spoekie schreef:Mijn excuses voor het woord dierenmishandeling. Was inderdaad een beetje overdreven.
Verder blijf ik wel bij mijn standpunt. Paarden zijn erop gemaakt om buiten te komen en ik persoonlijk vind dus dat een paard altijd buiten moet kunnen. Een dagje op stal is geen probleem. Maar bij ons is de bak nu al bijna een week bevroren. Dat zou dus betekenen al een week op stal en wellicht langer aangezien die sneeuw hier nog niet bepaald weg is.
Dat vind ik wel een kwalijke zaak. Daarnaast: dat andere mensen slechter voor hun paarden zijn, is kwalijk. Dat jij dat als vrijkaart gebruikt om ook maar dingen te doen die ik dus niet helemaal eerlijk vind tov je paard. Vind ik dan weer niet echt kunnen. Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden, ongeacht wat andere mensen doen.
Maar ik blijf erbij dat ook met deze vrieskou je paard zijn ei kwijt moet kunnen. Zoals ik al zei: paarden zijn niet stom en hebben een instinct om te overleven. Die gaan dus echt niet hun poten lopen breken omdat de grond hard is. Ze kijken wel uit. Behalve als er of een ruiter op zit die onkundig is en het dier opfokt of je het dier dus dagen alleen op stal laat staan.
Die van mij is misschien rustiger, maar die komt nog wel buiten op de wei. Daarnaast wordt er nog steeds wat meegedaan. Zij het een wandeling of een stukje buiten stappen.
Maar zoals ik al zei: ik persoonlijk ben heel erg tegen paarden op stal laten staan en zeker 24uur per dag. Daarnaast zijn paarden én niet stom (tenminste de meeste niet) én niet van suiker. Ik denk dat het straks alleen maar moeilijker wordt om hem buiten te zetten. Hij wordt steeds drukker en straks is het weer modderig, dus glad. Kan hij weer niet buiten. (of nu wel? maar dit is ook een gevaarlijke situatie. Een druk paard met capriolen loslaten in een blubberbak en ook met drainage is er nog blubber)
Als laatste wil ik alleen zeggen dat ik nergens had gelezen dat je niet de eigenaar was. Dus aan dat misverstand kan ik niks doen.
Maar dit is hoe ik er tegenaan kijk. Je kunt er wat mee doen of het negeren. Je moet sowieso doen wat jou het beste lijkt. Ik probeer enkel mijn visie en ervaring duidelijk te maken en ik hoop dat je er alsnog wat aan hebt.
groetjes
als je de andere posts gelezen had was je erachter gekomen dat ze officieel niet van mij is, en dat ze gister gewoon op de wei is geweest.
Alleen wij habben een spekgladde afdalende weg richting de wei, en daar ga ik mijn paard echt niet zomaar overheen laten lopen. Nu is het gladde grotendeels weg. En natuurlijk moet een paard altijd naar buiten kunnen, maar soms is de situatie té gevaarlijk om een paard naar buiten te laten, en dan moet ik maar even een paar dagen doen wat ik niet leuk vind en dat is mijn paard binnenhouden. Ikzelf vind het ook zielig en tegen de natuur in, maar ik heb liever dat ze 2 a 3 dagen binnen staat en niets breekt/openhaald terwijl als ik haar toch naar buiten zou doen en ze zou wat breken of openhalen dat we veel verder van huis zijn.
die vergelijking was alleen maar om aan te geven dat je niet zo snel met de term dierenmishandeling aan moet komen.
diana1 schreef:Als ik dit zo lees durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat het toch door het (teveel aan) voer komt hoor.
Teveel kuil is niet goed en ontdooide wortels zijn ook niet goed...kun je ze niet gewoon ergens zetten waar ze niet bevriezen?
Ze krijgt dit al 4 jaar iedere winter, en ze heeft nooit ergens last van gehad, en de andere paarden hebben ook nergens last van en die krijgen precies hetzelfde, dus het lijkt me niet, maar het zou inderdaad kunnen. ik ga zo kijken hoe t met dr gaat 
X.