wel of geen paardje kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: wel of geen paardje kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:25

jahh idd

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:34

Ik heb zelf ook een paniekstoornis en ik weet dus wel een beetje wat het inhoud. Het vergt heel veel energie van je en daardoor ben je dus inderdaad vermoeit. Ik heb het in een hele lichte vorm dus weet niet hoe het voor jou is. Ik heb mijn paardje dik driekwart jaar geleden gekocht. En voor mij is het een geweldige uitkomst kan er al mijn liefde en aandacht in kwijt het geeft mij ook weer veel energie kan uren over hem praten ect. Maar ik moet er wel bij zeggen dat het ook een keerzijde heeft. Ik merkte in het begin (eerste eigen paard) dat ik me ook heel druk over hem kon maken. Ik kon me erg druk maken over of hij het wel goed had (opstal) of er niks mis met hem was (ziek) en ga zo maar door. Dat is wel weer een beproeving voor je stoornis om het zomaar te zeggen. Ik weet niet of je onderbehandeling bent en wat je therapeut hier eventueel van denkt.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:54

ik ben niet paniekerig als ik bij paarden ben siskeh, en wilhum, ik heb het ook in lichte mate, als ik paniek heb dan kan ik me er wel overheen zetten, ik bel dan bijvoorbeeld iemand. het zal idd veel energie vergen, maar ik denk dat het een goede therapie is. om iets te ondernemen en onder de mensen te komen, en ik doe iets wat ik graag wil

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:04

Ja okee het gaat ook niet zozeer om het feit als je bij je paard bent. Maar de verantwoording die je erover draagt. Dat die op tijd zijn voer krijgt, ontwormt wordt, de hoefsmid over de vloer komt, geent wordt. Dat is wat ik bedoel. Maar als jij denkt dat je het aankan. Stel je zou beslissen om het te gaan doen. Zorg er dan voor dat die op een goede VOL pension staat en dat JIJ je er ook echt goed bij voelt. Zodat jij je er niet druk om gaat maken en dat er mensen zijn die goed op je paardje passen als jij er niet bent. Het werkt voor mij echt heel erg goed kan alles vergeten als ik bij hem ben dus op die momenten ben ik echt heel erg gelukkig. Maar wat ik net ook zei als ik bijv. in bed lig kan ik me wel druk maken over hem. Of hij het wel goed heeft (ook al weet ik dat dat wel zo is). Ik ben erg blij dat ik weet dat hij op een goede stal staat waar ik me happy voel en me paardje al helemaal die is helemaal gelukkig. Een goede stal is echt belangrijk voor je paard maar ook voor jou gevoellens.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:31

even voor alle duidelijkheid.
ik ben ''ziek'' geworden omdat een klant mij een letsel heeft aangebracht (een hielbeenbreuk)
eerdaags word ik voor de 2de keer geopereert.
mijn paard kocht ik pas toen ik al bijna een half jaar uit dienst was.

ik bedoel gewoon te zeggen dat als je iemand niet persoonlijk kent en dus niet weet wat die persoon
elke dag mee moet maken dat je niet te hard moet oordelen.
ik heb zelf geen idee wat ik me moet indenken om niet over straat te durven.
ik heb echt geen idee wat paniekaanvallen zijn.

maar ben het er wel mee eens dat als je kan werken dat je dan ook moet gaan werken

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:37

@superwoman
er was iemand die had gezegt dat ze eerst voor haar rijbewijs moest gaan en dan een paard kopen.
ik heb het in de omgekeerde volgorde gedaan en heb er nooit hinder van ondervonden.
maar het moet wel kunnen natuurlijk.
mijn man vond het niet erg om mij heen en weer te rijden naar stal.
dus het moet kunnen.
maar ik ben het met je eens dat je er wel 100% achter moet staan voor je eraan begint.
het is geen speelgoed maar een dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:47

Patserke: ik doel ook niet perse op jou hoor :=

WilHuM: Dat van die zorgen in het begin bij je eerste eigen paard herken ik heeeeel erg :o
Ik heb haar zelfs express binnen gehouden omdat ik bang was dat ze gestolen zou worden :=

Ook was ik zoooo onzeker over alles wat ik met haar deed!

Wees daar dus zeker op bedacht!

