Welke auto is geschikt voor 2-paardstrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

Re: Welke auto is geschikt voor 2-paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:57

Hc, kun je mij dan nog steeds de link geven waar dat staat bijde ANWB en RAC????

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:59

blackstar schreef:
Hc, kun je mij dan nog steeds de link geven waar dat staat bijde ANWB en RAC????

Je schrijft dat je het overdreven vindt en wil dan dat ik het voor jou op een dienblaadje aandraag?

Zoekt en gij zult vinden.
Het staat op ELKE site die iets meer info over aanhangers heeft dan 'ik vind'......

hc

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:04

ja als jij er zo heilig van overtuigd ben wel ja. ik kan het nergens vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:16

Voor wie blijkbaar wat moeite heeft met mag/kan/verantwoord een vergelijking.

Veel autos kúnnen 180 km/u rijden. Binnen de bebouwde kom mág je in principe 50.
Het is vaak niet verantwoord 50 te rijden.

Zo is de maximumsnelheid op de snelweg een MAXIMUM onder goede omstandigheden:
- Veel autos en sommige bestuurders kúnnen sneller.
- Vaak zijn de omstandigheden niet goed en moet je langzamer.

Mijn Cazorla-6 kan 4500 kilo trekken (en mag dat met aangepast remsyteem ook), mag volgens het kentenen 3500 kilo trekken (en dan moet de bestuurder zich aanpassen, dus onder sommige omstandigheden stapvoets!), is met 2000 verantwoord en met paarden is 1800 echt zát.

Mijn mening is dat wie dit bovenstaande allemaal niet snapt niet op de weg hoort, want blijkbaar geen notie heeft dat een automobiel potentieel levensgevaarlijk is en dat het besturen een zware verantwoordelijkheid is.
Mijn mening is dat de meeste ruiters hun ruiterbelang veel zwaarder laten wegen dan de veiligheid van hun paard.
Ik baseer die mening op de ellende door meer hersenloze eigenwijsheid dan vaardigheid welke ik als hulpverlener zie.

hc

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:18

Voor een snel overzicht welke auto's er 2000 kg of meer mogen trekken:

Ga naar http://www.autoweek.nl.
In de zwarte balk vrij bovenin de pagina met "merk - model - soort informatie" selecteer je bij "soort informatie" specificaties en druk je daarna op zoek.
In het linkermenu kies je massa/ruimte en hier kan je bij aanhanger geremd minimaal 200 kg selecteren. En natuurlijk nog meer filtermogelijkheden zoals benzine/diesel, prijs enz enz.

En dan krijg je een mooi lijstje ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:19

blackstar schreef:
ja als jij er zo heilig van overtuigd ben wel ja. ik kan het nergens vinden.

Dat vind ik heel triest.
Je neemt een risico-beslissing voor jouw paarden, ventileert jouw mening daarover op een openbaar forum en hebt niet eens eerst fundamentele basiskennis nagezocht.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:20

mauvestraat schreef:
Voor een snel overzicht welke auto's er 2000 kg of meer mogen trekken:

en door gewoon 75 en 85% van het gewicht te nemen weet je hoe verantwoord het is.

hc

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:22

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:32

Maak niet uit. IK kreeg het zo snel niet gevonden.

En IK vind dat ik met mijn Nissannetje geen groot risico neem, omdat mijn auto het kan anders had er wel wat anders op het kenteken gestaan. En daarbij voorzichtigheid is altijd gewenst ook al rij de met of zonder aanhanger.
Wel als ik met een luxe wagen die max 1300 mag trekken 2 paarden achterin de trailer zet. Dan neem je een groot risico en dat is onverantwoord.

Maar heb ook al eerder gezegd dat het natuurlijk wel beter is om een zo zwaar mogelijke auto voor de trailer te hebben. maar dat wil niet zeggen dat mijn auto het niet kan ofdat het onverantwoord is.

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:38

Utixo schreef:
Jo64, even onderzoek doen hoor. Een Toyota rav 4 mag 1300 kilo trekken, dat is niets.
Mercedes Vito als ik me niet vergis 2000 kilo, dat word priegelwerk.

