Paard blijkt lucht te zuigen na aankoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jow

Re: Paard blijkt lucht te zuigen na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:50

veeartsverklaring voor vragen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:14

LadyLynn schreef:
Ik persoonlijk niet, maar ieder zijn eigen mening.

Er zijn ook toppaarden die luchtzuigen, en die komen een paar keer per dag uit de box, en die zijn echt wel goed voor de paarden.. ;)

Dat is idd ieder zijn mening.
Ik heb mijn paarden voor de sport, dus als ze maar goed bewegen dan mogen ze voor mijn part op stal de tango staan te dansen :P Luchtzuigen is wel het laatste waar ik me druk om kan maken.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:12

precies...die van mij was prix st george geklasseerd en is zo vreselijk fijn dier, die bracht ik ook niet terug toen hij ging zuigen. hij gaat zijn gang maar!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:08

Urielle schreef:
Hou je vakliteratuur bij voor je dat soort dingen op het net smijt zou ik zeggen want er klopt echt helemaal niks van je verhaal LadyLynn :+

a) Luchtzuigen kan wel degelijk 'afwennen' of verminderen, als de oorzaak opgelost wordt. Sommige paarden blijven het doen als de oorzaak niet fysiek is maar mentaal. (maar heb je liever een paard dat tussen zijn oren volkomen van zijn melk is of een die zich even af reageert op zijn voerbak dan?) Er zijn meerdere mensen op Bokt met paarden die zijn gestopt met het luchtzuigen na het verbeteren van hun leefomstandigheden.

b) De oorzaak van luchtzuigen ligt NIET in verveling, maar in stress en/of maagklachten. Een van mijn eigen paarden zuigt lucht en heeft altijd op de wei gestaan, die zuigt nu ook nog lucht op de palen van de wei, tot zover je stalverveelverhaal ;) Als het paard zijn stal als stressvol ervaart kan de stal natuurlijk wel de oorzaak zijn.

c) Paarden kunnen van het ene op het andere moment gaan luchtzuigen, als ze niet meer om weten te gaan met stress (dus bijv. na verhuizing naar een nieuwe omgeving).

d) Luchtzuigen wordt niet overgenomen.

Verder heb je wel een goed advies gegeven.

Laat die merrie haar maag nakijken door een endoscopie. Is het de maag niet, dan is die merrie gestresst en moet de eigenaar de oorzaak van de stress zien weg te nemen (zal nu vooral zitten in de vreemde omgeving). Luchtzuigen kan verder alleen kwaad voor het gebit, dus probeer de voerbak met rubber af te dekken dat het gebit niet slijt op de voerbak. Onbeperkt ruwvoer verstrekken, en de nieuwe portie ruwvoer voeren voor het krachtvoer. Hooi ipv kuil, een zo puur mogelijke muesli ipv brokken of muesli's met veel toevoegingen en maagcompositum van De Groene Os kunnen helpen bij maagklachten.

Het is ook niet zo dat een goed paard ineens nog maar een habbekrats waard is, ik heb mijn paard al vaak kunnen verkopen voor een meer dan beste prijs. Een goed paard blijft een goed paard.

een goed paard blijft een goed paard als ie luchtzuigt, weeft , kribbebijt, schraapt, slaat, bijt enz enz enz

maar die komen er bij mij niet in ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:54

Weven vind ik nog iets anders omdat dat de voorbenen meer belast met kans op vroegtijdige slijtage. Slaan en bijten is af te leren met strakke correctie, paarden die tegen de achterwand slaan of met de voorbenen trommelen krijgen een rubber wandje ter bescherming en voor geluidsdemping. Schrapen als stalgebrek heb ik nog niet gezien :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:03

pff. nou mn vorige vzpaard, is nou verkocht, maar die had wel schrapen als stal gebrek hoor :)) echt als ie je aan zag komen begon die net zo lang tot ie wat kreeg - kreeg ie niks ging die door tot je weg was.. :P

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:47

Luchtzuigen kan je tegenwoordig al gewoon laten opereren. Wordt vaak gedaan bij paarden die voor de verkoop zijn, en dan weet de volgende eigenaar ook nooit dat zijn paard vroeger een luchtzuiger was. Ik heb zelf ook een luchtzuiger en dat is voor mij totaal geen probleem.
Als het paard voor de rest in orde is, zie ik geen probleem. Paarden nemen dit gedrag ook niet over van elkaar :n

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:01

Luchtzuigen ontstaat inderdaad vaak door stress of maagklachten. Vaak helpt het al als hij de hele dag door kan eten (hooi of grazen in de wei) echter, het is een soort verslaving, dus als ze het eenmaal ontdekt hebben gaan ze vaak ermee door, zelfs als je de oorzaak heb weggenomen helaas.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:16

De operatie voor luchtzuigen is tegenwoordig verboden Izzy19. Het is gewoon dierenmishandeling en neemt ook niet de oorzaak weg. Na de operatie kunnen ze ook gewoon verder met luchtzuigen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:53

Ik heb persoonlijk geen ervaring met zo'n operaties, mijn paard is een luchtzuiger en dat zal hij ook altijd blijven ;)

Hetgeen ik erover verteld heb, is gewoon hetgeen ik er al over gehoord heb. Geen idee hoe dat juist in elkaar zit en wat ze bij zo'n operatie doen. Ik vind zo'n operatie ook niet de oplossing, maar waarom doen mensen dat vaak? Omdat ze hun paard anders niet verkocht krijgen door alle fabels die nog bestaan rond luchtzuigen. De oorzaak kan al lang weg zijn, maar een paard stopt niet met luchtzuigen, dat is een soort verslaving zoals mensen die sigaretten roken.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:21

Wat doen ze dan juist bij zo'n operatie, aangezien Evelijn zegt dat het dierenmishandeling is?

