Waarom verhaart wit haar eerst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:07

De mijne verhaart geloof ik alleen maar witte haren... En ik wilde nog wel nooit een wit paard.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:43

Evelli schreef:
maar waarom zou dunner haar dan eerder uitvallen dan donker haar?

Ik weet niet of het éérder uitvalt, maar misschien zijn ze dunner (en vallen ze daardoor wel eerder uit?) of zijn het er gewoon minder?

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:16

Tellie schreef:
Zie je het van witte haren niet gewoon beter, omdat deze meer opvallen? :=

Ze worden bij mijn stippel langer dan de donkere haren, want "ineens" heeft ze minder stippels in de winter, want die vallen over de donkere haren.

Scheerapparaat eroverheen en tadaa daar zijn de stippen weer!

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:30

Ik vroeg hem me ook af, bedankt voor de duidelijke uitleg :D

KozieZ

Re: Waarom verhaart wit haar eerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:36

Mijn paard is ook altijd de eerste van de stal om echt in de rui te zijn. Hier zei gisteren toevallig mijn buurvrouw nog iets over. Denk er eigenlijk verder nooit zo over na...

LadyRosaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:06

mrie schreef:
De mijne verhaart geloof ik alleen maar witte haren... En ik wilde nog wel nooit een wit paard.

Ik heb altijd gezegt ik wil geen paard met wit dan ben ik altijd aant poetsen.
En wat heb ik op stal staan een roodbonte merrie.

Ze verhaart ook meer wit haren, bruin haren maar een beetje.

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:59

wat grappig, ik vroeg het me laatst ook al af.
Het vaak bonte verzorgpony's/ pony's op de manege gehad.
En inderdaad. Het witte haart eerder uit.
Maar dit is niet alleen bij de paarden, ik merk het ook bij onze kat. ;)
Ik denk dat het inderdaad met hormonen te maken heeft, maar deze pony's hadden ook een veel dikkere witte vacht dan donkere vacht. (in de zin van, veel meer haren)
Ik denk dat dat ook wel meespeelt in de verharing, want als je op je witte plekken bijvoorbeeld 200 haren op 10cm² hebt, en op je bruine plekken 100 haren op 10cm².
Dan lijkt het me ook dat het op die witte plekken eerder te warm aanvoelt, en je dus gaat verharen daar.
al is dat dan weer vreemd, want dan zou het daar in de winter ook warmer moeten voelen en zouden ze weer meer bruine haren gaan 'kweken'
pff.. hoe meer ik erover denk, hoe minder ik het snap ;(

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:40

Leuk dat ik dit lees! Het viel mij namelijk ook al op. Ik heb een bruinbonte merrie die inderdaad ook heel veel wit verliest en weinig bruin. Mijn paard heeft trouwens deze winter onder een 500 grams deken met hals gestaan en had zeer weinig wintervacht (dacht ik tot ik nu al die witte plukken rond zie vliegen)

Volgens mij worden de witte haren inderdaad langer of dikker want mijn paard heeft in de zomer duidelijke grillige randen om de bruine vlekken (weet even niet meer hoe dat heet) een soort schaduw zeg maar en in de winter zijn die schaduwen veel minder behalve bij de kleien pawprints daar is nog wel een duidelijke schaduw te zien (das ook weer vreemd eigenlijk).

Ik denk dat het niet veel met temperatuur te maken heeft want wit weerkaatst warmte dus ook al is het wit dikker dan blijft de witte vacht koeler dan de bruine vacht......

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:41

Hebben jullie trouwens ook een verklaring waarom mijn paard steeds meer witte haren in de bruine vlekken gaat krijgen? Ze is bijna 5 en lijkt op sommige plekken stekelharig te zijn ineens.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:44

ZaraTess schreef:
Ik denk dat het niet veel met temperatuur te maken heeft want wit weerkaatst warmte dus ook al is het wit dikker dan blijft de witte vacht koeler dan de bruine vacht......

Dan heeft jet toch juist met de temperatuur te maken :P maar dan van het paard zelf ;) Er is minder vacht op de donkere plekken nodig om dat stuk warm te houden. Omdat wit weerkaatst is er dus wel meer wit haar nodig om de witte delen warm te houden :)

Heb nog een mailtje lopen naar wat deskundigen maar die zijn er sloooooooooooooooooooooom

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:09

@evilli: hoogstwaarschijnlijk weten die het ook niet en rennen ze nu allemaal in paniek rondjes :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:09

haha dat is ook nog een optie :) of ze zijn het uigebreid aan het onderzoeken :D

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:51

Evelli schreef:
ZaraTess schreef:

Dan heeft jet toch juist met de temperatuur te maken :P maar dan van het paard zelf ;) Er is minder vacht op de donkere plekken nodig om dat stuk warm te houden. Omdat wit weerkaatst is er dus wel meer wit haar nodig om de witte delen warm te houden :)

Heb nog een mailtje lopen naar wat deskundigen maar die zijn er sloooooooooooooooooooooom

Ja maar waarom verhaart wit dan als eerste als het witte haar zorgt dat de huid koel blijft?