Welke auto, geen 4x4 kan 2 paards trailer trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Welke auto, geen 4x4 kan 2 paards trailer trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:50

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:51

Chevano schreef:
Citaat:
Je kunt zelfs met een Eend een vrachtwagen van 3500kg aanslepen en laten starten!! Yep, zelf gedaan, je moet iets als je niks anders hebt.......

wauw dit had ik wel willen zien! Haha!

ze hadden er een korst brood voor gehangen....

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:07

nou ik moest even zoeken maar heb het gevonden...
http://www.caravantrekker.nl/
vul hier je type auto in en type paardentrailer, en je vind je antwoord of je wel of niet met een bepaalde combinatie mag rijden. ik mag met mijn volvo station dus niet een 2 paardstrailer trekken.....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:34

criollolover schreef:
nou ik moest even zoeken maar heb het gevonden...
http://www.caravantrekker.nl/
vul hier je type auto in en type paardentrailer, en je vind je antwoord of je wel of niet met een bepaalde combinatie mag rijden. ik mag met mijn volvo station dus niet een 2 paardstrailer trekken.....

Als je wist wat er op je kentekenpapieren stond of het even in had gevuld dan wist je dat ook direct.
De site die je noemt gaat over caravans. Daarnaast staan lang niet alle type auto´s er tussen.
Onze passat IV bv, 1.9 TDI 81KW staat er niet tussen, wel andere 1.9TDI´s maar met minder vermogen en een bouwjaar wat zeker 7 jaar later ligt.

Ik weet dat ik 1500kg aan de haak mag hebben. Dat de MTM van m´n trailer 2000kg is. Dus ik mag niet vol beladen de weg op. 1 paard vervoeren mag wel. op papier weegt de trailer leeg 750kg dan houd je nog 750 kg over. Dus dat kan makkelijk, maar ik reken altijd 100kg bij het ledig gewicht opm er is nl trapbescherming en een reservewiel bijgeplaatst.
Daarnaast moet je ook rekening houden met het kogelgewicht van trailer en auto.

Caravantrekker zegt eigenlijk alleen of het verstandig is er mee te gaan rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:42

Criollolover, op diezelfde site die je zelf aanhaalt staat dus overduidelijk dat jouw verhaal niet klopt.

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/t ... ht_wet.php schreef:
Onderstaande tekst heeft uitsluitend betrekking op wat een auto mag trekken, niet wat u als bestuurder mag. Heeft u rijbewijs BE is onderstaande het enige waar u rekening mee moet houden.

Maximaal trekgewicht van de auto
Wat uw auto maximaal mag trekken staat op het kentekenbewijs van uw auto of is online op te vragen via de RDW (klik hier en vul het kenteken van de trekauto in). De caravan mag in werkelijkheid niet zwaarder zijn dan dit gewicht.

Het maximaal toegestaan gewicht van de caravan (op papier) is dus niet van belang. U mag dus best met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken op het kentekenbewijs een caravan trekken die op papier 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg.

dus voortaan niet meer zomaar wat roepen Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:49

annastasia schreef:
Caravantrekker zegt eigenlijk alleen of het verstandig is er mee te gaan rijden.

'alleen maar'..... Verward

Ik denk dat dit het enige criterium is Pling

Het is daarom allemaal érg makkelijk. De ANWB en RAC hebben richtlijnen voor wat verstandig is: een streefgewicht voor de aanhanger van niet meer dan 75% van de trekker en eem máximum van 85%.

Waarom zou je met een combinatie op pad wíllen gaan die niet verstandig is? Dat het téchnisch kan is een non-argument: technisch mag een combinatie die een remvertraging haalt van 5,2 m/s2 de weg op maar de rest van de autos halen 8 - 9 m/s2.
Daar wíl je toch je paarden helemaal niet aan blootstellen??!!

'Jee, maar... daar heb ik geen geld voor!!'
"Goh, iedereen heeft ook geen geld voor alles wat die wil; dat kan dan gewoon niet...."
Er staat wel lévend gewicht achterin de aanhanger dames. Levend gewicht met een náám. Verstandig is dan toch het énige criterium Pling

hc

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:59

Ford Galaxy
Renault Espace 1.9DCI/2.2DCI
Seat Alhambra 1.9TDI
Volkswagen Sharan 1.9TDI

En dan heb je ook nog wat auto's met het formaatje 4x4 maar dan zonder 4x4.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:14

criollolover schreef:
wat zijn er toch veel mensen die denken dat je met een gewone auto een 2 paards mag trekken met 1 paard erop. maar dat is bekend dat veel mensen dat denken. ts haal maar eens een folder op bij het postkantoor, daar staat het precies in.

