paspoortcontrole op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paspoortcontrole op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:10

Ik ben in 8 jaar wedstrijdrijden denk ik 3x gecontroleerd op een gewone wedstrijd. Op de Gelderse en Nederlandse kampioenschappen werd altijd gecontoleerd, zowel chip als paspoort. Komt ook omdat wij achttal reden, dat vind meestal plaats in de hoofdring en ze kunnen er meteen 8 tegelijk checken, dat is ook makkelijk voor de controleurs.

Wij hadden een mapje met daarin het voorleesboekje, paspoort, startkaart en extra startcoupons. Dat bleek heel handig. Omdat het proevenboekje erin zat hadden we het altijd mee het terrein op zodat we het ook gelijk konden laten zien als het nodig was. De extra coupons zijn ook meermalen van pas gekomen als de organisatie ze kwijt was, of iets dergelijks.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:17

Bij de menwedstrijden hier in de buurt controleerd ongeveer een kwart van de secretariaten het paspoort op entingen. Ik ben zelf nog nooit door een jury gecontroleerd.
Een van mijn pony's is afgelopen jaar ohz uitgebracht en is toen 1x door de jury gecontroleerd nadat het secretariaat het ook al gedaan had.

Chip is bij 1 pony pas 1x gecontroleerd op een keuring, ze hebben zowat 5 minuten staan hannesen omdat hij onvindbaar was. Tatoo was inmiddels ook al gecontroleerd dus ze waren al tot de conclusie gekomen dat het paspoort echt bij de pony hoorde. Toen ze zeiden dat ik er een nieuwe chip in moest laten zetten vond het apparaat de chip eindelijk :P.

Ik heb ook (per ongeluk) 1,5 jaar met een niet kloppende enting rond gereden. VA en bij de 1e controle zeiden ze beide dat het klopte, maar er bleek 1 enting ruim 3 jaar eerder bij 2 eigenaren terug te missen. Sinds dien krijgen alle nieuwe pony's hun basis enting bij mij zodat ik er zeker van ben dat het klopt (de gene die er na nog bij gekomen zijn zijn hier geboren of waren nog nooit geent).

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:22

Er komt weer een nieuwe regeling vanaf 1 juli 2009 volgens mij! Er staat een heel stuk over in de paard en sport van afgelopen maand. Paspoorten van na 2004 hebben standaard een blad met behandelingen erin zitten, paspoorten voor die tijd niet! Nu moeten die paspoorten ook dat blad erin krijgen, wat je kunt opvragen bij je stamboek!

Voor volledige info moet je maar even in de paard en sport kijken, weet ook niet meer wat er nog meer allemaal in stond.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:29

Je kan de aanvulling ook opvragen bij het KNHS nu.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:54

Dat is wel interessant. Ik zal thuis de paard en sport er eens even bijpakken.
Om wat voor behandelingen gaat dat dan? Hoefsmit, tandarts enzo?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:03

Ging toch erover of je paard uitgesloten is van slachting voor menselijke consumptie? Of is het niet dat? Ik had dat iig op VN gelezen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:05

Urielle schreef:
Ging toch erover of je paard uitgesloten is van slachting voor menselijke consumptie? Of is het niet dat? Ik had dat iig op VN gelezen.

:j , volgens mij wel!

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:30

Op kampioen schappen worden ze wel gecontroleerd net zoals op de VSN ect

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:20

Bij mij word er echt maar heel af en toe gecontroleerd, als het dan gedaan wordt is het op een selectiewedstrijd, en dan alleen het paspoort + startkaart. Ik ben ook 3 keer gecontroleert op de brabantse kampioenschappen (van de 4 keer), waarbij er ook 2 keer chip gecontroleerd werd. Op de Nederlandse ben ik helemaal nog niet gecontroleerd..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:54

Outdoor; altijd, vooral bij de 1e proef.
Indoor; soms.
Op de groningerkampioenschappen wordt extra gecontroleerd (dus niet alleen enting maar ook pontmeting etc), 2x geweest, 2x gecontroleerd.

Laar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 01:04

Negen van de 10 keer werden wij door het secretariaat gecontroleerd, of door het jurylid hoor.

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:32

Zelf ben ik nog nooit gecontroleerd. Wel zijn en op wedstrijden controles geweest maar dan pakken ze gewoon wat paarden eruit of roepen ze bepaalde startnummers om die gecontroleerd moeten worden. Ik zorg er wel voor dat we de papieren altijd bij hebben en dat het allemaal klopt.

