mijn 3 jarig wil het bit niet in, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

Re: mijn 3 jarig wil het bit niet in, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:15

Kan het niet, dat sommige paarden zo'n vorm mond/tong/gehemelte o.i.d. hebben, dat ze echt last hebben van ook nog eens een bit erbij?

(Ook maar een verzinsel hoor.. maar ik geloof er niet in dat paarden iets niet doen om vervelend te zijn ofzo)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:22

@marlous, dat kan maar is heel zeldzaam....

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:27

op zich is dat niet zeldzaam, paarden die aan t wisselen zijn, kunnen wat een hangend rooster hebben... het kan dan pijnlijk zijn als ze een bit in hebben... maar ts geeft aan dat de tandarts er net bij is geweest en die had dat wel gezien. ..

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:51

heb net je filmpjes bekeken op you tube.

ondanks alle verhalen die er verteld en geschreven zijn, heb ik toch diepe respect voor je dat je op jouw manier al op je paard hebt gezeten.

eerlijk is eerlijk

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 00:21

kaatjemuts schreef:
op zich is dat niet zeldzaam, paarden die aan t wisselen zijn, kunnen wat een hangend rooster hebben... het kan dan pijnlijk zijn als ze een bit in hebben... maar ts geeft aan dat de tandarts er net bij is geweest en die had dat wel gezien. ..

tandarts is tevens dierenarts, dus ik neem aan dat die het wel gezien en gezegd had.

marjolijn81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:38

wat ik dan doe: bitje warm maken en in de stroop hangen even...gaan ze zeker van smikkelen!
succes!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:42

Ik ga even met Botoga mee, net de filmpjes zitten kijken en heb echt diep respect hoe rustig je het opbouwt :)

No_worries
Ruiter 🐴

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:57

Zulke paarden heb ik ook wel in handen gehad ('vroeger' ;)) en wat wij dan deden was een strobaal naast het paard in de stal leggen, zodat wanneer het paard het hoofd omhoog deed je er nog goed bij kon. Hierdoor leert het paard dat het hoofd omhoog doen niet helpt en kun je het hoofdstel na een paar keer normaal indoen. Een vriendelijke methode die misschien eens te proberen is?

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:49

Ik vind het ook een erg prettige manier van zadelmak maken. Zo zijn wij nu ook bezig met onze 2, 3 jarige paarden. Werkt erg fijn.

Bij 1 hebben we ook het probleem dat ze het bit niet in wil, ook van alles geprobeerd. We hebben een happy mouth bitje.
We laten het nu maar even voor wat het is en beginnen over een week of 2 weer met hulp van iemand die les geeft in grondwerk, trailer laden etc. Kijken of het dan wel lukt om het bit "leuk" te maken.

Ik ben het er mee eens dat kracht niet helpt en als ze het echt niet willen gaat het je niet lukken. Wel een goede tip om het in de voerbak te leggen, zal ik miss ook eens proberen.
Goed dat je alles zo rustig en met respect aan pakt!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:11

Mijn haflinger heb ik gekocht toen ze 5 jr was, zij was nog niet echt ingereden alleen zadelmak en naar zeggen ook tuigmak.
Dat bleek niet het geval althans het zadel was geen probleem maar de aaname van het bit ging niet zo ontspannen en gewillig zoals ik dat graag zie.

Had toendertijd een vrij dik trensje, gewoon omdat ik de ervaring met andere paarden had dat deze vrij zacht inwerkt, mar bij haar leek het averechts te werken.
Heb toen eerst dr mond na laten kijken door de tandarts, ze bleek een hangend rooster te hebben, heb haar toen bitloos verder ingereden en na verloop van tijd een ander bit gekocht.
Ik kwam uit bij een Myler bit, de zachtste van de hele serie, mede op advies vd tandarts omdat ze erg weinig ruimte in dr mond had, niet alleen door het hangend rooster (wat toen alweer weggetrokken was) maar gewoon omdat dit de vorm van haar mond bleek (de binnenkant dan).
De eerste paar keren vond ze de Myler ook niet zo'n succes ze combineerde het bit gelijk met gevoelens van onprettig of misschien wel pijn, die ascociatie bleef ze enkele weken houden.
Zodra ik het bitloze hoofdstel weer omdeed was deze spanning gelijk verdwenen, heb even gedacht dat ze alleen maar bitloos gereden kon worden, iets wat ik op zich best zag zitten maar omdat ik veelal langs drukke wegen rijd wou ik toch graag met bit rijden.

