Paard gekocht en is afgekeurd, wat nu? wat zijn je rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:10

Vjestagirl schreef:
-Paard is niet gekeurd voor de aankoop (dus niet voldaan aan de onderzoeksplicht)

Ook als je een paard ongekeurt koopt, kun je voldaan hebben aan je onderzoeksplicht ;)

Ik zou in dit geval het beest fatsoenlijk laten beslaan en even de tijd gunnen om weer normaal te gaan lopen. Een paard 3 weken met 1 ijzer minder laten lopen vind ik niet bepaald slim en dan kun je van een paard niet verwachtten dat ie dan nog lekker loopt...

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:32

hallo,

ik zag een aantal keren voorbij komen dat ''B'' nieks van paarden weet.
dat wil ik niet bevestigen noch ontkennen.
want het is natuurlijk ook niet slim om je paard niet voor aankoop te keuren.
ik bedoel een keuring boven op het aankoopbedrag maakt dan ook niet meer uit
en het scheelt een hoop gedoe achteraf

maar wat mij verbaast is dat de DA uberhaupt het paard keurt op 3 ijzers.
beetje dom van die DA ook.

en ik vind het ook apart dat het paard zolang op 3 ijzers moet lopen.
bel gewoon de smid en zorg dat die binnen korte tijd die ijzers vervangt
een paard kopen is 1 ding maar het onderhouden is 2 natuurlijk

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:36

Citaat:
máár mocht het nou dus wat anders zijn, kan de eigenaar dan iets verhalen op de verkoper van het paard?

waarom wil ze dit met alle geweld weten?
Ze maakt eerst zelf meerdere stomme fouten achter elkaar (sorry, maar dat is nou eenmaal zo) en dan proberen het recht te breien door bij de oude eigenaar verhaal te gaan halen??
als ik die oude eigenaar was dan had ze me niet aardig gevonden als ze met zo´n verhaal aan zou komen!
Als ze het voor de rechter zou brengen denk ik dat de rechter hetzelfde zegt.

Die ´deskundige´ die mee was had die ook niet verteld hoe je paarden kopen moet?
Hoe kan het dat het paard al na 2 dgn een ijzer kwijt was? stond ie al op slecht beslag of niet? Als het al rammelde bij verkoop vind ik dat wel een hele slechte zet van de verkoper, ik zou het paard netjes afleveren, maar dan nog had de koper gelijk de smid moeten bellen.

caspar2007, die DA werkt in opdracht en voert gewoon zijn opdracht uit, al of niet op 3 ijzers, dat hij het had moeten melden ben ik met je eens maar misschien heeft de DA dat ook wel gedaan, ik ben er niet bij geweest.

chanicha
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:42

Wij hebben ik het koopcontrct van ons veulen op laten nemen dat als er binnen redelijke tijd ná de verkoop verborgen gebreken (klinkt zo dom) naar boven kwamen, die aantoonbaar ook al voor de verkoop aanwezig geweest zijn, we de koop ongedaan konden maken.
Dit was wel na een klinische keuring.
Ik denk dat je in dit geval niet sterk staat.
ik vind het ook raar van een DA dat hij hem keurt met drie ijzers onder, zo'n man wordt toch beoordeeld op zijn werk.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:50

@ cissy
nou mijn DA doet dat dus niet.
want elke DA en mens met paarden kennis weet hoe slecht het is om een paard met 3 ijzers
op harde ondergrond te laten draven.
mijn DA zou mij meteen rechtsomkeer laten maken.
en pas terug laten komen als het paard weer netjes op zijn hoefjes staat.
of heb ik nu zo een aparte DA?

heel apart verhaal.
ik zou bij het kopen van een paard eerst mijn DA er naar kijken.
en als die goed gekeurt word dan koop ik hem en anders niet.
dat kan je afspreken met de verkoper.
maar ze kan echt geen geld halen bij de verkoper.
want probeer maar aan te tonen dat het paard dit gebrek al had voor aankoop.
lijkt mij lastig.
maar goed ook dat is in handen van een DA die weet wel hoelang iets moet zitten voor het
naar buiten komt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:51

die DA is hier niet de boeman, kom zeg, ik kan me niet voorstellen dat die DA hier niet iets van gezegd heeft tijdens de keuring!
nou niet het probleem bij de DA gaan neerleggen, ik had de DA niet eens gebeld voor een keuring op 3 ijzers!
Laatst bijgewerkt door cissy op 06-03-09 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:52

