Nieuw meisje op stal en paard volledig de weg kwijt!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:00

probeer het meisje er zelf op aan te spreken en het niet via de stal eigenaar te spelen. Dat is wel zo eerlijk tegen haar. Ik zou het zelf ook heel vervelend vinden als ik iets verkeerd zou doen en ik zou daar via via op worden aangesproken(al is het gooien van wortels natuurlijk wel goed achterlijk), heb ik liever dat iemand het zelf (en heel belangrijk: het op een normale manier) tegen me zegt. Dus spreek haar er gewoon op aan, hoe moeilijk dat mischien ook is. Let er wel goed hoe je het doet, blijf rustig, redelijk en ga niet keihard in de aanval. Dan gaan mensen alleen maar in de verdediging en zijn ze zeker niet meer bereid om te luisteren. Als jij haar rustig en normaal aanspreekt is de kans groot dat ze gewoon luisterd. En ga niet een hele waslijst oplepelen van wat ze allemaal al niet fout heeft gedaan, spreek haar aan op het foute gedrag van het moment zelf. Als dat niet helpt de ouders of de stal eigenaar er op aan spreken

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 15:48

@Emptywords ik probeerde je niet aan te vallen hoor k snap ook wel dat je dat niet kan opmaken uit verhaal nee probeerde meer te duidelijk te maken dat het dus niet verkeerd is gezien. K snap ook heel goed dat je t van haar kant ook moet bekijken als nieuweling.
Maar heeft er iemand een idee hoe ik hierover moet beginnen tegen haar want dat weet ik dus echt niet vaak is ze er ook niet als ik er ben en die keer dat dit gebeurde zag ik het zelf niet alleen mn vriend heeft t gezien en die wortels ben ik ook niet bijgeweest, want als k er el zelf bij was geweest of had gezien was t wel anders gelopen ja

happy2014

Re: Nieuw meisje op stal en paard volledig de weg kwijt!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:46

ik zou in ieder geval niet meteen met allemaal verwijten gaan gooien. Kijk maar naar jezelf, als iemand tegen jou begint te gillen, hoe reageer je dan? ik ga dan in ieder geval heel tegendraads terug gillen, en dat wil je niet bereiken, je wilt dat ze zich aanpast. Dus gewoon vriendelijk een gesprek aangaan.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:30

Als jullie er met zijn allen over lopen te klagen zou ik met als groep oppakken en met hun praten. ALs ik het begin lees en lees wat je nu schrijft, heb je het over iets dat je zelf niet eens hebt gezien. Je weet dus niet waar het om draait. Ik roep ook wel eens HE als mijn paard iets doet wat niet mag. Verder heb ik ook het idee dat de stalling je niet bevalt. Er zijn ook andere stallingen waar je paard de hele dag buiten kan. Daarvoor hoef je er niet te blijven. Om terug te komen op dat meisje, praat met de hele groep samen met haar. Wie weet wat daar nog uit komt. Misschien is ze wel heel onzeker en lijkt het daardoor dat ze zo´n kapsones heeft.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 18:53

@Cassagrande:Nee t gaat erniet om dat ze hee roept doe ik ook, nee t gaat erom hoe die daarop reageerde en mn vriend zit in de koeien dus die reageert wel even want minder gestrest op zulke dingen als iemand die in paarden zit(uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:36

Wij zitten hier ook in de koeien hoor. Maar dat HE even daargelaten, ik zie en kan niet beoordelen hoe dat meisje is dus is dat vanaf hier ook moeilijk te beantwoorden. Ik zou in zo´n situatie dus met de groep praten hoe te handelen. Als iederen er hetzelfde over denkt met de groep het meisje erbij roepen eventueel met haar vader. Even duidelijk stellen waar jullie je aan ergeren en dat dit voor haar tijd niet het geval was.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:29

