Pony stormt stal in, hoe afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:07

heaven schreef:
in mijn profiel de ena laatste foto...
mooie foto zou je zeggen?neej want hier komt ze doelbewust op je afrennen om eff lekker met je te spelen...
eigelijk om je keihard omver te lopen

mwah en je mag wel gewoon bij haar liggen??

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:07

saskiakefie schreef:
hoezo thanks? 8)7
los je problemen altijd dmv geweld op?
Als het echt gevaarlijk wordt, en het is GEEN angst, maar gewoon een paard dat respectloos is, mag er pas geweld gebruikt worden, anders NIET!

Jammer dat je zo slecht leest.

Ik zal mezelf nog even quoten, dan snap je misschien wat ik bedoel:
beantsje schreef:
Zorg dat jij altijd als eerste naar binnen gaat en blijf maar even in de deuropening staan. Maak je breed en groot! Spreid desnoods je armen, in het uiterste geval met een zweep/touw zwaaien. En sta dan vooral niet met je gezicht naar binnen maar met je gezicht naar de pony. Blijf zo eerst maar eens even staan totdat hij ook rustig staat. Loop dan langzaam voetje voor voetje achterwaarts de stal in, dus je gezicht + aandacht op de pony blijven richten.
als ze van tevoren al gaat drammen dan moet je al eerder met je gezicht naar haar toe voor haar gaan lopen (dan loop jij achteruit dus).

Let op: als hij met zn hoofd jou gaat duwen, is dat een teken van respectloosheid en dat moet altijd bestraft worden. Een passende straf is in dit geval een pas of 2 achterwaarts te sturen. Daarmee dwing je respect af. Hij moet een gepaste afstand bewaren.

Ik denk dat het op die manier te doen moet zijn. Succes!

Ook als het goedgaat, nooit zelf de stal in laten lopen. Jij gaat - als de leider - altijd eerst de stal in. Een van die vele goede gewoontes die je moet aanwennen om de rangorde gezond te houden.

Als je dit leest, dan zal je begrijpen dat een paard uit angst misschien een beetje gaat drammen; je wijst hem dus op zijn plaats door hem een stapje terug te laten doen. Dat is niet gemeen maar duidelijk.
Ik geloof alleen niet dat een paard op deze manier over jou heen zal walsen uit angst. Als hij over jou heen walst, is dat levensgevaarlijk gedrag en dat moet je gewoon bestraffen.

(trouwens ik geloof niet dat het angst is, maar aangeleerde slechte gewoonte. Want hoevaak is hij nu al door deze deur heen geweest?)

saskiakefie

Re: Pony stormt stal in, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:09

beantsje: ik heb het eigenlijk vooral tegen criollolover ;)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:09

als je nou een beetje grondwerk heb gedaan en ze volgt je goed laat haar dan rondjes achter je aan lopen vlak voor de deuropening.
zodra ze ook maar iets versneld zet je haar achteruit.
hierdoor geef je aan dat jij de baas bent.n dan uiteindelijk kijken loop je door de deur (als het goed is.)
succes er mee!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:11

Doet ze het ook bij de stal úitgaan?

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:11

saskia ja dat kan ja...
aleen ben ik dit niet op de foto!!!
dit was vd zomer en toen kon je nog alles met haar!!!!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:12

Ik zou grondwerk met dit paard gaan doen. Met een (touw) halster en een leadrope. Paard moet achter je blijven tijdens het lopen. Dreigt het paard je voorbij te lopen draai dan met het uiteinde van de leadrope, maar de draairichting moet richting het paard zijn. Dan heeft ie zelf de keus om achter het draaiende touw te blijven of toch doorlopen en het touw tegen zich aan krijgen. Gaat dit goed zijn er een heleboel leuke oefeningen te doen die gaan om leiderschap en respect. Een van die oefeningen zou ook kunnen zijn dat je het paard op een volte om je heen laat lopen, waarbij jezelf op den duur steeds dichter bij de bakrand gaat staan en op die manier een nauwe doorgang creeerd. Verwacht het niet met 1 of 2 keer op te lossen, maar geef het niet op en je zult zien dat je op een paardvriendelijke manier in voor een paard begrijpbare taal ver kunt komen.

Ik heb zelf erg leerzame en leuke cursussen in grondwerk gevolgd, misschien is dat voor jou en jouw paardje ook wat om te gaan doen.

