Toch rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Toch rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:33

Tja misschien komt het doordat je net zoveel kuil voert als anders en ze nu niets hoeft te doen?

Je geeft toch al wel minder wortels dan een volle emmer mag ik hopen? misschien zijn die wortels iets bevroren....ik weet het niet hoor...zeg ook maar iets wat me te binnen schiet waardoor haar gedrag anders is....hoop voor je dat het morgen weer goed is Ach gut

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 23:15

diana1 schreef:
Tja misschien komt het doordat je net zoveel kuil voert als anders en ze nu niets hoeft te doen?

Je geeft toch al wel minder wortels dan een volle emmer mag ik hopen? misschien zijn die wortels iets bevroren....ik weet het niet hoor...zeg ook maar iets wat me te binnen schiet waardoor haar gedrag anders is....hoop voor je dat het morgen weer goed is Ach gut

Ze krijgt juist meer kuil om dr warm/bezig te houden en de wortels worden de dag van te voren binnen gezet waar het elektrische kacheltje brand en de wortels dus ontdooid zijn de volgende dag.

en ja ze krijgt minder wortels.

ik hoop ook dat het morgen weer beter is! Dankje Lachen

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:05

Als ik dit zo lees durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat het toch door het (teveel aan) voer komt hoor.

Teveel kuil is niet goed en ontdooide wortels zijn ook niet goed...kun je ze niet gewoon ergens zetten waar ze niet bevriezen?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:09

Mijn excuses voor het woord dierenmishandeling. Was inderdaad een beetje overdreven.

Verder blijf ik wel bij mijn standpunt. Paarden zijn erop gemaakt om buiten te komen en ik persoonlijk vind dus dat een paard altijd buiten moet kunnen. Een dagje op stal is geen probleem. Maar bij ons is de bak nu al bijna een week bevroren. Dat zou dus betekenen al een week op stal en wellicht langer aangezien die sneeuw hier nog niet bepaald weg is.
Dat vind ik wel een kwalijke zaak. Daarnaast: dat andere mensen slechter voor hun paarden zijn, is kwalijk. Dat jij dat als vrijkaart gebruikt om ook maar dingen te doen die ik dus niet helemaal eerlijk vind tov je paard. Vind ik dan weer niet echt kunnen. Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden, ongeacht wat andere mensen doen.

Maar ik blijf erbij dat ook met deze vrieskou je paard zijn ei kwijt moet kunnen. Zoals ik al zei: paarden zijn niet stom en hebben een instinct om te overleven. Die gaan dus echt niet hun poten lopen breken omdat de grond hard is. Ze kijken wel uit. Behalve als er of een ruiter op zit die onkundig is en het dier opfokt of je het dier dus dagen alleen op stal laat staan.
Die van mij is misschien rustiger, maar die komt nog wel buiten op de wei. Daarnaast wordt er nog steeds wat meegedaan. Zij het een wandeling of een stukje buiten stappen.
Maar zoals ik al zei: ik persoonlijk ben heel erg tegen paarden op stal laten staan en zeker 24uur per dag. Daarnaast zijn paarden én niet stom (tenminste de meeste niet) én niet van suiker. Ik denk dat het straks alleen maar moeilijker wordt om hem buiten te zetten. Hij wordt steeds drukker en straks is het weer modderig, dus glad. Kan hij weer niet buiten. (of nu wel? maar dit is ook een gevaarlijke situatie. Een druk paard met capriolen loslaten in een blubberbak en ook met drainage is er nog blubber)

Als laatste wil ik alleen zeggen dat ik nergens had gelezen dat je niet de eigenaar was. Dus aan dat misverstand kan ik niks doen.

Maar dit is hoe ik er tegenaan kijk. Je kunt er wat mee doen of het negeren. Je moet sowieso doen wat jou het beste lijkt. Ik probeer enkel mijn visie en ervaring duidelijk te maken en ik hoop dat je er alsnog wat aan hebt.

groetjes

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 09:23

spoekie schreef:
Mijn excuses voor het woord dierenmishandeling. Was inderdaad een beetje overdreven.

Verder blijf ik wel bij mijn standpunt. Paarden zijn erop gemaakt om buiten te komen en ik persoonlijk vind dus dat een paard altijd buiten moet kunnen. Een dagje op stal is geen probleem. Maar bij ons is de bak nu al bijna een week bevroren. Dat zou dus betekenen al een week op stal en wellicht langer aangezien die sneeuw hier nog niet bepaald weg is.
Dat vind ik wel een kwalijke zaak. Daarnaast: dat andere mensen slechter voor hun paarden zijn, is kwalijk. Dat jij dat als vrijkaart gebruikt om ook maar dingen te doen die ik dus niet helemaal eerlijk vind tov je paard. Vind ik dan weer niet echt kunnen. Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden, ongeacht wat andere mensen doen.