Heb het rijden even opzij gezet, ben alleen gaan trainen op de aanname van het bit, iedere dag weer... heel kort natuurlijk, maar iedere keer als ze een poging deed het bit uit zichzelf aan te pakken kreeg ze een beloning, niet dmv eten maar met met de stem (omdat zij daar veel gevoeliger voor is), als ze het dan aannam gingen we gelijk iets leuks doen bijvoorbeeld wandelen of lekker roskammen (beide is ze gek op).
Hoe dan ook als het maar iets was wat zij helemaal geweldig vond, op die manier heeft ze geleerd dat het bit iets leuks opleverd en geen pijn of stres hoeft te betekenen.
Nu zijn we ruim een jaar verder en tijdens het rijden kan ze lekker ontspannen met bit in en ook tijdens het opzadelen is het bit indoen geen strijd maar een gewoonte geworden, niks bijzonders meer, want nog steeds krijgt ze ontspanning terug na het bit indoen door het belonen of even lekker wandelen, daarna gaan we rijden.

Veelal ligt de oorzaak van de aaname bij het type bit wat je wil gebruiken, maar ook heeft de manier waarop een grote invloed.
Als je ervan uitgaat dat dit niet vanzelfsprekend is bij je paard en er genoeg tijd en geduld voor op kan brengen ben je al een heel eind.
Ook bij jonge paarden kan de gewenning van het bit als prettiger worden ervaren met een wat dunner bitje, niet om daarmee de intentie te hebben ook te willen gaan trainen maar alleen als gewenning zodat het indoen van een wat dikker bit na verloop van tijd wat gemakkelijk gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:59

Ik vergeef het een paard die met de derde keer nog protesteert tegen een bit :D want het is gewoon een kwestie van geduld.
Het werkt doorgaans prima als je er af en toe een paar uur voor uit trekt en wat aan de gang gaat met bijvoorbeeld schijfjes appel.
Nogal wiedes dat een jong paard protesteert tegen dingen die het nog niet kent en dan ben jij diegene die moet zorgen dat het dier de link gaat leggen tussen in dit geval het bit en het feit dat het niet naar is, maar juist prettig kan zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:08

Beginposts gelezen.

Op de manier van aan een kant het bit al vastklikkenal vastklikken loop je risico dat je het bit tegen de tanden of zijkant van de mond drukt als je het indoet, is niet lekker.
Verder vraag ik me af of je meteen al druk op het bit hebt uitgeoefend na de eerste keer indoen?

Wij hangen het bit er altijd zomaar een paar keer in, als je stal veilig is kan je het paard zelf een paar keer zijn krachtvoer geven met bit in, dan leren ze slikken en de mond bewegen en hebben ze gelijk een leuke assiociatie met dat bit. ;)

De methodes die hier genoemd worden, stroop of appelmoes aan het bit, onder het bit een appel of voer op je vlakke hand zodat ze wel de mond open moet doen, werken eigenlijk altijd wel...

fishstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:35

Waarom ga je haar niet eerst op haar gemak laten voelen door gewoon haar hoofd rustig vast te houden, weet je wel met 1 hand over haar neus zodat ze het hoofd niet in de lucht kan gooien, als je daar mee begint heb je in ieder geval al een begin.. of je gaat haar gewoon met een super zachte borstel borstelen, haar hele hoofd, en op de plek waar je haar moet vasthouden met het aanbrengen van het hoofdstel oefen je gewoon wat meer druk op, als je aanvoelt dat ze zich gaat verzetten meteen de druk er weer af halen!! maar wel blijven borstelen...