Jij denkt echt dat je alles weet zeker?
Ik ga niet eens de moeite doen, dat foldertje te halen! Want dat bestaat niet, die jouw verhaal vertelt!

Mijn vrouw had als laatste leaseauto een Skoda Octavia die 1400kg trekken mocht.
Onze twee paards weegt leeg 790kg, dus kon er ong. 600kg. aan paard in! (Nou, dat haalt haar Arabiertje niet hoor!)
Ja, want ze heeft haar E achter B. Anders had dit niet gemogen omdat de trailer in volledig volle staat max. 2000kg mag wegen, en da's meer dan de auto weegt.
Wildem we met twee paarden op stap, moest de Mercedes ervoor, die 3500kg trekken mocht.

Nu heeft ze een auto die 3000kg aan het haakje mag, dus mag ze met twee paarden op stap.

Maar als de TS zo weinig te besteden heeft, heeft verder zoeken geen nut.
En dan is de optie van Ikke gewoon het best! Heel klein/goedkoop leasewagentje (bij mijn vrouw op het werk kregen mensen met bijv. een Peugeot 107 zelfs geld toe ipv dat ze bij moesten betalen!!) uitzoeken en daarnaast een wegenbelastingvrije 4x4 uitzoeken!

Toyota Landcruiser's, Range Rover of Land Rover!
Zelfs diesels zijn dan mogelijk, je rijdt wegenbelasting vrij. Ben zelf meer diesel dan benzine-man..
Diesel is vaak toch net wat meer betrouwbaar. Je levert wel een stukje vermogen in.

Succes!!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:18

Chevano schreef:
Citaat:
Je kunt zelfs met een Eend een vrachtwagen van 3500kg aanslepen en laten starten!! Yep, zelf gedaan, je moet iets als je niks anders hebt.......

wauw dit had ik wel willen zien! Haha!

Mijn moeder sleepte mijn vader's 609 geregeld aan met haar Renault 4tje vroeger.
Gaat prima!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:08

Frank schreef:
..daarnaast een wegenbelastingvrije 4x4 uitzoeken!

Toyota Landcruiser's, Range Rover of Land Rover!!!

Er is ook een authentiek Nederlandse klassieke 4x4 Hummer-killer. Lácht om 2 ton.
Koop je voor 4 á 5 duizend in gerestaureerde staat met LPG. is er ook als brandweerauto, dan 10 miel. Ze worden allemaal alleen maar méér waard.
Een vriend van me heeft er voor caravan en trailer in de voor'tuin' van zijn ruitjeshuiske staan.

hc

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:15

Huertecilla schreef:
Er is ook een authentiek Nederlandse klassieke 4x4 Hummer-killer. Lácht om 2 ton.
Koop je voor 4 á 5 duizend in gerestaureerde staat met LPG. is er ook als brandweerauto, dan 10 miel. Ze worden allemaal alleen maar méér waard.
Een vriend van me heeft er voor caravan en trailer in de voor'tuin' van zijn ruitjeshuiske staan.

hc

Nog nooit gezien. Hoe ziet dat eruit?

Wel natuurlijk hetzelfde verhaal als wat Ikke aangeeft, je moet wel tijd en interesse hebben in oudere auto's, anders kun je er beter niet aan beginnen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:29

jottum schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Nog nooit gezien. Hoe ziet dat eruit?

Wel natuurlijk hetzelfde verhaal als wat Ikke aangeeft, je moet wel tijd en interesse hebben in oudere auto's, anders kun je er beter niet aan beginnen.

En er zelf verstand van hebben om te kunnen sleutelen anders loop je er op leeg....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:27

meggiemeg schreef:
En er zelf verstand van hebben om te kunnen sleutelen anders loop je er op leeg....