Maar ik blijf erbij dat ook met deze vrieskou je paard zijn ei kwijt moet kunnen. Zoals ik al zei: paarden zijn niet stom en hebben een instinct om te overleven. Die gaan dus echt niet hun poten lopen breken omdat de grond hard is. Ze kijken wel uit. Behalve als er of een ruiter op zit die onkundig is en het dier opfokt of je het dier dus dagen alleen op stal laat staan.
Die van mij is misschien rustiger, maar die komt nog wel buiten op de wei. Daarnaast wordt er nog steeds wat meegedaan. Zij het een wandeling of een stukje buiten stappen.
Maar zoals ik al zei: ik persoonlijk ben heel erg tegen paarden op stal laten staan en zeker 24uur per dag. Daarnaast zijn paarden én niet stom (tenminste de meeste niet) én niet van suiker. Ik denk dat het straks alleen maar moeilijker wordt om hem buiten te zetten. Hij wordt steeds drukker en straks is het weer modderig, dus glad. Kan hij weer niet buiten. (of nu wel? maar dit is ook een gevaarlijke situatie. Een druk paard met capriolen loslaten in een blubberbak en ook met drainage is er nog blubber)

Als laatste wil ik alleen zeggen dat ik nergens had gelezen dat je niet de eigenaar was. Dus aan dat misverstand kan ik niks doen.

Maar dit is hoe ik er tegenaan kijk. Je kunt er wat mee doen of het negeren. Je moet sowieso doen wat jou het beste lijkt. Ik probeer enkel mijn visie en ervaring duidelijk te maken en ik hoop dat je er alsnog wat aan hebt.

groetjes

als je de andere posts gelezen had was je erachter gekomen dat ze officieel niet van mij is, en dat ze gister gewoon op de wei is geweest.

Alleen wij habben een spekgladde afdalende weg richting de wei, en daar ga ik mijn paard echt niet zomaar overheen laten lopen. Nu is het gladde grotendeels weg. En natuurlijk moet een paard altijd naar buiten kunnen, maar soms is de situatie té gevaarlijk om een paard naar buiten te laten, en dan moet ik maar even een paar dagen doen wat ik niet leuk vind en dat is mijn paard binnenhouden. Ikzelf vind het ook zielig en tegen de natuur in, maar ik heb liever dat ze 2 a 3 dagen binnen staat en niets breekt/openhaald terwijl als ik haar toch naar buiten zou doen en ze zou wat breken of openhalen dat we veel verder van huis zijn.

die vergelijking was alleen maar om aan te geven dat je niet zo snel met de term dierenmishandeling aan moet komen.

diana1 schreef:
Als ik dit zo lees durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat het toch door het (teveel aan) voer komt hoor.

Teveel kuil is niet goed en ontdooide wortels zijn ook niet goed...kun je ze niet gewoon ergens zetten waar ze niet bevriezen?

Ze krijgt dit al 4 jaar iedere winter, en ze heeft nooit ergens last van gehad, en de andere paarden hebben ook nergens last van en die krijgen precies hetzelfde, dus het lijkt me niet, maar het zou inderdaad kunnen. ik ga zo kijken hoe t met dr gaat Lachen

X.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:03

Als de grond een ijsbaan is geworden kunnen paarden gewoon niet naar buiten. Wij kijken per dag wat mogelijk is op dit moment. Als het eventjes kan gaan ze naar buiten, maar niet als het hele weiland en de bak een grote ijsbaan is.

Tot nu toe hebben ze gelukkig maar af en toe binnen moeten staan. Vinden we ook allemaal heel zielig maar een paard met gebroken benen is ook niet zo fijn. Dit weer duurt hoog uit een paar weken in Nederland en de rest van het jaar staan ze grotendeels buiten.