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:16

Ik zou beginnen met grondwerk in een bak, goed naast je laten lopen en goed de toon laten merken.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:36

criollolover schreef:
ik laat haar nu maar de stal instormen....niet goed maar 4 hoeven in je rug is ook niet plezierig

Citaat:
oei oei oei, ze heeft al aardig gewonnen.....jammer hoor

een paard denkt niet in termen van winnen :) een fout die vele paardeigenaren maken

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:40

Nee winnen is niet een gelukkige uitdrukking. maar het is wel een feit dat er maar 1 de baas kan zijn. En als dat het paard is, ben ik liever niet de bijbehorende mens!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:45

Verdiep je eens in de Squeeze Game van Parelli.
Paarden zijn van nature bang voor smalle openingen.
Ga met haar oefenen in de bak op smalle openingen.
Vraag haar tussen jou en de bakrand te gaan, eerst 3 meter, dan 2, dan 1, dan 50 cm, enz enz. Als ze dit kan in stap, ga je iets anders 'engs' opzoeken. Bijvoorbeeld een hindernis, op zn hoogst zetten, daarover heen een zeil, parallel tegen bakrand aan op anderhalve meter. Vraag haar daar door heen, eerst van een veilige afstand(dus dat jij ernaast blijft staan) en dan achter je aan lopen.
Als je dit elke dag oefent, dan is de staldeur ook geen probleem meer.
Succes

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:47

beantsje schreef:
Nee winnen is niet een gelukkige uitdrukking. maar het is wel een feit dat er maar 1 de baas kan zijn. En als dat het paard is, ben ik liever niet de bijbehorende mens!

edit: leider,
klink beter :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:47

Het kan ook zijn dat dit paard gewoon pure angst heeft. Mijn paard heeft mij 1 keer omver gelopen en het is ab-so-luut geen dominant paard. Hij verschoot, wou wegvluchten en dan moet alles aan de kant voor dat enge ding hem vermoord :) En ja, ik lag op de grond, en had een hoef op mijn voet gehad. Ooggetuigen hebben wel gezegd dat hij me dus omverduwde, maar wel een grotere pas over mij nam. Ik heb hem helemaal niet gestrafd.
Ik zou met dit paard wat squeeze games gaan spelen :) Begin met een vrij grote afstand tussen bv jou en een hek, jij blijft stilstaan en vraagt!!! hem of hij wil doorlopen. Zoek mss wat filmpjes op youtube want ik kan het moeilijk uitleggen :) Verklein de afstand.
Daarna kun je wat voor en achteruit gaan bij een poort, nog niet van de stal. Maak de poort wat nauwer, eerst de neus erdoor, dan naar achter tot hij weer uit de opening is, belonen. Elke keer zo een stapje meer naar voor, en weer helemaal naar achter. Belonen met aaien. Altijd wachten tot het paard ontspannen is. Probeer voor en achter te laten gaan met de minste druk. Druk langzaamaan opdrijven tot je paard luistert en dan druk opheffen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:14

Engtevrees.
Bij ons op stal staat een paard wat de stal inrent en eruit rent, ondertussen is het dier 20 jaar en is het iets minder mits het niemand vreemds is die haar meeneemt.
Paard is niet dominant maar is gewoon bang voor smalle ruimtes, zo kan ze bv ook niet in de stapmolen want dan slaat ze om.
Haar 100x in en uit de stal halen heeft alleen maar het omgekeerde effect, hoe vaker je dat doet hoe harder ze rent.
Ik ben eigenlijk degene die haar altijd binnen en buiten zet, mij vertrouwd ze ondertussen en dan loopt ze als een mak schaap mee. Maar ik moet wel het vaste ritme erin houden en niks anders doen en er moet niks in de weg staan want dan is het paniek.
Zo doe ik met een dichte staldeur haar halster om, doe de deur open en steek m'n hand omhoog. Dan zorg ik dat ik aan de zijkant van de stal sta, dus niet in de deuropening en dan loopt ze er rustig uit.
Ook erin lopen mag ze alleen doen, ik sta weer aan de zijkant. Als ik eerst ga is het paniek.
De trailer is ook een ramp, met laden galoppeert ze erin, met uitladen klapt ze achterover...
Gelukkig is ze met pensioen en staat ze veel buiten.

Heel belangrijk is dat je een vast ritme hebt. Ook vind ik die Parelli-oefening: squeezing game een goede tip!! Zorg ook altijd dat de staldeur goed open is dat ze zich niet kan stoten!!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:47

saskiakefie schreef:
hoezo thanks? 8)7
los je problemen altijd dmv geweld op?
Als het echt gevaarlijk wordt, en het is GEEN angst, maar gewoon een paard dat respectloos is, mag er pas geweld gebruikt worden, anders NIET!

