pony in de B aan de teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:30

AngelsDitch schreef:
Danique07 schreef:
En over dat nagevelijke...

ik vind dat er toch echt prettiger uit zien dan dat je met een sterrekijker er tussen rijd....

Er zit ook ngo wel een hele hoop tussen nageeflijk en sterrenkijker hoor.....

Inderdaad, je hebt aan de teugel voor de teugel en tegen de teugel. Overigens kan aan de teugel toch ruim voor de loodlijn zijn. Sterker nog, dat moet eigenlijk wel in de B omdat je daar nog geen verzameling vraagt. (nee ik denk dat bovengenoemd jurylid het niet heeft begrepen).
En over alle wedstrijdpaarden achter de teugel zullen we het maar niet hebben...

Ik vind het wel goed overigens, als ook bij de AB-pony's al wel gestreefd wordt naar een constante aanleuning. Ookal lopen de pony's nog voor de teugel.

Danique07

Re: pony in de B aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:38

maar ik heb het ook over nagevelijk zijn..
en niet of aan de teugel..
want daar zit OOK nog een verschil tussen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:35

beantsje schreef:
Mag ik er even op wijzen dat aanleuning nog wat anders is dan nageeflijkheid?

Persoonlijk vind ik het goed om aanleuning te vragen in de B maar ik vind dat een B-paard best iets voor de teugel zou moeten mogen lopen. (Niet tegen de teugel, natuurlijk)

Een paard in aanleuning kan niet niet-nageeflijk zijn.
Jij doelt op aan de teugel lopen/rond lopen denk ik? Als het neusje iets te ver eruit of erachter is, wordt bij de B-pony's echt nog wel een oogje dicht gedaan.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:42

& wat kan je het beste doen als je paard onrustig
in de aanleuning is? Hij loopt mooi rond maar is
onrustig?

dirtyharry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:34

Jaa... ik snap daar ook niks van van die jury sport..
Mijn pony heeft een korte hals.. en dan word er bij mij gezegt de strak in de hand.. maar sorry.. mijn ponmy loopt dan kei ontspannen en mijn hand kan niet ontspannender. BEn daarom maar overgegaan naar het Springen...

Een balk is een balk bij springen.. En dat is het nadeel bij dresuur;)
Succes ermee verder.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:55

Urielle schreef:
Een paard in aanleuning kan niet niet-nageeflijk zijn.
Jij doelt op aan de teugel lopen/rond lopen denk ik? Als het neusje iets te ver eruit of erachter is, wordt bij de B-pony's echt nog wel een oogje dicht gedaan.

Dat kan heel goed hoor, een constante aanleuning heeft te maken met de verbinding tussen ruiterhand en paardenmond. Op het moment dat het paard het bit 'opzoekt' en zelf dus ook de constante verbinding in stand houdt, is er sprake van aanleuning. Het paard hoeft dan nog niet nageeflijk te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is het voorwaarts-neerwaarts rijden. Een paard dat zijn hals strekt teneinde het bit op te zoeken, is (nog) niet nageeflijk. Een paard dat dat niet doet, zal echter nooit echt nageeflijk kunnen worden. Aanleuning is dus voorwaarde voor nageeflijkheid maar het is zekre niet hetzelfde.

N.B. niet voor niets wordt in de FNRS proefjes eerst (F9 t/m F11) de aanleuning meegenomen in de beoordeling, en pas daarna (vanaf F12) de nageeflijkheid.

Voor mij is nageeflijkheid hetzelfde als aan de teugel. Maar dat is niet hetzelfde als op de loodlijn lopen. Sterker nog, als er geen verzameling is, is het paard meestal wat voor de loodlijn. Maar dat hangt ook van het paard af. Het kan ook voorkomen dat een paard dat iets achter de loodlijn is, toch aan de teugel loopt. Het hangt er van af of er nog sprake is van aanleuning, of niet. Puur op basis van hoofdhouding kan je niet echt uitspraken doen of een paard aan de teugel is, of niet.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:36

Dat blijft een moeilijk iets in het B

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:52

nouja..
ik vindt het best stom dat ik eerst een WP moet in de dressuur voordak kan gaan springen..
maar aan de andere kant kan ik dan wat wedstrijdervaring opdoen dus tsja..
en wat betreft het aan de teugel, naageeflijk of hoe je het wilt noemen.
ik heb mijn pony nu al best lekker rond lopen en licht in de hand zegmaar ze loopt gewoon lekker dus dan moet het zeker wel gaan lukken in de B denk ik geen twijfel daarover..

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:25

delfa schreef:
nouja..
ik vindt het best stom dat ik eerst een WP moet in de dressuur voordak kan gaan springen..
maar aan de andere kant kan ik dan wat wedstrijdervaring opdoen dus tsja..
en wat betreft het aan de teugel, naageeflijk of hoe je het wilt noemen.
ik heb mijn pony nu al best lekker rond lopen en licht in de hand zegmaar ze loopt gewoon lekker dus dan moet het zeker wel gaan lukken in de B denk ik geen twijfel daarover..

tjah.. die ene winstpunt, die je in principe 9 van de 10 keer als je eerste wedstrijd haalt ;) ik vind die winstpunt geen meerwaarde hebben. Wel als ze het zouden gaan veranderen naar L1 plus winst, of zelfs L2 miss, springen is veel dressuurmatiger dan de meeste denken en in die klasse heb je je paard ong wel gecontroleerd lopen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:38

Als je je paard in een B proef al niet fatsoenlijk rond kunt sturen, wat heb je dan in de springring te zoeken???

lou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:34

nee niet echt stimulerend neee..

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:38

Tja, ik heb de proef niet gezien. Maar ik kan in het algemeen wel stellen dat de term 'meer verzameling' in de B er eentje is die genegeerd dient te worden.

