Starten zonder ijzers ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:10

Ik start alleen in het buitenseizoen met ijzers. Indoor vind ik het niet nodig.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:34

Heb bij mijn paard net de ijzers af laten halen omdat hij het niet meer nodig heeft :D ! Dus dat wordt gewoon zonder. Hij heeft er in ieder geval in de wei met nat gras totaal geen last van en aangezien rengalop niet in een proefje zit :+ ;) , zie ik wel hoe het hem afgaat als ik erop zit! M'n vorige paard had ook geen ijzers; die was bijna Z startgerechtigd, liep op alle ondergronden en had (bijna) altijd min. een 7 voor z'n gangenwerk...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:56

Ik rij M2 zonder ijzers maar op gras starten zie ik niet zitten....teveel krappe wendingen en heel groot paard :D

Nu rij ik al jaren de vierdaagse in juni in Epe en laat daar ijzers voor onder zetten, dan pak ik als ik terug ben nog even een graswedstrijd mee, zitten ze er toch onder! Daarna gaan ze er weer gewoon af, paard heeft goeie hoeven.

sjanien

Re: Starten zonder ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:59

Ik ga dit seizoen voor het eerst zonder ijzers starten. Ik zie veel mensen hier zonder ijzers rijden. En ik ben ook van mening dat een paard zonder ijzers minder glijd dan een paard met ijzers en stiften.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:19

sjanien schreef:
Ik ga dit seizoen voor het eerst zonder ijzers starten. Ik zie veel mensen hier zonder ijzers rijden. En ik ben ook van mening dat een paard zonder ijzers minder glijd dan een paard met ijzers en stiften.

Dat is niet per definitie zo hoor, ik heb toch heel vaak heel veel grip met mijn ijzers gehad terwijl mensen zonder ijzers flinke glijpartijen hadden. Maar goed, het is ook niet zo dat je altijd heel veel grip hebt met ijzers en stiften. Dat is ook afhankelijk van de bodem.

Maar B en L moet makkelijk zonder ijzers kunnen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:08

daffodil schreef:
Maar B en L moet makkelijk zonder ijzers kunnen.

Ja, ik heb dit argument wel vaker gehoord. En soms zelfs met het argument dat het in de lagere klassen nog niet zo duur hoeft te zijn. ;(

Als jurylid zie je steeds weer dat vooral in de lagere klassen de paarden en ponies nog niet goed in evenwicht kunnen lopen. Juist die paarden en ponies die niet op ijzers staan (met stift dan) worden vaak onzeker door glijpartijen. Het maakt niet uit of het regent - ook droog gras kan heel glad zijn!
De paarden en ponies die wél beter in balans zijn hebben meestal minder problemen met de ondergrond. Ook bijvoorbeeld als er een mulle ondergrond is, of veel blubber blijven die paarden en ponies met veel meer gemak en stabieler lopen.

Omdat paarden en ponies in de lagere klassen sneller uitglijden is het gevaar van een blessure daardoor ook groter. Ik zou voor wedstrijden daarom een ijzertje (mét stift!) aanraden.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:15

Ik start mijn paard zonder ijzers (M1 dressuur), op alle ondergronden dus ook nat gras. Ze heeft prima balans, nog geen uitglijders gehad. Reden dat ik haar zonder ijzers wil houden: ze speelt lekker met haar soortgenoten in de wei, en met de sprintjes die ze, ook in een natte weide, trekken heb ik haar liever zonder ijzers aangezien stiften in de wei i.m.o. geen optie is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:21

Zonder, mijn pony loopt prima zonder, ze heeft een goede balans.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:26

Iemand die ik ken heeft Z1 gereden met een pony tussen de paarden zonder ijzers, kan natuurlijk altijd :)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:19

ik reed ook altijd met mijn pony zonder ijzers, ik vond het altijd wel fijn, geen gedoe met proppen enzo! :)

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:30

ik heb 3 pony's op wedstrijden zonder ijzers gestart.
ik rij nu L2 zonder ijzers. wij hebben thuis een gras bakje, dus ik rij altijd op gras. mijn pony loopt daardoor zonder ijzers heel zeker op gras, hij loopt beter op gras dan op welke bodem dan ook

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:02

ik heb mijn pony ook nooit op ijzers gehad en dat krijgt ze ook niet..
ze is 2x over M springen geweest en L1 dressuur.. en nooit gaan glijden..

mijn paard heeft alleen voor ijzers maar die wil ik er eigenlijk ook graag weer afhebben.
ben nu L1 (april L2 starten) en L springen en B sgw (sept L starten).

als jij denk dat je geen ijzers wilt dan zou ik het niet doen..