Als een paard door je heen walst van op voorhand vind ik dat nogal respectloos ... ondanks de angst hoort het paard met de leider rekening te houden en ook omgekeerd.
Als leider hoor je een paard de tijd te geven om alles uitgebreid te bekijken en de ruimte te geven om wat te trippelen en te draaien,, maar door je heen walsen of net het omgekeerde compleet weigeren vooruit te gaan (dus niet een pasje nemen en niet meer durven, maar stokstijf stilstaan,, ondanks een poos de tijd gehad te hebben om de omgeving te inspecteren (die niet veranderd is weliswaar,, ik bedoel bijvoorbeeld een plas water of een spoorwegovergang waar niemand of niks te zien is) of achteruit gaan en niet meer vooruit willen vind ik totaal respectloos en een paard dat hoger in rang staat zou het ook niet pikken...
Als ik geen reactie krijg (ongeacht welke reactie,, reactie = een stuk meer respect dan geen reactie, zelfs al is die reactie bokken! het blijft respectvoller dan negeren) vind ik dat 100% respectloos dus zou ik wel degelijk een zweep durven gebruiken om reactie te krijgen, nog steeds ongeacht welke reactie.

Persoonlijk zou ik proberen om vanaf de eerste versnelde pas een rondje te gaan draaien, zodat je paard geen pas voor jou kan zetten,, eerst in de piste,, zoals eerder vermeld een smalle doorgang dmv hindernissen bijvoorbeeld,, zodat je de ruimte hebt om die rondjes te draaien en dan pas de doorgang zelf (als dat mogelijk is,, daar plaats vrij maken om rondjes te kunnen draaien). Pas gaan straffen als je paard je negeert = jou omver lopen, weigeren een rondje te draaien... zeker niet wanneer je paard uit schrik versnelt, die reactie is normaal en helemaal niet 'slecht' vanuit het oogpunt van een paard, dus kan/mag je die ook helemaal niet gaan afstraffen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:26

hehe, eindelijk iemand die een zweep wil gebruiken om te corrigeren, pffffffff

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:34

criollolover schreef:

Serieus, zie jij nou echt niet in dat er ook andere manieren zijn? Je zit er alleen maar op de azen dat wij onze paarden ook voor het hoofd slaan met een zweep. Heb je perongeluk het idee dat je je dier weleens verkeerd behandeld kan hebben, dat je daarom zo aast op zweepgebruik?

Ik geloof dat ik al een aantal keer heb aangegeven dat je een compleet dominant dier wel zo kunt behandelen (en zelfs dat zou ik oplossen met grondwerk, en niet met angst) maar een bang dier niet.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:47

vjesta girl, werk jij alleen met haflingers??

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:37

Ik zie heel duidelijk een Fjord op haar ava :')

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:35

criollolover schreef:

Ja echt, wàt een oplossing.
Het paard heeft bang en dan gaan we hem nog eens extra bang maken door te meppen. Dan gaat het zeker rustig door de deur stappen.
Het zit helemaal niet in de paard zijn natuur om door nauwe openingen te gaan, maar blijkbaar kunnen we dat er wel even inmeppen.

De oplossing hier is geduld en vertrouwen.

En wat betreft dat een paard niet over een leider loopt, o jawel hoor. Een doodsbang paard kijkt niet meer waar ie loopt.
Er zit wel iets aan vast. Beschouwd je paard jou voor 100 percent als een betrouwbare leider, dan zal die nooit een extreme angstreactie hebben (wegrennen, over jou lopen, blinde paniek overal doorheen), want de baas, jij dus, is ook niet bang. Hoogstens gaan ze wat snuiven, achteruit stappen, je kent dat wel :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 02:24

criollolover schreef:
vjesta girl, werk jij alleen met haflingers??

Ik werk helemaal niet met haflingers, hoe vind je die :P

Nee, ik heb een fjorden merrie met het karakter van een arabisch volbloed dekhengst in dekseisoen (meerdere professionals die die omschrijving gebruiken), en daar heb ik mijn handen vol aan.

Hoewel ik ook de pismerrie KWPNner, de superbange Quarter, de ik-dender-door-jou-heen Tinker, de knuffeligere Groninger, de lompe Haf, en de bijtgrage Kruising van mijn stalgenoten met regelmaat in handen heb. Hoezo? Alleen een Fjord (of haflinger) is geschikt voor grondwerk? Of je moet alle warm en volbloeden slaan?