Cassagrande schreef:
Als jullie er met zijn allen over lopen te klagen zou ik met als groep oppakken en met hun praten. ALs ik het begin lees en lees wat je nu schrijft, heb je het over iets dat je zelf niet eens hebt gezien. Je weet dus niet waar het om draait. Ik roep ook wel eens HE als mijn paard iets doet wat niet mag. Verder heb ik ook het idee dat de stalling je niet bevalt. Er zijn ook andere stallingen waar je paard de hele dag buiten kan. Daarvoor hoef je er niet te blijven. Om terug te komen op dat meisje, praat met de hele groep samen met haar. Wie weet wat daar nog uit komt. Misschien is ze wel heel onzeker en lijkt het daardoor dat ze zo´n kapsones heeft.

Nee die 2 regeltjes gaat t over he hey roepen gaat t me niet om doe ik zelf ook het ging erom hoe hij daarop reageerde hij stond meteen achterin zn stal te trillen zo van dat is eng en k ga alvast aan de kant en dat heeft ie nog nooit gedaan. En mijn vriend is 1 van de weinige mannen die mijn paard wel aan zich laat zitten en het ook accepteert dat hij iets van hem vraagt.(slechte ervaring gehad met 1 man) en met die koeien probeerde ik alleen aan te geven dat hij dus niet zo overdrijft als mensen die echt alleen tussen de paarden zitten die reageren over het algemeen histeries(er zijn ook uitzonderingen) en een boer blijft nuchter dus denk dat ik die toch zeker wel kan geloven. dus het gaat erom dat zei schreeuwt tegen haar paard, maar dat mijn paard staat te trillen met grote neusgaten en t wit van zn ogen duidelijk zichtbaar.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:59

Interessant topic dit. TS ik kan me goed voorstellen dat deze situatie heel vervelend voor je is. Er komt een verwend nest op stal met een duur paard dat ze niet aan kan, die doet even alsof de stal haar privé speelgoedkamer is. Jij staat al een hele tijd op die stal en doet vanalles (zonder daar waardering voor te krijgen) en als je je rechten opeist houdt er niemand rekening met jou! Waarschijnlijk vind de pensionhouder het ook nog eens machtig interessant dat een springruiter met de nieuwste aanwinst bij hem op pension staat.

Ondanks het feit dat je gelijk hebt kun je weinig aan deze situatie doen. Bovendien heb je niet echt uitwijkmogelijkheden.

Je kunt proberen boos te worden. Maar dat helpt ook niet; als je boos wordt op de pensionhouder neemt hij niet niet serieuzer. Word je boos op het prinsesje dan krijg je springpapa op je dak.

Je kunt het dus alleen bij jezelf zoeken. Je paard wordt bang zeg je. Nou daar zijn wel trainingen voor. Je kunt je paard aanleren dat hij cool blijft als er dingen naar hem worden gegooid en als er harde geluiden zijn.

Jij stoort je aan rondslingerende zooi en het geschreeuw, maar als je op andere momenten komt dan zij heb je daar geen last van.

Misschien is dat meisje wel helemaal niet zo verwend; ja in geld misschien; maar in liefde? Misschien heeft ze ooit gezegd dat ze een paard wilde en MOEST er toen een paard komen dat papa uitkoos en MOET er voor gezorgd worden. Als ze thuis klaagt dat ze het niet meer ziet zitten zegt papa dat ze het zelf gewild heeft. Misschien is dat kind wel doodsbang voor haar paard, ze klinkt tenminste niet erg blij.... ik noem maar een gedachtenkronkel hoor.

Misschien zou ze dolgraag willen dat iemand met geduld haar uitlegd hoe ze het paard kan beleren en kun jij het toevallig prima vinden met dat paard, weet jij veel....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 01:02

Tja, als iemand met wortelen gaat smijten in het bijzijn van de paarden zeg ik er echt wel wat van, ook als het niet om mijn eigen paard gaat. Dat is gedrag wat niet getolereerd moet worden.

