Dringend hulp nodig! (Shet veulen hengst geeft problemen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:52

sonjim schreef:
Ik heb inmiddels via pb contact gehad met ts en haar vader heeft deze berichten ook gelezen en ze gaf gisteren aan dat ze gaan overwegen om hem te stallen met andere paarden. De eerste stap in de goede richting is hiermee wel gezet denk ik.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH wat ben ik blij :P ik vind het heel knap van de TS dat ze er toch iets aan gaat doen. Wil mijn complimente geven ;) Hoe oud is de betreffende shetlander eigenlijk?

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:53

Zoals al genoemd OF een tweede maatje erbij of verkopen en op zoek gaan naar een ervaren leuke kinderpony waar je lekker mee bezig kan gaan.

En ja dat is wel wat prijziger maar daar heb je meer plezier van, bovendien moet ook die van ander gezelschap worden voorzien.

Een andere optie is het plaatsen in een veulen opfok tot zijn derde jaar, hier krijgt hij opvoeding van zijn soortgenoten, betekend overigens niet dat jij daarna alsnog hem op juiste wijze consequent moet opvoeden zodat hij respect voor je heeft.

Als ik dit zo hoor zijn jullie daar niet toe in staat en doe je er voor het geluk van het diertje gewoon goed aan om het te verkopen naar een meer ervaren persoon want het klinkt misschien hard, maar jullie zijn niet in staat zo'n dier fatsoenlijk op te voeden en als je om hem geeft dan maak je deze keus ook.

Ik wil je best helpen met het vinden van een pony waar je wel wat mee kan, maar daarnaast geef ik je dit advies en raad ik je aan eens flink in de paardenboeken te duiken.
Want dit gaat hem niet worden, en je moet heel goed beseffen dat dit niet alleen voor jullie niet werkt maar het dier zelf er ook niet gelukkiger op wordt, dus als je om hem geeft heb je de bovenstaande keuze.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:59

reininglover schreef:
Nou proficiat TS! Dat is een heel goede oplossing.

En best kan je er ook mee bezig zijn (een paar minuutjes wandelen, een borstel overheen halen, niet te vaak maar toch dat hij een beetje in de hand komt) op een rustige manier. Als hij iets fout doet niet meteen beginnen flippen maar geef een schreeuw (EEJ) en een klap op zijn kont (niet zo hard dat die door zijn benen zakt natuurlijk ;) )

ik zal een paard niet op zn billen tikken als hij vervelend is, dan heb je een grote kans dat als hij weer vervelend is en hij weer dat hij klapjes krijgt dat hij er daarna tussenuit peert.

Judje

Re: Dringend hulp nodig! (Shet veulen hengst geeft problemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:17

Verplaatst: VSW --> OPG

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:58

ik wil de TS even heel veel plezier wensen met haar paard. En als je de tips opvolgt (of je ouders zover krijgt :D ) is de kans echt heel groot dat je er een super pony van kan maken! Vooral niet je schamen als je iets niet weet en gewoon vragen vragen vragen!!!
Hebben we allemaal moeten doen toen we jong waren (alhoewel sommigen dat nog wel eens vergeten :+ )

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:52

Ja heb ik ook een keer bij een veulentje gehad wat ik verzorgde.
ben gewoon flink boos geworden flinke stem verheffing, en een redelijk ruk aan het halstertouw daarna was het bijna helemaal over;)
helaas is hij nu verkocht

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:12

hallo allemaal, ik las net dat je pas 11 jaar bent, ik heb dit ook allemaal meegemaakt maar dan op een andere manier ik was ook 11 toen ik mijn eerste shetlander kreeg ook een hengst echt gewoon stom eigenlijk maar goed mijn ouders hadden er ook niet veel ervaring mee. shetlanders zijn gewoon eigenwijs en eigenlijk geen kinderpony's shetlanders zijn niet voor niks zo klein dat is gewoon omdat als ze groot waren ze gewoon veel te gevaarlijk waren. mijn tip is ballen eraf! en zet er een geit bij ofzo. maar wat wel zo is als jij hem alleen op laat groeien word hij alleen mar dominanter als je er een ander hengstje bij zet richten ze mekaar af en kun jij ook zijn respect afdwingen. mijn hengstje is uiteindelijk verkocht en we hebben een merrie gekocht. ik was hier een half jaar van over de flos geweest want mijn max was verkocht en heb hem ook nooit meer gezien.
maar meid echt waar je bent pas 11 en kunt hoe klein die ook is dit monster niet de baas shetlanders zijn echt volhouders al geef je een shetlander 10 klappen ze worden allen maar agressiever maar als je hem laat ruinen hebben ze vaak toch meer respect maar het is en blijft een shetlander ik raad je aan hem te verkopen en een andere pony te kopen dit is gewoon beter. anders ga je heel veel gedonder met hem krijgen.hoe vervelend het ook is
voor meer vragen kun je me altijd mailen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 07:37