Een Toyota Rav4 mag 2000 kilo trekken! Kijk maar na ( alleen de automaat mag 1400 kilo trekken)

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:32

Kijk ook eens op http://www.caravantrekker.nl, hier kan je de trekeigenschappen van je auto bekijken in combinatie met een paardentrailer (zowel 1,5 als 2 paards). In de lijst zie je eerst alleen maar veel caravans maar onderaan staan de andere soort aanhangers.

edit: voor bovenstaande moet je in het menu voor berekeningen kiezen, daarna voor auto/caravan combinatie. Een aanrader!

Op deze website wordt inderdaad ook veel belang gehecht aan het gewicht van de auto ten opzichte van de trailer met belading.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:34

Ik heb zelf 2 auto's en nog een 3e die ik zou kunnen gebruiken en die site kent ze geen van allen....

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:40

Jammer, zelf heb ik altijd wel al onze auto's op kunnen zoeken. Hun database bestaat ook uit bijna 5400 auto's dus waarschijnlijk heb je pech :7 .
Wel staat er bij het invulscherm aan de rechterscherm een tekstje dat als jouw auto er niet tussen zit dat je dit door kunt geven zodat ze de auto in de database zullen opnemen. M

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:11

blackstar schreef:
En IK vind dat ik met mijn Nissannetje geen groot risico neem, omdat mijn auto het kan anders had er wel wat anders op het kenteken gestaan.

Wat er op je kenteken staat moet je zien als een maximum snelheid; 'max. haalbare snelheid 160'.

Onze dagelijkse tuut staat in NL met 1805 kilo ledig gewicht op kenteken en met 3500 kilo max. aanhangergewicht.
Dat is leuk maar zinloos: het treingewicht staat nl dan geen bestuurder, geen brandstof, geen reservewiel toe.
Die 3500 kilo is in werkelijkheid 2800 kilo.
Die 2800 kilo is verder niet zonder meer verantwoord.
Voor een modale bestuurder onder modele omstandigheden is 85% de verstandige grens.

Nog even wat anders.
De auto 'mag' dus 3500 kilo trekken en staat een maximale verticale last van 180 kilo toe.
Omdat ik er van alles achter hang heb ik een special kogel/nato-combi koppeling. Die is gehomologeerd voor 3500 kilo en 240 vertikaal.
De trekhaakophanging is gehomologeerd tot 2800 kilo en 150 vertikaal.
Met paarden erachter is 1600 kilo genoeg en de verticale last moet door de juiste hoogte(!!!) van de koppeling 30-50 kilo zijn omdat het een tandemasser betreft.

Al het gewichtgeneuzel is grotendeels onnodig:
1. kijk naar het gewicht van de auto.
2. neem bij een personenauto 75% en dát is wat die wagen verantwoord aan paardentrailer kan trekken
3. neem bij een echter 4x4 85% en idem
4. maximale verticale last is irrelevant: zorg dat de hoogte van de trekhaak op de auto past bij de hoogte van de aanhangerkoppeling

Of een auto meer kán trekken is irrelevant. Onze auto kán 150 met de aanhanger erachter.
Vergeet dat aanhangergewicht op het kenteken, dat is marketing geneuzel. De evidence based best practide van de ANWB/RAC ís een verantwoorde richtlijn.
Waar het onder de streep om gaat is of jouw paard het waard is :)*

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:14

Huertecilla schreef:
Nog even wat anders.
De auto 'mag' dus 3500 kilo trekken en staat een maximale verticale last van 180 kilo toe.
Omdat ik er van alles achter hang heb ik een special kogel/nato-combi koppeling. Die is gehomologeerd voor 3500 kilo en 240 vertikaal.
De trekhaakophanging is gehomologeerd tot 2800 kilo en 150 vertikaal.
Met paarden erachter is 1600 kilo genoeg en de verticale last moet door de juiste hoogte(!!!) van de koppeling 30-50 kilo zijn omdat het een tandemasser betreft.

hc

Ehm, wellicht overbodig, maar degelijke combi-koppelingen zijn in NL niet te koop MET goedkeuring. Je kunt een vangmuil plaatsen, een kogel en als je heel handig bent beide, maar de combi's zijn illegaal in NL.