Ik denk zowiezo dat het een goed idee is om met een aantal mensen van stal (niet de hele stal, dat is enorm intimiderend voor een jong kind! Hoe vervelend ze ook mag zijn) met haar te gaan praten. Want zoals Sallandval ook al zegt, mischien is er wel veel meer aan de hand dan jij nu ziet in je woede.

Als je weet dat er iemand op stal is die jat moet je je spullen gewoon achter slot en grendel leggen. Wij hebben het ook gehad, dat er spullen verdwenen en bij een persoon op een of andere vage manier altijd weer kwamen opduiken. Er is met hem gepraat, dat werkte niet. Dus gewoon je spullen goed opbergen. Het is niet fijn, weet precies hoe dat voelt, maar het is niet anders dan. Bedenk wel dat het ook kan zijn dat ze per ongeluk andermans spullen pakt. Gebeurt bij ons ook wel eens dat er een deken van A op de rug van het paard van B ligt, of een paar borstels van C in de poetskist van D terecht komen. Niet moedwillig, maar even niet opletten en een foutje is zo gemaakt. Zeker als je al chaotisch bent van nature. En op dit moment durf ik er wat om te verwedden dat er niemand staat die moedwillig steelt. Ik heb ook wel eens per ongeluk de cap van een stalgenoot in mijn kast gelegd.

Als er uit een goed gesprek niets komt kan je altijd nog bezinnen over verdere acties.

En over je conflict met de boer, er zijn wel eenvoudige stallingen waar je voor een leuke prijs kan staan bij jou in de buurt, met weidegang, onbeperkt stro en ruwvoer en vaak een kleine buitenbak. Moet je alleen je eigen voer klaarzetten en zelf regelmatig uitmesten of in elk geval drollen scheppen. Je kan natuurlijk ook een gesprek aangaan waarin je aangeeft dat jij de hoefslag bijhoudt, mest verwijdert en weet ik veel wat meer. Maar je doet het vrijwillig en zonder opdracht, dus in principe staat daar niets tegenover. Alleen als het specifiek gevraagd wordt en er verder niets over in het huurcontract staat kan je er iets voor terugvragen (en ook dan is het maar de vraag of je dat ook krijgt). Ik doe dat ook wel eens en verwacht dan ook niets terug. Dat is MIJN keuze dan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 03:43

Ik denk dat dit in het verkeerde topic staat, anders is het totaal offtopic:
daffie1986 schreef:
ja k heb t al veranderd want ik had t niet over jou van dat 18 jaar. Nou ik heb anders genoeg mensen als vriendinnen die ook rijjk zijn hoor dat zeg ik die betalen paarden van 15000 euro maar maakt dat je nou echt zo rijk als je altijd maar alles krijgt en geneog geld hebt. Ik kan je wel vertellen dat ik in mijn 22 jaar meer meegemaakt hebt buiten de paarden om dan je zou verwachten ja misschien bij iemand van 80 en ik raadt t niemand aan maar weet wel dat ik gelukkig ben met mn paardje, mn vriend en toekomst op de boerderij van mn schoonvader. En ik mezelf nu al rijk noemen ondaks het feit dat we geen vast dak boven ons hebben en vaak verhuizen

Maar goed, even ontopic.
Voor een goede sfeer zorg je met z'n allen en dat doe je d.m.v. praten. Overal is weleens wat, het zijn over het algemeen meiden en zoals mijn vorige staleigenaar zei: 'er is er altijd wel eentje ongesteld'. Dus gewoon met haar gaan praten en je woede in bedwang houden.

Bij ons is het ook niet altijd koek en ei, zat twee weken geleden ook haast óver mijn kookpunt jegens een stalgenoot. Ik heb het wel met haar uitgepraat (kwam haar afgelopen week tegen, dus de woede was al wat gezakt), maar dan kun je er weer met frisse moed tegenaan.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:27

Quellian schreef:
Maar goed, even ontopic.
Voor een goede sfeer zorg je met z'n allen en dat doe je d.m.v. praten. Overal is weleens wat, het zijn over het algemeen meiden en zoals mijn vorige staleigenaar zei: 'er is er altijd wel eentje ongesteld'. Dus gewoon met haar gaan praten en je woede in bedwang houden.

