Geen cap = onverantwoord! en de bodyprotector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mackenzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:39

Ik vind een cap wel belangrijk maar wat ik me wel afvraag is of een cap echt zo veel meer veiligheid biedt.

De meeste caps die ik zie worden alleen met een bandje rond de kin vastgemaakt. Ik vraag me af hoe stabiel dat eigenlijk is als je echt op je kop valt. Zo'n cap kan dan verschuiven.

Bovendien hebben veel manege ruiters geen eigen cap in het begin en lenen dus een slecht passende cap van de manege. Daarnaast zijn er ook genoeg ruiters met eigen cap maar die niet passen.

Ik vind een cap heel belangrijk maar ik vraag me wel af in hoeverre een cap nou echt beschermd en ik hoeverre dat alleen maar gedacht wordt. Zijn er statistieken ergens te vinden?

Oh en hoe zit dat dan met bijvoorbeeld western ruiters? Die dragen ook geen cap en zo'n cowboy hoed is wel een extra laagje tussen hoofd en grond maar is dat ook afdoende om hoofdletsel te voorkomen?

Apple

Re: Geen cap = onverantwoord! en de bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:43

De huidige caps hebben een veiligheidssluiting, niet meer alleen een bandje onder de kin. Daardoor blijft de cap goed zitten, ook met een val.

Wat je vroeger zag, een simpele cap met alleen een bandje onder de kin (die het grootste deel van de tijd ook nog over het klepje zat ipv onder de kin) dat haalde niets uit. Een cowboyhoed beschermt ook niet extra.

Huidige caps zijn aan alle kanten getest op veiligheid en op schade door vallen. Er wordt ook aangeraden om na een stevige val de cap te vernieuwen.

Statistieken zullen vast wel ergens te vinden zijn :-)

Over manegeruiters: elke manege zou zijn ruiters moeten aanraden zsm een eigen cap te kopen, aan ruitersportzaken vervolgens om daar dan goed advies bij te geven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:45

Tja, cap heb ik altijd op.
Gelukkig tegenwoordig ook met mennen bleek in januari (groom moest gelukkig van mij ook, die is overigens zo wie zo nog best wel gewond geraakt) asfalt is namelijk bijzonder hard, ook na een vliegles van de wagen.

Voor de grap waren wij week later aan het bedenken dat we eigenlijk op de kar onze BP ook maar aanmoesten trekken :D
(niet gedaan uiteraard, dat snappen jullie ook wel) Maar ben nog nooit zo snel wezen vliegen als met die kar, dat zag ik echt niet aankomen.

Heb bijzonder braaf paard (zult me dus met dresuur ook niet met mijn BP zien, wel altijd met cap)
Sprong ook altijd zonder, maar nu ik er 1 heb spring ik met BP
Overigens vorig jaar ondanks die BP (je moet ook niet onder je paard gaan liggen na een hindernis)
2 gekneusde ribben en stukje rug (bleek achteraf, moet er niet aan denken hoe dat geplet was zonder BP)

Ben overigens zo'n druif die om die ouderwetse cap al een captuigje had en toen de veiligheidscap nog maar net het land in kwam
heb ik er direct een gekocht, onder het motto, als je dan toch voor aap rijdt, laat het dan ook nuttig zijn. ;)

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 21:51

Apple schreef:
Met een gescheurde nier zou ik er dan eerder over denken om voortaan een bp te gaan gebruiken ipv een cap :D :D.

Ik heb een beetje de neiging om vooral op mn kop terecht te komen en zie daardoor dus echt wel het nut van een cap in. Ook wel eens een scheurtje in mn ribben gehad of mn pols gebroken, maar dat is een beetje risico van het rijden.

nja wij doen ook vallen hé,
tis geen manege waar ik rij een privé-stal die shows doet.

en daar vallen we soms gewoon expres van ons paard in galop,
langs achter opzij... en weet ik wa veel naar welke kant...