Dat is relatief.
Als je twee linkerhanden hebt en nog geen fietsband kan plakken dan kan je beter een moderne auto met verzegelde koplampen kopen.
Voor de rest is hoe ouder de techniek hoe eenvoudiger het onderhoud. De 'WEP', de Nederlandse Daf YA126 is makkelijker te onderhouden dan een kastje van Ikea in elkaar te zetten. Er is zelf een NL-talig boekje voor Haha!
Of je er mee wíl rijden is punt twee, maar wat betreft goedkoop en geschikt is er maar weinig concurrentie.
Een andere vriend van me had hun WEP woestijnroze geschilderd.

hc

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 14:43

Zoals ik al eerder zei, ik heb totaal geen verstand van auto's en mijn man ook niet. op mijn vorige auto, een landrover ben ik helemaal leeg gelopen, dus die neem ik echt nooit meer.
Ik dacht wel over een toyota landcruiser, maar die zijn vrij duur in aanschaf en ook niet zuinig. Aangezien ik nogal veel kilomters maak, word het een dure grap.
De leaseauto mag niet te duur worden, daar zit gewoon een bepaald budget aan, daar mag ie niet over heen. hij is nu al iets van 700 euro kwijt aan bijtelling ed.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:46

Met dit geldplaatje en deze instelling zit een trekauto (voor een twee-paards) er voor jullie niet in

Móet hij een leasewagen rijden trouwens? Mijn vrouw kon ook per privéauto te werk, voor een redelijke onkostenvergoeding.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:00

Nog even een andere vraag.
Klopt het dat voorwielaangedreven auto's betere "trekkers" zijn dan achterwielaangedreven?

Misschien ook een punt om naar te kijken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:01

Tinka schreef:
op mijn vorige auto, een landrover ben ik helemaal leeg gelopen, dus die neem ik echt nooit meer.

LandRovers zijn ook eigenlijk buitenbeentjes; daar kan je erg veel verkeerd aan doen en zelfs met handboek in de hand zijn er verschillende dingen die je moet wéten Gestoord
Ik heb een heel setje oude types t/m de TD5 gereden en zelf onderhouden en ben 'fan', maar voor een modale automobilist is het niet de slimste keuze.

Blijft dat je héél goedkoop, haast budget-neutraal een klassieker als trekker kan kopen.
Op een ander topic is de Mercedes G-wagen genoemd: die is bombestendig en waardevast.
De WEP is hufterbestendig en wordt méér waard.
Zo zijn er nog wel meer keuzes mogelijk.

Wat echter als een paal boven water staat is dat een economische leasewagen voor de werkgever geen ideale trekker is. Zo is een verantwoorde trekker niet de idelae woonwerk-auto. Het ene sluit het ander uit.
De oplossing ligt dan voor de hand. Heb je daar geen geld voor..... wel, dan kan het niet. Dat is met wel meer dingen zo.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:04

Ans schreef:
Klopt het dat voorwielaangedreven auto's betere "trekkers" zijn dan achterwielaangedreven?

Nee, andersom.
Kracht op de trekhaak is een draaimoment 'om' de achterwielen en ontlast de voorwielen = minder tractie.
De achterwielen krijgen door meer gewicht juist meer tractie.

hc

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:06

Huertecilla schreef:
Ans schreef:

Nee, andersom.
Kracht op de trekhaak is een draaimoment 'om' de achterwielen en ontlast de voorwielen = minder tractie.
De achterwielen krijgen door meer gewicht juist meer tractie.

hc

Ok bedankt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:10

Ans schreef:
Ok bedankt!

Niet dat je er veel aan hebt.
Je kan willen wat je wil, maar er is het het aanbod voor fleetowners vrijwel geen achterwiel aangedreven auto.

hc

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:18

Wij hebben een bmw 320d E46 uit 2000... achterwiel aangedreven, vandaar de vraag Knipoog

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:18

wij hebben een Chevrolet Tacuma, we hebben zelf geen trailer maar heb er wel eens mensen mee zien rijden, moeders zegt dat hij nog we laardig wat kan trekken

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:19

Da's niet helemaal waar. BMW, en meer nog Mercedes worden steeds populairdere leasewagens ivm de hogere inruilwaarde.
Hierdoor zijn ze relatief 'goedkoop' in de lease.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:27

manonxxlove schreef:
wij hebben een Chevrolet Tacuma, we hebben zelf geen trailer maar heb er wel eens mensen mee zien rijden, moeders zegt dat hij nog we laardig wat kan trekken

1500kg ongeveer.

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:37

Wij hebben een mercedes E 220 !
Deze mag ook de trailer + 2 paarden trekken ..