:')

Vind het antwoord van sallandval heel mooi daar zou je zeker wat mee moeten kunnen :j
Spreek daarnaast ook eens de staleigenaar aan als je waardering wilt hebben voor je werk. :)

Captain_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:49

@daffie1986:

Ik zou eerst met het meisje zelf gaan praten.
En als er niks verandert met een paar anderen naar de staleigenaar toegaan en tegen hem zeggen dat als er niks verandert jullie een andere stal gaan zoeken.
Dit is echt niet normaal hoor dat je paard gaat trillen als dat meisje tegen haar paard schreeuwt!
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-02-09 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote v.d. beginpost verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen vavn de gebruikersnaam voldoende.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:48

daffie1986 schreef:
Hallo,
-namelijk met wortels gooien naar de hoofden van andere paarden.
-dat er gejat wordt,
-niet opgeruimd wordt
-je je nek breekt over haar spullen die door de hele stal liggen als ze er is.

-Wachten tot je zoiets ziet gebeuren en dan heel duidelijk maken dat ze dat soort dingen maar bij haar eigen paard moet doen als ze dat wil, maar dat ze een groot probleem heeft als ze ook maar naar het paard van een ander kijkt
-Eigen spullen achter slot en grendel
-Haar probleem. Zet een bak neer voor verloren spullen en lazer alles erin. Dat achter slot en grendel zodat ze erom moet komen vragen (is voor de veiligheid, wordt er niks gejat :Y) ) en wedden dat ze het binnen drie keer kotsbeu is ;)
-Gewoon aan de kant schuiven als je er langs moet.

Ik ben overigens zelf ook een vreselijke sloddervos, maar wij staan op een klein stalletje en ik geloof niet dat het iemand interesseert als er eens hier en daar een borstel of een longeerzweep blijft liggen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 16:36

Even een up-date:
Gister te horen gekregen dat de eerste 3 paarden binnenkort naar een andere stal gaan.
@Sallandval:Vader heeft dressuur gereden, en ik ben het ook idd helemaal met je eens wat betreft de thuissituatie, betreffende 3-jarige paard heb ik haar geprobeerd te helpen ze zei de hulp te waarderen maar als ik er was en ik hielp haar niet deedt ze ook hele andere dingen waaruit ik opmaakte dat ze t niet wou dus ben ik ermee gestopt.

@Urielle:Een borstel of een zweep vindt ik niet erg nee ze legt dr dekens midden int pad(tis al vrij smal omdat we de zadelkasten in het midden hebben staan bij de achterste 2 boxen), dr zadel na het rijden, krat met voer en wortels(waar die dan uit moet eten he geen opslag ofzo). Ik heb de laatste keer wel gezegd Ruim je troep op voordat je gaat rijden de volgende keer gooi ik t op de mesthoop(had t toen overiggens al 10x vriendelijk gevraagd)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:46

daffie1986 schreef:
Plus bijkomend feit ze komen volgende week van de KLPD kijken en misschien gaat ie dan wel daarheen.

Wil het KLPD jouw paard misschien kopen dan??

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:48

Vervelende situatie zeg! Ik zou het eerlijk gezegt niet pikken als iemand zag die dat bij m'n paard deed. Spreek haar eens duidelijk aan dat je er niet van gedient bent, en vraag waarom ze uberhaubt dat doet. Licht de andere paardeneigenaren van de stal ook, zodat wanneer zij het zien gebeuren ze het meisje ook kunnen aanspreken.

anoniem15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:16

'Maar ik denk dat er toch een moment komt, dat de bom breekt.'

idd, gevoelens kan je niet voor altijd opkroppen.
ik zou er haar eens over aanspreken, desnoods mer meerdere mensen. probeer ook eens met haar ouders te spreken, misschien dat zij het er eens met haar over kunnen hebben. en als ze het blijft doen dan maar eens een hartig woordje met de eigenaar spreken.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:22

Evelijn schreef:
Nou de staleigenaar duidelijk maken dat als hij niet met haar en haar ouders gaat praten. Jij en andere stalgenoten dat gaan doen.
Dan gesprekje met het meisje dat er bepaalde regels op stal gelden. Dat zij daar ook zich aan hoort te houden. Als dat niet helpt gesprekje met de ouders dat je het niet goed ziet komen.