Je kan vervolgens laten wennen aan vreemde voorwerpen in haar mond, denk aan skippieballen, of gewoon van die speelballen (wilgentakjes kan ook, is btw ook heel gezond voor ze, en het is toch een raar voorwerp), laat het haar gewoon uitzoeken.. zo'n gewone baardenspeelbal kan je bijvoorbeeld gebruik; als ze eenmaal interesse in het ding toont en het gaat rondslepen; ga je de bal vast houden met het hendelt naar haar toe en laat haar er aan zitten (zonder enige dwang!!)... stel nou dat dit allemaal geen zin heeft, en ze geen zin heeft om dingen in haar mond te stoppen behalve haar gewone eten dan is het misschien een idee om gewoon haar te laten wennen aan jou vingers in de mond, net zoals de meeste mensen het paard de mond te laten openen als het bit erin moet... je moet natuurlijk niet 5 minuten lang je vinger in der mond houden, doe gewoon met 1 hand de neus tegenhouden, dan je duim in de mond hoek (waar geen tanden zitten) en wacht tot dat ze de mond open doet, als ze dat doet dan gewoon belonen, door je vinger en de druk op haar neus weer weg te halen, dat is alles...

Ik probeer ook maar wat te bedenken, en over je bidje, als die dun is is die vaak veel scherper dan een iets dikker bit... aangezien ze druk aan het wisselen is is de mond natuurlijk super gevoelig dus met zo'n bitje kan dat dubbelop zijn. (dubbelgebroken is voorderest gewoon goed na mijn mening, ik rijd er namelijk altijd mee),

Ik zou voorderest gewoon alle adviezen die de mensen hier gegeven hebben uit proberen, zoals het bit warm maken.. iemand bij mij uit het dorp had ongeveer hetzelfde probleem, en die heeft slobber gebruikt, als je dat kookt en gewoon lauw laat worden dan doe je het bitje er even door heen halen en dan voor je paard houden en wachten tot dat die er aan gaat likken, en bij haar is het gelukt..

Ik wens je echt super veel suc6, ik weet zeker dat het gewoon allemaal goed gaat komen ;)

P.S Lukt het nou echt niet, en wordt je paard echt compleet geFREAKED-Out misschien kan je dan iemand laten komen die gediplomeerde "tellingtontoucher" is, die kan het paard zich laten ontspannen en je kan misschien samen met die persoon, haar laten wennen aan het bit.
het zijn maar ideeen... probeer het gewoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:39

lekker bitloos gaan rijden, ontwijk je het probleem en voortaan zal ie ook bij andere dingen proberen om er onder uit te komen :) ..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:41

Helemaal mee eens, Vivalavida :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:40

VivaLaVida schreef:
en voortaan zal ie ook bij andere dingen proberen om er onder uit te komen :) ..........

Zo werkt dat niet bij een paard. Zo kan een paard namelijk helemaal niet denken.

Ik kan me voorstellen dat als je in de veronderstelling bent dat een paard wèl zo denkt (en doet), dat je dan kiest voor harde aanpak, het 'doorpakken' en dwingen (en eventueel ook breken), zonder enig inlevingsvermogen in en respect voor het wezen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:45

Helaas werkt het zo wel bij de meeste paarden, hoor Joviban. Een paard is een individu en zal in beginsel liever bij zijn soortgenoten in de wei blijven dan voor een mens werken.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:53

ik heb helaas geen extra tips, inderdaad gewoon geduld. en misschien vind je een trucje waardoor het goed lukt :) is natuurlijk even wennen voor haar. Neem aan dat meerdere jonge paarden dit probleem hebben, je bent echt niet de enige.

Waar ik me meer aan erger is dat sommige nu gaan roepen dat ze bitloos moet gaan rijden, TS heeft a uitgelegt dat ze de dressuur in wilt met haar paardje, dus neem aan dat ze die discussie niet wilt ;)
en vind het op de filmpjes er vriendelijk uitzien, en gaat wel lukken. Denk dat je er wel even de tijd voor moet nemen :D maar na een paar keer bit in --> iets lekkers, zal ze het vast wel door hebben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:07

essie_blue schreef:
Waar ik me meer aan erger is dat sommige nu gaan roepen dat ze bitloos moet gaan rijden, TS heeft a uitgelegt dat ze de dressuur in wilt met haar paardje, dus neem aan dat ze die discussie niet wilt ;)

Gelukkig ergert de TS zich daar niet aan. Er is geen discussie ontstaan en TS staat er best voor open om tijdelijk bitloos te gaan rijden.
Niet iedereen is anti-bitloos. ;)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:40

Denk niet dat bij paarden zo werkt.........maar wel bij de mens waarvan het paard is.

