Wat kan je zoal doen met een 1.5 jarige ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:33

jojoni schreef:
ik vind het echt niet goed als je je paard tot 3 jaar op de wei laat staan..
dan haal je ze ervan af en dan komt er ineens een hele hoop op ze af.
ze moeten ineens gaan rijden en op stal staan kortom alles tegelijk..
ik heb ook een 1.5 jarige en ik ga haar nu leren aan een touw te lopen,
voetje geven, poetsen, vast staan enz.
maar ook gewenning aan verkeer en buiten wandelen aan een touwtje..
en plastic en paraplu's ens.
en voetballen en leuke spelletjes.. dit is niet echt werken en als je paard 3
is kun je gaan rijden en longeren ens zonder dat ze overal van schrikt of overspannen
raakt omdat ze ineens alles moet doen..

Als je alle reacties goed hebt doorgelezen,kun je zien dat niemand zei dat je een jong paard tot zijn 3e op een weide moet zetten, en er niks meer mee moet doen!

lynTjEeX

Re: Wat kan je zoal doen met een 1.5 jarige ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:39

Ik vind gewoon inderdaad dat je hem lekker jong moet laten zijn nu die nog jong is moet het paard daar ook gebruik van maken toch?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:17

Voor mij kan je een paard vergelijken met een boek :) .

Als je paard jong is, onbeleerd, is het boek nog onbeschreven. Slechts de titels zijn er op aangevuld, en sommige aantekeningen. Deze titels zijn aangeboren karaktertrekken en aantekingen zijn ervaringen die het reeds heeft opgelopen(bv een liefdevolle omgeving). Deze dingen bepalen al als je paard van zichzelf een dominant, schuw, onderdanig..karakter heeft.
Het is aan jou om de rest van de tekst in te vullen. Weet je waar je mee bezig bent en doe je het goed, dan schrijf je een net boek en dan kan je een dominant paard omtoveren tot eentje die voor je door het vuur gaat, een onderdanig tot eentje die helemaal openbloeit....

Maar wanneer je niet precies weet hoe je het moet doen, ga je verkeerde pagina's schrijven. Het dominante paard word een gevaar voor de omgeving en het onderdanige wordt rotverwend, een fout die vele maken. Zeker bij pony's, want ach, het is zo schattig als hij zijn been op je nek legt en zo zielig om hem goed op zijn plaats te zetten als hij eens een hapje geeft. Je blijft maar klooien en klooien omdat je vind dat een jong paard toch ook recht heeft op menselijke bemoeienissen, totdat het boek helemaal verkeerd geschreven en het dier reeds volwassen is. En dan kan het naar een africhtingsstal, waar professionele mensen jou moeten helpen door heel het boek uiteen te scheuren, alle foute pagina's eruit te scheuren en te herschrijven. Het paard dat heel zijn leven gewoon is om zo te reageren, krijgt plots te horen dat het volledig fout is en dat het volledig opnieuw moet. Je moet zelf maar eens aan de mensen die op zulke stallen werken vragen, heel vaak krijgen ze er paarden binnen waar te veel (verkeerd) mee gefutseld is in de jonge jaren en die daardoor helemaal terug heropgevoed moeten worden.

Als je kijkt naar het karakter van je paard, en je weet niet zeker hoe je er het beste mee omgaat, is het nog altijd beter de pagina's zo blanco mogelijk te laten dan ze verkeerd in te vullen. Het is makkelijker en eerlijker voor een paard om vanaf 0 te beginnen(al gaat het misschien wel wat moeizamer als je tot zijn 3de echt niets doet), dan dat het al op 5 staat, terug moet afgebroken worden naar 0 en opnieuw beginnen. Of je vraagt hulp aan iemand anders de je wel kan helpen om op de juiste wijze om te gaan met je jong paard.
Weet je wel perfect hoe je er mee om moet gaan, dan kan je gerust wat ruwe schetsen in het boek aanbrengen. Je leert wandelen, wat commando's, 'schriktraining',voetjes,..alles waar je baat bij hebt wanneer je op latere leeftijd gaat trainen, zolang je maar rekening houdt met de fysieke en psychische mogelijkheden(geen enkel paard zal staan te springen om elke dag 2 uur met je voetjes te geven).
Helaas schatten veel mensen zich wel erg hoog in en geloven ze dat ze best wel weten hoe ze alleen met een jong dier moeten omgaan, terwijl het helemaal niet zo is en er toch weer verkeerde tekst bijkomt.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:28

mooie vergelijking!

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:45

Mij valt het alleen maar op dat iedereen heeel gefocused is
op ' 3 jaar' zijn. Als of het geschreven wet is dat het dan moet.
Mijn hengst in nu 2,5 en zijn we nu zadelmak aan t maken,
omdat ie niet hele rg braaf is. Als ie zover is dat ie kan stappen
draven en galopperen gaat ie weer de wei in voor 3 maanden,
nadenken over wat ie geleerd heeft.
Mijn vorige paard was 1.80 uiteindelijk, die heb ik pas op 4 jaar
zadelmak gemaakt, toen ie beetje uitgegroeid was.
Wat ik er alleen maar mee wil zeggen, niet een specifiek ding is
goed... Veel dingen zijn zo paard-afhankelijk.