Nou ik denk dat het beter overkomt als een staleigenaar dat gaat doen. Dan ben je hooguit die klant kwijt.
Als anderen dat gaan doen en er ontstaat een grote ruzie en allemaal mensen vertrekken omdat het meisje denkt dat het niet serieus is, zijn er veel meer weg...

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:10

@daffie1986:

Dat zijn dus de eerste 3. Bekijk wat de staleigenaar doet. Interesseert t hem niet zelf ook een andere stal zoeken.

Niet dreigen maar doen. Als je dreigt maar je doet het niet lacht zij zich dood.
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-02-09 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:14

Ik vind het een beetje vreemd, en onvolwassen, dat er drie mensen weggaan vanwege een meisje dat zich zoals het lijkt niet helemaal ok gedraagt. Vraag me af wat het hele verhaal is. (niet aanvallend bedoeld Daffie!)

Cheetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:16

Ga gewoon eerst proberen met haar te praten (op een normale manier)
en als ze zich er niks van aantrekt, kun je met een grote groep tegen haar gaan ( Is wel erg banketstaaf, maar het werkt wel, haha :P)
De stalhouder werkt zo te lezen ook niet echt mee ...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:48

ik ben zelf ook 14, maar als iemand mij ergens op aanspreekt (bijvoorbeelt op dat ik vergeten ben te vegen) dan luister ik daar gewoon naar,
en ik denk dat dat meisje we op kijkt tegen jou (wat ik wel doe tegen 'oudere' mensen) dus ik denk dat je best met haar kan gaan praten

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:19

Loveidefix; Goede reactie van je. Maar ik denk dat er toch wel verschil in zit. Jij luisterd er wel naar maar er zijn er zat die er niet naar willen luisteren omdat ze menen zelf alles beter te weten. Als ik het van TS goed begrijp is het een verwend meisje dat alles aangedragen krijgt.

Wat je schrijft over opkijken tegenover anderen, dat kan nog wel eens kloppen. Iedereen valt het meisje meteen aan, maar we weten maar een kant van het verhaal. Ze doet zich misschien zo voor maar is van binnen misschien wel heel onzeker. En dat denk ik dat het geval is. Wij kennen hier ook van zulke meiden maar daar moet je doorheen kunnen prikken. Je probeert ze wel te helpen ondanks dat je het idee hebt dat ze niet geholpen willen worden. Als ze opkijkt naar anderen en de een zegt dat ze het zus moet doen en een ander zegt dat ze het beter zo kan doen, weet ze ook niet meer wat nu het juiste is. En iedereen die raad geeft denkt te weten dat hun raad de beste is. Dat dit niet altijd het geval is blijkt wel. Het ene paard werkt beter zus en bij een ander paard werkt het zo niet. Ook bij mensen is dat zo.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:43

verliest de eigenaar in beide situaties niet een klant?

of dat meisje of jij?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 05:47

@ sleeper: Deze gaan weg vanwege het feit dat de nieuwste aanwinst geregeld nieuwe vriendinnen meeneemt die dus gewoon de boxen openmaken en de draadjes tussen weg en paardenstal niet dichthebben dus dat is de grote reden dat hun weggaan.
@Jolandaa_: Er hoeft van mij niemand weg laat ik dat voorop stellen maar dat ze zich zou aanpassen zou al een heel groot voordeel zijn.

maar er mag wel een slotje op want mijn probleem is opgelost.