Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
__Nathalie__ schreef:Als het dier er verder niks meer aan overhoud maakt het niks uit. Maarja wat als over 5 jaar dier een verschrikkelijke tumor krijgt en misschien er aan komt te overlijden of weidepaard word. Ben je klaar mee.

nameless schreef:ik denk dat je gewoon heel erg veel; pech hebt,
een verborgen gebrek terug halen is volgens mij alleen zo als er een verborgen gebrek is en de eigenaar weet daarvan en zwijgt daarover..
Piro schreef:Het lijkt erop dat er deze tumor een equine sarcoid is. Equine sarcoiden zijn goedaardige tumoren die worden veroorzaakt door het Bovine Papilloma Virus (BPV), welke waarschijnlijk wordt overgedragen door bepaalde muggen. Het is onderzocht dat wondjes vele malen gevoeliger zijn voor een besmetting met BPV. Vaak zie je dus ook dat een equine sarcoid groeit op de plaats waar eerst een wondje heeft gezeten. Het kan in dit geval dus best zo zijn dat er idd een wondje is ontstaan door het scheren en dit wondje vervolgens geinfecteerd is met BPV. De vraag zou dan zijn hoe het paard deze BPV infectie heeft opgelopen. Dit kan bij de oude eigenaar gebeurd zijn, maar mogelijk ook pas bij de nieuwe eigenaar. Dat is natuurlijk onmogelijk te achterhalen. Wat ik wil zeggen is dat het paard bij aankoop dus waarschijnlijk nog geen tumor had en misschien ook nooit gekregen zou hebben als hij niet verkocht was (in het geval dat het paard pas bij de nieuwe eigenaar geinfecteerd is). Als deze tumor idd een equine sarcoid is, veroorzaakt door BPV, dan lijkt het mij erg moeilijk voor de nieuwe eigenaar om dit op de verkoper te verhalen.
gomir schreef:Het gaat me even om het tijdsbestek, net alsof je zonder een verhaal van een tumor (van wat voor oorsprong die dan ook is) geen risico's loopt dat er in 5 jaar iets met een paard gebeurd.

Liezel1 schreef:Dit heeft total geen zin zo....
Idd rechtsbijstand inschakelen, eventueel juridisch loket mocht ze geen verzekering hebben...
Maar ook zij zullen vermoedelijk eerst adviseren wat meer info in te winnen,
en met de vorige eigenaren om de tafel te gaan.
superwoman schreef:Liezel1 schreef:Dit heeft total geen zin zo....
Idd rechtsbijstand inschakelen, eventueel juridisch loket mocht ze geen verzekering hebben...
Maar ook zij zullen vermoedelijk eerst adviseren wat meer info in te winnen,
en met de vorige eigenaren om de tafel te gaan.
Dat lijkt mij niet slim.
Eerst moet je weten hoe ver je wil en kunt gaan.
Als 'jij' geen afstand wil doen van het paard, dan valt er weinig te regelen.
Een rechter zal in zo'n situatie 'nooit' een gedeelte van geldbedrag verminderen als je gelijk krijgt dat het en verborgen gebrek was.
Als de vorige eigenaar merkt dat je het toch paard wil houden, zou deze gek zijn om een gedeelte geld terug te geven..