Wel is aangehouden met trailer met B rijbewijs wat kan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:26

daffie1986 schreef:
caspar2007 schreef:
ik heb altijd begrepen dat als de totaal massa(auto + trailer) meer dan 2500 kilo bedraagt je zo in zo een BE moet hebben.

Nee tot 3500 kg mag je met B rijbewijs rijden mits je b.v een auto hebt met gewicht 1500 kg en trailer met het volledige gewicht van 1400 kg zolang het trekkende gewicht hoger is als massa ledig gewicht van trailer tot een maximaal gewicht van 3500 kg mag je met een B rijbewijs rijden

Leuk geprobeert, maar zoals gewoonlijk deugd er weer niks van.

TMM trailer < leeg gewicht auto
EN
TMM trailer + TMM auto < 3500kg

Dan mag je met B-rijbewijs met een trailer rijden.

(TMM = toegestane maximum massa = leeg gewicht + laadvermogen)

Dit is de wet, art 15 reglement rijbewijzen en zolang je hieraan voldoet kan geen enkele oom agent je iets maken. Ze kunnen bonnen schrijven tot ze een ons wegen, de rechter zal dat altijd vernietigen. Je komt niet verder dan een bezwaarschrift, de rechter laat je niet eens opdraven.........

daffie1986

Re: Wel is aangehouden met trailer met B rijbewijs wat kan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 03:04

Ja sorry dat bedoel ik idd, dacht al dat ik de verkeerde naam gebruikte

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:32

Met onze oude oude combi ben ik nog nooit aangehouden. Wel had mijn vader, voor het geval dat, een aantal artikelen (via internet, politiebureau en uitdraai navraag) in het dashboard liggen. Mocht ik dan aangehouden worden kon ik die papieren overhandigen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:19

@ikke:

DIT WORDT TIJD! Duidelijkheid.

voorlopig is duidelijkheid te vinden via de Excel-sheet op onze website!

Instructie voor de werking staat bovenin, mocht er iemand constateren dat er iets niet klopt let us know.
Aan deze sheet kunnen overigens GEEN rechten ontleend worden, het is enkel en alleen een hulpmiddeltje om snel een antwoord te krijgen op de brandende vraag: Heb ik nou een E-rijbewijs nodig of niet???

Ik durf wel te garanderen dat de sheet virusvrij is. Afhankelijk van je beveiligingsniveau krijg je een melding bij het openen, ik heb namelijk een macro gebruikt om de berekening te kunnen bewerkstelligen. De Macrobeveiliging in o.a. Office 2003 kan je op gemiddeld zetten via Extra --> Macro's --> Beveiliging. Dit heeft tot gevolg dat je bij alle macro's de vraag krijgt of je ze uit wil voeren of niet.
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-02-09 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quotes verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:47

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om het topic ontopic te houden en dus te vermelden of je wel eens met je B-rijbewijs met trailer aan bent gehouden.
De voorwaarden, waaronder je met B-rijbewijs met trailer mag rijden zijn al in héél veel topics besproken en ook in de FAQ van TAO is daar veel over te vinden, dus graag weer ontopic verder. :)

pietermolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:15

Mijn vader is onlangs aangehouden, en er is onder de politie ook niet echt duidelijk heid over volgens mij. Want ze zeiden wel iets van de snelheid maar niet van zijn rijbewijs :D

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:29

PM: ff offtopic maar de meeste vaders kregen hun E rijbewijs bij het B rijbewijs bij.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:49

Ik rijd ook legaal met een B-rijbewijs en een kleine trailer. Oom agent weet ook niet altijd hoe het zit, om die reden heb ik een uitdraai van het CBR foldertje bij mijn trailerpapieren zitten. Kunnen ze het nog eens nalezen als ik word aangehouden. ;)

Een boete is vervelend (oké vernietigbaar maar je bent wel tijd kwijt aan bezwaarschrift en zo), maar ze laten je op dat moment ook niet verder rijden en dat is misschien nog wel vervelender.

Ik ken inderdaad wel mensen die zijn aangehouden met alleen B die gewoon legaal reden en dus veel gedoe hebben gehad.

Die nieuwe wet van 750TTM zou wel veel duidelijkheid geven. Ik denk dat mensen nu ook illegaal rijden terwijl ze denken dat ze goed bezig zijn, omdat de regels wat ingewikkeld zijn.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:00

Niet met de trailer als zodanig, maar wel eens met de gewone auto... aangezien de agent toch al mijn papieren onder zijn neus had heb ik maar even gevraagd of ik inderdaad met die trailer zonder E mocht rijden (auto = 1230kg, trailer teruggekeurd naar 1200).

Agent gaf aan dat dat geen enkel probleem was.

Overigens rij ik al een jaar of 3 met deze combi en ben nog nooit aangehouden voor controle.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:13

Ik heb vorig jaar controle gehad, ik heb alleen B.
De auto mag 1400 kilo trekken (weegt zelf 1510) en de maximale massa van mijn trailer is 1400 kilo (hebben we van 1700 terug laten zetten naar 1400 zodat ik er zonder E mee mag rijden).

Alles was in orde....

ps het lege gewicht van de trailer is 650 kilo dus ik hou genoeg laad vermogen (750) over om mijn E-pony te vervoeren.