Te jonge paarden in de dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Re: Te jonge paarden in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:00

Dat maakt niets uit, je krijgt dan vanzelf een brief thuis van de KNHS... Jury hoeft dat niet te controleren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:17

Wat raar? ik zal het eens navragen.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:25

misschien een idee om de KNHS hier een mail over te sturen en af te wachten wat hun antwoord is op de vraag: wat gebeurd er als ik met mijn paard van 4 jaar L1 start vóór 1 april?
(van het jaar dat ze 4 is geworden, per 1-1)
In de regelementen staat er namelijk duidelijk dat je pas ná 1 april L1 mag starten.

Verder ben ik van mening dat als er een juiste ruiter op het paard zit en het dier geeft zelf aan alles makkelijk te kunnen + makkelijk omgaat met het elk weekend op pad gaan. Het geen enkel probleem is.
sommige paarden hebben minder tijd nodig, sommige meer.

En ga mee met de menigen dat er vaak paarden/pony's eerder "kapot" worden gereden, lichamelijk en psychisch thuis in de bak dan door de meeste prof ruiters op wedstrijden (lees wel die ik persoonlijk mee heb gemaakt).
maar das mijn mening....

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:37

Ik zie hier de term "kapot gereden" regelmatig voorkomen.. Wat is nou kapot gereden? Paarden zijn gemaakt om te lopen, niet om dagelijks 22 uur per dag in de stal stil te staan.

Ik zie weinig problemen om een jong paard een 45 minuten per dag te laten lopen mits het afwisselend genoeg is. Rondje bos, dagje longeren, 3 dagen onder het zadel, dag in de les en als er daarnaast een aantal uur weidegang bij gegeven wordt, wordt er toch weinig "kapot" aan gemaakt.

Onze jonge pony (3.5 jaar) is zo van elastiek, die loopt zonder probleem schouderbinnenwaards en springt ook al wisseltjes, zo simpel en zonder druk. Het is gewoon een spelletje voor haar.

Ik vindt het altijd vreemd. Bij honden moet er zo snel mogelijk begonnen worden met africhting en werken (puppie cursus ect) en paarden moeten zo veel mogelijk paard gelaten worden.

Mijn paard maak je blij door haar uit de stal te halen en er mee aan het werk te gaan. Ze vindt het geweldig en je ziet haar lol hebben in het werk...

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:56

Er zijn dingen die ik bij de KNHS beter vind, maar wat dit onderwerp betreft vind ik onze klasse toch wat in het voordeel.
Bij de LRV heb je B1-2 , L1-2, M1-2, Z1-2 , vanaf L2 heb je wijken en achterwaarts, L1 is alleen maar middengalop erbij en B1 en B2 is gelijkaardig aan jullie. Verschil tussen B1-B2 en L1 is vnl het correcter en netter rijden.

Daarbij heb je bij de LRV in de zomer gewoon 8 wedstrijden die je per club meerijdt + prov. en nat. bij selectie en in de winter dan 3 dressuurdagen en 5 indoors (en dan zijn er nog paar uitzonderingen zoals bv. de Z-indoors)

Door het verschil in systeem zijn ze bij jullie denk sneller geneigd om veel wedstrijden al te rijden.
Maar opzich gewoon ervaring opdoen enzo heb ik zelf geen probleem mee zolang het maar correct gebeurd.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:06

__PSM__ schreef:
Dat maakt niets uit, je krijgt dan vanzelf een brief thuis van de KNHS... Jury hoeft dat niet te controleren...

Voordat de KNHS daar achter is, is het alleen al weer volgend jaar. Ze lopen een beetje achter,,,,

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:43

pebbels75 schreef:
Ik zie hier de term "kapot gereden" regelmatig voorkomen.. Wat is nou kapot gereden? Paarden zijn gemaakt om te lopen, niet om dagelijks 22 uur per dag in de stal stil te staan.

Ik zie weinig problemen om een jong paard een 45 minuten per dag te laten lopen mits het afwisselend genoeg is. Rondje bos, dagje longeren, 3 dagen onder het zadel, dag in de les en als er daarnaast een aantal uur weidegang bij gegeven wordt, wordt er toch weinig "kapot" aan gemaakt.

Onze jonge pony (3.5 jaar) is zo van elastiek, die loopt zonder probleem schouderbinnenwaards en springt ook al wisseltjes, zo simpel en zonder druk. Het is gewoon een spelletje voor haar.