Een paard denkt naar mijn idee niet...'zo dat heb ik voor elkaar, dan kan ik nu ook andere dingen gaan proberen waar ik onderuit wil'.
Het type eigenaar wat op zo'n moment zichzelf 'gewonnen' geeft is daar wel een uitstekend voorbeeld van, die gaat bij andere obstakels ook de confrontatie uit de weg of heeft er simpelweg het geduld niet voor om bij een bepaald probleem meer tijd en energie erin te steken (of op een creatieve manier naar een oplossing te zoeken), daar ligt het probleem.
Het is dan in mijn ogen wel erg makkelijk en onjuist om het paard daar dan de schuld van te geven.

De TS doet er mijn inziens goed aan om tips en ervaringen van andere te vragen, daar kan ze best wat aan hebben en vaak is het met een simpele aanpak zo opgelosd, je moet er alleen wel opkomen, zo niet dan kunnen andere daar toch bij helpen?, lijkt me.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:50

@Easy blue, als je de topic had door gelezen had je gezien dat de TS niet zo kortzichtig is als de meesten. Ze staat er voor open om Bitloos het paard verder in te rijden zodat ze daarbij het dier langsaam kan leren dat het bit geen verschrikkelijk ding is. Zo staat het inrijden van Butterfly niet stil omdat ze het bit er op den duur niet meer in kan krijgen. Ikzelf ben niet pro-bit of pro-bitloos maar ben wel realistisch ingesteld.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 23:32

bedankt voor alle [soms uitgebereide] reacties nog :j

ik heb vandaag een bitloos hoofdstel besteld.
ook heb ik een rubber bitje gekocht. ben ik eigenlijk helemaal niet voor, maar dat maakt tenminste geen geluid
en als het perongeluk tegen de tanden tikt is het misschien niet zo irriant.

ga deze week maar gewoon bitloos beginnnen en houd het de komende week maar ff bij bitjes in haar stal met stroop
eraan :Y)
dan gaan we daarna maar weer aan de slag met wennen aan het bit.

verder ga ik met cissie mee. een paard denk maar een paar seconden vooruit, dus geloof ook niet dat ze zo denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:46

JoviBan schreef:
VivaLaVida schreef:
en voortaan zal ie ook bij andere dingen proberen om er onder uit te komen :) ..........

Zo werkt dat niet bij een paard. Zo kan een paard namelijk helemaal niet denken.

Ik kan me voorstellen dat als je in de veronderstelling bent dat een paard wèl zo denkt (en doet), dat je dan kiest voor harde aanpak, het 'doorpakken' en dwingen (en eventueel ook breken), zonder enig inlevingsvermogen in en respect voor het wezen paard.

Hoezo? als je zo denkt ("hij wil het niet dus ja dan maar bitloos") zal je in andere dingen waarschijnlijk ok zo reageren en daar krijg je geen leuke paarden van. Staat er een beetje ongelukkig wat ik eerder heb neergezet.
En maar eens kijken waar de oorzaak ligt natuurlijk.

Ik vind er zeker goed uitprobeerbare tips tussen staan trouwens, hoop dat je er uit komt TS, met je paardje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 01:19

@ viavlavida, zou t paard t misschien niet willen omdat t bit pijn kan doen? Dan ga je er toch niet mee door?
Dan is bitloos toch prima oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 01:29

Nonsens dat een goed passend bit pijn doet, als het al pijn doet past het bit niet of is er iets mis met de teugelvoering van de ruiter die erop zit.
Bitloos is in dit geval ook geen oplossing, de TS wil wedstrijden rijden met haar paard alleen denk ik dat ze iets te snel wil, een paard is nu eenmaal niet na drie keer bitwijs, dat duurt even wat langer.

@Cinnepin, mensen zijn er niet mee geholpen dat jij te pas en te onpas gaat suggereren dat een bit mogelijk pijn zou kúnnen doen.