij zich in die entourage leert ontspannen.

Maar ik heb er nu eentje die heel braaf is in de inrijpiste, maar ontzettend kliert tijdens de proef. juryhok niet voorbij willen, galop aanspringen met bijhorende show.
En ja twee weken geleden is het belletje gegaan. Ik heb toen gevraagd of ik mijn tijd mocht opgebruiken en dat werd toegestaan. heb toen gewoon rustig enkele oefeningen gedaan. volte express by juryhok, etc. En na een paar keer was het klaar en liet ze zich zien zoals ze anders was. Ok ik had geluk met de jury want die kwam zelf na mijn tijd even uit het hokje hangen en men merrie toespreken.
Dit weekend starten we nog eens, maar haar kennende voorspel ik nu geen problemen meer.

Maar nogmaals, als ik die kans met die merrie niet gekregen had, wat trouwens gekunnen had, dan had ook iedereen zoiets gehad van wat komt die nationale ruiter hier met zijn monster aanvangen.
en of je nu B bent of niet, dergelijke situaties komen voor en je kan niet alles voorspellen en soms moet je ook op de juiste moment kunnen ingrijpen, en ook dat is niet altijd mogelijk.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 17:59

daffie1986 schreef:
flugeltje schreef:
ja oke..je kan allemaal weleens een x aan de race gaan, maar op die wedstrijd was het echt een B ruiter die der paard helemaal niet baas was en een loopje met haar nam

Sorry hoor, maar een paard wat voor het eerst op wedstrijd komt kan anders reageren als thuis en dat kan niemand voorzien. Wie zegt dat deze maar B-ruiter uberhaupt ooit nog zou willen starten als er door haar paard een meisje in het ziekenhuis ligt. Wat reedt het meisje zelf dan? Blijkbaar hoger nou volgens mij moet je pas op wedstrijd gaan volgens jullie als je je paard onder controle hebt kunne we dus ook van haar zegge dat ze dat niet heeft?

Geef niet continu de schuld aan maar B-ruiters, je bent het zelf ook ooit geweest.

Ik rij zelf net L1, ik ben eerst 2x gestart om te oefenen, dat ging niet, toen hem doorgereden en nu heb ik hem onder controle..en goed ook..en wordt daar ook heel vriendelijk me beloond..vorige week 4 winst met 204 & 206 punten...daar heb je toch veel meer aan.

Dat meisje in het ziekenhuis rijd ook B hoor maar die stapte naar de ring toe over de straat en dus gleed het paard uit door de schrik met alle gevolgen van dien...

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 18:01

superwoman schreef:
barbara28 schreef:

Precies..helemaal mee eens

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 18:02

raket schreef:
Ik kan me er ook behoorlijk aan storen. Zeker nadat mijn paard een ander op haar kont had. Paard was toptaal niet onder controle en vloog alle kanten op. Amazone verkoos helaas de kont van mijn paard om te remmen in plaats van het naastgelegen hek.

Ik denk niet dat je hoge punten hoeft te rijden voor je een paard start. Ben zelf ook heel snel gegaan voor de ervaring.

Maar ik had wel controle, er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, maar ik kon haar wel bij me houden.

Van mij zouden ze iedereen wel eerst op het paard wat ze willen starten een bosritje moeten laten rijden. Ben je daar klaar voor dan kun je pas de ring in. :+ :+ :+

whahahaha

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:04

Paarden zijn dieren, geen machines dus 100% onder controle kan je ze nooit hebben. Zeker omdat ze kunnen schrikken, een ander paard niet aardig vinden etc. :)

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:07

ik dacht dat ik mijn paard goed voor elkaar had maar blijkbaar was mijn stress en de stress van de omgeving toch teveel voor haar terwijl ik nog expres goed had geoefend met pratende/roepende mensen langs de bak en rond rennende kinderen met een voetbal

was gelukkig wel een 'gewoon' eenmalig wedstrijdje toen, maar nu weet ik wel dat ik echt heel erg rustig moet blijven met rijden en zo leerde ik van mijn fout :+
ik wacht nu wel langer met wedstrijden rijden

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 18:23

DebjeDopje schreef:
ik dacht dat ik mijn paard goed voor elkaar had maar blijkbaar was mijn stress en de stress van de omgeving toch teveel voor haar terwijl ik nog expres goed had geoefend met pratende/roepende mensen langs de bak en rond rennende kinderen met een voetbal

was gelukkig wel een 'gewoon' eenmalig wedstrijdje toen, maar nu weet ik wel dat ik echt heel erg rustig moet blijven met rijden en zo leerde ik van mijn fout :+
ik wacht nu wel langer met wedstrijden rijden

nou dat vind ik nou een goed verhaal en idd met die zenuwen had ik ook last van en was mijn paard ook net een bommetje, maar nu ik hem echt voor elkaar heb zijn die zenuwen ook gelijk weg..

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:29

jaa en ik moet zeggen ik heb er alleen maar van geleerd ;)
hoewel ik op dit moment niet eens onderlinge wedstrijdjes rijd omdat ik er toen ook achter ben gekomen dat ze helemaal gek word als er iemand uit de bak gaat... ja daar had ik toen niet aan gedacht om dat te gaan oefenen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:38

Nou ik kwam dus thuis met 166 en 171 en ik was vreselijk trots op mijn paard. Er stonden heel wat 5-en op mijn protocol maar dit waren fouten die terug te voeren waren op mij(tempo en tact enzo). Dus ik zal er niet chagerijnniger om zijn dat ik geen punten heb, ik ging er heen met het idee dat het niks zou worden want ik had alleen die zaterdag geoefend omdat ik vanwege een hechting eigenlijk niet eens mocht rijden. Elke winstpunt is mooi meegenomen, maar een paard presteert zoals de ruiter hem traint/rijdt dus leg de fout bijjezelf en niet bij je paard.

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:44

Sommige starten ook voor de ervaring en een paard kan bij iedereen aan de kletter gaan.
Om dat thuis je paard de schuld te geven en te vitten op de jury is natuurlijk niet terecht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:09

M_R schreef:
Sommige starten ook voor de ervaring en een paard kan bij iedereen aan de kletter gaan.
Om dat thuis je paard de schuld te geven en te vitten op de jury is natuurlijk niet terecht

ja, voor de ervaring van het paard, terwijl ze zelf nog geen ervaring hebben met wedstrijden :P
Mensen die wél ervaring hebben met wedstrijden,geven iig meestal wél de juiste hulpen in tegen stelling tot minder ervaren ruiters (uitzondering daar gelaten ;) )
Mensen die zelf geen ervaring hebben met wedstrijden kunnen beter even wachten tot het thuis goed genoeg gaat. :o

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 19:58

superwoman schreef:
M_R schreef:

ja, voor de ervaring van het paard, terwijl ze zelf nog geen ervaring hebben met wedstrijden :P
Mensen die wél ervaring hebben met wedstrijden,geven iig meestal wél de juiste hulpen in tegen stelling tot minder ervaren ruiters (uitzondering daar gelaten ;) )
Mensen die zelf geen ervaring hebben met wedstrijden kunnen beter even wachten tot het thuis goed genoeg gaat. :o

ik ben het weer met je eens :P

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:21

Eens moet toch je eerste keer zijn, en ookal heb je je paard normaal prima onder controle.. Als ze echt schrikken hou je ze toch lastig bij je ;)