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:15

vorig seizoen heb ik zonder gereden, wil het dit seizoen weer proberen, en als het toch niet zo gaat, zet ik hem alleen voor op ijzers. even afwachten dus

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:21

ik heb mn pony ook lange tijd zonder ijzers gestart.
paard nu is 5 heeft nog geen ijzer gezien laat staan onder zn hoeven gehad. wel is hij wat onzeker daardoor op nat gras maar hou ik dan rekening mee met rijde

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:25

ik heb zonder ijzers wedstrijd gereden ging altijd goed :j nu met ijzers gaat het ook goed maar alleen als het gras nat is loopt mijn paard heel voorzichtig omdat ze anders bang is uit te glijden :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:21

Ik zit hier ook over te twijfelen voor het outdoorseizoen..heb altijd zonder ijzers gereden en dat ging prima.Maar straks in de M2 moet je de overgangen galop-stap doen en ik ben bang dat hij dan wel gaat glijden.Ik weet ook niet wat wijsheid is..

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:41

Er zijn ook een behoorlijk aantal wedstrijden op een zandbodem (outdoor) dan heb je in mijn ogen de ijzers helemaal niet nodig. Wat betreft grasbodem dan gaat mijn voorkeur toch wel uit naar in ieder geval een ijzertje voor. Ligt ook aan je frequentie waarmee je wedstrijd rijdt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:02

Elisa2 schreef:
Ik zit hier ook over te twijfelen voor het outdoorseizoen..heb altijd zonder ijzers gereden en dat ging prima.Maar straks in de M2 moet je de overgangen galop-stap doen en ik ben bang dat hij dan wel gaat glijden.Ik weet ook niet wat wijsheid is..

Kwestie van thuis oefenen en dan bepalen hoe je paard zonder ijzers op het gras loopt. En hoe je de proefonderdelen kunt doen.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:17

ik start met mijn paard dres/spr/cross maar heeft nu alleen nog voor ijzers (om hoefstand te veranderen) maar het liefst wil ik het er helemaal onderuit hebben

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:21

Ik heb een groot gedeelte van het zomerseizoen ook gewoon zonder ijzers gestart. Kan prima.

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:06

Ik ga dit jaar nu ook wedstrijd rijden :D
maar weet ook nog niet of ik ze wel of niet doe.
Wat ik me afvraag: Met het springen wel of niet ijzers ???

Winston007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:39

Met mijn vorige paard reed ik idd met ijzers,maar alleen omdat dit makelijk was met de buitenwedstrijden.
Als het op gras was,was het makkelijk met de kalkoenen erin.
Ik ken echter een aantal paarden die gewoon zo rijden hoor, ook op het gras.
Sinds twee jaar heb ik een ander paardje, deze heeft geen ijzers.
Binnenkort onze eerste wedstrijd, en ik ga het toch zo zonder ijzers proberen.
Zolang hij het niet nodig heeft voor 1 of andere reden, laat ik hem liever gewoon zo lopen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:43

Ik rijd Z1 en heb al jaren niet meer met ijzers gestart.
Paard loopt super blootvoets en wil dat niet verstoren d.m.v. er een ijzer onder te gooien.

Zomers start ik ook op gras en merk totaal geen verschil met op zand rijden. Het enige nadeel is dat als het wat modderig wordt, ze er wel veel meer moeite mee heeft. Maarja welk paard niet.

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:02

ik heb erg lang zonder ijzers gestart. zolang het mooi weer is gaat het goed! en in de modder hebben ze allemaal last van wat minder stabilieteit..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:34

Lis_Ol schreef:
vorig seizoen heb ik zonder gereden, wil het dit seizoen weer proberen, en als het toch niet zo gaat, zet ik hem alleen voor op ijzers. even afwachten dus

Dit snap ik niet. Paarden beginnen achter te glijden, niet voor. Als je er dus ijzers onder wilt zetten omdat ze glijden zou je het alleen achter moeten doen, daar zit je motor.