Moet dat stukje in de P&S ook maar eens gaan lezen, heb het nog niet gezien....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:38

Ik nog maar 2x in totaal. Ik start vnml regio Utrecht.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:24

bij ons wordt er eigenlijk alleen op de kampioenschappen gecontroleerd. maar ik heb het altijd bij en wij moeten ook nog dat extra vel aanvragen,, dat doen we ook trouw. het is stom als je voor niks 2 uur naar de kampioenschappen bent gereden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:28

Start vnl in Z-H, toch regelmatig gecontroleerd,
vooral in buiten seizoen, omdat dan jury het vanuit auto vraagt
of hokje.
Binnen seizoen regelmatig indirect door jury, die het
secretariaat lijstje gaf van mensen die ze moesten controleren.
Toch zeker 4 x per jaar gecontroleerd,
Start gemiddeld net iets minder dan 1 x per maand.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:06

Regelmatig worden er nationaal a-select ruiters uitgehaald waarbij het paspoort gecontroleerd wordt. Vooral op selecties en kampioenschappen gebeurt dat veel. Ook dopingcontroles vinden regelmatig plaats.
Moet eerlijk zeggen dat ik het regionaal ook zelden tegenkom hier. Wel een enkele keer dat een jurylid vraagt naar het paspoort, maar als je het dan in de auto hebt liggen is dat ook geen probleem.
Ik heb ze wel altijd bij me.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 01:07

Hier in Twente heb ik al wel regelmatig paspoortcontrole gehad. Tijdens de afgelopen regiokampioenschappen heb ik ook chipcontrole gehad. Tijdens een juniorenwedstrijd heb ik ook al eens dopingcontrole gehad, maar dat komt landelijk eigenlijk niet zo vaak voor.

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:32

ja heb wel controle gehad.
Bij Gelderse&Brabantse
en ook wel eens tijdens selecties

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:23

Bij ons heel regelmatig, neem het paspoort dus altijd mee. Werd laatst ook een keer op entingen gecontroleerd en er was iets niet goed, hij was wel geent maar het stond niet in zijn paspoort (was al van 4 jaar geleden) en mocht gelukkig wel starten.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:08

ik alleen op het NK. en bij het internationaal afcourse :j daar moet je je paspoort gewoon inleveren :) paarden worden gekeurd en paspoort krijg je pas terug als je de laatste dag weer naar huis gaat :j

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:17

Karoliefje_ schreef:
Bij ons heel regelmatig, neem het paspoort dus altijd mee. Werd laatst ook een keer op entingen gecontroleerd en er was iets niet goed, hij was wel geent maar het stond niet in zijn paspoort (was al van 4 jaar geleden) en mocht gelukkig wel starten.

Daar heb je dan mazzel mee! De meeste juryleden zouden je denk ik niet laten starten.

Mijn zusje was vorig jaar haar pony vergeten te enten. Toen moest hij dus de basisentingen weer opnieuw en na een maand weer vervolgentingen. Dus we hadden alle entingen weer goed en we gingen weer op concours. Begon de jury toch weer te zeuren over de entingen (terwijl ze nu gewoon goed waren). Hij vond het belachelijk dat we het waren vergeten en onverantwoord. Maar ze mocht uiteindelijk wel gewoon starten want de basis + vervolgentingen had hij gewoon gehad dus het was gewoon volgens het KNHS regelement gegaan.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:04

Ik heb nog nooit een controle gehad van paspoort en chip niet :n

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:12

Toch blijf ik het raar vinden dat er zeer verschillend gecontroleerd wordt. In het westen/zuiden van het land dus veel minder dan in het noorden.
Waar ik me trouwens over verbaasde een tijdje geleden, ik sprak toen met 2 juryleden uit de regio brabant, zij vertelden me zelfs dat een jury niet eens mág beslissen om een proef niet te laten starten als de entingen niet in orde zijn maar dat een federatievertegenwoordiger dat moet doen en dat een jury daar niet eens toe bevoegd is.
Wie legt mij dit eens even uit?

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:23

Dat heb ik dus ook, mijn paard heeft de enting van 2007 gemist.(door vorige eigenaar) Deze heeft dus in 2008 2 x een enting gehad, dit was dan voldoende volgens de dierenarts, maar vraag me af of ze op wedstrijden hier niet moeilijk over gaan doen..... wat denken jullie???

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:31

Als de basisentingen weer opnieuw gegeven zijn en dan moet je na een maand volgens mij weer de gewone

Mogen ze daar niet moeilijk over doen volgens mij :)