Focus niet te veel op ' standaarden'. Er is niet maar 1 ding goed
of fout. Veel dingen zijn ruim gestelde richtlijnen.
Het is helemaal niet verkeerd om een paard op latere leeftijd
zadelmak te maken. Alleen eerder als 2,5 beginnen is niet te
doen, dan zijn de botten en spieren nog te weinig ontwikkeld
en maakt het alleen maar stuk. Wacht gewoon tot ie helemaal
' af' is.
Het beste is beginnen op het moment dat je denk dat je paard er
klaar voor is. Zowel lichamelijk als mentaal.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:41

ik weet ook niet wie die 3-jaar grens heeft bedacht. maar af zijn ze pas met 6

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:01

Bedoel ook meer 'af' in de zin van mentaal een beetje volwassen. En de ergste groei eruit.
Voor ze helemaal klaar zijn ben je idd een hel eind verder. ar heb je gelijk in

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:19

Och je kunt rustig met je jaarlingetje spelen hoor! Onze jaarling loopt de hele dag op 't land met andere paarden en 's avonds staat ze op stal. Ik ga elke dag even voorbij. Soms doen we wat grondwerk, ik borstel haar, maak een wandelingetje etc. Er zijn echter ook dagen dat ik haar gewoon naar binnen haal en dat was het. Of dat ik gewoon even de wei op geef, kijk of alles in orde is, krijgt ze een wortel en dan laat ik haar met rust.

Het moet allemaal wel leuk blijven, maar onze jaarling vind het juist super om ook eens op de rijplaats te lopen en grondwerk te doen. Gewoon lekker mee laten lopen en zaken aanleren als dat wanneer jij stopt hij/zij ook moet stoppen, onze loopt ook al braaf achterwaarts als ik achterwaarts loop en haar een commando geef. Of gewoon gepoetsen, vooral nu, nu ze aan het ruien is! Bovendien is poetsen de meest perfect manier om wondjes te ontdekken.

Vind dat mensen hier maar overdreven reageren. Liever een paardje wat tegen de tijd dat het klaar is voor het zadel een lekkere band heeft met de eigenaar dan eentje die dan nog moet leren zich te gedragen aan 't touw. Gewoon af en toe va de wei plukken en wat leuks doen, daar doe je niks verkeerd aan! :)

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:08

ja er zijn duidelijk 2 'stromingen' de mensen die pas met 3 jaar (of nog later) willen beginnen en de mensen die juist lekker met hun jonge paardje bezig zijn. 't is een onderwerp wat wel vaker hier op bokt terugkomt merk ik, maar de eigenaar heeft uiteindelijk het recht te bepalen wat ie met zn paardje wil doen.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:45

westernjo schreef:
ik weet ook niet wie die 3-jaar grens heeft bedacht. maar af zijn ze pas met 6
Ja oke dat snap ik maar met een fries is het weer een ander verhaal natuurlyk daar moet je nog langer wachten voordat je hem gaat beleren.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:50

Mijn mening is, je kan hem wel met rust gaan laten, maar dan heb je er later 20x zoveel werk aan. Jong geleerd oud gedaan, vind ik.
Als je een kind niet opvoedt komt er ook niks van terecht.
Ideetje is misschien ook om hem te leren wennen aan de douche, mits je een warme douche hebt met dit weer natuurlijk.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:28

haha ja beetje koud nog

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:34

Misschien veel knuffelen als je ook een beetje lief paardje van wil hebben?
veel met rust laten wel ja :P
maar het is wel handig dat al goed naast je kan lopen oefen dat maar eens kan wel helpen.
en anders ga je gewoon 1 x in de week of zo een rondje lopen.
of een blokje om.
meestal worden ze daar ook rustiger bij met het verkeer denk ik..
maar ik heb er geen verstand van.
ik doe meer met volwassen paardjes. :o

BlackSXLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:11

Probeer hem te laten draven of galoperen. Doe het wat vaker dat is handig voor als je hem gata inrijden. dat weet ie al wat dravenis enzo! Cash en Sense zijn ook ongeveer 1.5 jaartjes oud en Cash weet al een beetje wat het woord "draven"betekend! :D hij reageert dan niet altijd... :D

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:21

idd, goed op stemhulp werken. Halt, stappen, draven, en miss zelfs al een galopje.

En als hij terug moet niet zeggen ; STAP!.. maar een beetje 'hooo' en je stem wat 'zachter' maken en rustig stappen zeggen.

Heb je straks alleen maar profijt van!..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:24

Hoe doen jullie dat eigenlijk? Aan de longe of aan de hand? Of gewoon los in de bak?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:30

ik loop er eerst mee aan een touw (aan de hand dus) Ik zeg gewoon halt en ik stop hem met het touw. Daarna zeg ik rustig 'en stappen' en dan stap ik weer even verder. Dan zeg ik weer een keer halt. Hij moet dan ook wel stil gaan staan, dus geen 4 passen meer verder, want dan word ik wat strenger.

