sporen, en nu eens niet over wel of niet zielig...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:26

KylaSanne schreef:
Juiste gebruik? Niet zielig!
Verkeerd gebruik? Dan vind ik dat de ruiter niet meer met sporen mag rijden, je ziet wel eens dat de buik open gereden word doordat een ruiter niet goed met zijn/haar sporen om kan gaan..

Mag ik even......Dit heeft niks met de ruiter te maken,paard wat dus héél duidelijk niet naar de hulpen wil luisteren en daarbij heb je dan wel een goede scherpe spoor en die doe je niet zómaar om bij je paard! ;)

KylaSanne

Re: sporen, en nu eens niet over wel of niet zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:58

Oke, maar ik vind niet dat je dan de hele buik open mag rijden.
Ik vind dat het begrip hulpmiddel hier dan te ver in gaat.

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:59

@ Virvana: Wat zijn je dochter en zijn pony een heerlijke combinatie! :D
En heb een paar filmpjes van je bekeken... echt super!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:14

KylaSanne schreef:
@ Virvana: Wat zijn je dochter en zijn pony een heerlijke combinatie! :D
En heb een paar filmpjes van je bekeken... echt super!

Dank je maar dat mag je ook wel in mijn topic zetten hoor :D ;) :o

En idd als ze t op concour zien dat je paard open ligt dan wordt je ge-discwalificeerd okay en terecht dat moet je thuis maar doen als niemand het ziet (waar vele dingen gebeuren wat wij alle niet willen weten ben ik bang).
Heb ookal eens gehoord van mensen dat zij stroom op de sporen konden zetten :? :? |o Mja

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:04

Vroeger had ik ze precies op het knopje van mijn laars zitten, daar is ie immers voor. Dat is inderdaad vrij hoog, net boven de hak.
De laatste jaren reed ik met schoenen en chaps, zonder speciaal knopje ervoor om ze 'op te hangen'. Ze hingen dan lager. Ik heb er nooit last van ondervonden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:47

Tsjikkie schreef:
Ik ben nou wel benieuwd wat de TS nou precies bedoelt, met de sporen ter hoogte van de enkels? Ik weet niet beter dan dat ze daar ook horen, check sommige laarzen maar, waar zo'n uitstulping aan zit zodat je sporen niet afzakken. Lijkt mij ook de meest logisch plaats, je kan zo de spoor gebruiken zonder je voet heel raar te moeten draaien.

ik bedoel dus echt enkel en hoger ...vroeger zag je ze vooral (ver) onder de enkel
ik heb ze zelf net boven mijn hiel zitten als ik ze draag , maar ik ze nu echt regelmatig foto's voorbij komen waarbij ze echt dik boven enkel hoogte zitten
ik vind het er zo maf uitzien :+ irriteer me er niet aan of zo, maar het viel me gewoon op

plaatjes...ik zal eens even zoeken :j

ik wilde hier ook absoluut geen wel of niet zielig verhaal van maken, ik ben van mening dat sporen en zweep helemaal niet zielig zijn
zolang de ruiter ze verdient heeft (stabiele zit en juiste houding etc)

Samoria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:46

Mijn paard heeft geen sporen nodig, hij luistert gewoon altijd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:08

vivana schreef:
Mag ik even......Dit heeft niks met de ruiter te maken,paard wat dus héél duidelijk niet naar de hulpen wil luisteren en daarbij heb je dan wel een goede scherpe spoor en die doe je niet zómaar om bij je paard! ;)

Dus dan is het normaal en toegestaan je paard open te rijden? Nee, heeft mijns inziens toch écht met de ruiter te maken. Scherpe spoor om, moet je ook mee kunnen rijden.
En dan nog, ik heb laatst iemand zowat van d'r paard getrokken omdat haar paard helemaal open lag. Aan 1 kant welteverstaan. Vrouw heeft veels te korte beentjes voor het zadel (en paard) wat ze heeft en zit ongelofelijk onstabiel in het zadel. Probeerde evenwicht te bewaren door steeds met het rechterbeen te "klemmen", waar dus een flinke spoor om zat. En bij iedere stap aansporen, dat doen ook zoveel mensen... Dat mens heeft echt geluk dat ze zo'n braaf paard heeft, ik denk dat de mijne me al even had laten voelen dat er iets niet goed zat.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:51

GamblersCup schreef:
vivana schreef:

Dus dan is het normaal en toegestaan je paard open te rijden? Nee, heeft mijns inziens toch écht met de ruiter te maken. Scherpe spoor om, moet je ook mee kunnen rijden.
En dan nog, ik heb laatst iemand zowat van d'r paard getrokken omdat haar paard helemaal open lag. Aan 1 kant welteverstaan. Vrouw heeft veels te korte beentjes voor het zadel (en paard) wat ze heeft en zit ongelofelijk onstabiel in het zadel. Probeerde evenwicht te bewaren door steeds met het rechterbeen te "klemmen", waar dus een flinke spoor om zat. En bij iedere stap aansporen, dat doen ook zoveel mensen... Dat mens heeft echt geluk dat ze zo'n braaf paard heeft, ik denk dat de mijne me al even had laten voelen dat er iets niet goed zat.

Nouja, tuurlijk moeten mensen verantwoord met zyn/haar sporen om kunnen gaan.
Maar ze gaan nu weer verharen, en dan heb je wel sneller kans op een plekje.

OT ik heb myn sporen ook altyd redelijk hoog zitten, anders zitten ze niet vast genoeg
en dan gaan ze op en neer schuiven. En dat vindik vreselijk irritant!