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 02:38

zoń geval heb ikop stage ghad, gwoon hand voor het hoofd houden, en als die dan"door" je hand loopt gewoon een klap op zijn kop geven.
paard op stage galopeerde de stal en de molen in,en gaat er nu netjes in stap in

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 02:41

pingpongbal schreef:
zoń geval heb ikop stage ghad, gwoon hand voor het hoofd houden, en als die dan"door" je hand loopt gewoon een klap op zijn kop geven.
paard op stage galopeerde de stal en de molen in,en gaat er nu netjes in stap in

Hmm ja dat is een dominant paard, die het niet boeit dat jij daar loopt. We hebben het hier over een bang paard, waarbij slaan misschien niet de beste oplossing is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 02:44

Grondwerk etc is al genoemd, wat wellicht een goede is om te oefenen is twee hindernissen opbouwen, eerst vrij ver van elkaar zetten en met paardlief ertussendoor. De hindernissen steeds dichter op elkaar zetten waardoor de doorgang steeds nauwer wordt en zo blijven oefenen, tot je daar probleemloos doorheen komt. Wanneer dat lukt maar het probleem blijft bij de stal ontstaan, en je weet zeker dat jij en je paard onderling duidelijk hebben hoe de rangorde tussen jullie twee is, en het grondwerk werkt ook niet..

dan is het probleem waarschijnlijk gewoon de associatie die ze heeft met de staldoorgang/opening. Schijnbaar is dat stalopening = naar/doet pijn/eng. Met als gevolg de vluchtreactie.. Dan zul je moeten proberen dat eruit te krijgen. Iedere dierenliefhebber zal toch begrijpen dat dat niet gaat door te slaan, simpelweg omdat het beest een negatieve assocatie heeft gelegd met de stalopening. Ga je op dat moment straffen door bijv. te slaan, dan bevestig je alleen maar die negatieve associatie.. en dat is nou juist wat je niet wilt, want je wilt daar vanaf komen. Ga je echter belonen, dan beloon je verkeerd gedrag. Negeren is in dit geval ook niet echt een optie, want negeer maar eens een paard dat over je heen dendert... lijkt me geen goede zaak :D Maar waarom probeer je haar niet af te leiden op het moment dat je de stal in loopt?

Evt. kan dat naar mijn mening best met snoepjes bijvoorbeeld, zolang je ze maar niet geeft wanneer ze de stal in rent of ander ongewenst gedrag vertoont. Maar dat geldt voor iedere vorm van beloning natuurlijk. Als je haar voor stal een aantal maal laat halthouden en dat gewoon goed beloont (stem/kriebel), zou je evt. als je haar dichtbij/voor de stalopening nog zo dichtbij mogelijk kan laten halthouden, voordat de vluchtreactie ontstaat, en die laatste keer halthouden w'el kunnen belonen met snoepje. Om haar zo even gretig/lekker op de snoepjes te maken zal ik maar zeggen (tenzij ze al gewend is beloond te worden met snoepjes, dan zal ze het uberhaupt wel herkennen als je je hand in je zak steekt of iets met de goede geur voor haar in je hand houdt). Wanneer dat op is, een nieuwe voor de neus houden, mee in je handen friemelen etc, gewoon even afleiden dat ze met haar neus (en aandacht dus) bij het snoepje zit en NIET bij de stalopening. Zo kan je proberen steeds dichterbij de stalopening het halthouden te oefenen, en zo uiteindelijk als je daadwerkelijk door de opening heen gaat, haar aandacht bij het snoepje te krijgen en te houden, waardoor ze gewoon door de stalopening heenstapt en niet hoeft te vliegen. Als dat een paar keer gedaan is.. is waarschijnlijk ook de vluchtreactie die ontstaat bij het zien/betreden van de staldoorgang/opening verdwenen. Als je tenslotte met grondwerk/oefenen al hebt uitgesloten dat een nauwe doorgang nog steeds eng is voor je paard, moet je wellicht gewoon even het vaste ritme (stalopening=rennen) zien te doorbreken zodat de associatie staldeur=(eng=)vluchten verdwijnt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:02

Vjestagirl schreef:
We hebben het hier over een bang paard, waarbij slaan misschien niet de beste oplossing is...

Dat vraag ik me nog steeds een beetje af... Als hij het alleen bij de stal inlopen doet, en niet bij het naar buiten gaan, vraag ik me af of het wel puur angst is. Maar daar is nog steeds geen duidelijk over :)