Trouwens paarden denken niet echt na hoor of het glad is.
Van de week waren de paarden vrij rustig in het land toen ik er een paard bij zetten. Dit beviel de leider van de kudde om een of andere reden niet. (zijn wel gewend aan elkaar) en de hele kudde ging keihard galopperen en springen over het de gladde ondergrond en glijden. Doodeng. Met gevaar voor eigen leven heb ik het paard eruit kunnen krijgen, maar ze reageerden gewoon instinctief en dachten niet na over de ondergrond.
Dus dat moeten wij doen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:14

Citaat:
Ze krijgt dit al 4 jaar iedere winter, en ze heeft nooit ergens last van gehad, en de andere paarden hebben ook nergens last van en die krijgen precies hetzelfde, dus het lijkt me niet, maar het zou inderdaad kunnen. ik ga zo kijken hoe t met dr gaat Lachen

oké, nou ja, zoals ik dus al zei....ik geef alleen maar aan waardoor ik denk dat het evt. zou kunnen komen.

ik hoop voor jou dat je vanochtend een vrolijk paardje aan hebt getroffen die nergens last van heeft.
groetjes,

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 14:02

diana1 schreef:
Citaat:

oké, nou ja, zoals ik dus al zei....ik geef alleen maar aan waardoor ik denk dat het evt. zou kunnen komen.

ik hoop voor jou dat je vanochtend een vrolijk paardje aan hebt getroffen die nergens last van heeft.
groetjes,

Nou half, het gaat zeker de goeie kant op Lachen Ben ik erg opgelucht om! Haha!
hopelijk is het morgen helemaal weg.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:29

Je vertelde dat ze ook een paar dagen op het land mocht, het kan misschien ook zijn dat ze teveel bevroren gras heeft gegeten en daardoor niet lekker is?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:30

Clyde schreef:
Als de grond een ijsbaan is geworden kunnen paarden gewoon niet naar buiten. Wij kijken per dag wat mogelijk is op dit moment. Als het eventjes kan gaan ze naar buiten, maar niet als het hele weiland en de bak een grote ijsbaan is.

Tot nu toe hebben ze gelukkig maar af en toe binnen moeten staan. Vinden we ook allemaal heel zielig maar een paard met gebroken benen is ook niet zo fijn. Dit weer duurt hoog uit een paar weken in Nederland en de rest van het jaar staan ze grotendeels buiten.

Trouwens paarden denken niet echt na hoor of het glad is.
Van de week waren de paarden vrij rustig in het land toen ik er een paard bij zetten. Dit beviel de leider van de kudde om een of andere reden niet. (zijn wel gewend aan elkaar) en de hele kudde ging keihard galopperen en springen over het de gladde ondergrond en glijden. Doodeng. Met gevaar voor eigen leven heb ik het paard eruit kunnen krijgen, maar ze reageerden gewoon instinctief en dachten niet na over de ondergrond.
Dus dat moeten wij doen.

Als je paarden gewoon in hun normale kudde doet en dus niet door bij een paard die de rest loopt op te jutten om de baas te zijn. Dan zullen ze echt gewoon rustig doen (zeg je trouwens zelf al: ze waren rustig), maar tsja, als je ze de keuze geeft: of weg rennen of geschopt worden. Dan rennen ze inderdaad weg. Het is dan ook niet slim om een nieuw paard er in een gladde wei bij te zetten. Maar als je de normale kudde aanhoudt, dan is er echt niks aan de hand.

Paarden zijn niet van suiker. Want.. ze kunnen wel bij een cross country door het water galopperen (is toch ook glad? of ben ik nou gek?), ze kunnen wel hogere hindernissen springen (is toch ook niet goed voor de benen? Zo'n harde landing iedere keer?). Maar over een grond die hard is gewoon lekker stappen en een beetje rondstruinen, dat is dan wél te gevaarlijk.
In mijn ogen doen paarden alleen gevaarlijke dingen door het toedoen van mensen en niet door henzelf. In élke situatie. Paarden hebben een instinct om te overleven, die lopen zich dan echt niet zomaar een gebroken been. In de natuur staat dat gelijk aan hun dood. Zoiets doen ze dus niet. Tenzij er iets bijkomt (de mens dus) die ze op een manier zo ver krijgt, dat ze hun instinct eventjes vergeten en dus bijvoorbeeld zo blij zijn dat ze eindelijk beweging krijgen, dat ze gaan lopen flippen en tsja, dan wordt het gevaarlijk inderdaad. Maar dat ligt uiteindelijk aan de persoon van wie dat paard is en niet aan het paard zelf.
Maar dat is mijn mening en mijn redenatie. Mijn pony is hartstikke gelukkig en ondanks dat het een druktemaker is, loopt ze nooit te flippen. Dus voor mij werkt het op deze manier heel goed.