't is als een soort gevechtssport je kweekt reflexen.. en weet hoe je je ongeveer moet verdedigen in je val.

zat ooit zonder zadel en bitloos op een paard,
tractor achter me die veel lawaai maakte,
paardje op de vlucht,
richting een heel drukke baan...

wat heb ik gedaan mij op de laatste 35 m goed geconcentreerd 1 harde snok aan een teugel gegeven zodat hij wat in vertraging kwam.

afgesprongen zoals we doen in de voltige, teugels blijven vasthouden in 1 hand meegelopen,
en paard in 1 zwier omgedraaid op de oprit van een boerderij,

20 m nog en ik had de finish wellicht bereikt :+
inzicht in gevaarlijkheden kweek je er wel mee hoor.

en ook veel mogelijk manieren.
als paarden dom beginnen doen heb ik de reflex van gewoon mijn been naar voor of naar achter te zwieren en ervan te springen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:53

Wat je eigenlijk zegt is dat door jouw kozakken voltige je ook een uitgebreide valtraining hebt gehad.

Valtrainingen zijn helaas geen standaard onderdeel van de meeste lessen in het gewone Engelse rijden.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 22:20

Apple schreef:
Wat je eigenlijk zegt is dat door jouw kozakken voltige je ook een uitgebreide valtraining hebt gehad.

Valtrainingen zijn helaas geen standaard onderdeel van de meeste lessen in het gewone Engelse rijden.

ja inderdaad,
vind het eigenlijk wel verstandig hoor van manege ruiters dat ze een cap dragen.
die paarden raken het volgens mij met momenten ook zo gewoon zo beu...
kan in principe niet zo aangenaam zijn hé voor hen.

ook worden vele paarden echt verkeerd opgeleid en komen ze dan in goede handen terecht waar ze profiteren.

of gewoon het respect ontbreekt bij heel veeeeel paarden.
velen denken dat ze respect krijgen. maar een bok zonder reden is naar mijn weten niet echt respect ...

ook gewoon wegcrossen in een binnenbak is ongewoon gedrag.
en ik denk dat velen onder jullie het bij ons ook wel zouden wagen hoor om zonder cap te rijden.
er is een heel andere manier van rijden.

en ook van opleren.
je maakt een paard niet zadelmak,
je vraagt hem of je op zijn rug mag zitten.

niet dat de manier van sommigen verkeerd is hoor.
maar de manege manieren zijn niet steeds dat hoor qua opleiding.

ken een meisje die haar paard heeft laten opleren door een manege en uiteindelijk kan ze er toch geen weg mee... geef haar opnieuw een veulen en ze doet het volledig zelf opnieuw..

moet nu zeggen dat ik echt al een cap zou dragen op sommige paarden dat ik zie.
dus volledig caploos zou ik nooit rijden.

maar de paarden waar ik nu mee rij schenken begrip.
en als ze lastig doen dan is het gewoon hun dag niet,
maar ze uiten dat niet door te bokken ofzo.

ik begin nu mijn mening al lichtjes te herzien, of ik ooit zelf met een cap zal rijden dat weet ik niet,
maar of ik me ooit zal wagen aan kierewietskies dat denk ik ook niet,
dus vind ik nu wel een bepaald evenwicht.

100% wederzijds vertrouwen bestaat niet maar wel 99%
respect kun je tot 100% krijgen.

en dat is waar ik vooral op rij...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:26

Ik heb zelf in de springles met bodyprotector gereden (was verplicht) maar ik vind het ondingen, je hebt veel minder bewegingsvrijheid en als je valt krijg je keihard die harde rand in je rug, zonder kan je nog rollen, dit heb ik ooit geleerd in de ponyles, van je paard afrollen in draf en galop en dan klein maken en doorrollen, volgens mij is dit zinniger als zo'n bodyprotecttor. Cap heb ik wel altijd op, maar die helpt ook alleen maar als die goed is afgesteld en de kinband ook goed vastzit en zie veel mensen wel met cap rijden maar dan hangt die kinband of compleet los of in een boogje, dan is de cap eerder op de grond als je valt en dus zinloos.
Zonder cap rijden vind ik oliedom, elk paard kan schrikken en je er dan afgooien, ook een zeer braaf, goed opgeleid paard.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 06-03-09 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:27

Ik vind dat je zelf moet weten of je een cap/bp aan doet.