Beter afwachten tot je vriendin weet wat het paard heeft. Hij was bij aflevering niet kreupel. Het ligt voor de hand dat hij onregelmatig is doordat hij een ijzer mist, maar er kan zoveel meer aan de hand zijn.
Pas als het een verborgen gebrek is, kan je teruggaan naar de verkoper. Nu kan het paard zich ook verstapt hebben of iets dergelijks. En ik denk niet dat het paard afgekeurd is door de VA, maar het paard was niet te keuren omdat het een ijzer kwijt was.
Waarschijnlijk heeft de VA bij de keuring op de harde grond gezien dat het paard een ijzer mist. Als hij begint met de keuring zal het paard wel op stal gestaan hebben, dan zie je dat niet meteen.
Succes met het paardje.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:52

oh nee de DA is ook niet slecht alleen apart dat hij de keuring laat doorgaan
de mijne zou dat niet doen in iedergeval

cissy

Re: Paard gekocht en is afgekeurd, wat nu? wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:53

hij is toch gestopt? of heb ik daar nou overheen gelezen...

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:55

het lijkt mij dat je eerst aan de DA vraagt waar hij het paard wil hebben.
dus op weg van trailer naar stal zal de DA het heus wel opgevallen zijn.
het is gewoon een apart verhaal.

het ligt zeker niet aan de DA maar aan de eigenaar.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:57

cissy schreef:
die DA is hier niet de boeman, kom zeg, ik kan me niet voorstellen dat die DA hier niet iets van gezegd heeft tijdens de keuring!
nou niet het probleem bij de DA gaan neerleggen, ik had de DA niet eens gebeld voor een keuring op 3 ijzers!

.
Laatst bijgewerkt door corina21 op 06-03-09 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:58

qt_shetties schreef:
@ knooopje: Het paard is inderdaad klinisch gekeurd, athans, na het draven op het harde is de keuring 'gestopt' omdat het niet veel nut had om verder te gaan, aangezien hij onregelmatig liep en dus niet goed scoorde op dit onderdeel.

Er zijn dus nog geen foto's gemaakt, VA wil eerst even kijken hoe het met ijzer is, wellicht is dit de oorzaak... ijzer is 2 dagen na aankomst van het paard verloren gegaan

dus de DA heeft het toch geprobeert ondanks dat het paard maar 3 ijzers hadhij is pas gestopt
nadat hij zag dat het paard niet best liep op 3 ijzers

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:09

sammy1, je hebt mijn verhaal niet begrepen denk ik.... en ik begrijp jouw verhaal niet.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:11

Ik heb alles doorgelezen en kom het 1 en ander tegen waar ik vraagtekens bij stel.

-Onderzoeksplicht: ja maar hoever dat gaat is afhankelijk van de kennis van koper en verkoper.

-Verkoper: is dat een handelstal of particulier, indien een handelstal zal de onderzoekspicht van de koper minder zwaar meetellen, van een handelaar mag men nu eenmaal meer deskundigheid verwachten. Indien het een handelaar betreft dan kan binnen 6 maanden een paard teruggebracht worden op basis van een verborgen gebrek, indien particuliere verkoper dan binnen 6 weken op basis van een verborgen gebrek.

-Paard loopt onregelmatig en staat op 3 ijzers: niet handig natuurlijk dus eerst bekappen en beslaan en dan een paar dagen later nogmaals laten beoordelen, indien dan nog onregelmatig dan toch echt verder onderzoek gewenst om vast te kunnen stellen of dat de onregelmatigheid veroorzaakt wordt door een eventueel verborgen gebrek.

Advies: verkopende partij al wel op de hoogte stellen van de situatie, minimaal per mail en verstandigste zelfs schriftelijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:35

amondi schreef:
Dat lijkt n.l. zo langzamerhand een rage.... eerst kopen, spijt hebben, en dan de verkoper de schuld te geven.

Dat idee heb ik ook ja.