In de B wordt NERGENS verzameling gevraagd. Dus neem die opmerking in godsnaam niet serieus en rij gewoon lekker verder zoals je instructrice je dat leert.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:53

ShiinexOnly schreef:
Het is normaal.
Dat een pony in de B aan de teugel rijdt.
Bijna elke pony doet dat.

En op wat voor een pony's rij jij dan?

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:55

Sjonniej schreef:
Als je je paard in een B proef al niet fatsoenlijk rond kunt sturen, wat heb je dan in de springring te zoeken???

er zit toch wel een verschil tussen rond sturen en aan de teugel rijden. Voorbeeld; Mijn pony is heel moeilijk in de hand wat nageven betreft, maar is niet moeilijk te sturen. En zo zijn er meer ruiters.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:26

Ik bedoelde het niet zo letterlijk als jij het opvat, bedoelde het meer op deze manier:
Zolang je geen winstpunt in de B kunt rijden, wat heb je dan in de springring te doen?
En zeker nageeflijkheid lijkt me bij het springen van groot belang, (tenzij je natuurlijk graag rugklachten ontwikkeld).

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:27

hij gebruikt zijn rug wel boven de sprong en na de sprong, het is niet zo dat hij zonder ruggebruik springt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:32

Toch wel prettig voor het lijf als hij tussen de sprongen (dus zeg maar elke stap die hij zet) ook gewoon aan de hand is.

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 17:40

bedankt voor jullie reacties allemaal ik vind idd ook dat er gewoon te streng beoordeeld is ik ga er niet over in zitten maar me gewoon inschrijven op wedstrijden speciaal voorjongen pony's daar zijn veeljongenpony's daar word jeteminste wel eerlijker beoordeeld maar mijn oordeel is als een pony in de B gewoon zijn rondje loopt mag die toch zekerwel 175 puntne lopen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:40

Ik denk persoonlijk, dat in de B het niet zo heel lastig is.
Helemaal rond, en aan de teugel is zeker nog niet nodig. Als je pony niet zijn rug wegdrukt, maar ook nog niet helemaal rond, is dat volgens mij helemaal geen probleem. Als die bijv in de overgangen netjes op dezelfde 'hoogte' blijft, dus niet hoger komt, of gaat duiken ofzo, heb je ook gewoon aanleuning. Dit hoeft niet eens op de loodlijn te zijn. Ook als je netjes je figuren rijdt, tot de letter, mooi tempo, stelling en buiging en er netjes opzit, weet ik zeker dat je een WP haalt. Hoeft ie nog niet eens heel mooi aan de teugel en harstikke opgericht voor te lopen hoor!

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 17:48

KvE schreef:
Stimpulerend of niet, de jury vond die punten passend bij het ondereel dat jij reed.
Hij weet aan het begin ook niet waar de punten telling opuit komt, en kan moeilijk overal minimaal een voor geven omdat het anders niet stimulerend zou zijn, nogmaals hij punt naar wat hij ziet.
En de titel past niet echt bij het verhaal wat je typt maar dat terzijde.

ja maar een 4 voor binnenkomen terwijl die met stelling en aanleuning en een actieve achterhand en rustig in het hoofd binnen komen is niet echt stimuleerend maar miss komt het ookwel omdat die gene mijn lesgever neit zo mag

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:51

eef_007 schreef:
ja maar een 4 voor binnenkomen terwijl die met stelling en aanleuning en een actieve achterhand en rustig in het hoofd binnen komen is niet echt stimuleerend maar miss komt het ookwel omdat die gene mijn lesgever neit zo mag

Ik denk dat je meer bereikt door je proef te filmen en het terug te kijken, dan de jury de schuld te geven.
Het is nu eenmaal een feit dat je absoluut geen 4 krijgt als je binnenkomt zoals jij zegt. Een 4 voor het binnenkomen in de B, moet je toch echt iets geks voor doen; verzet, slingeren, geen stelling in de wendingen.

Jester_: Klopt wat jij zegt! Dat is ook mijn ervaring, zowel onder het zadel als met dressuur-mennen :j Hij hoeft niet in het krulletje, maar hij moet wel aan de hand zijn en de hand willen volgen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:16

Als je een 4 hebt gekregen, hoort daar ook een toelichting bij.

Overigens vind ik de regel van 1 winstpunt voordat je mag springen heel bedenkelijk.
Voor de paarden ligt idd de lat redelijk hoog. Maar als je ooit als klein kind op je shetjes bij de AB-ponys een winstpunt hebt gehaald, mag je ook springen. Terwijl je in theorie dan misschien nog helmaal niet kunt galopperen.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:59

ik ben er het ook mee eens dat je een wp moet halen om te mogen springen, maar de manier waarop je een wp moet halen vind ik niet oké. De gedachte erachter is toch dat je je pony/paard kan sturen?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:53

Sjonniej schreef:

Ik vind dit een heftige reactie. Aan de teugel/nageeflijk/aanleuning is toch nog een verschil met rond sturen hoor...
Mijn pony is lastig kwa nageven, maar is prima goed rond te sturen. Winstpunt blijft steeds liggen op het feit dat de pony nog geen middendraf beheerst en hier en daar in de wendingen niet genoeg buigt. Maar bij oefen wedstrijden springen springt ze alle winst bij elkaar.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:00

Van mij mogen ze die regel van B+1 voordat je mag springen ook wel wat opschroeven. Ik zie vaak zat kinderen in de (spring)ring waarvan ik me afvraag wat ze aan het doen zijn. En die ene winst kunnen ze ook dankzij een bekende jury krijgen. Van mij mag die regel wel omhoog naar L1+1