Ik draag zelf altijd een cap en zo af en toe een bp.
Dit omdat een cap mij niet hindert tijdens het rijden - of beter gezegd: ik denk dat ik me zelfs niet prettig zou voelen zonder cap - en een bp wel. Die doe ik dus alleen aan als ik bijv. op buitenrit ga of ga springen. Verder denk ik ook dat je hoofd net wat gevoeliger is dan de rest van je lichaam en heb ik soieso de neiging op mijn hoofd te vallen.. :=

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:28

de body protector is niet bewezen dat het helpt je bent niet bewegelijk dat is gevaarlijk!
je kunt nou eenmaal gewond raken (ik heb mionder kans:P) dus gewoon goed l;eren rijden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:34

Florrtje, ik begrijp wat je zegt :-).

Bokken of wegrennen of wat dan ook zal het paard waar ik op rij echt nooit van zn leven doen. Toch rij ik altijd met cap :-)

Dat heeft niets te maken met het ontbreken van vertrouwen of respect, integendeel. Er kan altijd iets gebeuren :-). Met springen bijvoorbeeld stel dat hij nogal groot springt en ik daar geen rekening mee heb gehouden: dan is dat niet de schuld van het paard, maar wel een reeel risico om ernaast te liggen.
Hetzelfde met buitenrijden: tussen de bomen door en toevallig kom je een laaghangende tak tegen.

Het gaat in dit topic niet alleen over het vergelijk met maneges en manegepaarden/mensen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:36

idd Apple, ik heb 2 paarden en rijd ook altijd met cap dit heeft niets te maken met of je wel of geen paarden hebt of in de les rijd, veiligheid voor alles, net als je in een auto een gordel om moet hebben.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:43

ik rij zelf met cap en bp.
ik ben nu zelf een 3 jarig paard aan het inrijden en ik voel me zelf er een stuk prettiger bij.
ik rij nu zelfs niet meer zonder.
en als je geen bewegingsvrijheid hebt in je bp dan zit hij gewoon niet goed.
ik kan gewoon mijn armen alle kanten op draaien en bukken zonder dat de bp van zijn plek gaat.
ik vind wel dat kinderen die op een manege gaan rijden en zeker tot 16 jaar een bp moetten verplichten.
als ik zelf een bp had aangehad had toen ik nog op de manege reed had ik nu niet gronisch last van mijn rug gehad na een val van een groot paard plat op mijn rug.
cap vind ik zoizo belangrijk, ik ben zelf een keer gevallen met mijn paard en toen had ik evengoed nog een zware hersenschudding. dus waarschijnlijk had ik dit niet eens meer kunnen typen als ik mijn cap niet op had gehad.
een cap hoeft absoluut niet te hinderen als je een goed passende hebt. ik merk zelf niet eens meer dat ik een cap op heb.

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:46

ik rij alleen met cap, die wel altijd gewoon vast zit!

bp heb ik nog nooit mee gereden, dus zou niet weten hoe dat rijdt..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:07

florrtje schreef:
Apple schreef:

of gewoon het respect ontbreekt bij heel veeeeel paarden.
velen denken dat ze respect krijgen. maar een bok zonder reden is naar mijn weten niet echt respect ...

ook gewoon wegcrossen in een binnenbak is ongewoon gedrag.
en ik denk dat velen onder jullie het bij ons ook wel zouden wagen hoor om zonder cap te rijden.
er is een heel andere manier van rijden.

en ook van opleren.
je maakt een paard niet zadelmak,
je vraagt hem of je op zijn rug mag zitten.

maar de paarden waar ik nu mee rij schenken begrip.
en als ze lastig doen dan is het gewoon hun dag niet,
maar ze uiten dat niet door te bokken ofzo.