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 01:30

dat snap ik robijntjah jij denkt natuurlijk ook gewoon mee:D
dat vind ik ook fijn...
maar ik hou niet zo van de discussies over mijn wajong:P
en al helemaal niet als mensen denken dat ik ontterecht een wajong heb, en dat ik gewoon kan werken. je kan niet zoals al een keer gezegt is, zien via de computer wat voor persoon je voor je hebt, en ik ga ook niet mijn hebben en houwen vertellen waarom ik wajong zit zodat jullie mij dan goed kunnen beoordelen:P

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 01:47

Ik wil zeker niet ingaan op je persoonlijke situatie, er zullen goede redenen zijn waarom je die uitkering hebt. Maar ben je je er wel van bewust dat een uitkering als basis een wankel uitgangspunt is? Oftewel, je hebt 'm nu nog wel, maar volgend jaar of over twee jaar ook nog? Hou je daar rekening mee als je denkt aan de aanschaf van je paard en hoe je het gaat bekostigen?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 01:54

mijn vriend zal de kosten betalen zolang ik in een wajong zit, en misschien betaal ik ook wat mee, maar niet alles van mijn wajong, heb ook nog geld van mijn vorige paardjes, en dat is dan eigenlijk ook het geld voor als er wat ernstigs gebeurt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 08:16

klinkt heel raar, maar ik zou eigenlijk liever hebben dat je vriend er niet voor betaald...
als er dan iets tussen jullie gebeurt( stel dat he!) heb je een giga probleem met je paard..
plus daarbij dat ik vind dat het jouw hobby is en dat je iig voor dat gedeelte onafhankelijk moet zijn

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:52

caspar2007 schreef:
@superwoman
er was iemand die had gezegt dat ze eerst voor haar rijbewijs moest gaan en dan een paard kopen.
ik heb het in de omgekeerde volgorde gedaan en heb er nooit hinder van ondervonden.
maar het moet wel kunnen natuurlijk.
mijn man vond het niet erg om mij heen en weer te rijden naar stal.
dus het moet kunnen.
maar ik ben het met je eens dat je er wel 100% achter moet staan voor je eraan begint.
het is geen speelgoed maar een dier

Ze wil het zelf ook en als je naar de toekomst kijkt, dan zal wsl een rijbewijs ook handig zijn voor een baan.
De afhankelijkheid van haar vriend, om die te laten (mee-) betalen, vind ik ook zorgwekkend, net als haar inkomen op dit moment kan dat ook stoppen.
Haar problemen daar nog eens bij....denk ik dat de kans dat het paard weer weg moet gewoon groot is.

Misschien zou het terapeutisch goed zijn voor de ts, maar misschien ook helemaal niet. Imo moet je niet een dier aanschaffen, maar op een andere manier dat uit vinden zoals een verzorgpaard of zelfs gewoon naar een pensionstal gaan elke dag.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:58

@ superwoman ja ik snap jou punt wel hoor begrijp me niet verkeert.
maar mijn man heeft ook altijd voor mijn paard betaald en doet dat nu nog.
ik heb ook nog niet zolang mijn rijbewijs en ik ging of op de fiets of mijn man bracht me erheen.
het is ook maar net wat je zelf wilt.
maar ben wel van mening dat ze eerst heel goed alles op papier moet zetten.
stel der uitkering valt weg kan ze het dan nog betalen?
is ze in staat dat zolang ze haar rijbewijs nog niet heeft om toch naar stal te gaan?
ik bedoel een rijbewijs voor je werk hoeft niet persee.
er zijn duizenden mensen die elke dag met bus,trein of fiets naar het werk gaan.
je kan altijd een baan zoeken dicht bij huis.
maar ik geef toe een rijbewijs maakt het wel een stuk makkelijker allemaal

pietermolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:16

Wellicht kan je iemand vinden waarmee je een taken verdeling kan maken? Lijkt me een goede oplossing.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:53

Ik vind het wel knap dat je vriend dat wil betalen voor je, zou de mijne alvast nooit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:38

patserke schreef:
dat snap ik robijntjah jij denkt natuurlijk ook gewoon mee:D
dat vind ik ook fijn...
maar ik hou niet zo van de discussies over mijn wajong:P
en al helemaal niet als mensen denken dat ik ontterecht een wajong heb, en dat ik gewoon kan werken. je kan niet zoals al een keer gezegt is, zien via de computer wat voor persoon je voor je hebt, en ik ga ook niet mijn hebben en houwen vertellen waarom ik wajong zit zodat jullie mij dan goed kunnen beoordelen:P

Dat kan ik geloven hoor, ik heb er zelf ook wel ervaring mee :=

Siskeh: Daar zit ik dus ook een beetje mee! Mocht het uitgaan (kan altijd gebeuren natuurlijk), dan zit jij met de gebakken peren en een paard waar je weer afscheid van moet nemen!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:43

jahh je mag hopen dat je hem "gewoon" kan verkopen, stel je voor dat diegene ook bijvoorbeeld de andere onkosten terug zou eisen...
als het bijvoorbeeld van je ouders zou zijn is het toch weer anders.

Sannemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:30

jongens allemaal 1 ding...dat financiele plaatje slaat echt nergens op...nee, ze weet niet of de uitkering zal blijven en nee ze weet ook niet of haar vriend altijd wil/kan blijven betalen...maar wie kan er nou met 100% zekerheid zeggen dat jijzelf over een jaar je inkomen nog hebt...niemand toch?!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:16

Sannemo schreef:
jongens allemaal 1 ding...dat financiele plaatje slaat echt nergens op...nee, ze weet niet of de uitkering zal blijven en nee ze weet ook niet of haar vriend altijd wil/kan blijven betalen...maar wie kan er nou met 100% zekerheid zeggen dat jijzelf over een jaar je inkomen nog hebt...niemand toch?!

Toch is het bij de ts wel even wat risico-voller... Ook omdat ze ziek is en niet kan werken.
Met die wetenschap is het anders plannen.
Iedereen kán ziek worden, maar de kans dat ze daardoor niet kunnen werken is vele, vele malen kleiner!

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:24

Ik weet hoe je je voelt, ik heb ook een angststoornis en dus ook paniekaanvallen. Maar ik moet je zeggen dat naar de paarden gaan heel positief kan uitvallen. Maar ook ik ben tegen de problemen van het naar je paardje moeten gelopen... Zorg echt dat je een goede backup hebt. Een regel, als het niet goed met je gaat, niets moet en alles mag....

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:46

@sannemo
jij heb een heel goed punt.
ik ben het met je eens.

ik had hetpaard van mijn schoonzus in verzorging en ik werkte toen al gastouder 5 dagen in de week.
en verdiende er aardig wat mee.
en van de een op de andere dag kreeg ik te horen dat ze gingen emigreren naar amerika.
dus ik zat zonder werk en inkomsten.
heb een poos niet gewerkt (wel gastgezinnen gehad maar dat liep op niks uit)
en toen ik weer een baan had gevonden ging het na 1,5 maand mis
omdat een klant het leuk vond om een kar van +/- 80 kilo achter op mijn hiel te rijden
gevolg:gebroken hielbeen dat is nu 2 jaar geleden.
ondanks dat heb ik nu het paard van mijn schoonzus niet meer (die geniet van haar pensioen)
maar ik heb wel een ander paard terug gekocht.
en als in maart mijn uitkering stopt dan betaald mijn man het geen probleem.
alleen hadden we dit nooit van te voren zien aankomen.
zo heb je een baan en zo zit je thuis.
en in patserke der geval heeft ze 1 mazzel ze zal niet zonder geld komen te zitten want het UWV zal er alles aan doen om haar te begeleiden naar werk dus mocht ze 2 dagen werk hebben straks dan vult UWV aan tot minimum dus ik denk dat het niet zo een vaart loopt.
ik ben het met sannemo eens dat je echt niet weet of je volgende maand nog werk heb.
kennen jullie dit mooie zinnetje? :''onder het mom van reorganisatie moeten er banen weg''
of tewelals jou baas gaat reorganiseren dan ben je nergens meer zeker van

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:02

TS, als ik in je profiel kijk, heb je volgens mij je beslissing al genomen, of niet? ;)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 15:44

nee dat staat er al een tijdje in hihi, toen ik me hier op bokt aanmelde. toen wou ik graag een bonte, maar ik heb nog geen beslissing genomen hoor

Sannemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:02

caspar2007 schreef:
@sannemo
jij heb een heel goed punt.
ik ben het met je eens.

ik had hetpaard van mijn schoonzus in verzorging en ik werkte toen al gastouder 5 dagen in de week.
en verdiende er aardig wat mee.
en van de een op de andere dag kreeg ik te horen dat ze gingen emigreren naar amerika.
dus ik zat zonder werk en inkomsten.
heb een poos niet gewerkt (wel gastgezinnen gehad maar dat liep op niks uit)
en toen ik weer een baan had gevonden ging het na 1,5 maand mis
omdat een klant het leuk vond om een kar van +/- 80 kilo achter op mijn hiel te rijden
gevolg:gebroken hielbeen dat is nu 2 jaar geleden.
ondanks dat heb ik nu het paard van mijn schoonzus niet meer (die geniet van haar pensioen)
maar ik heb wel een ander paard terug gekocht.
en als in maart mijn uitkering stopt dan betaald mijn man het geen probleem.
alleen hadden we dit nooit van te voren zien aankomen.
zo heb je een baan en zo zit je thuis.
en in patserke der geval heeft ze 1 mazzel ze zal niet zonder geld komen te zitten want het UWV zal er alles aan doen om haar te begeleiden naar werk dus mocht ze 2 dagen werk hebben straks dan vult UWV aan tot minimum dus ik denk dat het niet zo een vaart loopt.
ik ben het met sannemo eens dat je echt niet weet of je volgende maand nog werk heb.
kennen jullie dit mooie zinnetje? :''onder het mom van reorganisatie moeten er banen weg''
of tewelals jou baas gaat reorganiseren dan ben je nergens meer zeker van

Je beschrijft precies wat ik bedoel!