aansprakelijkheid bijrijder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: aansprakelijkheid bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:03

Als die schade ontstaat door grove nalatigheid van de bijrijdster dan zou je haar daar wel aansprakelijk voor kunnen stellen maar in alle andere gevallen is dat de verantwoordelijkheid van de eigenaar en dat lijkt me ook logisch.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:07

als de wa van mn pony via mijn eigen wa kan laten lopen is dat goedkoper als dat ik dat doe via een ziekte koste verzekering voor de pony ..

ik ben ook druk aan het kijken welke verzekering het beste is voor mn pony

en idd als er schade ontstaat door de bijrijdster dan gaat zij daar voor opdraaien :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:12

Katja schreef:
Als die schade ontstaat door grove nalatigheid van de bijrijdster dan zou je haar daar wel aansprakelijk voor kunnen stellen maar in alle andere gevallen is dat de verantwoordelijkheid van de eigenaar en dat lijkt me ook logisch.

(Dit ging over schade aan Indi zelf)

En dat zijn nu net hele nare situaties. in dit geval zal ikenindi dus moeten aantonen dat de bijrijdster zich zodanig nalatig of roekeloos heeft gedragen, dat zij aansprakelijk kan worden gesteld. Anders is ikenindi dus zwaar de klos.

Het lijkt me daarom verstandig, het paard uitgebreid te verzekeren, zowel tegen overlijden/afkeuren als tegen ziektekosten. Gaat er dan wat mis, dan kunnen de maatschappijen (paardenverzekering Ikenindi versus APV bijrijdster) het lekker onderling uitvechten.

Wat schade aan de bijrijdster betreft; het lijkt me heel naar als dat gebeurt, maar daarvoor zijn er toch juist aansprakelijkheidsverzekeringen uitgevonden?

Voor de rest zou je zeggen dat de schade aan derden altijd wel gedekt wordt; hetzij door de APV van ikenindi, hetzij (bij aansprakelijkheidstelling bijrijdster) door de APV van de bijrijdster. Wel van tevoren even de verzekeringsvoorwaarden checken, maar bijna altijd valt aansprakelijkheid voor een paard gewoon onder de voorwaarden en is een extra aansprakelijkheidsverzekering voor het paard gewoon geldverspilling. Wat dat betreft zie ik ook bijvoorbeeld de ruiterbewijs-verzekering als totaal overbodig!
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-02-09 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:27

LDRD schreef:
Ik adviseer dringend om mijn link te lezen, daar staat alles heel duidelijk in.

@LDRD ik heb je link gelezen. Daar staat dat de bezitter van het dier aansprakelijk is. Wat versta je onder bezitter? In het verleden was het zo (ben er al een tijdje uit...) dat de eigenaar van het dier aansprakelijkheid is voor schade toegebracht door het dier (risico-aansprakelijkheid). Een 100% aansprakelijkheid kan inderdaad verminderd worden als sprake is van eigen schuld. Maar nu komt 'ie: ik meen me te herinneren dat de eigenaar 100% aansprakelijk is tenzij sprake is van duurzaam gebruik door een ander. Er was vaak en veel discussie over de vraag wanneer sprake is van duurzaam gebruik. Je kunt denken aan een paard wat volledig verzorgd wordt door een ander maar er zijn natuurlijk vele grensgevallen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:31

Ik volg dit alsnog eventjes ben zelf bijrijdster.

En ik las dat je iemand een ruiterbiewijs dan moet laten halen dit vindt ik een beetje te ver gaan. Verzekerd ben je toch al.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:34

ukje schreef:

En ik las dat je iemand een ruiterbiewijs dan moet laten halen dit vindt ik een beetje te ver gaan. Verzekerd ben je toch al.

ik denk dat het dan ook wel een beetje meetelt wat je met het paard doet..

als de bijrijder er mee op de weg komt en wedstrijden wil doen enz enz alles er op en er aan ..

dan zou ik ook wel willen denk ik dat de bijrijder een ruiterbewijs ging halen..

en het ligt denk ik ook aan hoe het paard is ..

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:41

boeli schreef:
ukje schreef:

ik denk dat het dan ook wel een beetje meetelt wat je met het paard doet..

als de bijrijder er mee op de weg komt en wedstrijden wil doen enz enz alles er op en er aan ..

dan zou ik ook wel willen denk ik dat de bijrijder een ruiterbewijs ging halen..

en het ligt denk ik ook aan hoe het paard is ..

Kijk daar ben ik het mee eens dan zou ik uit mezelf een ruiterbewijs willen halen die ik in de toekomst ook wel ga halen hoor. Maar als ik alleen maar in de bak bezig ben en verder niet de weg op huppel vindt ik niet dat ik alla minuut een ruiterbewijs of te gaan halen.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:54

quote]

Kijk daar ben ik het mee eens dan zou ik uit mezelf een ruiterbewijs willen halen die ik in de toekomst ook wel ga halen hoor. Maar als ik alleen maar in de bak bezig ben en verder niet de weg op huppel vindt ik niet dat ik alla minuut een ruiterbewijs of te gaan halen.[/quote]

nee dan is het ook niet nodig vind ik :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:08

boeli schreef:
weet iemand een antwoord op mijn vraag? (ik heb de link gelezen)

Als je de link gelezen hebt, ben ik benieuwd wat je concrete vraag nog is?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:11

wuswa schreef:
@LDRD ik heb je link gelezen. Daar staat dat de bezitter van het dier aansprakelijk is. Wat versta je onder bezitter?