We zijn het er trouwens helemaal over eens dat we het zo laten.
Het is een schat van een beest, ik mag enkel niet naar haar kijken als ze eet, ik wordt er zelf misselijk van.
Het ziet er zo pijnlijk uit, al die spieren die opspannen etc...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:48

Dat zeg ik niet alleen dat is volgens de wet ook zo. De operatie is verboden. Ik weet niet precies wat ze doen. Ze snijden ergens iets kapot. Weet wel dat de oude ruin bij ons op stal vroeger zo'n operatie heeft gehad. Daarvan is het gedeelte van z'n keel dat zacht hoort te zijn helemaal hard. De overgang bij z'n hoofd naar zijn hals.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:55

Ik ben het helemaal met de tekst van Urielle eens. Op 1 dingetje na.
Verveling kan wel degelijk een factor zijn voor een stal gebrek te ontwikkelen. Verveling geeft ook onvoldoening bij een paard, net zo goed een soort van stressfactor.

Voor luchtzuigen een operatie? Kom je niet in de war met cornage? Moet er niet aan denken namelijk dat mensen daar voor laten opereren.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:43

Ja hoor er bestaat wel degelijk een operatie voor luchtzuigen. Luchtzuigen wordt/werd geopereerd om een paard weer makkelijker verkoopbaar te maken. Een andere reden zie ik daar ook niet meteen voor. In elk geval, meer weet ik er ook niet over, ik heb er geen ervaring mee :n

Caresse07
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:48

Er bestaat idd wel een operatie tegen luchtzuigen, maar denk dat er weinig DA's zijn die het
je zullen aanraden. Ik heb er zelf ook eens naar geinformeerd (heb zelf een luchtzuiger) en het schijnt
dat ze dan een bepaalde spier doorsnijden waardoor ze geen lucht meer kunnen zuigen, maar het
paard krijgt er wel een lelijke deuk in de hals van.

Verder neemt een veulen het luchtzuigen niet per definitie over van de moeder. Ik heb zelf dus een
hardnekkige luchtzuiger en zij heeft een aantal jaar geleden een veulen gekregen en die is niet
gaan luchtzuigen, dus hoeft wat dat betreft geen probleem te zijn :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:53

Bah gatver. Ik had er nog nooit van gehoord. Gelukkig denk ik maar.

Caresse07
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:56

Nou ik had er van gehoord omdat iemand die ik ken haar paard wel heeft laten opereren, maar
dat was echt medisch noodzakelijk, maar paard is er niet mooier van geworden, maar ja het zuigt
geen lucht meer en kan nu nog wel jaren gezond leven, dus het is wel goed dat het bestaat, maar
ik zou het niet doen zonder dat het echt noodzakelijk is hoor ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:04

ProudJustify schreef:
Nou ik had er van gehoord omdat iemand die ik ken haar paard wel heeft laten opereren, maar
dat was echt medisch noodzakelijk, maar paard is er niet mooier van geworden, maar ja het zuigt
geen lucht meer en kan nu nog wel jaren gezond leven, dus het is wel goed dat het bestaat, maar
ik zou het niet doen zonder dat het echt noodzakelijk is hoor ;)

Een operatie is nooit noodzakelijk, en een luchtzuiger kan net zo oud worden als elk ander paard en net zo functioneren. 2 voorbeelden hier op stal staan ;) Maar goed dat het is verboden.

Caresse07
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:22

Uhm voor dit paard was het dus wel noodzakelijk, paard was nu anders dood geweest....
Operatie is idd verboden als er geen medische noodzaak aanwezig is om deze uit te voeren.

Even voor de duidelijkheid: na navraag te hebben gedaan en wat de operatie inhoudt, zou ik mijn
paard zelf nooit laten opereren. Ze heeft misschien wat vaker koliek, maar kan verder net zo goed
functioneren als ieder ander paard :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:51

LadyLynn schreef:
ik zeg ook niet dat het bij ieder paard gebeurd, maar ik heb het óóit gezien en ook écht een paar keer gehoord, ik zal de namen er niet bij zetten van wie dat zijn, maar dan zijn redelijk grote namen in de paardenwereld.

En idd, dat heb ik ook gezegd, als je je paard lekker buitenhoud en zorgt dat hij zich niet stierlijk zal vervelen dan wordt het minder maar zet hem dan maar weer terug op stal. Hij zal het gedrag weer herhalen.

als er op 1 stal veel paarden luchtzuigen, is dat niet omdat ze het van elkaar overnemen, maar omdat het voerbeleid fout is of omdat het stalklimaat heel stressvol is, of beide
en dan mogen het grote namen zijn, maar daargaat helaas ook maar al te vaak dingen scheef helaas

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:14

ProudJustify schreef:
Ze heeft misschien wat vaker koliek, maar kan verder net zo goed
functioneren als ieder ander paard :)

Dan zou ik in jouw plaats de maagproblemen van je merrie nog eens aan laten pakken door de DA :)

Caresse07
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:43

Ook dat hebben we al onderzocht en geprobeerd maar helaas nog zonder
resultaat ;)