Waar baseer jij op dat 1600kg voor paarden voldoende is? Hoeveel paarden? Wat voor paarden? Welke referentie hanteer je hier? Dat schept duidelijkheid voor iedereen die minder goed thuis is in deze materie.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:16

Wat mij betreft mag hij op slot. Ik heb informatie genoeg!

Iedereen bedankt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:59

ikke schreef:
Waar baseer jij op dat 1600kg voor paarden voldoende is? Hoeveel paarden? Wat voor paarden? Welke referentie hanteer je hier? Dat schept duidelijkheid voor iedereen die minder goed thuis is in deze materie.

Auto weegt 1850 kilo.
Is 4x4 dus 85% = 1572 kilo dus is 1600 kilo paardentrailer 'genoeg'. Die 1600 kilo kan omdat het een échte 4x4 is met een korte achteroverbouw en lange wielbasis.

Als het een personenauto geweest zou zijn, dan 75% = 1387 kilo. Is het een model SUV met korte achteroverbouw, dan is een beetje meer, zeg 1400-1450 kilo nog verantwooord. Achter een stationswagen met een lange achteroverbouw is 1350-1400 echt zat.

Duidelijk genoeg?

1. Neem bij een personenauto 75% van het autogewicht.
2. Neem bij een echte 4x4 85%
3. Zorg dat de koppelingen op de juiste hoogte zitten!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:07

ikke schreef:
Ehm, wellicht overbodig, maar degelijke combi-koppelingen zijn in NL niet te koop MET goedkeuring. Je kunt een vangmuil plaatsen, een kogel en als je heel handig bent beide, maar de combi's zijn illegaal in NL.

Correct. Het voertuig moet conform de norm van het land waarin het op kenteken staat zijn. Dat betekent dat je een hier en in Engelang gehomologeerde koppeling zelfs hier niet mag monteren op een auto met NL kenteken. Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik mag echter in NL wel met mijn haak trekken omdat deze híer goedgekeurd op kenteken staat.
Is echter voor het topic irrelevant.

De relevantie is dat wat 'mag' niet alleen door de waarde op het kenteken bepaald wordt en die kentekenwaarde soms onzinnig is:
Mijn dagelijkse tuut heeft een maximaal treingewicht van 5315 kilo.
Max. aanhangergewicht van 3500.
Weegt leeg volgens kenteken 1830 (daadwerkelijk rijklaar veel meer!).
5315 - 3500 = 1815 kilo, 15 kilo minder dan de auto met lege tank en zonder reservewiel weegt _O-

Gelukkig is het allemaal geneuzel want 1600 kilo is 'genoeg'. Zie uitleg ;)

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:31

Huertecilla schreef:
ikke schreef:

Auto weegt 1850 kilo.
Is 4x4 dus 85% = 1572 kilo dus is 1600 kilo paardentrailer 'genoeg'. Die 1600 kilo kan omdat het een échte 4x4 is met een korte achteroverbouw en lange wielbasis.

Als het een personenauto geweest zou zijn, dan 75% = 1387 kilo. Is het een model SUV met korte achteroverbouw, dan is een beetje meer, zeg 1400-1450 kilo nog verantwooord. Achter een stationswagen met een lange achteroverbouw is 1350-1400 echt zat.

Duidelijk genoeg?

hc

Nee, eerlijk gezegd niet. De theorie snap ik wel, maar wat hang je nu daadwerkelijk aan je auto.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:44

Iorrr schreef:
Wat mij betreft mag hij op slot. Ik heb informatie genoeg!

Iedereen bedankt!

Wat is je conclusie?

Ga je dit
Afbeelding
voor je kar hangen (wat je volgens een bepaald iemand hier ook echt nodig schijnt te hebben ;) )
Of ga je voor een 'mooie' 4x4?
Afbeelding:D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:38

ikke schreef:
Nee, eerlijk gezegd niet. De theorie snap ik wel, maar wat hang je nu daadwerkelijk aan je auto.

De richtlijn is 75% van het gewicht van een personenauto tot 85% van het gewicht van een échte 4x4 (dus met chassis en tussenbak).