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:54

Mijn sporen zitten onder mijn enkel, echt wel vrij laag. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 01:43

Sonja_vR schreef:
Tsjikkie schreef:
Ik ben nou wel benieuwd wat de TS nou precies bedoelt, met de sporen ter hoogte van de enkels? Ik weet niet beter dan dat ze daar ook horen, check sommige laarzen maar, waar zo'n uitstulping aan zit zodat je sporen niet afzakken. Lijkt mij ook de meest logisch plaats, je kan zo de spoor gebruiken zonder je voet heel raar te moeten draaien.

ik bedoel dus echt enkel en hoger ...vroeger zag je ze vooral (ver) onder de enkel
ik heb ze zelf net boven mijn hiel zitten als ik ze draag , maar ik ze nu echt regelmatig foto's voorbij komen waarbij ze echt dik boven enkel hoogte zitten
ik vind het er zo maf uitzien :+ irriteer me er niet aan of zo, maar het viel me gewoon op

plaatjes...ik zal eens even zoeken :j

ik wilde hier ook absoluut geen wel of niet zielig verhaal van maken, ik ben van mening dat sporen en zweep helemaal niet zielig zijn
zolang de ruiter ze verdient heeft (stabiele zit en juiste houding etc)

Ik draag mijn sporen heel hoog omdat ze anders afzakken :') Maar ik raak Yv niet aan met mijn sporen als dat niet de bedoeling is :)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 01:51

Ik gebruik ze niet als het niet nodig is.
Mijn oude verzorgpaardje luisterde mega-goed

Maar wat vinden jullie van sporen in een manegeles?
En sporen tijdens het rijden/springen zonder zadel?

Als je niet weet hoe je ze moet gebruiken moet je ze aflaten.
Ook als je ze onbewust gebruikt overigens.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 01:51

Lis_Jolien schreef:
Ik denk dat het niks uitmaakt hoe hoog je ze hebt. En wat ook al is gezegd: Het is veel belangrijker HOE je ze gebruikt.

overduidelijk meer eens:D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 03:00

Die enkele keer dat ik sporen gebruik heb ik ze altijd zo laag mogelijk. Liefst direct op de zool/ hielovergang. Ik gebruik ze alleen om af en toe even te checken of bepaalde problemen tussen de oren zitten en moet er dan echt bij nadenken wanneer ik het spoortje gebruik. Dan maar eventjes lelijk hak optrekken. Het is voor ons toch geen standaard.

ouwerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:33

mijn sporen zitten net onder de enkel.

Lucky_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:40

Sporen zijn in feite niet zielig, als je ze kan gebruiken. Je moet je benen stil kuinnen houden.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:37

ik heb altijd geleerd dat je de hoogte / laagte afstemde van de sporen op je eigenbeen lengte en de dikte / breedte / hoogte van de middenhand van het paard wat je rijdt..

Sporen en andere hulpmiddelen zijn niet "zielig' als ze op de goede manier gebruikt worden.. Sporen alleen gebruiken als je je hakken goed kunt uitdrukken en en stil been gebruik hebt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:48

Ik heb ze op mijn hak, het moet dus ook al een bewuste actie zijn om ze in te zetten. De enige keer wanneer ik een paard per ongeluk raak is wanneer ik er al half af lig.

Je moet dan idd je been optrekken om ze in te zetten, maar daarvoor hoef je echt niet compleet scheef te zitten, er is zelfs een zitoefening waarbij je je benen op moet lichten van je zadel en je onderbenen vrij moet kunnen bewegen zonder scheef te zakken (zak je wel scheef dan zit je dus nog niet onafhankelijk en is er weer werk aan de winkel).

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:21

Urielle schreef:
Ik heb ze op mijn hak, het moet dus ook al een bewuste actie zijn om ze in te zetten. De enige keer wanneer ik een paard per ongeluk raak is wanneer ik er al half af lig.

Dat eraf liggen in combi met sporen ken ik nog niet en heb geen behoefte aan die ervaring. :o

Heb mijn sporen precies zoals jij. Alleen is mijn paard wat groot en fors dus hoef ik niet al te veel moeite te doen om ze net te laten voelen.
Mijn paard kwam spontaan van de hoefslag naar binnen en reageerde dan niet op mijn been. Nu reageerd ze wel en gebruik ze alleen zodra ze niet op mijn kuitdruk reageerd.
Zou ik ze lomp gebruiken verteld ze me door middel van een trap richting mijn been dat ze er niet mee eens is. Dat doet ze trouwens ook als je schopt ipv druk. (slim paard)

Weet je wat ik zielig vind dat zo'n paard niet met andere in de bak kan omdat ze "onstuurbaar" zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:24

Ik heb mijn sporen ook iets onder mij enkel, heb ze niet superhoog zitten.
En met springen heb ik ze meestal af, dan heb je toch meer kans dat je je paard onnodig raakt :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:08

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 03:16

Bij veel laarzen vind ik dat die rubbertjes wel heel erg hoog zitten...

Het hangt ook van de combinatie af. Toen Miep wat dikker was was ze zo rond dat ik haar constant zou prikken als ik een spoortje aan deed, ongeacht hoe hoog of laag ik die zou doen tenzij ik in stoelzit zou gaan zitten. Haar buik zat gewoon altijd in de weg voor mijn beenlengte. Nu ze wat is afgevallen kan het wel.

Felicia29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:37

Mijn voeten zitten iets wat onder mijn paard, waardoor ik beter mijn sporen wat hoger kan doen dan mijn hakken op te moeten trekken. als je weet hoe je ze moet gebruiken is er niets zieligs aan.