Dat is nog een lastige vraag waarover weinig jurisprudentie is. Alleen bij concrete situatie kan ik op deze vraag ingaan.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:48

LDRD schreef:
boeli schreef:
weet iemand een antwoord op mijn vraag? (ik heb de link gelezen)

Als je de link gelezen hebt, ben ik benieuwd wat je concrete vraag nog is?

dit was mijn verhaal en vraag :)

ik heb vaak gehoord dat ze met een wa verzekering (je eigen wa verzekering) wel eens moeilijk doen over paarden..
ik sta onder de naam van mijn vriend wa verzekerd.. bij de snsbank..

nu had ik daar over gebelt of dat als mijn shet iets aanricht dat dat dan ook gewoon onder mijn wa verzekering valt.. (of wa voor huisdieren) ..

maar hun wisten mij te vertellen dat dit niet het geval was en dat ik dan een paarden verzekering moest afsluiten..
maar nu moet ik dus speciaal een paarden verzekering moet hebben om mijn pony wa verzekerd te hebben ..

of moet ik gewoon de sns weer op bellen en er op aandringen dat mijn pony er bij vermeld word???

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:46

boeli schreef:
ik heb vaak gehoord dat ze met een wa verzekering (je eigen wa verzekering) wel eens moeilijk doen over paarden..

nu had ik daar over gebelt of dat als mijn shet iets aanricht dat dat dan ook gewoon onder mijn wa verzekering valt.. (of wa voor huisdieren) ..

maar hun wisten mij te vertellen dat dit niet het geval was en dat ik dan een paarden verzekering moest afsluiten..
maar nu moet ik dus speciaal een paarden verzekering moet hebben om mijn pony wa verzekerd te hebben ..

of moet ik gewoon de sns weer op bellen en er op aandringen dat mijn pony er bij vermeld word???

Vreemd, want in de voorwaarden van de SNS staat dat schade toegebracht door huisdieren gewoon meeverzekerd is en daar staat verder geen enkele uitsluiting wat paarden betreft.
Een pony hoeft trouwens niet wa verzekerd te worden, alleen de eigenaar :+

Wat ik me nog voor kan stellen, is de vraag of (hobbymatig gehouden) paarden altijd onder de noemer 'huisdier' vallen.
LDRD, kan je daar ook iets over zeggen?

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:25

oke dank je voor je reactie beantsje..

maar ik moet dan gewoon doorgeven dat ik een shetlander heb?

er is toch wel appart voor huisdieren dan een wa bij de sns? van wat ik mij kan herinneren van wat ik gelezen heb :P ..

ik zal dan wel zeggen dat in de voorwaarden staat dat aangerichte schade door huisdieren ook er onder valt..

want van wat ik van meerdere gehoort heb is dat een hobbymatig gehouden paard gewoon onder huisdieren valt..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:51

Lijkt mij ook; de meeste verzekeringen hanteren de term 'huisdieren' in hun voorwaarden en vrijwel altijd vallen paarden daar onder.

Op zich lijkt het mij niet nodig dat je expliciet doorgeeft dat je een shetlander hebt, dat doe je normaal ook niet als je een hond of een kat hebt.

Verder heb ik nog even op de site van SNS gekeken maar ze bieden niet eens een aansprakelijkheidsverzekering tbv paarden aan...

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:58

oke, nog maals bedankt voor de reactie :D

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:31

Een aansprakelijkheidsverzekering voor paarden zou inhouden dat je het paard zelf aansprakelijk kan stellen. Bij welk verzekeringskantoor kan je paard terecht en hoe moet die een handtekening zetten :D . En hebben we een paardentolk in NL om een en ander namens de mens te kunnen afwikkelen :+

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:34

beantsje schreef:
Het lijkt me daarom verstandig, het paard uitgebreid te verzekeren, zowel tegen overlijden/afkeuren als tegen ziektekosten. Gaat er dan wat mis, dan kunnen de maatschappijen (paardenverzekering Ikenindi versus APV bijrijdster) het lekker onderling uitvechten.

Dit vind ik nogal wat :j. Je paard verzekeren, omdat je een bijrijdster neemt...dat gaat mij iets te ver :j.

Overigens vindt ik dat het nooit zover moet komen. Je neemt enkel en alleen een bijrijdster die te vertrouwen is neem ik aan. Natuurlijk kan er altijd iets mis gaan en/of vergeten worden, maar dat kan ook bij jezelf gebeuren :).