tuurlijk, het is ook helemaal geweldig je eerste eigen paardje! en shetjes kunnen wel lief zijn, maar zonder ervaring en een hengstje zou ik het nog niet doen (ook voor eigen 'veiligheid') Shetten kunnen ook een hele afknapper zijn hoor, omdat ze gewoon gruwelijk eigenwijs zijn.

Ik wil je het advies geven om mister shet weg te doen, en een leuke lieve (wat oudere) B of C pony te kopen. Want daar kun je ook langer op rijden.
En daar kun je eigenlijk ook wat meer mee. Je bent eigenlijk ál 11, want nu begin je met groeien, en het zal straks nog meer pijn doen als je hem over een tijdje pas weg kunt doen omdat je er te groot voor bent.

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:26

LadyLynn schreef:
tuurlijk, het is ook helemaal geweldig je eerste eigen paardje! en shetjes kunnen wel lief zijn, maar zonder ervaring en een hengstje zou ik het nog niet doen (ook voor eigen 'veiligheid') Shetten kunnen ook een hele afknapper zijn hoor, omdat ze gewoon gruwelijk eigenwijs zijn.

Ik wil je het advies geven om mister shet weg te doen, en een leuke lieve (wat oudere) B of C pony te kopen. Want daar kun je ook langer op rijden.
En daar kun je eigenlijk ook wat meer mee. Je bent eigenlijk ál 11, want nu begin je met groeien, en het zal straks nog meer pijn doen als je hem over een tijdje pas weg kunt doen omdat je er te groot voor bent.

volgens mij is de pony niet bedoelt als rij pony maar gewoon als speel maatje

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:27

nee als rijpony denk ik hor, want hoe kun je in godsnaam met een shetlander hensgt spelen :P

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:31

als ie gecastreerd wordt, zal hij vast rustiger worden. Speelmaatjes zijn nog beter, fijn dat jullie er over nadenken om hem in een groepje te stallen.

lifaya, "spelen" kan je toch met elk ras en elk geslacht, het komt er gewoon op neer dat je weet waar je mee bezig bent. En dat geldt net zo goed voor een shet als voor een trekpaard. Ik vrees dat dat bij ts mss wel een probleem kan zijn.

Ken je niemand die je "in het echt" kan helpen ? lijkt me een stuk handiger dan via internet. :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:32

dit meisje is 11 jaar, ik denk persoonlijk dat ze er later ook op wil gaan rijden, maar ik vind in elk geval dat de shet niet alleen mag staan, zkeer niet omdat die zo jong is, wantdaardoor worden ze ook strontvervelend

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:34

ha daar heb je gelijk in. Voor iemand van 11 jaar zou ik nu toch geen shetter meer nemen als rijpony. :)
maar vriendjes zijn idd wel zo'n beetje noodzakelijk voor zo'n ukkie.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:40

Nou nou, nu wordt de shetlander toch wel een beetje afgeschilderd als een verschrikkelijk monster !!!
Ook met shet's kun je heel veel lol hebben,
Ik heb zelf ook twee shet's rond lopen en daar heb zowel ik 30+ als mijn zoon 7 jaar ontzettend veel plezier mee !
En wat dat rijden op de shet betreft vergeet niet dat shetlanders heel sterk zijn een grote maat shet kan tot z'n 50 kilo dragen,
bovendien een shet kun je ook beleren voor een karretje 8-)

Tuurlijk een goedde opvoeding is een vereiste voor een leuke pony maar dit geld voor ieder ras !!

De tips die ik je wil geven zijn ook al genoemd maar hier nogmaals :

* laat je niet gek maken
* kijk of ie op een manege of bij een boertje bij andere paardjes mag lopen
* laat hem castreren als hij oud genoeg is
* zoek iemand (met ervaring) die samen met jou met hem gaat oefenen en hem dingetjes gaat leren !

heel veel succes en in de toekomst veel plezier met je pony

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:45

Dit is een oud topic en tevens gemaakt met een schaduw account.
Ik plaats daarom een slotje.