En als hij stil staat een keer een aai over zijn hals (géén snoepe ivm schooigedrag) en dan zeg ik weer stappen.

Ik probeer eerst dat ik dit goed voor elkaar heb, zodat hij ook goed op mij let.

Aan de longe gaat natuurlijk ook niet in een keer lukken, dus dan moet je zorgen dat je dat eerst hem een beetje laat kennen.

Maar als het paard 'hooo' kent, dan kun je dat inderdaad ook los in de bak doen. Maar je moet natuurlijk niet denken dat als je hem 2 seconde los zet dat hij meteen luisterd (en reageerd) op je. Laat hem lekker uitkuren en dan kun je beginnen om hem op je stem te laten lopen.

Dus 'Drrrrrraf' en dan klik je bijvoorbeeld met je tong of je beweegt met de longeerlijn. Gewoon een beetje mee spelen, maar ten alle tijden duidelijk zijn en streng zijn als hij niet luisterd. Als hij het wel goed doet, veel belonen met je stem : Stem hoger maken(niet gillen) en 'braaaaf' of 'super' zeggen ofzo.

Een paard moet onderscheid kunnen maken wat goed en fout is. Dus fout is je stem zwaarder en harder maken, en goed is je stem wat hoger en zachter maken.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:54

MiSsY_Me schreef:
Mijn mening is, je kan hem wel met rust gaan laten, maar dan heb je er later 20x zoveel werk aan. Jong geleerd oud gedaan, vind ik.
Ideetje is misschien ook om hem te leren wennen aan de douche, mits je een warme douche hebt met dit weer natuurlijk.

Mwah niet echt mee eens, een paard van 3 kun je nog net zo makkelijk iets leren als een veulen van 1...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:05

Hinke schreef:
MiSsY_Me schreef:

Mwah niet echt mee eens, een paard van 3 kun je nog net zo makkelijk iets leren als een veulen van 1...

Ligt er net aan wat voor paard je hebt...bovendien zijn er een hoop zaken waar ik liever even "vecht" als ze nog kleiner zijn dan wanneer ze 500 kg wegen...

Miraza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:14

Ik zou hem ook lekker in de wei gooien zoals al gezegd is... Wel zou ik iedere dag oefenen met halster omdoen, borstelen, lopen en voetjes geven zodat hij niet verwilderd... Ook kun je hem in de bak losgooien en lekker spelen (achter hem aan rennen) zodat je een band opbouw... Longeren weet ik nog niet zowiezo moet hij eerst goed in de hand zijn! Ook stukjes over de weg lopen is een goeie oefening! Ik hoop dat je hier iets ana hebt!

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:28

ik heb van de zomer heel veel met mijn bijna 2 jarig hengst gewandelt , hij kent echt al heel veel , al heeft hij wel een halfjaar in de opfok gestaan omdat ik dacht dat dit het beste was maar mijn gedachte was toch echt heel anders !! je zag hoe hij verandere kwam nooit buiten stond met 2 veulens en een shetlander, van 10 jaar zeker, hij ging er steeds slechter uit zien , dus ik heb hem terug gehaald en hij is weer helemaal de ouwe , hij heeft het hier met zen vriendje heel erg naar zijn zin , en leert ook echt genoeg hoor !

Ik heb hem dan ook wel is een zadeltje op gedaan , vind hij ook helemaal niet erg!! En ik leer hem telkens weer een beetje wat er bij , ik mag hem dan straks wel gaan longeren, dus dan gaat het wel weer wat verder, verder gooi ik hem wel eens los en poets ik hem lekker , en in de bak aan de hand commando's leren. lopen gaat niet meer want buiten is hij niet meer zo lief ! Veder zou ik ook echt niet weten wat ik nu met hem kan doen...

Maar tot 3 jaar in de opfok vind ik echt helemaal NIKS!

Odenalu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:07

lekker veel met hem spelen mischien een jollyball iets voor hem en poetsen ?

Jumpertjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 10:01

Odenalu2 schreef:
lekker veel met hem spelen mischien een jollyball iets voor hem en poetsen ?

Hoi !

Je poetsen doe ik wel maar niet te veel ,
een jollybal , is wel een goed idee !
nu heb ik een box die je heel moeilijk open krijgt
een gat van ongeveer 4 cm in gemaakt , daar steek
ik zijn eten in ( veulenbrok ) en dan rolt hij het over ge rond en
dat vindt hij wel erg leuk !

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:18

idd niet teveel poetsen, anders haal je zijn beschermingslaagje eraf ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:57

Adil18 schreef:
Ligt er net aan wat voor paard je hebt...bovendien zijn er een hoop zaken waar ik liever even "vecht" als ze nog kleiner zijn dan wanneer ze 500 kg wegen...

Wat voor zaken? Ze als veulen leren vast te staan is imo ook wel handig, maar dat hebben ze in een paar keer geleerd. Wat wil je ze verder nog leren? Benen optillen kunnen ze makkelijk als 3 jarige nog leren ;)