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:38

boeli schreef:
als de wa van mn pony via mijn eigen wa kan laten lopen is dat goedkoper als dat ik dat doe via een ziekte koste verzekering voor de pony ..

en idd als er schade ontstaat door de bijrijdster dan gaat zij daar voor opdraaien :)

het is toch zo dat als jij met je paard langs een dikke mercedes schuurt jouw WA dat betaalt(trouwens ook bij een iets minder dikke mercedes :Y) )? Maar wanneer jouw pony een been breekt, jouw WA dat niet betaalt? Want je hebt je paard niet apart verzekerd. Hebben volgens mij heel veel mensen niet. Ik in iedergeval niet :Y)
Laatst bijgewerkt door Alexx op 22-02-09 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:42

Alexx schreef:
boeli schreef:

het is toch zo dat als jij met je paard langs een dikke mercedes schuurt jouw WA dat betaalt? Maar wanneer jouw pony een been breekt, jouw WA dat niet betaalt? Want je hebt je paard niet apart verzekerd. Hebben volgens mij heel veel mensen niet. Ik in iedergeval niet :Y)

Die van mij ook niet hoor! En zoals ik hierboven schreef vindt ik het ook wel een beetje heel erg overdreven zo'n verzekering 'aan te schaffen' voor een bijrijdster (mocht je dit wel doen dan kan ik me voorstellen dat bijrijdsters ik weet niet hoeveel geld moeten betalen :P, maargoed, andere discussie :) ).

WA verzekering en verzekering voor pony is iets totaal anders :j (en dekt dus ook totaal verschillende dingen)

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 01:23

ja een wa verzekering is voor de aansprakelijkheid (schade aan derden) en een gewone verzekering voor als er iets gebeurt met je pony.. een been breekt.. of verwondingen door draad, blikseminslag, brand.. enz enz.. en dan heb je ook nog een ziektekosten verzekering :P..

met andere woorden.. verzekering hier verzekering daar.. pff.. om gek van te worden... haha... !!

ik wil voor mn pony sowieso een gewone verzekering en een ziektekosten verzekering hebben.. mocht er wat zijn.. bespaar je je een hoop kosten!!

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 01:30

opala schreef:
Een aansprakelijkheidsverzekering voor paarden zou inhouden dat je het paard zelf aansprakelijk kan stellen. Bij welk verzekeringskantoor kan je paard terecht en hoe moet die een handtekening zetten :D . En hebben we een paardentolk in NL om een en ander namens de mens te kunnen afwikkelen :+

daar ben ik het niet mee eens.. als je je paard bijvoorbeeld bij een boer hebt staan en die weet te ontsnappen en brengt schade aan een auto of dergelijke.. dan ben jij de gene die aansprakelijk word gestelt omdat het dier van jou is.. is dan wel handig dat onder jou verzekering paarden onder huisdieren vallen.. dat scheelt je een hoop kosten.. anders moet je appart een wa verzekering voor je paard afsluiten bij een verzekeraar die ook paarden verzekeren voor ziektekosten en dergelijke.. dus ik zou niet weten waarom een paard dan een handtekening zou moeten zetten.. :P ..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:54

boeli schreef:
daar ben ik het niet mee eens.. als je je paard bijvoorbeeld bij een boer hebt staan en die weet te ontsnappen en brengt schade aan een auto of dergelijke.. dan ben jij de gene die aansprakelijk word gestelt omdat het dier van jou is..

Dat klopt. Als de boer echter verwijtbaar gehandeld heeft, dan kan jij de door jou (cq jouw verzekeraar) betaalde schade wel terughalen bij de boer :j .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:59

boeli schreef:

Jij staat bij je vriend op de AVP? Check dat nog maar eens dubbel in ieder geval, want dat klinkt mij merkwaardig in de oren. Zeg niet dat het niet kan hoor, maar het is wel wat vreemd.
Maar dat terzijde.

Als jij gewoon een AVP hebt dan is jouw shet gewoon meeverzekerd. Jouw AVP dekt namelijk gewoon alle zaken waarvoor jij wettelijk aansprakelijk bent. Als jouw shet een geintje uithaalt, dan ben jij daar wettelijk aansprakelijk voor en dus is het gedekt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:01

beantsje schreef:
Wat ik me nog voor kan stellen, is de vraag of (hobbymatig gehouden) paarden altijd onder de noemer 'huisdier' vallen.
LDRD, kan je daar ook iets over zeggen?

Feitelijk boeit die vraag niet, want zoals ik hierboven al aangegeven heb, is de vraag of jij wettelijk aansprakelijk bent (in jouw hoedanigheid van particulier). Huisdier is niet het criterium, de vraag is of jij bezitter bent van een dier. Word je aangemerkt als bezitter, dan ben je aansprakelijk voor zijn kunsten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:45

Nou, mij boeit die vraag wel, omdat ik niet zo bang ben om aansprakelijk te zijn, als ik dan maar wel verzekerd ben (hoewel mijn verzekering bij schade veroorzaakt door mijn huisdier een eigen risico van € 225 hanteert :( )

Stel je voor dat mijn paard iemand een rolstoel inschopt en mijn verzekering zegt: een paard is geen huisdier dus u bent hier niet voor verzekerd...daar moet je toch niet aan denken!