Sja, ik ben het best met je eens. En ik vertrouw mijn paard ook vrijwel volledig.... maar het hoeft niet jouw schuld te zijn of van je paard dat je valt. Je kunt altijd langs de weg nog aangereden worden door bv een auto, of je paard kan struikelen, of vallen bij het springen... Wederzijds respect of niet

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:20

inderdaad,
mijn verzorgpaard is ongeveer het enige paard wat ik echt vertrouw,
maar nog steeds rijd ik simpelweg niet zonder cap.
dat is een regel die ik mezelf heb gesteld en die ik niet wil overtreden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:40

funnygirl1 schreef:
de body protector is niet bewezen dat het helpt je bent niet bewegelijk dat is gevaarlijk!
je kunt nou eenmaal gewond raken (ik heb mionder kans:P) dus gewoon goed l;eren rijden

Daar zitten nou net 2 problemen.
De 1e, niet iedereen is in staat om ooit fatsoenlijk te leren rijden, laat staan goed.
2e, als je paard onderuit gaat, heb je ook niets meer aan goed kunnen rijden.

Dus het argument ik rij fantastisch (wat jij overigens niet aanvoert, maar velen wel, die zonder cap rijden)
heb je niets aan als je paard ooit eens onverwachts een snoekduik maakt. (en daar hoef je niet voor te springen)

BP vind ik voor manege kids die paar keer per les door de lucht vliegen wel een goed idee.
En met springen ook, of jong paard of zo.
(geef eerlijk toe dat ding ook niet aan te hebben bij dressuur of buitenritten)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:02

Zo...alles es doorgelezen en het filmpje bekenen (erg mooi, zo zie ik het graag ;))

Ikzelf rijd met cap en nu met bp. De cap is er ingesleten toen ik in Amerika renpaarden reed. Daar kwam ik er niet op zonder. Het was daar 30+ graden en toch wende ik eraan. Als ik er nu zonder op zit voel ik mezelf niet fijn (zelfde als gordel in auto). Ik vind een cap wel degelijk veiliger....

De bp- ben ik ook in Amerika aan gewend geraakt...je raadt het nooit- door de renpaarden. Ze werden daar verplicht op de baan en toen moesten wij ze "thuis" ook maar aan. Het jaar ervoor ben ik in het ziekenhuis geland doordat ik van een paard het hek in vloog. Twee weken- geperforeerde long en gebroken ribben. De trainster is een jaar later met bp op dezelfde manier gevallen en zij had....gewoon au!

Ik heb toen ik mijn paard ging inrijden een zelfde soort bp aan laten rukken uit Engeland....het is een soort vest- bodywarmer en ik heb er eerlijk waar geen greintje last van...ben sindsdien twee keer gevallen met- één keer viel ik net onder de bp....heb flink last gehad...tweede keer liet ik me soort van vallen (paard stopte zijn voet in een pallet en ging daar nogal raar van doen zeg maar) en stapte hij, doordat hij natuurlijk ineens zonder mij zijn evenwicht verloor, op mijn elleboog.

Bij beide dingen weet ik niet hoe het was geweest zonder bp. Of het anders was geweest....maar ik kan absoluut niet zeggen dat ik anders viel met of zonder bp. Nou moet ik wel eerlijkheidshalve zeggen dat mijn bp erg duur was....

Stomme is dat ik me nu ook zonder bp heel kaal voel- tenzij ik een bodywarmer aan heb ;)

Ik vind zelf dat iedereen het zelf moet weten...wat je fijn vindt...ik zeg ook niet dat ik altijd met bp zal blijven rijden....maar ik rijd zowel endurance als trec gewoon met bp en heb er geen greintje last van (behalve dat ik even moest rommelen om mijn buideltje lekker vast te krijgen :)

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:15

een cap draag ik altijd, maar never nooit dat ik zo'n lelijk
gevalletje aantrek, nee.... :o :o
als anderen het doen dan vind ik het best maar andersom? :o :o

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 01:41

Sjolvir schreef:
funnygirl1 schreef:

Daar zitten nou net 2 problemen.
De 1e, niet iedereen is in staat om ooit fatsoenlijk te leren rijden, laat staan goed.
2e, als je paard onderuit gaat, heb je ook niets meer aan goed kunnen rijden.