Een verborgen gebrek is alleen verborgen als het niet blijkt bij een keuring, al dan niet door een DA.
Als je blind bent en je koopt per ongeluk een paars paard, dan weet je dat niet. Als later dan iemand tegen je zegt dat je een paars paard hebt gekocht, dan kun je niet roepen: "Ik wil helemaal geen paars paard! Die verkoper heeft me bedonderd!" Nee, je had gewoon een ziend persoon mee moeten nemen. Dat het paard paars is, is geen verborgen gebrek. Het was zichtbaar voor kundige ogen. Als het paard nou bruin geverfd was door de verkoper, en na een fikse regenbui blijkt dat hij paars is, dan kun je verhaal gaan halen bij de verkoper. Of als je gevraagd had: "Het paard is toch niet paars hè?" En de verkoper had gezegd: "Nee hoor, dit is een gewoon bruin paard", dan heb je ook een punt, maar dan moet zoiets haast wel in een verkoopcontract staan, wil je een poot hebben om op te staan.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:37

cissy schreef:
Citaat:
máár mocht het nou dus wat anders zijn, kan de eigenaar dan iets verhalen op de verkoper van het paard?

waarom wil ze dit met alle geweld weten?
Ze maakt eerst zelf meerdere stomme fouten achter elkaar (sorry, maar dat is nou eenmaal zo) en dan proberen het recht te breien door bij de oude eigenaar verhaal te gaan halen??
als ik die oude eigenaar was dan had ze me niet aardig gevonden als ze met zo´n verhaal aan zou komen!
Als ze het voor de rechter zou brengen denk ik dat de rechter hetzelfde zegt.

Die ´deskundige´ die mee was had die ook niet verteld hoe je paarden kopen moet?
Hoe kan het dat het paard al na 2 dgn een ijzer kwijt was? stond ie al op slecht beslag of niet? Als het al rammelde bij verkoop vind ik dat wel een hele slechte zet van de verkoper, ik zou het paard netjes afleveren, maar dan nog had de koper gelijk de smid moeten bellen.

caspar2007, die DA werkt in opdracht en voert gewoon zijn opdracht uit, al of niet op 3 ijzers, dat hij het had moeten melden ben ik met je eens maar misschien heeft de DA dat ook wel gedaan, ik ben er niet bij geweest.

naja met alle geweld,...... 't hoeft niet nog maals ingewereven te worden dat het stom is geweest, dit is allemaal meer dan duidelijk, ik denk dat meerdere bokkers door schade en schande wijzer geworden zijn, waar onder ik zelf, vroeger deed ik dingen die ik nu niet meer in mn hoofd zou halen!

De rede van dit topic was om advies te vragen, zelf heb ik er namelijk geen ervaring mee, de koper voelt zich goed rot, dus dit hoeft er niet nog 100 keer ingewreven te worden, aangezien ze zelf niet op bokt zit, en ik deze reacties nu genoeg gelezen heb. We wachten de herkeuring af,

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:41

Je vroeg wat haar rechten zijn. Tja, dan kun je verwachten dat mensen over dat keuren beginnen, want daar hangen die rechten wel heel sterk van af.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:56

LindyH schreef:
Je vroeg wat haar rechten zijn. Tja, dan kun je verwachten dat mensen over dat keuren beginnen, want daar hangen die rechten wel heel sterk van af.

Sla er de wetboeken maar eens op na, en zie mijn reactie hierboven.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:00

krackertje schreef:

Ik lees in je post hierboven dat een paard tot 6 weken/6 maanden na aankoop terug gebracht mag worden op basis van een verborgen gebrek. Maar volgens mij is er in dit geval helemaal geen sprake van een verborgen gebrek.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:02

qt_shetties schreef:
IndianLady schreef:
Paard niet gekeurd bij aankoop, achteraf laten keuren en is er niet doorheen gekomen. Nieuwe eigenaar wil het paard niet meer kwijt. Wat kunnen wij doen dan? Ondanks de afkeuring wil ze het toch niet wegdoen en het niet laten keuren voor de koop is eigen risico.

Sja geen idee, dat het fout is dat het paard voor de koop niet gekeurd is weet ze inmiddels wel, dus gelieve hier niet op door hameren, ze wil nu graag weten wat ze wel kan doen. je snapt dat als je na lange tijd je droompaard hebt kunnen kopen, je het niet zomaar weer wil afstaan....

Maar ik neem aan dat haar droompaard niet een paard met een evt. gebrek is?

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:03

krackertje schreef:

met name het arrest van Geest/Nederlof. Hierin komt jou punt uitgebreid ter sprake en vind je wat de Hoge Raad hiervan vindt.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:13

joycedekker schreef:
krackertje schreef:

met name het arrest van Geest/Nederlof. Hierin komt jou punt uitgebreid ter sprake en vind je wat de Hoge Raad hiervan vindt.