Ik vindt het altijd vreemd. Bij honden moet er zo snel mogelijk begonnen worden met africhting en werken (puppie cursus ect) en paarden moeten zo veel mogelijk paard gelaten worden.

Mijn paard maak je blij door haar uit de stal te halen en er mee aan het werk te gaan. Ze vindt het geweldig en je ziet haar lol hebben in het werk...

Nou zo rijdt je dus een paard/pony kapot de spieren, botten en rug zijn nog lang niet klaar voor wissels spring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 03:43

Nounou, de wissels :Y) das wel heel moeilijk voor de spieren.. Dit doen paarden vanaf veulen af aan al in de wei en is zo ongeveer het makkelijkste wat er bestaat........ :+

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:14

VivaLaVida schreef:
Nounou, de wissels :Y) das wel heel moeilijk voor de spieren.. Dit doen paarden vanaf veulen af aan al in de wei en is zo ongeveer het makkelijkste wat er bestaat........ :+

op zich kan een wissel geen kwaad... als je een springpaard hebt die loopt mee met de 4jarige moet hij ook al wisselen in het parcours ;)

@ pebbels76;maar dressuurmatig.. daar denk ik nog geen eens aan.. Moet er niet aan denken aangezien je paard 'zonder druk simpeltjes wisselt' dat je in je B proef moeite hebt met de galop. Sommige beginnen er al vroeg mee B/L..'" coooll, mijn paard kan een wissel" .. en op concours springen ze over, en dan zijn ze boos omdat ze voor de galop een dikke domper krijgen..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:18

Onzin LL. Ook ik begin in de B/L al met een wisseltje. Het kan er maar vast opzitten.
Maar als je paard dan in de proef begint te wisselen, dan doe je toch echt iets helemaal verkeerd.
Heb er nog nooit last van gehad.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:30

Precies, bij mij wisselt ze als ik het vraag, als dochterlief van 9 jaar erop zit doet ze dat echt niet...

En wisselen is idd een van de gemakkelijke zaken ;) voor een paard, dat knopje zit er al vanaf veulen op.

Nogmaals, waarom moet een pup alles al leren en luisteren en moet je een paard tot 5 jaar stil laten staan? Oprecht interessant!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:40

omdat een paard op een andere manier beleerd wordt, namelijk ; om erop te rijden (en meestal nog om zover mogelijk ermee te komen)..

Een paard moet opbouw van conditie doen, van spieren en ook belangrijk dat zijn botten/gewrichten enzo pas echt volgroeid zijn rond de 6 jaar.

Maar stil laten staan is in mijn ogen ook niet goed. Vanaf de 3 kan een paard prima beleerd worden. Je moet zelf in kunnen schatten hoe sterk of juist zwak hij is.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:57

precies, zo denk ik er ook over.

Opbouw conditie en spieren krijgt een paard niet door alleen in de wei te staan en dan beweren dat deze paar hectares gras "natuur" is. In de "echte-natuur" lopen ze misschien per dag wel 10 keer zo ver, galloperen ze vaak heel hard met de groep, en zullen ze afstanden moeten afleggen om te zorgen dat er voldoende te eten is.

Uit laten groeien tot 6 jaar is daarom volgens mij ook totale onzin, je zult ze moeten laten bewegen tot die tijd, conditie laten opbouwen, laten wennen aan zaken nu ze nog jong en flexibel zijn.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:43

pebbels75 schreef:
Precies, bij mij wisselt ze als ik het vraag, als dochterlief van 9 jaar erop zit doet ze dat echt niet...

En wisselen is idd een van de gemakkelijke zaken ;) voor een paard, dat knopje zit er al vanaf veulen op.

Nogmaals, waarom moet een pup alles al leren en luisteren en moet je een paard tot 5 jaar stil laten staan? Oprecht interessant!

Ik ben nog nooit op mijn hond gaan zitten en een dressuurproef gaan rijden!!!