Kijk wat je auto weegt en neem daar het % van = verantwoorde maximale trailergewicht.

Hoe eenvoudig wil je het hebben?

Met de verticale last op de trekhaak is het al net zo makkelijk. Paardentrailers zijn tandemassers en daarbij moet de kogel op de goede hoogte zitten ten opzichte van de aanhangerkoppeling.
Dat de meeste trekhaken voor enkelassers bedoeld zijn is lastig, maar geen excuus.

hc

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:50

@ frank, wat een ding die 4x4.... gruwelijk, ben bang dat als ik die in het echie zie dat ik het niet droog ga houden....

Maar zonder gekheid, de fijnste auto die ik heb gehad voor een 2 paards trailer was the good old Ford Transit! Een pittige diesel, een zee van ruimte voor alle troep die mee ging, en een 5 persoonsuitvoering.

Tel daarbij het gunstige brandstofgebruik op,( in tegenstelling van b.v. de Kia Sportage sie ik had) echt een ideale auto!

Een minpuntje, hij was voorwiel aangedreven en ik keek altijd eerst of er trekkers klaar stonden voordat ik een modderig terrein op reed!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:04

Hm, ik heb diverse Ford Transitbusjes vor de trailer gehad, en er was er maar 1 die ik prettig vond trekken. De andere 3 vond ik ronduit vervelend treken. Moeilijke draaicirkel, onoverzichtelijk en traag. Volbeladen liet het te wensen over qua kracht.
Dit waren echter wel allemaal huurbusjes, dus niet in uitmuntende staat.

Mijn Jeep trekt geweldig, als ik eens flink moet wegkomen lukt dit prima, gelukkig nog niet uitgeprobeerd, maar ik heb er alle vertrouwen in.

HC, als je over die 75%grens blijft zeuren, er staat ook duidelijk bij dat dit vooral voor hellingen bedoelt is. Op vlakke wegen scoor ik van de 15, 14 sterretjes met mijn jeep met volbeladen paardentrailer, en krijg ik nuttige tips mee. Nederland kent niet zo heel veel hellingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:22

Utixo schreef:
HC, als je over die 75%grens blijft zeuren, er staat ook duidelijk bij dat dit vooral voor hellingen bedoelt is. Op vlakke wegen scoor ik van de 15, 14 sterretjes met mijn jeep met volbeladen paardentrailer, en krijg ik nuttige tips mee. Nederland kent niet zo heel veel hellingen.

Één is genoeg.
Verder zijn er voldoende verkeerspleinen, viaducten en tunnels, is NL meer dan gemiddeld winderig en wordt er omdat het zo vlak is snel te snel gereden.

Maar, nogmaals, je bepaalt helemaal zelf wat de veiligheid van jouw paard jou waard is.

De vraag is wat een goéde trekker is.
Welnu, stap 1. is die gewichtsvuistregel.
Stap 2. is de specifieke geschiktheid zoals de verhouding achteroverbouw : wielbasis.
Stap 3. is pas het vermogen i.c.m. de overbrengening.

Hang je 2500 kilo (met drie paarden) achter een oud type Range Rover, dan mág dat in NL. Goéd is dat beslist niet en in Engeland is het VERBODEN om zo op de openbare weg te komen. Maar goed wat weten ze daar van RangeRovers en paarden traileren?! :D

'Omdat jouw paard het waard is', met dank aan l'Oreal :D

hc

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:16

Wat ik de beste 'trekker' vind waar ik tot nu toe twee paarden achter gehangen heb (en vrachten tot 3 1/2 ton welliswaar dood gewicht) is m'n Mercedes Sprinter (nwste model) 515CDI.
Dubbel lucht achter, automatische sper in de achteras zorgt voor verrassend goed gedrag op slecht ondergrond.
Automaat is erg comfortabel voor de paarden.

Banden hebben veel lagere en stukken stevigere wangen dan de banden van een 4x4 waardoor eventueel slingeren van een aanhanger beter gedempt worden dan met een 4x4 die ook nog eens hoger ligt en soepeler geveerd is. Die drie dingen versterken het slingeren!

En de zee van ruimte achterin :D