Joyce, klopt en daar doelde ik ook op, zo wordt een particulier nog enizins beschermd.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:15

LindyH schreef:
krackertje schreef:

Ik lees in je post hierboven dat een paard tot 6 weken/6 maanden na aankoop terug gebracht mag worden op basis van een verborgen gebrek. Maar volgens mij is er in dit geval helemaal geen sprake van een verborgen gebrek.

Of het een verborgen gebrek betreft zal nog moeten blijken.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:50

Wat een vreemd verhaal en eigenlijk ook een vreemd verzoek van TS. Weliswaar begrijpelijk dat TS de koper wil helpen, maar met een dergelijke vraag kun je commentaar verwachten.
Blijkbaar heeft de koper niet al te veel verstand van paarden/paarden kopen, maar ze gaat wel meerdere malen kijken, zelfs met iemand extra. Er wordt blijkbaar niet over keuren gesproken.
De koper besluit het paard te nemen, zonder keuring vooraf. Dit kan.....misschien is de vraagprijs ook dusdanig, dat je het risico van een eventueel gebrek voor eigen rekening neemt. Een groot gebrek/afwijking was waarschijnlijk wel opgevallen bij 1 van de keren dat er is gekeken bij het paard.
Dan komt het paard thuis bij de koper en blijkt het na 2 dagen een ijzer te zijn verloren.......het paard staat op ijzers en als hij/zij er dan 1 verliest lijkt het mij normaal dat er besloten wordt een hoefsmid te bellen om: of het verloren ijzer er weer onder te slaan ......of de andere 3 te verwijderen................ maar koper doet dit niet (??????????!)
Er wordt een afspraak gemaakt met een dierenarts/kliniek om het paard alsnog te keuren (zelf snap ik de reden niet zo om dit na 3 weken alsnog te doen, maar vooruit.........). Het paard staat dus nog op 3 ijzers...........duidelijk is dat een paard hiermee niet goed/optimaal kan lopen.........vreemder is dat een DA wel besluit te keuren. Iemand die iets weet van paarden had kunnen vertellen dat het paard naar alle waarschijnlijkheid onregelmatig uit dit onderzoek zou komen. Een DA had dit van te voren aan moeten geven, want ik neem aan dat (een deel van) de keuringskosten wel betaald zullen moeten worden.
De DA kan het paard wel controleren op hart/longen/beenwerk/gebit/gevoeligheden/ogen etc.

Nu wordt alsnog een afspraak gemaakt bij een hoefsmid en twee dagen daarna zal het paard opnieuw gekeurd worden. Is er dan niemand die zegt dat er beter even gewacht kan worden????? Het kan best zijn dat het paard absoluut niet gevoelig is voor het opnieuw beslaan, maar er zijn zeker ook paarden die de eerste dagen na het beslaan op 'eieren lopen'.
Om een reeel en optimaal beeld te krijgen van het paard is het in mijn ogen niet verstandig om het zo te doen. Omdat de DA al is gaan keuren toen het paard op 3 ijzers stond, zal hij nu zeker ook gaan keuren.............misschien is dit tegenover de verkoper ook niet helemaal eerlijk.......

TS geeft in haar eerste bericht gelijk al aan, dat de koper het paard niet meer kwijt wil..........maar wat is dan de bedoeling? Geld terug/ genoegdoening?
Volgens mij heeft een koper (particulier) 6 maanden de tijd om zich te bedenken in geval van een gebrek, maar daar kan een wetswinkel je vast meer over vertellen.
Overigens kan het ook heel goed zijn, dat het paard, als het weer keurig op 4 ijzers staat, nergens last van heeft.
Thuis hebben wij een 10-jarige merrie die niet goed is op de foto's, maar wel Z2 loopt en nog nooit een pas kreupel is geweest.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 20:35

@ioontje, thnx voor je bericht, ik kan niet op alles antwoord geven, ben zelf ook geen eigenaar dus kan ook niets beslissen,
de rede dat de hoefsmit zo laat komt, is omdat deze eerder geen plekje heeft. Ik begrijp dat er natuurlijk op gereageerd word, in de zin van het keuren na de koop. Ik ken het standpunt, de eigenaar ook. Dus beetje zonde om er elle lange pagina's over vol te tikken. Ik vroeg alleen wat de rechten zijn, als ze die niet heeft, zijn we natuurlijk snel uit gepraat, maar dan is er duidelijkheid, ikzelf heb hier namelijk geen verstand van. Maar bedankt voor je tips.