Dat knopje zit er niet op hij kan t truucje das heel wat anders. Ik zeg overigens ook niet dat je een paard tot z'n 5de in de wei moet laten staan.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:10

__PSM__ schreef:
Let_be schreef:

Dat vind ik ook! Ik rij nu een merrie die in april 4jr. wordt (dus al per 1jan. volgens KHNS 4jr.).
Van de 6 proefjes (3 wedstrijdjes dus) heb ik er 4 boven de 200 punten punten gereden. Dan is het toch onzin om in de B te blijven? Heb nu 2 keer gestart in het L1 en wederom alweer 6 winstpunten.
Ze is vanaf vorig jr. zomer (dus net 3) zadelmak gemaakt (lees: 1x per week, tot opbouwen nu 3-4x per week rijden max. 30min.) en moet ik dan nu maar 'blijven' wachten om iets te doen?

Het gaat er vaak niet om wat er op wedstrijd gebeurt, maar thuis!
Als iemand een 3jr. elke dag een uur aan het werk zet, of doet ze het paar keer per week 20min.?

Let be, het zwartgedrukte kan niet, je mag pas vanaf 1 april L1 starten met een 4 jarige :P

Opzich logisch dat de KNHS een startkaart uitgeeft, het blijft eigen verantwoording, en je behoort zelf de regels te kennen....

Nou dan wacht ik even op de brief.... Ik ga het zelf niet aankaarten, want ik heb a.s. zondag nog 1 wedstrijdje gepland, daarna 'wedstrijdstop', omdat ik anders teveel punten heb.

Moet wel zeggen dat ik vind dat het paard nu wel 'wat belemmerd' wordt. Pas april 2010 M1! Dus ik moet nu een heel jaar over de klasse L1 (staat al +6) en L2 doen? Kan de KHNS niet wat creativiteit laten zien? Meerdere andere 'competities' op andere gebieden die geregistreerd worden?

Wil misschien van de zomer paar jonge paarden proeven gaan rijden, maar kan de proeven niet terugvinden op de KHNS site. Heb geen idee wat ze inhouden. Heeft iemand de link? En wat zijn de ervaringen met deze proeven?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 05:24

Ik ben van mening dat dat voor de meeste paarden idd te snel is.
Nou ben ik zelf ook meer van het uit laten groeien van een paard voor je besluit er op te kruipen.
En nee dat houdt niet in dat ze niks doen ondertussen, maar wel dingen zonder belasting dus bijvoorbeeld langs de weg en dergelijke.
Ik beleer zelf pas als het paard 3.5 is dat is voor de meesten al vroeg zat.
En dan nog maar maximaal 3 maal per week nog geen half uur de eerste tijd.
Dit is ook ivm dat ik zelf niet bepaald de lichtste ben en dus het paard niet te vlug wil overbelasten met een gewicht op zn rug.
Daarna het liefst nog even het land op om lekker uit te groeien.
Tegen die tijd zijn ze dan 4 dus dan zou ik net beginnen met een B proefje.
Dus mijns inziens is met 4 L1 iets te snel.
Maar zo gaat dat in de sport het moet het liefst zo snel mogelijk voor de meesten.
Jammer vind ik dat, laat het dier eerst maar wat uitgroeien en volwassener worden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:24

Let_be schreef:
Nou dan wacht ik even op de brief.... Ik ga het zelf niet aankaarten, want ik heb a.s. zondag nog 1 wedstrijdje gepland, daarna 'wedstrijdstop', omdat ik anders teveel punten heb.

Moet wel zeggen dat ik vind dat het paard nu wel 'wat belemmerd' wordt. Pas april 2010 M1! Dus ik moet nu een heel jaar over de klasse L1 (staat al +6) en L2 doen? Kan de KHNS niet wat creativiteit laten zien? Meerdere andere 'competities' op andere gebieden die geregistreerd worden?

Wil misschien van de zomer paar jonge paarden proeven gaan rijden, maar kan de proeven niet terugvinden op de KHNS site. Heb geen idee wat ze inhouden. Heeft iemand de link? En wat zijn de ervaringen met deze proeven?

Dus omdat jij je niet aan de regels houdt, moet de KNHS maar wat creativer worden???

Je hoeft maar maximaal een half jaar in 1 klasse te bijven, en in de M2 maar 3 maanden.