Dus het argument ik rij fantastisch (wat jij overigens niet aanvoert, maar velen wel, die zonder cap rijden)
heb je niets aan als je paard ooit eens onverwachts een snoekduik maakt. (en daar hoef je niet voor te springen)

BP vind ik voor manege kids die paar keer per les door de lucht vliegen wel een goed idee.
En met springen ook, of jong paard of zo.
(geef eerlijk toe dat ding ook niet aan te hebben bij dressuur of buitenritten)

Ik heb allesinds nergens gezegd dat ik goed kan rijden.
laat staan dat ik er trots op ben dat ik zonder cap rij...
velen begrijpen dit verkeerd, ik heb het nooit gekend, hoe kan ik er dan zo vertrouwd mee zijn...
als je nooit anders geweten hebt dan zonder cap?

Liefs

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:03

Chrissy_ schreef:
splash1999 schreef:
waarom zou ik dat onding aantrekken als ik geen linke dingen doe. Lees, crossen, paarden inrijden. Bij het buitenrijden als je een druk paard hebt snap ik het ook wel maar verder niet hoor. Een cap is daarentegen ook handig in het bos tegen laaghangende takken (auw)

Dat is wel weer een beetje naïf, élk paard kan onberekenbaar zijn, ook het allerbraafste paard! Het blijven vluchtdieren en die kunnen nou eenmaal nog wel eens schrikken ;)

Dat kan ja, maar de braafste paarden schrikken vaak ook minder snel.

Paardrijden blijft een risico. Dat kan een cap en een BP niet afnemen. Een BP beschermt de belangrijkste delen van je lichaam, waarom zouden we dan niet een hals beschermer en een gezichtsbeschermer dragen. Nee, zolang die dingen niet verplicht zijn, draag ik ze niet. Ik ben genoeg gevalen, maar nooit zo dat ik een BP nodig zou hebben.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:27

Mackenzie schreef:
Oh en hoe zit dat dan met bijvoorbeeld western ruiters? Die dragen ook geen cap en zo'n cowboy hoed is wel een extra laagje tussen hoofd en grond maar is dat ook afdoende om hoofdletsel te voorkomen?

Ook de cap doet z'n intrede in de westernwereld. Bij sommige wedstijdorganisaties is het voor de lagere klasses al verplicht. Maar aangezien er veel verschillende takken zijn in de westensport en nog meer verschillende organisaties, zal het merendeel nog lang niet standaard een cap op zetten. Ook thuis tijdens de trainingen niet. Laat staan een bp.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:56

Iedereen moet zelf weten wat hij/zij wil.

Ik rijd zelf áltijd met cap, en zodra ik met mijn verzorgmerrie ga trainen/rijden draag ik ook mijn bodyprotector.

Lis_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:10

Ik vind ook dat iedereen het zelf mag weten
Niet orgineel maarja :o
trouwens dit topic blijf ik nog even volgen :D

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:55

Gaan we ons niet een gevoel van schijnveiligheid aanpraten met een BP aan?
En ik had het over veligheidsschoenen gehad en dat is geen schoen met een hakje maar met stalen neus, schoen met hakje om te rijden is anders soort veilige schoen.

Er is ook over de manier van vallen gesproken misschien dus zinvoller dan BP een goeie cursus vallen(en opstaan)
En als je valt met BP ook dan kan een orgaan scheuren daar helpt de BP ook niet aan miscchien wel als je paard op je stapt of je op een hek valt?!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:00

Schijnveiligheid is inderdaad een risico als je een BP draagt :-). Als je op vaste hindernissen valt kan een BP wel degelijk uitmaken :-).