En hoezo wedtrijdstop omdat je te veel punen hebt? Je mag net zo vaak in de B blijven starten als je wilt, tot 1 april, je hoeveel wp maken niet uit.
En vanaf april mag je dus zo vaak als je wilt in de L2 blijven starten tot april volgend jaar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:43

pebbels75 schreef:

Een paard is gemaakt om te lopen dat klopt, maar zou in vrijheid niet met een ruiter op zijn rug lopen, niet in de krul hoeven lopen, geen ijzers hebben, geen ijzerwerk in de mond enz.
Je mag best met drie jaar beginnen maar dan vind ik 20 minuutjes lang zat en als dat een keer langer is is het ook niet zo'n ramp alleen dan al wedstrijden rijden vind ik veel te veel voor een jong dier.
Er komt teveel druk op te staan.
Daarbij is een puppycursus 1x in de week meestal en wordt daar ook aangegeven dat nog geen hele lange afstanden mag gaan lopen ivm de groei.
Mijn paard maak je ook blij door haar uit de stal te halen, gelukkig staat ze er niet veel in, want dan is weidegang toch zo'n moie oplossing.
Sommige mensen denken echt dat een paard staat te springen om een ruiter op zijn rug te hebben.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:44

Oei, een paard is inderdaad gemaakt om te lopen, maar niet met iemand erop :P

Let_be, jouw instelling qua wedstrijdrijden met een jong paard, lijkt me wat apart, de regels zijn er niet voor niets, en of je het daar nou mee eens ben, tja...

Asje, nou nou, soms zijn ze best snel hoor, ken iemand die met een week een kwade brief thuis had omdat ze L1 was gestart met de overtuiging dat dat goed was, maar dat toch niet klopte :P

Jesito, waarom zou wedstrijdrijden teveel druk opleveren, dat is maar net hoe je op wedstrijd gaat, ga je zoals let_be mij de indruk geeft, door de klasse heen te vliegen, of ga je relaxt en is het prima als er wat mis gaat :P

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:46

Let be, als het goed is ben jij nu na het rijden van je wpen in het L nog steeds +0, want deze tellen gewoon weg niet mee.... net als de wpen die je misschien dit weekend rijdt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:59

Het wedstrijd rijden gaat vaak gepaard met heel veel druk.
Ik zie het zo vaak gebeuren, ze gaan voor de lol een wedstrijdje rijden maar een week voor de wedstrijd moet ineens iedere dag 5x de proef geoefend worden en er moet nog een keer een les gereden worden.
En dan op het wedstrijd terrein gaan helemaal alle bellen rinkelen en krijgt de ruiter stres.
En dit soort senarios gebeurd juist in de lagere klasses met de jongere paarden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:01

Maar dat is geen rede om alle ruiters over 1 kam te scheren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:40

Daarbij blijf ik drie jaar erg jong vinden.
Ik scheer niks over 1 kam maar dit soort praktijken valt wel op.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:46

Ook ik vind 3 jaar jong om op wedstrijden te verschijnen. Maar dat verschilt wel per paard en/of ruiter. Het ene paard is er sneller klaar voor dan het andere paard. Ze moeten er niet alleen lichamelijk voor klaar zijn, maar wat dacht je van geestelijk? Ik zelf heb laatbloeiers en hou daar dus rekening mee. Ik ben met mijn "oude" merrie pas wedstrijden gaan rijden toen ze 5 was; wel 4 stuks. Ik heb haar dus pas echt gestart toen ze 6 was en dat was voor haar vroeg genoeg. Haar dochter is nu 3,5 en wordt in mei 4 jaar, maar ook haar start ik absoluut niet. Ook zij is er gewoon lichamelijk nog niet klaar voor, thuis 3 a 4 per week bassis vind ik genoeg.
Als ruiter moet je zelf weten wat je paard aankan, maar dat is voor sommige mensen best wel moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:27

jesito schreef:
Het wedstrijd rijden gaat vaak gepaard met heel veel druk.
Ik zie het zo vaak gebeuren, ze gaan voor de lol een wedstrijdje rijden maar een week voor de wedstrijd moet ineens iedere dag 5x de proef geoefend worden en er moet nog een keer een les gereden worden.
En dan op het wedstrijd terrein gaan helemaal alle bellen rinkelen en krijgt de ruiter stres.
En dit soort senarios gebeurd juist in de lagere klasses met de jongere paarden.

echt waar? dat is gek, want ik ken niemand die dat zo doet.... En ik kan nou niet zeggen dat ik een bepertkte paarden-kennissen-kring heb....
Ik ken wel mensen die een wedstrijd verprutsen en denken Achja.... volgende keer beter. En toch trots zijn op hun paard.
En ik ken ook mensen die het allemaal maar zo rustig aan doen met het paard, maar het paard alsnog gigantisch verprutsen.....